Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 29,6g - Bekijk alle specificaties

Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart) Review

DigitalExcorcist 29 augustus 2016, 678 views

Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart)

Goeie activity tracker, stevig gebouwd, doet uitstekend waar 'ie voor bedoeld is.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Goed leesbaar scherm
  • HR-meting is prima
  • Goede support Garmin
  • Garmin Connect ecosysteem
  • Waterdicht

Minpunten

• Intensity Minutes vreemd/afwijkend
  • Garmin Connect niet altijd overzichtelijk

Hierbij een korte review van de Garmin Vivosmart HR, zwart.

Ik gebruik al langere tijd de activity trackers van Garmin. Begonnen met een Vivofit 1, kortstondig de Vivofit 2 gebruikt, een paar maanden de Vivosmart gehad en nu deze (in de aanbieding in Denemarken gekocht, 115 euro).

In tegenstelling tot vrij veel reviews is mijn ervaring dat de HR (hartslagmeting) uitstekend werkt. Ik ben 'recreatief' hardloper, voor de zoveelste keer overnieuw begonnen :) na een aantal blessures, maar de hartslagmeting wordt keurig bijgehouden. De eerste paar dagen (apparaat nu 2 weken in gebruik) op willekeurige momenten een steekproef gehouden door m'n pols 'fysiek' te meten en de hartslagmeting zit er hoogstens 2 tot 3 BPM naast. Keurig netjes in mijn optiek! Wel moet het bandje hier vrij strak voor zitten, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem.

De recente(re) firmware updates, op moment van schrijven is dat 3.40, is prima en lost m.i. een aantal van de eerder gelezen issues op. Wat mij wel opvalt is dat de 'intensity minutes' helemaal van slag zijn als ik 's ochtends hardgelopen heb. Bij het minste of geringste blijven de minuten oplopen; als ik bij wijze van spreken van de keuken naar de kamer loop heb ik er zomaar weer 5 minuten 'bij' terwijl ik dan niks bijzonders doe naar mijn idee. Op dagen dat ik niet hardgelopen heb gebeurd dit niet. Misschien omdat m'n hartslag na het lopen hoger blijft dan daarvoor, maar de 'drempel' om dit in te stellen heb ik nog niet kunnen vinden.

Dat brengt me bij een volgend puntje; Garmin Connect is niet altijd even overzichtelijk. Het integreert met alles en iedereen (lang leve Apple Health ook!) en dat is een uitstekend pluspunt, zeker in combinatie met MyFitnessPal. Wel scoor ik na het hardlopen zo'n 500 'activity minutes' op 1 dag door verder niet zoveel meer te doen, en dat stoort me.

De bouwkwaliteit is prima, het apparaat oogt stevig en solide en ziet eruit alsof het wel wat kan hebben. Het waterdichte van de Vivo-serie van Garmin bevalt me prima, dat was al sinds de Vivofit 1 n van m'n vereisten voor activity trackers. Ik lf bij m'n agenda dus notificaties zijn ook ideaal.

Het bereik van Bluetooth is met deze tracker aanzienlijk. Hiervoor had ik een vivosmart die na 5 meter wel ophield, mijn telefoon ligt momenteel beneden, ik zit op zolder aan de andere kant van het huis en kan nog naadloos synchroniseren wanneer ik dat nodig vind. De Vivosmart synct ook automatisch als je de app op de achtergrond laat draaien, da's een mooi voordeel.

Reden dat ik 3 sterren voor de Featureset geef is omdat de Vivosmart wl een barometrische hoogtemeter schijnt te hebben (voor het meten van traplopen), maar dit nergens feitelijk gebruikt wordt. Ik zou het leuk vinden om de actuele hoogte te kunnen zien; als er tch zo'n meter in zit, waarom dan niet gelijk 'all the way'?

Bij vragen, reageer gerust, wellicht pas ik de review later nog aan :)

Heb jij ook een Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart)?

Ik heb hem ook, goede hardware maar vind je het niet extreem irritant dat garmin je telefoon gps niet gebruikt om je activiteiten, hr, snelheid etc met je locatie mapt zoals fitbit doet? Ik had hem gedragen tijden motorrijden en wou de data gebruiken on mijn snelheid en hr te exporteren en in een video te monteren. (Zoals ik voorheen met een Endomondo export deed) Maar dat is me nog niet gelukt omdat de data niet aan gps coordinaten gebonden is. Ik heb contact met garmin gezocht maar die wisten me alleen te vertellen dat ze gps via de telefoonsensor niet ondersteunen en dat ik dan maar een hr+ had moeten kopen. Omdat fitbit dit wel deed was ik er vanuit gegaan dat garmin dat ook wel zou doen maar dat was dus niet het geval.
Op zich is dat vervelend, maar de app registreert niet waar ik loop en ik heb semi-bewust niet voor het HR+ model (met gps) gekozen vanwege het prijsverschil.

Tuurlijk, een Vivoactive HR+ is nog toffer vanwege de multisport functies, een fenix van Garmin nog toffer voor bij het hardlopen etc. Ik gebruik voor het hardlopen echter al Runkeeper die m'n statistieken en vooral de kaart ook bijhoudt, dus op zich...

TL;DR: ja, deels heb je gelijk, maar ik heb bewust voor die beperking gekozen.