Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer P6661 (30019794) Review

JaapSNL 4 september 2016, laatste update op 4 september 2016, 1.121 views

Medion Erazer P6661 (30019794)

Goede specs, matige afwerking.

Pluspunten

• snel
  • prijs/kwaliteit verhouding is goed

Minpunten

• plastic afstand houders
  • Slechte software installatie
  • Losse Wi-Fi antenne

Prestaties

Ik heb de laptop not niet heel erg uitgebreid getest, behalve dan hem gereed te maken voor de opleiding van mijn broertje. Af het algemeen ging al het installeren van software pakketten behoorlijk snel (wat te verwachten valt met een SSD)
Driver en BIOS updates nodig
Al had ik in eerste instantie toch wat problemen met de Wi-Fi verbinding de erg instabiel was en een hoop fouten (o.a. WHEA logger event 17 ) in de event log die ik niet verwachte. Om deze problemen op te lossen was mijn eerste gedachten de drivers te updaten, via de medion support site voor de laptop alle laatste versies van de drivers ge´nstalleerd, maar nog steeds foutn en Wi-Fi problemen in de log, dus toch ook maar het BIOS updaten. Natuurlijk niet te vinden via de medion site zelf, maar via Google wel een pagina (op de Medion site) gevonden waar een BIOS update voor deze notebook te vinden was. Die update uitgevoerd en weg waren de de event log. De Wi-Fi problemen bleven echter, maar daar later meer over.
Beeld kwaliteit
Kwa specificaties (Full-HD, IPS) is het scherm erg goed voor deze prijs klasse. Echter wanneer je naar dit scherm kijkt vallen de pixels toch aardig op door dat er een redelijke ruimte tussen de pixels zit. De kijk-hoek is natuurlijk wel erg goed (zoals dat hoort bij IPS). Verder is de matte afwerking erg fijn omdat je dan geen last heb van omgevingslicht wat op het scherm valt.

Uiterlijk en bouw

Het eerste wat je ziet van de laptop is zijn uiterlijk. In eerste opzicht komt dat niet heel goedkoop over, maar als we wat beter naar de afwerking kijken zijn er toch wel een hoop puntjes die wat strakker hadden gekund.
Afwerking
Een van de dingen wat wat beter afgewerkt had mogen worden is de accu. De accu steekt aan alle kanten een paar millimeter uit. Hierdoor dacht ik dat de accu er niet goed in zat. Daarnaast zit er wat speling op de klep aan de onderkant
Getik & stabiliteit
Daarnaast viel het mij op dat er naast de rubberen anti slip voetjes ook plastic voetjes aan de onderkant zitten. Wanneer je om en net niet recht oppervlak zit hoer je constant getik als de laptop kantelt. De hoeveelheid voetjes helpt hier ook niet erg mee. Er zitten 5 plastic en 4 rubberen voetjes onder.
De binnenkant
Natuurlijk kijken we als tweaker ook naar de binnenkant van een notebook. Met enkele schroeven kan de onder plaat los gemaakt worden van de laptop en kunnen we makkelijk bij de SSD, de harde schijf en het werkgeheugen. Daarnaast zijn de fans vanaf hier ook makkelijk schoon te maken. De Wi-Fi chip (mini pci-e slot) is ook benaderbaar via dit paneel. Zoals ik al eerder had beschreven had ik problemen met Wi-Fi. Hier werd ook duidelijk waarom. Een van de antenne kabels was niet vast gezet op de Wi-Fi controller. Na deze er netjes op te hebben gezet, was WiFi weer lekker stabiel en hadden ik nergens meer last van.

Al met al het uiteindelijk toch een degelijke notebook, maar vanwege alle problemen die ik had vanuit de doos toch een lagere score.
Zeker de losse kabel vind ik erg kwalijk omdat WIFI het wel nog doet, maar gewoon ontzettend slecht bereik heeft. Een leek zou dit niet zo snel wijten aan de lossen antenne kabel en denken dat het gewoon zo hoort.

Heb jij ook een Medion Erazer P6661 (30019794)?

Ik heb thuis een Medion Erazer P7643 (30020576)
Deze geeft dezelfde kuren met de WiFi verbinding.
Ik neem dit MEDION wel erg kwalijk.
Bij mij waren de kabels toegankelijk vanaf de backplate. Dus als je wilt verifiŰren of het bij jouw ook de kabels zijn kun je even kijken. Als het goed is verspild je daar je garantie niet mee. Hoe verleidelijk het misschien ook is, probeer de kabels niet zelf vast te zetten als je daar geen ervaring mee hebt. De connectors zijn behoorlijk fragiel en schade van zelf repareren valt natuurlijk buiten de garantie. De lokale computer zaak moet dat wel netjes kunnen. Je kan hem natuurlijk ook ter reparatie aan bieden bij medion, maar dan ben je waarschijnlijk je notebook wel een paar weken kwijt (plus al het gezeur met een garantie afhandeling).
Hallo,

Waar heb jij deze bios update gevonden?
ben net even in een winkel geweest waar deze laptops stonden en daar hadden ze dus ook die whea 17

Ik overweeg wel 1 te kopen maar dan moet ik wel zeker zijn dat die error weg is.
Heb even gegoogeld. Er is weer een nieuwere versie. zelf nog niet geprobeerd, maar de update is te vinden op:

[Reactie gewijzigd door JaapSNL op 2 november 2016 17:29]

Bedankt hoor.
Ondertussen ook de laptop aangeschaft.
Kan bevestigen dat ook met de nieuwe bios de WHEA 17 weg is.