TomTom GO 510 (2015) (Wereldwijd) Review

Henri Brands 1 september 2016, 510 views

TomTom GO 510 (2015) (Wereldwijd)

Software is t.o.v. TomTom XL Routes slechter geworden; Veel minder intu´tief en veel lastiger te bedienen. 'My Drive' app is super irritant; Er komt telkens reclame langs zelfs van flitser-updates, terwijl er een life-time gratis flitsupdate op de Go510 zit. Enige pluspunten; het fraaiere, grotere scherm en de lifetime maps.

Pluspunten

• Fraai, duidelijk scherm
  • Lifetime maps
  • Werkt even goed als zijn voorgangers
  • Vind GPS sattelieten sneller dan voorgangers
  • Bevestiging op raam sterk verbeterd

Minpunten

• Bediening is hopeloos ingewikkeld
  • My Drive toont overbodige reclame
  • Geen 'voorkeuren' scherm in MyDrive
  • Je kunt niet meer installeren via andere schijf dan de C-Schijf
  • Geen scrollijst meer met de stad/straat die je zoekt
  • Updaten duurt een eeuwigheid

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 3
Software is t.o.v. de voorganger, TomTom XL Routes slechter geworden;
Veel minder intu´tief en veel lastiger te bedienen. 'Even' iets instellen is er niet meer bij. Wanneer je een XL gewend was is het nu een hele zoekexpeditie om instellingen te veranderen.
De 'My Drive' app is super irritant; Er komt telkens reclame langs zelfs van flitser-updates, terwijl er een life-time gratis flitsupdate op de Go510 zit!
Ik vind de reclame zeer ongepast en super irritant. Je bestookt een klant die je product gekocht en betaald heeft niet met reclame. (Het wordt steeds Amerikaanser hier: daar zit ik niet op te wachten)

Ook vind je geen scherm meer waar je je voorkeuren kunt instellen in de MyDrive app.
Nu kan ik de updates niet via een andere schijf dan de C-schijf laten lopen. Irritant als je C-schijf erg krap is....
Wanneer er een nieuwe kaart wordt geladen is er meer dan 5 GB vrije ruimte nodig op de C-schijf. Aangezien mijn Intel Postville maar 80 GB meet moet ik steeds van alles verplaatsen/weggooien op de C-schijf om ruimte te zoeken, terwijl mijn andere schijven alle over meer dan 100 GB vrij ruimte beschikken.
Onbegrijpelijk dat TomTom de mogelijkheden die je met de vorige app (Home) had allemaal heeft geschrapt.

Het updaten van de TomTom Go510 gaat overigens tergend langzaam.....

Enige pluspunten die ik kan ontdekken aan de Go 510;
Het fraaiere, grotere scherm, de life-time landkaarten en de veel handiger raambevestiging die een stuk steviger vastzit.

Dat waren dan ook de redenen dat ik mijn nog steeds prima werkende TomTom XL Routes heb vervangen door de Go510. Ik was het beu om elk jaar 60 Euro te moeten dokken voor 4 kaartupdates. (Ze begonnen ooit bij ca. 46 Euro voor 6 kaarten....)

Heb jij ook een TomTom GO 510 (2015) (Wereldwijd)?

Cache voor updates, etc, is wel degelijk in te stellen - als MyDrive Connect gestart is, moet je recht-klikken op het icoon in je systray. Kies :"instellingen", tabblad "cache".
Hier kan je kiezen om het gebruik van lokaal cache totaal uit te schakelen, of andere locatie instellen
Helemaal mee eens, ik heb ook onlangs een TomTom 510 aangeschaft.

De User Interface is een drama in vergelijking met de 'ouderwetsere' TomTom. Het moet allemaal zogenaamd intu´tief zijn ... ik swipe me een ongeluk maar het is allemaal vooral heel onhandig.

Belangrijke basisfunctionaliteit zoals zien wat je huidige GPS co÷rdinaten zijn, of een GPS lokatie als bestemming opgeven, heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik mis ook een aantal handige opties die ik op oude TomToms wel had: zoals een windroos in beeld die aangeeft waar het noorden is, en waar mijn eindbestemming is ten opzichte van mijn huidige rijrichting.

Het is voor mij een beetje een stokpaardje, maar ik zie bij TomTom hetzelfde als wat ik ook bij veel andere software zie: verandering is een doel geworden, in plaats van een middel. GUI ontwerpers lopen als lemmingen achter elkaar aan en negeren allerlei basisregels.

Ze moeten bij TomTom maar eens verplicht "The design of everyday things" van Don Norman gaan lezen. Hij heeft een eenvoudige stelregel: als een ontwerp leidt tot verwarring en verkeerd of inefficiŰnt gebruik, is dat in principe de fout van de ontwerper, en niet van de gebruiker. De software van de 510 zondigt continu hiertegen.