Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart) Review

MooDyBLueS 5 september 2016, laatste update op 5 september 2016, 3.054 views

Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)

Conclusie van een fervent Apple-gebruiker: mooie smartwatch met een aantal leuke features, maar veel te duur, slecht materiaalgebruik en op geen enkele manier intuitief. Getest met watchOS 2.2.2.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Notifications
  • Haptic feedback
  • Accuduur redelijk goed
  • Accessoire aanbod

Minpunten

• Scherm
  • Materiaalgebruik
  • Snelheid
  • Polsbandje
  • GPS ontbreekt
  • Accuraatheid sensoren
  • Prijs accessoires
  • Magneetlader

Voordat ik begin, wil ik graag benadrukken dat ik een fervent Apple-gebruiker bent, zoals ook al in de conclusie te lezen viel. Daarmee bedoel ik twee dingen, allereerst dat ik geen fanboy ben (die accepteren alles wat hun merk doet blind en kijken enkel door een roze bril) en daarnaast dat het mijn persoonlijke ervaring is dat Apple een combinatie van hard- en software weet neer te zetten die door andere niet vaak geëvenaard wordt, laat staan overtroffen. Zo gebruik ik een MacBook Pro retina 15-inch, een iPad air en een iPhone 6s Plus allemaal naar volle tevredenheid. Echter blijf ik ook altijd de concurrentie volgen en gebruiken, zo vind ik Windows laptops sinds 10 weer interessant worden, waaronder de Surface Pro serie en heb ik voordat ik de iPhone 6s Plus kocht 2 maanden met een Samsung Galaxy S6 rondgelopen naar redelijke tevredenheid.

Over naar de Apple Watch... ik baseer mijn ervaring zowel op mijn eigen Apple Watch (42mm space gray) als die van mijn vrouw, die hem inmiddels al 3 maanden heeft (38mm rose gold).
Bouwkwaliteit en afwerking
In diverse winkels al eens gezien en mee gespeeld, maar nu ik er zelf een heb gekocht en veel over ingelezen en dan vallen mij direct een paar dingen op. Het design is in de basis gewoon prima, al word ik er niet warm of koud van. Het is niet bijzonder goed, maar zeker niet bijzonder slecht. Persoonlijk vind ik dat een horloge rond hoort te zijn, zoals veel Android smartwatches, maar snap de keuze wel om het scherm rechthoekig te houden.

Wat ik in deze prijsklasse echter niet kan begrijpen, is de keuze voor een gecoate 7000-series aluminium. 7000-series is niks mis mee, maar de coating moet je absoluut niet willen. Mijn vrouw heeft de rose gold 38mm en is één keer zachtjes tegen de muur aangetikt en er zit gelijk een afgebladderd stukje op de hoek van 1x2mm groot. Het aluminium is niet eens (zichtbaar of voelbaar) ingedeukt, maar de coating is er gewoon in één tik af.

Daarnaast zit haar scherm al vol met kleine krassen na 3 maanden, ondanks dat gezegd wordt dat het Ion-X glas vergelijkbaar is met Gorilla Glass qua krasbestendigheid. En in tegenstelling tot je telefoon gaat het horloge nooit een zak in, thuis gaat hij op de lader op het dressoir en het enige waar hij dus vaak mee in aanraking kan komen is kleding. Het zijn dan ook geen diepe krasjes en je ziet ze gelukkig alleen in bepaalde hoeken, maar dit heeft haar 2 jaar oude iPhone 6 die onderweg in haar tas verdwijnt niet eens.

Ja, er is een duurdere versie met saffier als toplaag voor het scherm, maar die gebruikt verbazingwekkend genoeg zelfs een veel zachter 316L staal voor de behuizing.

Verder zit er direct vanaf het begin al speling op de sluiting van de polsbandjes. In beide richtingen. Zowel in de richting als je het bandje erin schuift blijft er speling zitten om deze naar links en rechts te wiebelen, maar ook op en neer in de richting hoe je hem om je pols doet. En dan ¤ 59 voor zo'n bandje te durven vragen?

Daar komt bij dat mijn zwarte kunststof bandje na 1 dag dragen al vlekken erop had zitten die ik er extreem moeilijk af kreeg.
Ergonomie
Doorpakkend op het bandje: ik weet niet hoe Apple het voor elkaar heeft weten te krijgen, maar op dagen van 20-22 graden zoals de afgelopen week zweet ik me kapot rond mijn pols. Nog nooit heb ik een horloge gehad die dit effect had en ik heb ervaring met horloges van Festina in het lage segment tot aan Hamilton in het hoge segment.

En dan noemt Apple dit zelfs nog de Sport Band. Geschikt om mee te sporten. Tja, net als Crocs zal dit vast lang meegaan qua materiaalsoort en niet scheuren of veel slijten, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je tijdens het sporten toch juist enige ademvrijheid in je pols wilt hebben. Bijkomend probleem is nog eens dat een gaatje losser zetten gelijk tot effect heeft dat je hartslagsensor het niet meer goed doet en hij naar een kant gaat hangen.

Ik heb ook een Nike SportWatch GPS met een kunststof band (voor het hardlopen), maar die zweet zelfs tijdens het hardlopen niet zoveel als de Apple Watch tijdens normaal dragen. Ook voelt de Apple Watch warmer aan, misschien geeft hij zelf ook wel meer warmte af, maar dat is dus ook gelijk een groot nadeel.

Wat ik ook onder ergonomie vind vallen, is het gebruik van de apps en de positie waarin je je arm/pols moet houden om deze te bedienen. Mijn ervaring is ten eerste dat hij niet altijd goed reageert als ik mijn pols richting gezicht draai, dus soms is een tweede zwaai nodig. En soms is een stevigere zwaai nodig, waardoor het lichtjes draaien van je pols zoals bij een regulier horloge zelden tot nooit werkt. Dat zorgt bij mij na één dag al voor een vervelend gevoel in mijn arm, hetzelfde gevoel wat ik krijg als ik langer dan 2 taps de Apple Watch moet bedienen. Ik heb het niet over pijn, maar meer over een soort strain (bij gebrek aan een goed Nederlands woord). Het is dan ook niet comfortabel om de apps te bedienen. Als de apps dan nog snel waren én het scherm aan zou blijven tijdens het wachten op een app of glance die geladen wordt, zou het misschien beter zijn, maar puur het gegeven dat de sensor niet goed detecteert wanneer je het horloge naar je gezicht draait, is al een te groot nadeel.

Ook is de manier waarop de apps ontworpen zijn niet eenduidig. En dat ligt niet alleen aan third-party apps, ook Apple lijkt geen eenduidige keuzes te kunnen (of willen?) maken. Bij de ene app kan je alleen van links naar rechts swipen, de andere app alleen naar boven en beneden. Sommige apps werken scrollend en andere weer met pagina's en de meest bijzondere vind ik nog de NOS die een speed reading experience aanbiedt. Ik zeg daarmee ook niet dat het een goed is en het ander slecht, ieder zal zo zijn of haar voorkeur hebben, maar het niet weten waar je aan toe bent maakt dit ergonomisch niet prettig werken.
Om het zweten op te lossen, ben ik op zoek gegaan of het eveneens ¤ 59 kostende Nylon bandje wellicht beter is, maar wat ik zo kan vinden aan ervaringen zegt men dat het niet veel beter is. Kortom: dan kom je al snel bij de Milanese band uit die in de kleurstelling die bij mijn Apple Watch past ineens ¤ 229 moet kosten i.p.v. ¤ 169. Schandalig als je bedenkt dat je horloges van gerenommeerde merken voor die prijs koopt van hetzelfde materiaal en dan krijg je er zelfs nog gratis een horlogekast bij. Ok, dat zal geen Hamilton chronograaf zijn, maar toch, we hebben het hier over bandjes van een niet-horlogemerk.

Dat accessoires zoals docks en stands duur zijn, is algemeen bekend bij Apple en zelfs merken als TwelveSouth of Belkin, maar dat zijn dan ook geen essentiële onderdelen. Een degelijker laadstation dan de meegeleverde magnetische lader had wel gemogen. Sowieso is het jammer dat Apple geld probeert te besparen door Apple Watch Sport kopers een veel te licht kunststof model te leveren. Mijn vrouw klaagde er al over dat haar lader op het dressoir regelmatig op z'n kop ligt en haar Watch dus 's ochtends leeg is. Tuurlijk moet zij goed kijken, maar het feit al dat de lader zo licht is dat hij puur door de druk op de kabel zichzelf al omhoog werkt en dus vaak omgekeerd eindigt, geeft aan hoe goedkoop Apple het heeft willen houden. Had er dan op z'n minst een kunststof houdertje bijgeleverd waar je je Watch om kan hangen zoals eerder genoemde merken als mooie alu modellen verkopen. Heb je gelijk een incentive om de nightstand mode daadwerkelijk een functie te geven.

Dat alles in ogenschouw genomen is de prijs gewoon te hoog. Natuurlijk heeft Apple nooit een goede prijs/prestatie verhouding en betaal je veel voor de naam en het design, dat zou ook absoluut niet erg zijn, ware het niet dat er dus flinke design missers in zitten.
Featureset
Iedereen kan de Apple website bezoeken, dus ik zal me beperken tot het feit dat ik er niet met mijn hoofd bijkan dat er geen GPS in de watch zit. Hij wordt zwaar als fitness en activity watch gepromoot, maar als je goed oplet zie je ook dat Apple veel moeite doet om niet te vermelden dat je met name voor fitness echt je iPhone nodig hebt. En laten ze nu net in de periode dat de Apple Watch uitgekomen is, geen telefoon meer hebben die een beetje op de toekomst is voorbereid en bij het fitnessen mee te nemen is. Daarnaast zie ik er ook totaal geen toegevoegde waarde in om de Apple Watch tijdens het hardlopen bijv. mee te nemen als ik toch al mijn telefoon mee zou moeten nemen zoals ik met mijn iPhone 5 altijd deed. Tenzij je jezelf gek wilt maken door elke km op je horloge te kijken, kan ik maar één reden bedenken om de Apple Watch mee te nemen: het meten van je hartslag. Ik gebruik echter alweer een tijdje een Nike SportWatch GPS met hartslagband en dus kan ik mijn telefoon thuislaten, een veel betere oplossing.

Ik heb nu een iPhone 6s Plus, daarvoor lang aan de iPhone 5 vastgehouden en hoewel het een geweldig toestel is en ik op bepaalde gebieden het grote scherm kan waarderen, is het eigenlijk de iPhone SE die pas echt geschikt is om in combinatie met de Apple Watch gebruikt te worden, maar die kwam pas later uit en gebruik nog steeds een scherm van ruim 4 jaar oud. Niet alleen qua fitness, maar ook voor je notifications. De iPhone 5 hield ik namelijk altijd in mijn zak, op mijn werk, in de auto en thuis ook vaak. Gewoon omdat hij zo lekker klein is en je er niks van merkt. Nu ik de 6s Plus heb, moet ik hem juist uit mijn zak halen voordat ik ga zitten of autorijden. Dat zit verre van comfortabel, maar daardoor heeft de Apple Watch ook gewoon veel minder nut, ik heb mijn telefoon toch al naast me liggen. Sterker nog: ik vind het een behoorlijk irritante feature dat als je je Watch om hebt, je geen notification op je telefoon meer ziet verschijnen en je dus actief je scherm moet unlocken om deze te zien. Ik snap het vanuit het punt dat je hem in je zak (of als vrouw in je tas) zou hebben zitten, maar dat klopt dus niet met de huidige generatie toestellen.

Ok, ik had ook voor een 6s kunnen kiezen, dat had in dit scenario mogelijk beter geweest aangezien die exact tussen beide telefoons in zit qua formaat. Echter ging mijn keuze als volgt: als ik toch minimaal ¤ 859 uitgeef aan een smartphone, dan geef ik wel ¤ 100 meer uit voor een die optische beeldstabilisatie, langere batterijduur, hoger resolutie scherm en landscape mode biedt. Dát is nog steeds een goede keuze geweest, maar het blijft behelpen qua mobiliteit en de Apple Watch helpt me daar totaal niet bij.
Beeldkwaliteit
OLED is de toekomst, Samsung heeft dat jaren geleden goed gezien en heeft zelf jaren nodig gehad om het te perfectioneren, maar de rek bij LCD is eruit, ongeacht paneeltype. Kijk ook maar naar LG's 4K UHD HDR OLED TV's (lang leve de acroniemen!), al zijn daar de prijzen nog wat hoger dan vergelijkbare Samsung of Sony LCD TV's. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat het OLED schermpje wat in de Apple Watch zit enerzijds gewoon mooi is, maar toch ook een bijzonder slechte kleurreproductie heeft. Foto's die er op de iPhone 6s Plus of MacBook Pro retina redelijk gelijkwaardig uitzien, worden alsof het een eerste generatie Samsung OLED scherm is weergegeven op de Watch. Nu denk ik dat erg weinig mensen foto's op de Watch zullen kijken, dus het valt te betwijfelen hoeveel nut een accuraat scherm heeft, maar het is wel iets wat in de toekomst beter verwacht mag worden.

Daar komt bij dat de genoemde iPhone 6s Plus niet eens het beste scherm heeft wat er te verkrijgen is, die eer gaat toch echt naar de Samsung Galaxy S7 en zelfs de S6 is een (veel) beter scherm in vrijwel alle opzichten. Daarom is het des te verbazingwekkender dat de beeldkwaliteit van dit OLED schermpje te wensen overlaat.

Als laatste valt mij op dat ondanks dat de ppi van de Watch vergelijkbaar is met dat van een iPhone 6s, het scherm toch duidelijk meer moeite heeft met schuine strepen zoals in diverse watch faces te zien is. Volgens diverse bronnen is het wel een RGB stripe lay-out en geen PenTile, maar toch lijkt het niet helemaal perfect uit te lijnen.
Mobiliteit en accuduur
Gezien het feit dat een Apple Watch Sport lichter is dan de gemiddelde chronograaf, zit het met de mobiliteit wel goed. Ook de accuduur is prima te noemen. Al onze hedendaagse elektronica die met accu's werkt levert ongeveer een dag aan werkbare lading, laptops gaan steeds vaker 6-10 uur mee, telefoons moet je ook elke nacht opladen, ook de 6s Plus nog steeds (helaas, valt tussen de wal en het schip), en zo ook de Apple Watch dus. Niks mis mee. Natuurlijk vergt het wat batterij van je telefoon, maar in theorie zou hij die batterij dubbel en dwars terug moeten verdienen omdat je scherm van je iPhone niet aan hoeft. Toch de grootste accuvreter.
Compatibiliteit
Gewoon slecht. Enerzijds van Apple te verwachten, maar dat je hem niet eens zonder een iPhone kan activeren/instellen is toch een slechte bewuste keuze geweest. Ik snap het in veel gevallen wel en haalde op het begin ook al aan dat ik van mening ben dat Apple op een aantal vlakken een ongeëvenaarde hard- en software integratie biedt, zoals met iOS en OS X het geval is, maar met watchOS is dat niet zo. Bij lange na niet. Zo zou het zeer eenvoudig zijn om de Apple Watch ook met Android te laten werken, ook al is het misschien beperkter in functionaliteit, of alleen de mogelijkheid om hem gewoon zelfstandig te gebruiken.

Ja, eenmaal ingesteld kan dat deels ook wel, maar dan heb je dus al een iPhone in de buurt nodig gehad waar hij mee synct. En natuurlijk is dat ook logisch gezien alle functionaliteit die dat met zich meebrengt zoals we er nu voorstaan, maar het is jammer. In een tijdperk waarin je prima Windows 10 op elke Mac kan draaien en Swift open-sourced gemaakt is, Microsoft haar Office pakket voor iOS en OS X bijna net zoveel aandacht geeft als die voor haar eigen hardware en ook zaken aan het open-sourcen is, vind ik dit geen goed teken.
Wat laatste woorden
Wat ik nog niet gemeld heb, is dat mijn Apple Watch 's nachts en 's ochtends vroeg blijkbaar denkt mijn hartslag te meten, terwijl ik hem niet om heb. Zo krijg ik dus metingen in mijn Health data die niet kloppen. En een functie om te bepalen hoe vaak je hartslag gemeten wordt is ook nergens te bekennen. Ik zou er genoeg aan hebben om dat een enkele keer per dag te meten en verder alleen actiever tijdens het sporten, of dat ik het zelf trigger door de app te openen, maar niks van dit alles is mogelijk.

Ook merkte in de auto dat de navigatie met Apple Maps die ik op de iPhone goed vind werken (route fouten daargelaten), op de Watch waardeloos is. In de auto blijkt de sensor van het kijken op je pols nog slechter te werken, dus kijken met beide handen aan het stuur door alleen je pols te draaien is er sowieso niet bij en vaak moet ik zelfs 4-5x opnieuw twisten. Je zou juist verwachten dat bij zoiets het scherm gewoon aan moet springen, omdat hij ervan uit kan gaan dat je toch wel naar je pols kijkt. En als de arm/pols draai dan eenmaal werkt, duurt het soms nog een paar seconden voor het scherm opgebouwd is. Slecht ontworpen, want dit zou al in het geheugen moeten staan en niet real-time gerenderd moeten worden als je je pols naar je toe draait. De notification is immers al gegeven.

Om met een positieve noot af te sluiten: de haptic feedback is erg goed, deze is duidelijk aanwezig zonder vervelend te worden en deze voel je dus altijd, zelfs op de middelste stand. Ook zijn er zeer veel accessoires te verkrijgen, alle bekende accessoiremerken die iets met iPhone doen hebben ook genoeg Watch accessoires, alleen vind ik de prijzen naar verhouding veel te hoog. Een iPhone kost minimaal ¤ 750 tegenwoordig en een stand daarvoor kost bijv. ¤ 50, maar voor een Apple Watch van ¤ 400 betaal je van hetzelfde merk dan nog steeds ¤ 40 voor een stand, relatief veel duurder dus. Ook dat moet je dus meenemen in je overweging als je een Apple Watch zou willen kopen.
Ben ik toch nog negatief geëindigd. Ach, dat somt wel mijn ervaring met de Apple Watch op. Leuk idee, maar slecht uitgewerkt. Misschien is het over 2-3 generaties wel wat iemand als ik ervan verwacht: snel, goed doordacht, goed materiaalgebruik, GPS aanwezig en consistentie binnen de (third party) apps.

Heb jij ook een Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)?

Jouw ervaring met de Apple Watch is mijn inziens een heel nuchtere en objectieve beschrijving. Even vooropgesteld, alle smartwatches (random, onbekende watches uit China daargelaten) zijn nog zeer beperkte devices. Het is hoofdzakelijk nog een verlengstuk van je smartphone en de smartwatch biedt, zonder het bijzijn van de telefoon, vrij weinig meerwaarde. Hooguit zaken als een fitness tracker en/of hartslagmeter en het weergeven van de tijd zijn nog nuttig wanneer je jouw smartphone niet bij de hand hebt.

Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk dat een smartwatch in eerste instantie de rol van een kwalitatief goed en "mooi" uitziend horloge moet dienen en dat de prijs daarmee in lijn moet zijn. Dit is waar de Apple Watch de boot enorm mist. Ten eerste vind ik hem veel te veel uitzien als een kinder/speelgoed horloge. De Apple Watch ziet er in eerste instantie uit als een tech-dingetje, niet als een doorsnee, highend normaal horloge, zeker wanneer je een Sport model hebt met zo'n rubberen bandje. Sommige mensen vinden dit geen probleem, of willen juist graag dat anderen zien dat het een tech-speeltje is, ik heb dat liever niet.

Als ik dit dan vergelijk met mijn eigen smartwatch, de Huawei Watch (RVS met schakelarmband), dan is dat qua uiterlijk en prijs een wereld van verschil. De meeste mensen die mijn horloge zien moeten 2 of 3 keer kijken voordat ze zoiets hebben van "hey is dat een smartwatch?". De prijs valt, vergeleken met de Apple Watch ook enorm mee: ongeveer 350 euro t.o.v. de belachelijke hoeveelheid van 1169 euro voor een gelijkwaardige Apple Watch (42mm met schakelarmband). Beiden hebben saffierglas wat goed helpt tegen krassen, maar de Huawei Watch wint het hier nog vanwege een OLED paneel. En zo zijn er nog heel wat andere smartwatches die voor veel minder eenzelfde kwaliteit afleveren (Motorola Moto 360 of de nieuwe Asus Zenwatch 3 bijvoorbeeld).

edit: ik denk niet dat mijn eigen eindscore slechts 1 ster zou zijn, maar meer dan 2 of 3 zou hij ook niet krijgen.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 5 september 2016 15:40]

Dank je wel voor het compliment. Bij nader inzien ben ik het wel met je eens dat 1 ster misschien wat te hard is en niet in lijn is met de Watch zelf als geheel. Ik heb hem dan ook aangepast naar 2 sterren. 1 ster zou een onbruikbaar en verschrikkelijk product verdienen en dat is de Apple Watch niet, maar met 2 sterren vind ik wel dat het in lijn ligt met mijn idee dat de gehele uitvoering vrij matig is.

Ik heb de Huawei Watch nog niet in het echt mogen zien, maar de Moto360 wel en ben het in dat opzicht helemaal met je eens! De Moto360 heeft naar mijn mening een onnodige designkeuze erin zitten, namelijk het geheel rond zijn van het scherm, maar dat kan wellicht komen door het feit dat deze tot de eerste generaties smartwatches behoort. Ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden en beperkingen van de Huawei Watch i.c.m. een iPhone, maar zal dit zeker doen.

Wat bedoel je overigens met OLED paneel bij de Huawei? Dat heeft de Apple namelijk ook of ik moet je verkeerd begrijpen. ;)
Excuses, ik dacht dat de Apple Watch nog een IPS scherm gebruikte en dat OLED pas op de planning stond voor de Apple Watch 2. Heb het hierboven even aangepast.

Voor wat betreft de Moto 360: dat was destijds wel een smartwatch die ik aanvankelijk op het oog had, maar heb er om 2 redenen niet voor gekozen:
- de lelijke "flat tire"/zwarte balk onderaan met de ambient light sensor erin
- geen opstaande metalen rand om het glas

Dat met die zwarte balk was een twijfelgevalletje. De Huawei Watch heeft geen ambient light sensor, dus moet ik handmatig de helderheid wijzigen. Ja, dit is soms wat irritant, maar de looks overtroffen hier voor mij de functionaliteit.
De opstaande rand om het scherm vind ik wel een groot pluspunt. Je stoot altijd wel eens met je horloge ergens tegenaan en saffierglas of niet, krasjes kunnen altijd ontstaan. Met zo'n opstaande rand is de kans echter alweer veel kleiner dat je krassen op het scherm oploopt. Krassen op de metalen rand staan niet netjes, maar hinderlijk is het niet; krassen op het scherm zijn dat zeker wel.

En ja, voor wat betreft de mogelijkheden van b.v. een Huawei Watch in combinatie met iOS, daar kan ik weinig over zeggen. Dit artikel biedt een mooi inzicht in wat allemaal wel en niet mogelijk is. Het grootste minpunt: 3rd party apps schijnen niet te werken, alleen de standaard Android Wear apps.
De 360 heeft die "lekke band" omdat daat een lichtsensor zit. Hij past helderheid aan, aan het omgevingslicht. Op zich waardevol, maar houdt in dat niet elk watchface mooi oogt.
Doe jezelf een lol, upgrade binnenkort naar WatchOS 3 en geef je Watch dan meteen even een factory reset... ;) Lost wat problemen op.
WatchOS 3 is trouwens echt geweldig in vergelijking met WatchOS en WatchOS 2. Betere functies, stabieler, apps laden *veel* sneller, die dock is goed uitgedacht en Siri is wat slimmer geworden. :)
Met WatchOS 3 heb je eindelijk een stuk meer het gevoel dat de Watch ook daadwerkelijk een smartwatch is. ;) Apps force-killen en screenshotjes maken is wel weer omgegooid, dat moet je opnieuw even onder de knie krijgen. En er zit een SOS-functie in die nogal leip is en snel getriggered kan worden. (Maar wel handig is als je bijvoorbeeld veel aan (extreme) buitensport doet.)

Met betrekking tot het bandje... Ik kan deze echt van harte aanraden:
Zit goed in elkaar, is stevig, de lak blijft goed zitten, de sluiting is prima in orde, hij ziet er prachtig uit met goede afwerking, hij zit lekker, hij is zeer goed betaalbaar én hij is gemaakt van hetzelfde materiaal als de Apple band zelf.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 september 2016 05:27]

Eigenlijk toch gek en niet des-Apples dat Apple anderhalf jaar en 3 software iteraties nodig heeft om een goed werkend product af te leveren.
Met betrekking tot het bandje... Ik kan deze echt van harte aanraden:
Wow, dat scheelt! :o
Een vergelijkbaar bandje van Apple zelf kost 619 euro, die van Hypershop 30 euro. Dat scheelt ff een factor 20.
Ja, dat is behoorlijk belachelijk ja.
Eigenlijk zijn alle Watch gebruikers proefkonijntjes geweest. :P
We zien nu de S1 met een dualcore verschijnen, en de S2 zelfs ook nog eens met 50M waterdichtheid, GPS en een veel beter scherm.

Maar enkel die S1 al voor ¤100 minder dan de eerste Watch, terwijl ie wel een betere chip aan boord heeft... Dan zou je jezelf toch bijna genaaid voelen, ware het niet dat je weet dat dit vaak gebeurt als je als early-adopter spulletjes koopt. :P
Wow, dat scheelt! :o
My point exactly :D
Ja, dat is behoorlijk belachelijk ja.
Eigenlijk zijn alle Watch gebruikers proefkonijntjes geweest. :P

Normaliter zou ik je gelijk geven, maar als je bedenkt dat de concurrentie al een paar jaar bezig was en veel dingen gewoon wel goed voor elkaar had waar Apple nog de plank missloeg, vind ik dat eigenlijk niet kunnen.

Maar goed, ik heb dan ook geen Apple Watch gekocht. :P
Heel binnenkort komt watchOS 3 uit. Ben benieuwd in welke mate dat je oordeel anders laat uitvallen. Zelf verwacht dat de bediening daardoor veel eenvoudiger gast worden en dat je veel sneller een klein aantal favoriete apps kunt gebruiken.
Dat verwacht ik ook, maar dan heb je het primair nog steeds over het OS en de first-party apps. Zie daarom ook mijn reactie hieronder:
MooDyBLueS in 'productreview: Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart) review d...
Kan me helemaal vinden in je review, maar ik had het wel 3 sterren waard gevonden. Als je de Apple Watch afzet tegen andere Watch producten op de markt is het zeker geen uitblinker, maar ik vind hem ook niet onder de maat werken.

De echte "bugs" heb ik zelf geen last van, maar ik stoor me exact aan de zaken als dat het eigenlijk belachelijk is dat je honderden euro's hiervoor betaald en er niet voor 4 euro (want dat kost het Apple) een houder van kunststof bij kan.

Het rubberen bandje begon mij naar een paar dagen al te irriteren. Niet perse het rubber ofz, maar ik ben gewoon ijzer om mijn pols gewend. Heb zelf in Enschede een Xando zitten die ook 3e partij spullen verkoopt en daar voor 60E een mooi metalen bandje zoals ik om mijn normale horloges heb zitten gekocht.

Mijn gebruik is vooral zakelijk. Er is een slack koppeling met onze software dus ik krijg de meldingen daar binnen werktijd op doorgestuurd. Omdat ik mijn beide handen nodig heb en toch soms adequaat moet reageren is het erg handig. Toegegeven, de telefoon onder de juiste hoek ergens tegenaan zetten werkte daarbij ook wel, maar daar moet je steeds aan denken en dit werkt gewoon handig, even de pols draaien en klaar.

Ik heb overigens hoop dat OS3 er een beter product van maakt, YouTube staat er vol mee en sommige van die features hadden eigenlijk wel in OS1 mogen zitten.
Of het 2 of 3 sterren waard is, is natuurlijk voor iedereen anders. Hoe ik het bekijk is letterlijk hoe Tweakers de voorzet geeft: 3 sterren is voldoende en ik vind de Apple Watch in de huidige iteratie van hardware én software nog absoluut geen voldoende scoren.

watchOS3 zal hier zeker voor een deel verandering in aanbrengen, maar die is er nu nog niet en ook daarmee is het niet gegarandeerd (op dit moment) dat de bugs/issues die ik aantrof opgelost worden. Daarnaast zegt dat ook helemaal niks over de consistentie tussen de apps, misschien wel van Apple, maar apps van third-party developers zullen niet van de een op de andere dag aangepast gaan worden zolang Apple geen eenduidige eisen aan de apps stelt.

Wat ik in de review nog niet aanhaalde is namelijk dat Apple bij iOS strenge eisen stelt, in het begin was dat nog erger dan nu, omtrent de interface. Linksboven de back-knop, onderaan de balk met 4-5 menu opties, etc. Dat zie ik nergens in de Apple Watch interface terugkomen, aangezien zoals gezegd elke app weer anders navigeert.

Overall gezien zijn het dus teveel dingetjes die het allemaal "net niet" zijn. Iedereen zal daar zijn/haar eigen idee bij hebben, dat is ook erg fijn, maar ik vind de Apple Watch i.c.m. watchOS 2.2.2 nog niet volwassen genoeg. Ik heb het namelijk niet over features die nog ontbreken (behalve GPS dan), maar over de dingen die er wél inzitten en niet optimaal werken.
Kon je niet nog 4 maanden wachten op de tweede generatie? Ik verwacht dat veel van de genoemde problemen dan zijn opgelost.

Ben erg blij met jouw review, want het stelt aanstaande gebruikers in staat kritisch te letten op zaken die in de 1 gewoon niet goed werken. Die wil je dan in de 2 wel opgelost zien..

Vanavond is de verwachting dat de bekendmaking van de 2 volgt. We gaan het zien.
Kan zeker, ware het niet dat ik het toch wou proberen. Ik moet ook zeggen dat ik nu een aanbieding tegenkwam, dus ik heb niet de hoofdprijs betaalt, maar dan nog. Natuurlijk weet ook ik dat er hoogstwaarschijnlijk vanavond een Apple Watch 2 aan zit te komen en als het niet vanavond is, dan wel over 1-2 maanden tijdens het volgende event wat Apple inmiddels ook bijna elk jaar houdt.

Dat is dan ook wel de reden dat ik nu besloten heb om de Watch toch maar terug te sturen binnen de 14 dagen zichttermijn, niet omdat ik op de 2 wil wachten per se, maar met name omdat de 1 niet aan mijn verwachtingen voldoet.

En ja, je hebt helemaal gelijk, ik ben behoorlijk kritisch, dus ook ik kan met een gerust hart zeggen dat niet alle dingen die mij zijn opgevallen voor iedereen van toepassing zullen zijn. Desondanks sla je de spijker op zijn door te zeggen dat aanstaande kopers (ongeacht de generatie van de watch) door de diverse reviews een weloverwogen keuze kunnen maken. :)
Ben benieuwd wat je vindt van de bekendmaking Apple Watch series 2. Positieve en vooral wat voor jou een verbeterpunt blijft.

Care to comment? =)