Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietComfort 35 (Zwart) Review

WubboZ 6 september 2016, 1.292 views

Bose QuietComfort 35 (Zwart)

Eerste premium headset, gekocht als voorbereiding op nieuwe generatie telefoons zonder 3,5mm jack. Bediening is simpel en intuitief. Ik ben geen audiofiel, maar toch was ik bang voor de Bose experience (no highs or lows, must be Bose), maar het laag is eerder te aanwezig.

Pluspunten

• Simpel doch tijdloos ontwerp
  • Noice Cancellation werkt perfect
  • Eenvoudige bediening
  • Ondersteuning meerdere apparaten
  • Goede demping, weinig bleeding

Minpunten

• Verbinding hapert soms
  • Noice Cancellation kan niet uit (met BT)

Als newbie in de wereld van headsets meerdere dingen overwogen. Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben en nu af stap van de 25-50 euro headsetjes. Lange tijd heb ik overwogen de Audio-Technica ATH-M50x te kopen.

De overweging om toch voor de ruim twee keer zo dure Bose te gaan was voornamelijk door:
  • Bluetooth (hoe lang hebben telefoons nog 3,5mm jacks...)
  • Noice Cancellation
  • Tijdloos uiterlijk (ik gebruik de headset ook op mijn werk)
In de verschillende reviews die ik heb gelezen kwam de QC35 ook altijd goed uit de verf. Ja een koptelefoon met draadje, hoge impedantie en aparte versterker zou misschien beter zijn en ook het risico met een lage accu te zitten waren de belangrijke nadelen.

Inmiddels gebruik ik de headset zo'n twee maanden en nog steeds positief. Enig nadeel is dat er af en toe een hikje op de verbinding zit. Daarvan heb ik Bose ingelicht, maar ik heb nog geen tijd gevonden de nieuwe firmware te proberen en dat te duurtesten. Zodra daar meer over duidelijk is zal ik de review bijwerken.

Op dit moment zie ik geen problemen of nadelen, maar hooguit verbeterpunten waardoor dit product nog beter zou kunnen worden.
Denk hierbij aan een mogelijkheid om de Noice Cancellation uit te zetten. Het voelt soms wat onnatuurlijk en daarnaast werkt het voornamelijk op repeterende ruis (motorgeluid van een vliegtuig is daarbij het bekendste voorbeeld). Bij onverwachte achtergrondgeluiden (zoals wind) willen er ook wel eens storend anti-geluid gegenereerd worden.
Aangezien de DSP via firmware upgrades aangepast kan worden en er al een prima werkende app is zou het helemaal mooi zijn als via de app een equialiser geprogrameerd kan worden en de NC uitgezet kan worden.

Bellen met deze headset is overigens niet fantastisch bevallen, maar dat laat ik buiten beschouwing. Wat mij betreft is de microfoon daarbij te gevoelig, waarschijnlijk omdat deze niet directioneel genoeg is? Je hoort in ieder geval veel van de omgeving.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 35 (Zwart)?

De microfoon kan ook niet anders dan omni-directioneel zijn. Er zit immers geen microfoon aan je mond, zoals bij de telefoon aan het oor. Waarschijnlijk worden de microfoons voor de NC gebruikt om als microfoon te fungeren en deze zijn ontworpen om alle omgevingsgeluid op te pikken.
Dat is inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring. Bose had wellicht ook een directionele(re) microfoon speciaal voor bellen kunnen inbouwen of meer filtering kunnen toepassen op bijvoorbeeld spraak band.