Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Zwart) Review

SkyRain 7 september 2016, laatste update op 7 september 2016, 526 views

JBL Everest 700 Elite (Zwart)

Hoge anticipatie van JBL met deze koptelefoon. Ik vond de E50BT een geslaagd product. Ik kon de koptelefoon op de kop tikken en daarmee ben ik nu ook in staat mijn mening te beschrijven. Helaas zijn mijn ervaringen niet geweldig te noemen. Vergelijking met de QuietComfort 25, hier is ie..

Pluspunten

• Bouw
  • Knopbediening
  • ANC
  • Bluetooth
  • Comfort oorkussens

Minpunten

• Draagcomfort
  • Geluidskwaliteit
  • ANC
  • Ambient Awareness
  • Opberghoes

JBL Everest Elite 700

Sinds ik ben begonnen betere kwaliteit audio apparatuur te kopen, ben ik al een fan van JBL. Ik heb sinds een halfjaar een Bose Quietcomfort 25, maar ik was niet echt helemaal tevreden met het geluid. Toen ik de Everest Elite 700 tegenkwam op internet, dacht ik: "Die zal vast wel beter zijn"...
Levering
Aangezien ik de koptelefoon 2e hands heb gekocht, kreeg ik alleen het hoesje, de oplaadkabel, een alternatieve 2.5 -> 3.5mm kabel (die overigens zeer kort is) en een 3.5 -> 3.5mm kabel (?). Ik kan dus niks zeggen over de inhoud van de doos.
Uiterlijk en bouw
De JBL Everest Elite 700 blijkt voornamelijk uit kunststof vervaardigd te zijn, een vrij zacht maar zeer dun laagje polyester voor de hoofdband en metalen schuifjes voor de hoogte van de koptelefoon. Het is zeer netjes gebouwd en alles sluit netjes op elkaar aan, dat getuigd wel van goede bouwkwaliteit. De koptelefoon ziet er overigens netjes uit, maar ziet er naar mijn mening wel apart uit op het hoofd.
De eerste luisterervaring
Toen ik de koptelefoon binnenkreeg, was het eerste wat ik wilde doen muziek luisteren. Ik kreeg de koptelefoon echter niet aan het werk zonder de Quick Start Guide te lezen. Namelijk 6 seconden de aan/uit knop ingedrukt houden om bluetooth pairing toe te staan, 3 seconden om de koptelefoon aan of uit te zetten...

Eenmaal aan het werk, en op mijn hoofd, schrok ik. De kwaliteit was bij lange na geen JBL, naar mijn mening zelfs slecht. De midtonen zijn zeer versterkt, bass is bijna niet aanwezig (ik herhaal, bluetooth en ANC staat aan), hoge tonen zijn er absoluut niet.

Ik downloadde toen de app, om te kijken of ik er iets aan kon veranderen. ANC uit veranderd vrij weinig aan het geluid, anders dan dat de koptelefoon luider speelt en wat hoger komt, overigens heb ik een goed hoorbare ruis op de achtergrond terwijl ANC aan staat en ik alleen in een ruimte zit.

De app veranderde dus vrij weinig... De presets zijn zoals gewoonlijk niks bijzonders en ANC aan of uit veranderd voor mij bijna niks.
Tweaken en twoeken
Mijn Galaxy S6 heeft een leuke toevoeging aan de muziek app, namelijk SoundAlive. In SoundAlive zit een vrij standaard equalizer, opties voor helderheid en bass en 2 opties die 3D en een concertzaal moeten nabootsen. Ik gebruik op de Quietcomfort 25 altijd helderheid, verder niets. Op de JBL moest ik de koptelefoon kalibreren met Adapt Sound en Tube Amp Pro aanzetten om het geluid een beetje naar mijn smaak te krijgen, en zelfs dat was het niet.
Noise Cancellation
JBL Everest Elite 700
De JBL doet een prima zaakje met ANC, echter, zoals vaker vermeld, is dit niet optimaal. Dit kan liggen aan het feit dat de koptelefoon niet om ieders oor past, ook niet die van mij. Ik hoor nog wel mensen die naast me zitten als ik muziek luister en ANC aan heb. Echter doet deze het wel heel goed als je een beetje afstand van mensen en of objecten hebt. Ik kan de koptelefoon niet testen in een druk gebied (stedelijk, bouwgrond), omdat ik buiten de bebouwde kom woon en in Heerenveen op school zit. Een voordeel van de JBL is wel dat ANC uit te zetten is en dat de geluidskwaliteit daardoor iets verbetert, plus de oplaadbare, ingebouwde accu.
Bose Quietcomfort 25
Bose is welbekend om hun superieure ANC. De kwaliteit van de koptelefoons valt op meerdere aspecten te betwisten, zoals geluid en bouw, echter zal de ANC van de Bose Quietcomfort 25 de meeste al dan niet alle andere koptelefoons onder ¤300,- omverblazen. Het kan nog zo rumoerig zijn in het lokaal (waar zo'n 50 studenten samen zitten), ik kan ze niet horen. De JBL doet echter niet onder aan over straat lopen en in de bus zitten. Nadeel aan de Bose is dat het op AAA batterijen werkt, en alleen werkt met ANC aan, ook zit er een lichte druk op de oren, waardoor je niet uren aaneen kunt luisteren (per persoon uiteraard verschillend). De druk zal ook door niet iedereen even vervelend worden ervaren.

Het kan ook aan mijn model liggen, maar mijn Bose gooit de ANC soms uit wanneer de bus iets te hard over een drempel gaat, vervelend, maar het zal aan de kabels intern liggen.
Everest Elite 700 vs Quietcomfort 25
Bouw en opbergen
De Everest Elite is zeker weten beter gebouwd en mooier afgewerkt dan de Quietcomfort 25, echter zijn de oorkussens te groot en zullen alleen om kleine oren passen. Het geheel van de Everest Elite zal langer meegaan dan de Quietcomfort, de koptelefoon is steviger.

Het opbergen van de Everest Elite is echter niet gebruikelijk te noemen. De koptelefoon vouwt op met de schelpen naar de hoofdband, waardoor de koptelefoon makkelijk geplet kan worden, vooral omdat het hoesje eromheen slap is. De binnenkant van het hoesje is echter wel zacht, dus zolang er niet mee gegooid wordt of op gestaan wordt, zal deze wel lang onbekrast blijven.

Het opbergen van de Quietcomfort vind ik persoonlijk handiger en beter voor de koptelefoon. De manier waarop dit gebeurt zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn omdat er meer materiaal gebruikt wordt, de bouw van de koptelefoon is slapper dan die van JBL, omdat vrij veel van goedkoop plastic is, zelfs een paar pinnen. De Quietcomfort schelpen worden ook naar binnen gevouwen, maar worden ook omgedraaid, waardoor de oorkussens naar beneden liggen en de aluminium platen met het Bose logo naar boven liggen. Het hoesje is tevens steviger, ik ben dus wel overtuigd dat de Bose langer mee zal gaan in het meegeleverde hoesje.
Geluidservaring
Bose Quietcomfort 25
Ik begin hier met de Quietcomfort 25, omdat ik die koptelefoon lang in bezit heb tegenover de JBL. In het begin klonk de Quietcomfort 25 wel al meer premium, het geluidsbeeld is echt neutraler maar Bose heeft zolang ik weet altijd al een neiging voor mid en mid-bass. Ook in mijn auto merk ik dit, waar een Bose installatie ingebouwd zit. Het is prima aan te luisteren, maar niet mijn smaak.

Met helderheid aan, merk ik dat het geluid lekker helder is en de rest ook netjes door komt. Voor een minder fel/scherp geluid zet ik Tube Amp Pro aan, waardoor de geluidseigenschappen van een buizenversterker worden nagebootst. Een buizenversterker heeft een minder fel geluidseigenschap dan een transistor of mosfet versterker, dat past wel bij het patroon van de Quietcomfort 25.
JBL Everest Elite 700
Zoals al beschreven bij de eerste ervaring, was ik vanaf de eerste 5 seconden al niet onder de indruk. Er is té veel mid aanwezig, bass is wat moffelig, hoog is niet aanwezig. Ook na wat tweaken is er veel verbeterd, maar het is het nog steeds niet. Ik ben anders gewend van JBL, hun luidsprekers zijn altijd heerlijk helder en de bass is punchy, maar mid heeft geen nuance. Met deze koptelefoon blijkt dat wel zo te zijn.

Ik heb de volgende instellingen gebruikt:
Adapt Sound, in een stille ruimte gekalibreerd.
Tube Amp Pro
Helderheid

Ik heb helaas geen andere Everest Elite gehoord, dus dit is hierbij mijn ervaring van mijn exemplaar. Het zou kunnen dat een ander exemplaar beter klinkt, nodig me vooral uit om me het tegendeel te bewijzen.
Ik had echt beter verwacht van JBL, zeker na de E50BT. Ik zal zeker weten hun volgende koptelefoon uitproberen, maar deze blies mij niet omver. Het feit dat velen zeer tevreden zijn met hun uitvoering, brengt mij in twijfel of mijn exemplaar niet stuk is, maar het is niet anders.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Zwart)?

Verbazend. Bij Mediamarkt (Utrecht) hangen ze om uit te proberen, misschien is dat een idee
Dat is niet eens een gek idee. Ik zal eens kijken bij mijn dichtsbijzijnde vestiging binnenkort. Bedankt voor de tip!:)

Wellicht zien we dan binnenkort verandering :)
Naar Utrecht hoef je alvast niet te gaan, dat ding staat al 2 weken zonder stroom
Haha, wat een blamage. Ik ben ook nog niet geweest hoor, moet een gelegenheid zijn;)
Het blijft Mediamarkt, hè?