Cooler Master E3W-NPTXC-01 (Socket 603/604) Review

Abbadon 9 juni 2006, 1.606 views

Cooler Master E3W-NPTXC-01 (Socket 603/604)

Pluspunten

• Absoluut stil!
  • Ziet er goed uit

Minpunten

• Vereist goede airflow in de kast waardoor het effect van de koeler minder kan worden.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
De Cooler Master E3W-NPTXC-01 is een passieve koeler voor Intel Xeon Prestonia processoren. De werking berust op vier heatpipes die de hitte zo snel mogelijk van de processor wegleiden en over het gehele koellichaam verdelen.

De koeler
De vier koperen heatpipes (Ø 6mm) zijn verankerd in een koperen basis die direct op de processor rust en staan in verbinding met ca. 35 gestapelde aluminum plaatjes met een afmeting van 7,5 bij 9 cm. De hele koeler is 10,5cm hoog.
Op de contructie van de koeler valt niks aan te merken; het zit allemaal stevig in elkaar.

Bevestiging
De koeler wordt geleverd met een kunststof back-plate waarop aan de voorzijde van het moederbord twee 'bruggen' worden bevestigd. De koeler zelf kun je vervolgens in deze twee 'bruggen' plaatsen en vastzetten. Het enige wat omslachtig is, is het plaatsen van de back-plate op de achterkant van het moederbord, hiervoor moet het hele bord uitgebouwd worden. Dit is natuurlijk geen issue wanneer je het moederbord nog niet in de kast gebouwd hebt.

De koeler wordt door twee klemmen gefixeerd in de 'bruggen' en het geheel zit vervolgens erg stevig vast. Ik heb geen speling kunnen vaststellen. De angst dat de koeler (of twee stuks, wat vaker zal voorkomen gezien Xeon's vaak met z'n tweetjes te vinden zijn op een moederbord) door de uiteindelijke horizontale plaatsing in een ATX kast teveel aan het moederbord hangt en er eventueel af zal vallen/breken is ongegrond. De koelers zijn een stuk lichter dan je op grond van de afmetingen in eerste instantie zult veronderstellen. Daarnaast doen de back-plate's hun werk en verdelen de spanning goed over het bord (Xeon borden zijn sowieso door de veelal extra toegepaste PCB lagen erg stevig).

Hoe koelt 'ie?
Dit verhaal valt in feite in twee gedeelten uiteen. De opzet van deze koeler is om de processor passief te koelen, dus geen op de heatsink gemonteerde fan. Daar slaagt deze koeler onder de juiste omstandigheden uitstekend in. Echter, een absolute voorwaarde is een redelijke tot goede airflow in je kast; de heatsinks moeten uiteindelijk wel hun warmte kwijt want anders zal de koeler op een bepaald moment te heet worden en z'n koelende werking verliezen.

Ik heb twee van deze koelers in één kast om mijn beide Xeon 2.8GHz processoren het hoofd koel te houden. Aangezien ik niet zo dol ben op geluid (vandaar deze koelers) probeer ik de airflow ook minimaal te houden, dit levert in combinatie met deze koelers wel wat regel- en testwerk op om de temperaturen in de veilige zone te houden. Wat voor mij normaal gebruik is (internetten, Photoshoppen, DVD's branden e.d. Veelal van alles tegelijk) levert me geen langdurige contimu cpu load op waardoor ik nooit in de onveilige zone terecht kom, lees 70° C en hoger voor de cpu's. Onder zomerse omstandigheden ben ik met het encoden van een DVD (CCE, dus een proces van ca. twee uur) eens boven de 73° C geweest waardoor de Xeon's automatisch terugclockten. Dit is iets wat je absoluut niet wilt; de kast wordt dan tamelijk heet van binnen en het encoden duurt dan ook ineens een stúk langer. In dit specifieke geval had ik gewoonweg te weinig airflow in de kast. Om een indicatie te geven van mijn airflow: ik heb één trage 80mm Papst fan (19dBA) in de achterkant van m'n kast, de voeding telt ook één 80mm Papst (19dBA) fan en aan de voorzijde zitten twee nog trager ingestelde 80mm fans welke tevens de disken afkoelen.

Al met al hangen de prestaties van deze koelers sterk af van de airflow in je kast. Met mijn relatief slechte (althans voor deze hardware) airflow zitten m'n cpu's in 90+% van de gevallen tussen de 35° en 60° C. Temperaturen waar ik tevreden mee ben, zeker gezien de lage overall geluidsproductie.

Een aanrader is een flexibele airflow setup; wanneer je een langdurige zware load hebt (renderen, gamen, encoden) de airflow tijdelijk verhoogd kan worden door het toerental van de case fans omhoog te schroeven of enkele fan's bij te schakelen. Op deze manier heb je zoveel mogelijk stilte wanneer geen full-load en genoeg koeling wanneer wel full-load :)

Compatibiliteit en modbaarheid
Deze koelers passen in principe op elk Socket604 Prestonia moederbord, dit door de specificaties die bepaalde afmetingen en afstanden voorschrijven voor dergelijke borden. In ieder geval heb ik nog nergens gelezen dat iemand problemen had met het plaatsen van deze koelers op zijn moederbord.
Qua modbaarheid laten deze koelers weinig ruimte toe. Er zitten b.v. geen bevestigingspunten voor fan's op. Wel is het mogelijk d.m.v. enige creativiteit een fan te bevestigen, zie ook het GoT forum: http://gathering.tweakers...message/24029234#24029234 ik heb dit zelf ook geprobeerd met slechts één 80mm fan voor beide koelers (fan voor de helft op elke koeler) en de resultaten zijn, zeker als je weinig airflow hebt, bijzonder goed. Je kunt zo een behoorlijke daling v.d. cpu temperaturen bewerkstelligen. Erg nuttige tip voor degenen die stilte willen maar van tijd tot tijd hun machine erg hard laten stampen.

Een verademing in vergelijking met de Intel Xeon stock fan's, althans als je ze in een desktop/workstation setup gebruikt. Voor servers in een serverruimte maakt het extra geluid natuurlijk weinig tot niks uit. Je kunt met de juiste airflow erg lage temperaturen bereiken en/of juist een erg lage geluidsproductie.

De koeler krijgt van mij net geen 'zeer goed' als algemene beoordeling omdat hij behoorlijk afhankelijk is van de airflow. Mensen die deze koeler rücksichtslos plaatsen kunnen teleurgesteld raken. Maar voor mensen die weten waar ze qua airflow mee bezig zijn is dit een absolute 'zeer goed' :)

Heb jij ook een Cooler Master E3W-NPTXC-01 (Socket 603/604)?