Ulefone Future Grijs Review

kanem0chi 29 augustus 2016, laatste update op 6 maart 2017, 4.009 views

Ulefone Future Grijs

"Your Vision Has No Border" Met andere woorden, een Bezelloos scherm in een metalen behuizing met top specs (4GB RAM) voor nog geen 239$..

Pluspunten

• Bezelloos en goed 1080p 5.5" scherm
  • Snelle 4GB ram
  • 'Vanilla' Android 6.0
  • Nachtfoto's en videos is zeer indrukwekkend
  • Type-C werkt snel en batterij word snel opgeladen
  • Ondersteund veel (en ook alle NL) 4G banden
  • Zeer handzaam formaat, metaal voelt degelijk
  • Uitstekende prijs/kwaliteit ratio, veel accessoires gratis erbij + pre-installed screenprotector

Minpunten

• Selfie camera stelt niet scherp, is ook niet handmatig scherp te stellen
  • Bouwkwaliteit is goed, maar kleine ruimtes over bij Sim-slot en volume knoppen
  • Side-mounted fingerprint scanner minder accuraat vergeleken met andere toestellen

Al een tijdje heb ik op deze telefoon zitten wachten, vooral vanwege het bezelloze scherm. Mijn dank gaat uit naar Banggood voor het leveren van deze telefoon! Omdat ik er al zo lang naar uit heb gekeken, was ik dan ook erg benieuwd of het net zoals op papier, ook een topper zal zijn wat betreft real-life situaties en de prestaties.. Je leest het in deze review :)

Oh, een kleine teaser.. onderstaande foto is gemaakt tijdens een festival op het strand in Bulgarije, met heel (veel) moeilijk licht, veel bewegende mensen en dan dit resultaat voor $239..

Ulefone is misschien een telefoon merk waar je nog nooit van heb gehoord, maar het bedrijf heeft zeker al een paar good-looking en zeer aantrekkelijke geprijsde telefoon uitgebracht in de afgelopen jaren. Kiswum heeft onder andere de Ulefone Paris gereviewed en Dennis H de Ulefone Be touch 3. Wat ook wel interessant is, is dat in tegenstelling tot sommige andere Chinese smartphone producenten, ze vooral op samenwerking zijn gefocust voor de internationale verkoop van hun toestellen, waardoor het makkelijker word om voor westerse consumenten een telefoon aan te schaffen via een degelijk en betrouwbaar kanaal. Begin Mei begon de voorverkoop van het toestel, welke de naam Ulefone Future draagt en heeft een goede combinatie van prijs, kwaliteit en featureset, welke veel mensen zal aanspreken. Mijn toestel komt van Banggood.com, en is de zilveren variant, welke standaard met 4GB ram en 32GB rom komt.

De Future is besteld op 19 Mei 2016 bij Banggood, alleen doordat het process voor het produceren van de bezelloze schermen en het chassis een moeilijk en intensief proces nog is, duurde het eventjes voordat Ulefone de telefoons kon leveren aan internationale resellers. Precies twee maanden en 1 dag later kon Banggood de telefoon verzenden op 20 Juli 2016 en kwam deze begin Augustus onbeschadigd binnen via China post. Ondertussen heb ik 4 weken met deze telefoon gelopen en zal hier dan ook mijn review op gebaseerd zijn.

Wonder boven wonder heb ik geen importbelasting hoeven te betalen, wat altijd prettig is, vooral als het om grotere bedragen boven de $200 dollar gaat.

De smartphone komt in een zwarte doos met daarop in strakke zilveren letters de fabrikant zijn naam en de naam van de telefoon, 'FUTURE'. Aan de zijkanten vinden we onder andere wat stikkers met informatie over de Ulefone Future, alsook de website naam. Waneer de doos opengemaakt word, vinden we een rode binnendoos met daarin uiteraard de telefoon zelf, maar ook een Engels instructie boekje, screenprotector, een transparant hoesje, een dustpin die ook gelijk dienst doet als simtray opener en de oplader met bijbehorende kabel. Het gaat hier om een Type-C USB kabel met een Type-C converter. Helaas vinden we in de verpakking net als bij veel andere telefoonmerken geen headphones.

Ulefone Future
Display 5.5-inches LTPS FHD IPS met FHD Display
Processor 1.95GHz MTK MT6755 Octa Core
GPU ARM Mali-T860
RAM / ROM 4 GB / 32 GB
Micro SD slot Ja
Camera 16MP (Samsung s5k3p3) F/2.0 Aperture
Android Android 6.0 Marshmallow
Batterij 3,090mAh niet-verwijderbare batterij
Vingerprint scanner Ja, Side-mounted Fingerprint Scanner ontgrendeld in 0.1-0.5s,
Afmetingen 151.5*73.5*8.6mm en weegt 186g

De specificaties zijn ook terug te vinden op de officiŰle pagina van Ulefone (engels)

Het overgrote deel van mijn reviews bestaat uit Xiaomi devices omdat ik daar stiekem toch wel een beetje fan van ben, maar voor deze telefoon maakte ik graag een uitstapje. Daarnaast vind ik dat ze een degelijke bouw hanteren in hun toestellen en vind ik die prettig vind vasthouden. De Future heeft net als veel andere toestellen tegenwoordig een aluminium body om hiermee een meer 'premium' gevoel te geven. Toch is er wel degelijk een verschil in aluminium kwaliteit tussen de verschillende toestellen van andere merken.

Hier thuis heb ik ook de Meizu PRO 6 liggen. Wanneer ik de metalen/aluminium behuizing van deze toestellen vergelijk met de Future, dan voelt de behuizing van de Future net goedkoper aan. Ik denk dat dit komt doordat er in het productproces de behuizing anders vervaardigd word of dat alles binnen de Meizu PRO 6 strakker op elkaar zit, waardoor het iets degelijker aanvoelt. Uiteraard blijft een metalen behuizing, of beter gezegd een CNC behuizing, stukken beter aanvoelen dan een plastic behuizing, en ook is de kans op barsten met een metalen achterkant een stuk kleiner.

De achterkant van de Ulefone zal bij veel mensen aan een iPhone moeten denken, de plastic antenne lijnen, de camera die een klein beetje uitsteekt en de speakers die aan de onderkant symmetrisch uitgelijnd zijn.

Aan de voorzijde is het toestel voorzien van een front facing camera, speaker, microfoon en natuurlijk het touchscreen. Aan de rechter zijkant vind je de volume up/down, de power knop en de vingerprint scanner. Aan de linkerkant van het toestel is ruimte gemaakt voor de sleuf waar de SIM tray zit en word met een dust pinnetje geopend. De achterkant is voorzien van een dubbele led flitser en de back camera. De bovenkant is alleen voorzien van de 3,5mm headsetpoort. De onderkant is voorzien van een type-C 3.0aansluiting. Bovendien vind ik het jammer dat de camera uitsteekt, wat met een toestel dikte van 8.5mm toch eigenlijk niet had gemogen.

Zoals je kan zien op de foto's hierboven zien we vooral wat ruimte bij de simtray en de volume knoppen. Alle knoppen voelen goed en degelijk aan, maar zit er wel wat bewegingsruimte in.

Ulefone gebruikt vaak verschillende displays voor diverse toestellen en is het soms maar de vraag wat de kwaliteit van het display is. Ze hebben daarom wel veel functies ingebouwd om het scherm toch naar eigen wensen in te stellen. Zo is er brightness level, 'eye defender', colors & contrast, screensaver en de optie voor automatisch het scherm te draaien.

De 'eye defender' is een leuke en handige gimmick die vooral bedoeld is voor mensen die veel lezen op hun mobiel of graag hun ogen willen beschermen tegen het blauwe licht. Hierdoor word het blauw gefilterd en word het scherm iets geler waardoor het rustiger voor de ogen is om lang te lezen. Ook hebben ze een sterkte knop ingebouwd waardoor je zelf kan bepalen hoe 'geel' het scherm word en bij welke apps deze functie ingeschakeld kan worden.

Ook heeft Ulefone een functie genaamd 'Picture Mode' ingebouwd wat je de mogelijk geeft om behalve de kleuren van het scherm ook de 'automatic contrast', 'increased contrast' en standard modes in te stellen waardoor het scherm verder is in te stellen naar je eigen wensen. Zie de screenshots hierboven voor een overzicht hoe je deze gemakkelijk zelf kan instellen en wat het resultaat er van is.

Het display is 5.5 inch groot, heeft een resolutie van 1920 x 1080 (FHD) en het betreft een in-cell LTPS paneel dat in staat is 24-bits (26M) kleuren weer te geven. Het scherm heeft tevens Corning« Gorilla« Glass 3 zodat het niet zo snel krassen zal moeten krijgen. Volgens UlefoneUlefone zijn de kijkhoeken goed en ben ik het hier ook mee eens omdat de kleuren en helderheid goed hetzelfde blijven wanneer je vanuit verschillende kanten op het scherm kijkt. Daarnaast zijn er 'geen' bezels te bekennen, althans deze zijn echt minimaal, als het ware helemaal afgebogen en in de behuizing gelegd waardoor je deze niet ziet.

Wanneer het toestel op zijn rug ligt kan je het scherm nog steeds gemakkelijk ontgrendelen door de optie 'double tap to wake' functionaliteit. Ook is het display lekker helder zoals je hieronder kan zien en is er een pre-installed screenprotector op de telefoon te vinden. Deze heb ik er gelijk afgehaald omdat er Corning« Gorilla« Glass 3 op zit en de screenprotector eerder irritant is vanwege de kleine gezichtsbeperking. Zie foto hieronder.

De Ulefone Future draait bijna standaard android en dat is ook te merken aan bijna alles. Zoals je in onderstaande foto ziet is het menu bijna hetzelfde als bij 'vanilla' android, maar ook de weergave van het geheugen etc. Bij ontvangst van de telefoon zijn er geen 3rd party apps te vinden, en is van de 32 GB nog ongeveer 25 GB over voor de gebruiker om zelf apps te installeren en bestanden erop te zetten. Hier kunnen veel andere fabrikanten nog wat van leren, door een strakke prijs neer te zetten, zonder gesponsorde content mee te leveren.

Om de telefoon goed te laten werken, het geheugen aan te sturen en de telefoon vloeiend te laten lopen is er een chipset nodig. In de Ulefone Future is de MediaTek MT 6755 te vinden, welke de marketing naam Helio P10 draagt en is gebakken op 28nm en gebruikt een HPC+ processor techniek. De processor heeft 8 Cortext-A53 kernen welke een clock speed heeft van 1.95GHz en wordt ondersteund ARM Mali-T860 GPU. Dezelfde processor is onder andere te vinden in de Meizu M3 Note of de Sony XA.

Met deze chip heeft MediaTek de keuze gemaakt om de Cortex-A57 cores niet te gebruiken, omdat deze "system on a chip" veel warmte produceert in vergelijking met de kleine verbeterde prestaties. Waar bijvoorbeeld de Meizu M3 Note op 1.8GHz is geklokt, hebben ze de Future op 1.95GHz geklokt om zo betere prestaties te kunnen neerzetten. Waarom ze bijvoorbeeld geen gebruik maken van een 1440p scherm? omdat de MT6755 maar tot 1080p ondersteund, alsook maximaal support voor een 21MP camera.

De MT6755 ondersteund geen opnames voor videos in 4K, maar de chipset geeft je wel de mogelijkheid om in 1080p videos op te nemen met een stabiele 30FPS rate. Wat betreft de connectiviteit van deze chip, is het mogelijk om met categorie 6 LTE te internetten, wat staat voor 300 Mbps/50 Mbps download/upload, waardoor je met genoeg snelheid over het draadloze netwerk kan internetten, maar daarover later meer in het kopje Android OS & Connectiviteit.

Met de MediaTek 6755 proberen ze eigenlijk het gat te dichten wat er momenteel is met de high-end smartphones die een grote prijs/performance ratio hebben, om zo meer en beter betaalbare toestellen op te markt te zetten. Onder het kopje benchmarks kan je zien hoe goed de chipset nu echt presteert in samenwerking met de software.

De Ulefone Future komt zoals eerder aangehaald met Android 6.0 met bijna een Vanilla Android ervaring. Ulefone heeft wel wat aanpassingen gedaan zoals je kan zien in de screenshots hieronder omdat er een 'custom build' version is, maar deze brengt minimale wijzigingen toe aan het systeem. Wat ook wel fijn is, is dat er geen voor ge´nstalleerde applicaties te vinden zijn, behalve de Playstore, wat tevens ook weer een groot pluspunt is van deze telefoon. Standaard de Playstore ge´nstalleerd hebben zouden meer fabrikanten moeten doen.

Wanneer je de telefoon aanzet kom je eigenlijk gelijk al bij het hoofdmenu uit. Hierdoor had ik het idee dat iemand anders de telefoon al had gebruikt, maar na een grondige controle bleek dit niet het geval, en is dit waarschijnlijk zo om zo de playstore te kunnen installeren voor de consument, alsook bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf de navigatie balk zelf te veranderen. Eenmaal na de eerste keer opstarten was er een kleine update beschikbaar voor de Ulefone, welke een aantal verbeteringen met zich mee bracht. Verder zien we waneer de security patch voor het laatst was op 1 April, maar zijn helaas geen nieuwere patches beschikbaar.

Net als bij veel andere Chinese toestellen, is het ook hier mogelijk om zelf het geheugen uit te breiden met een MicroSD kaartje dat tot 128GB ondersteunt. Ondanks dat er ruimte is voor een MicroSD kaartje, is het niet mogelijk om zelf de batterij (gemakkelijk) te wisselen. Net als de meeste Chinese smartphones, heeft de Ulefone Future ook een dual SIM optie. De SIM-tray is de bekende hybride slot, wat betekend dat er een keuze gemaakt kan worden tussen een Nano en Micro sim kaart of het uitbreiden van het geheugen en een simkaart.

Qua connectiviteit kan je gelijk zien dat deze telefoon zich toespitst op het Westen, omdat de veelgebruikte 800MHz band word ondersteund door deze telefoon.

Ulefone Future
GSM 850/900/1800 (band5,band8,band3)
WCDMA 900/2100 (band8,band1)
FDD-LTE 800/1800/2100/2600 (band20,band3,band1,band7)
TDD-LTE 2300 (Band40)

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Vooral het hard kunnen van de (oor) speaker vind ik belangrijk, al zeker helemaal als je op festivals of andere drukke gebieden staat en toch met elkaar luid en duidelijk wilt communiceren.

Ook ondersteund de Future de dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac en Wi-Fi Direct, maar ook de 5-Ghz Wi-Fi. Daarnaast is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen.

In tegenstelling tot veel andere Chinese en Westerse merken (Sony daargelaten) is Ulefone een van de weinige fabrikanten die hun fingerprint scanner aan de zijkant plaatsen. Ik heb in mijn eerdere reviews al aangegeven dat dit een van mijn favoriete plekken is, omdat mijn duim altijd precies op de plek zit waar de vingerafdrukscanner zit, en hierdoor de bezel aan de onderkant dunner kan blijven. Het set-up proces van de vingerafdrukscanner is super simpel en je word uitgebreid geholpen door afbeeldingen

De vingerafdrukscanner is niet zoals wat je bij een iPhone of een Samsung gewend de succes rate is ongeveer 70% en waarschijnlijk is dit zo vanwege het feit dat het oppervlakte wat kleiner is om te scannen. Om een accuratere scan te krijgen druk ik tegenwoordig wat harder, omdat ik merk dat hiermee de succes kan groter is. Bij veel toestellen is het zo dat je eerst het toestel moet ontwaken, waarna pas de scanner werkt. Bij de Ulefone kan je gewoon je vinger tegen de scanner aanhouden zonder dat het scherm aan is en binnen 0.1-0.2 seconde is de telefoon ontgrendeld.

De Ulefone Future is uitgerust met een 16MP (type: Samsung s5k3p3)
F/2.0 Aperture, Dual-tone flash camera. Voor het bedrag wat je voor de Ulefone betaald vind ik de camera samples meer dan goed.

De telefoon is niet de dunste telefoon op de markt, maar steekt helaas wel 1 a 2 mm uit. Een minpuntje wanneer vaak je telefoon plat op tafel wilt leggen. De camera app is een klein beetje aangepast, maar verder net als android vrij standaard. Er zijn minimale instellingsmogelijkheden, zo is het in de standaard app mogelijk om zelf de sluitertijd, wit balans waardes etc in te stellen, als is dat wel via vooraf ingestelde waardes.

Als we naar de foto's bij daglicht gaan kijken, dan zien we meteen dat de Samsung camera best goed zijn werk doet, al helemaal als je ook rekening houdt met welke telefoon prijsklasse we hier te maken hebben. Alle foto's zijn verkleint en door er eventjes op te klikken worden de grotere foto's geladen. Zelf ben ik zeer tevreden met deze camera, omdat ik toch wel een beetje bang was van te voren omdat fabrikanten vaak hierop besparen.

Als we naar nacht en schemering (zon opkomst) foto's gaan kijken, dan zijn dat toch de wat moeilijkere foto's voor veel camera's. In eerste instantie verwachtte ik er niks van, maar na het bekijken van een aantal foto's kwam ik tot de conclusie dat ik zelden zulke heldere beelden heb geschoten op festivals of gedurende de nacht.

En ja, het was een leuk strandfestival in Bulgarije, waar Fedde le Grand kwam draaien tot de zon opkwam, misschien ook wel aan de selfies te zien hieronder :Y) helaas dat de camera het hier gigantisch laat afweten, maar lijkt dit meer een softwarematig probleem en een hardware probleem. Jammer, hopelijk pakken ze dit op in de volgende software update.

Niet alleen de nachtkwaliteit foto's zijn goed, zelf ben ik ook erg tevreden over de kwaliteit van de nachtelijke avontuurtjes. Zonder flitser zijn onderstaande video's gemaakt, en ik moet zeggen dat ik voor een 239$ kostende device dit zeer goede beelden vind. Doordat er geen 2de microfoon te vinden is, is er wel wat ruis te horen op de video. Daarnaast is er in Bulgarije geen grens wat betreft het volume (decibel) en stond de Bass erg hoog. Al met al moet ik zeggen dat ik met geluid kan leven, rekening houdende met het volume/bass en geen 2de microfoon op de Future te hebben. Aangezien ik een paar biertjes op had vergeten om 1 van de 2 video's in 1080p op te nemen. Als je de beelden ziet ben ik al van mening dat je ook wel kan voorstellen hoe (goed) 1080p er uit kan zien :+

Aangezien steeds meer telefoons en andere devices usb type-c ondersteunen, heeft Ulefone zoals eerder besproken dit ook hier toegepast. Waar je bijvoorbeeld bij de Nexus 6P aan beide kanten van de kabel een type-c aansluiting zit, is hier alleen een type-c poort te vinden voor de telefoon, terwijl aan de andere kant nog een gewone usb poort. Ik neem aan dat ze dit hebben gedaan aangezien het voor de gemiddelde consument nog niet een gemeengoed is om een type-c poort op een laptop of computer te hebben. Vanwege het feit dat er gebruikt word gemaakt van USB 3.0 laad de telefoon super snel op, en duurt het ongeveer 1 uur en 20/25 minuten om van 0% naar 100% te gaan. Hier heb ik niks anders over te zeggen dat dit echt een uitkomst is wanneer je maar kort de mogelijkheid hebt om je telefoon op te laden. Dit komt mede door de 2.0A / 12V die door de stekker heen kan gaan.

Met een batterij grootte van 3090 mAh is het een normale batterij. Er zijn batterijen die al veel groter zijn, maar ook genoeg telefoons die het met een mindere batterij moeten doen. Zelf zou ik het mooi hebben gevonden als ze er een 3500 mAh batterij in konden stoppen, dit vooral vanwege het toch al iets dikkere toestel vergeleken met andere toestellen.

De batterij presteert over het algemeen erg goed, al zijn er wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij de batterij / software. Zo is er te zien dat de batterij een plotselinge duik neemt, maar ook dat wanneer een applicatie stroom blijft vreten, deze niet uit zichzelf stop word gezet. Zo is de Mi Drone App bijvoorbeeld constant GPS verbinding aan het zoeken, en dit als gevolg heeft dat de batterij lekker snel leeg loopt. Niet alleen 3rd party apps, ook bijvoorbeeld het systeem zelf. Zo laat de batterij instellingen zien hoe lang iets heeft gedraaid en hoeveel stroom dat heeft gekost, en bij een 'idle' smartphone verbruikt hij toch 2452 mAh.

Hoe dat precies allemaal berekend word weet ik het fijne niet van, maar ik moet wel zeggen dat ik makkelijk de dag door kom, als ik zelf bijvoorbeeld de Xiaomi Mi Drone App afsluit. Het lijkt er op dat dit eerder een systeem foutje is dat hij niet agressief genoeg apps afsluit, en kan dit dus makkelijk verholpen worden.

Zelf kan hier ook het een en ander aan gedaan worden door bijvoorbeeld de 'battery saver' in te stellen. Dit is vergelijkbaar met de 'stamina mode' van bijvoorbeeld Sony, zodat je in geval van nood langer met de batterij kan doen.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van meting dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 3GB Ram, 32GB Rom en Helio P10 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps.

Ulefone Future Meizu Note M3
Multi-core: 3.275 3.034
Quadrant Standard 25.210 23.239
PCMark Storage Score 3.879, 3.501
Work Score 5.851 5.463

De Ulefone Future scoort op alle vlakken hoger dan de Meizu M3 Note, welke precies dezelfde processor heeft maar lager geklokt is. Hierdoor komen er kleine verschillen in de nummers, en zal 'vanilla' android hier ook misschien iets mee te maken hebben.

Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg snel, persoonlijk heb ik nooit lag ervaren. Applicaties starten vlot op, verschillende grafische games zoals Clash of Clash spelen (hoog level) af, als is het nooit zo vloeiend als op een snapdragon 820 bijv, het apparaat reageert snel en ook Vanilla Android voelt vlotjes aan. Naar mijn idee werkt komt dat ook vanwege het feit omdat er geen zware en gekke skins overeen gelegd worden.

Ulefone heeft geprobeerd om een futuristische telefoon te maken met onder andere een edge-to-edge display en bijvoorbeeld 4GB ram en een USB type-C poort. Type-C en 4GB begint steeds meer gemeenschap te worden, en veel mensen eisen dit ondertussen al, een edge-to-edge scherm is zeer gewaagd, maar ook zeer interessant. We hebben het bijvoorbeeld al bij de Samsung's gezien, maar weinig Chinese fabrikanten wagen zich er aan. Ulefone heeft dat gedaan, en heeft bij de lancering vertraging opgelopen vanwege het feit dat dit process van produceren toch moeilijker is dan gedacht, maar uiteindelijk wel een ontzettend gave telefoon heeft weten te leveren, met een ontzettend strakke prijs van 239$.

Waar ik ook erg blij en tevreden mee ben is de Vanilla Android. Veel Chinese producenten gooien er het liefst allerlei schillen overheen, maar Ulefone heeft juist het tegenovergestelde gedaan. Een kale android met minimale aanpassingen. Je kan ook duidelijk zien dat ze zich richten op de internationale en westerse markt door een handleiding in het engels (en andere veelgebruikte talen) te leveren, maar ook veelgebruikte 4G frequenties te ondersteunen die in het westen veel gebruikt worden.

Voor 239$ kan je helaas niet 100% van alles verwachten, en zoals je in de review misschien heb gelezen, zijn er ook wat minpuntjes. Zo kan de selfie camera niet scherp stellen, en als je een echte selfie maker/liefhebber bent is dit natuurlijk wel een groot probleem. Ik ga de vraag nog bij Banggood neerleggen of dit een hardware of software fout is, want met de laatste update is het probleem niet verholpen. Ondanks de strakke behuizing, zit niet alles strak erin. Zo steekt de camera helaas iets uit, en is bijvoorbeeld bij de simtray ingang wat ruimte te vinden. Daarnaast mag het systeem Apps iets sneller 'killen' om zo meer batterij te besparen zoals eerder uitgelegd bij het kopje batterij.

Mijn eindconclusie is dat de Future een erg solide smartphone is en zal het zeer moeilijk zijn om deze te kunnen verslaan in de prijsklasse onder de $250,- vanwege het feit dat ze een edge-to-edge screen hebben, internationale samenwerkingen, 4GB ram en een Sony camera gebruiken. Meizu heeft begin Augustus de Meizu Note M3E aangekondigd met een ongeveer evengrote batterij, metalen behuizing & prijsklasse en Ulefone zal hiermee en met de duurdere toestellen de battle aangaan om een grotere markt te bereiken, wat ze zeker zal gaan lukken als ze zo door blijven gaan.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Ulefone vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Ulefone Future Grijs?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-124024+113+20+30Ongemodereerd11
+3 review. Chic ding ook. Wel weer typisch Chinees dat ze helemaal leip gaan op features (want budget phones en type-C fap fap etc) maar gewoon iets knulligs als een front cam ruk implementeren |:(
Je betaalt er dan vaak ook wel minder voor dan een Westers merk telefoon (of Koreaans ;)). Maar inderdaad, er is altijd wel een nadeel aan zo'n Chinese telefoon. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van een exemplaar zoeken dat nadelen heeft die niet zo belangrijk zijn voor jouw gebruik. Ik maak zelf nooit selfies en doe geen video calls, dus de front cam zal me echt een worst wezen :)
Kijk, en dat is met elk toestel zo :) sommige vinden twee camera's op de Huawei weer onbelangrijk, en zo maakt iedereen zijn eigen keuze. Al denk ik wel dat met een volgende update dit klein probleempje is opgelost. :)
Yes, Helaas wel. Het lijkt wel meer een software probleempje dan een hardware probleem, dus hopelijk word het in de volgende update ronde meegenomen. Thanks for the feedback :)
Een opmerking, in je tabel zie ik Antutu 6.1.4 maar in je screenshots 6.2.0.
Viel me op omdat ik ook ff Antutu op mijn Oneplus One heb gedraaid aangezien ik toch benieuwd was wat het snelheidsverschil zou zijn, ik had een score van net geen 58k (57.986), wat de ulefone een 15 a 20% langzamer maakt dan een Snapdragon 801.
Voor de rest een erg mooie review moet ik zeggen ! Het heeft me echt ff het toestel laten overwegen maar na het draaien van de benchmark laat ik deze ff passen, wil natuurlijk wel een upgrade :P
Ah, foutje zie ik ja. Zal het gelijk eventjes aanpassen. Maar ja, de OPO blijft een leuke toestel, al is het wel jammer dat je vanwege de 801 waarschijnlijk geen Android Nougat mag ontvangen. Niet dat er details over deze telefoon bekend zijn, maar ben toch wel benieuwd. En ja, in sommige gevallen merk je wel 20k in punten, al zal dat vooral bij zwaardere toepassingen zijn. Wil je gewoon een goed toestel met een goede prijs dan is dit wel een leuke combi :)
Dit is miz. gelijk een van de grootste problemen met dit soort toestellen. Updates komen er sporadisch, vooral omdat ze al weer gefocused zijn op de pre-order van hun volgende toestel en zelf geen software R&D hebben die de roms onderhoud zoals Xiaomi, Meizu, ZTE etc wel hebben.

Verder weer een goede review. Ben benieuwd naar je ervaringe na een tijdje.
Security patches zijn echt willekeurig. Totaal geen uitleg of toekomstige updates nieuws over te vinden. Wat betreft de normale updates, ik heb nu 1 grotere en 1 kleinere ontvangen. Tot nu toe goed dus, met 4 weken. Ben ook zeer beniewd of bijvoorbeeld Android 7.0 op de future gaat komen.
Is de kans dat je scherm met vallen defect gaat nu niet vele malen groter, en reparatie stukken duurder?

Ik zie het nut van dat scherm op deze manier niet zo, liever een behuizing er omheen die de boel een beetje beschermd.
Klopt, normaal gesproken als je telefoon op de rand valt, dan vang de behuizing de schade op. Nu valt hij als het ware op het gebogen glas, en dat lijkt mij nou niet het meest sterke gedeelte.. en nee, ik ga het uitproberen :+

Het is een beetje de trend van de laatste tijd, niet alleen Ulefone, maar ook Samsung en Xiaomi hebben gebogen glazen voor of achterkanten.
Na het lezen van deze review besloten om deze telefoon te bestellen!

Ben alleen wel benieuwd naar de kwaliteit van de foto's.

Bedankt voor je review

+3!
Gaaf, als je hem binnen heb dan ben ik wel benieuwd naar wat jij van het toestel vindt en of jouw selfie camera wel scherp stelt.

Ik zal vanmiddag eens wat extra foto's erbij zetten :)
Klein dingetje, in de afsluiting noem je een Sony camera en in de rest van het artikel is de camera door Samsung gemaakt ;)
Gave review! Hoe presteert de telefoon qua Games?
De telefoon speelt de games goed af, maar verwacht geen Snapdragon 820/821 kwaliteit ;)
Goede review! Ik heb de ulefone future zelf ook. Bevalt erg goed!! Ik heb ook last van het batterij probleem. Erg irritant. Van 30% ineens naar 15 en dan heel snel naar 1%. Als jij het ook hebt is het dus wss een software issue gelukkig. Ik heb contact gehad met ulefone ze zeggen dat deze maand nog weer een update komt!

Waar kan ik de tap to wake instellen? Ik kan deze optie niet vinden.

[Reactie gewijzigd door wildebeernd op 20 september 2016 18:08]

Als het goed is kan je die gewoon bij de instellingen vinden, en anders is daar volgens mij gewoon een app voor uit de Playstore.

Uit de reactie van Mike maak ik op dat het batterij probleem nu verholpen zou moeten zijn. Klopt dat? :)
Mooie review! Ik had de Future al aangeschaft, ook bij Banggood, voordat ik je review las. Wat een verademing is, in tegenstelling tot mijn eerdere Chinese telefoons, is de afwezigheid van bloatware. Op mijn voorgaande toestel, de Letv x800, zat een shopping rom. Zo'n toestel kun je meteen rooten omdat je aders gek wordt van de reclame pop ups en battery drain. De Future is prettig omdat je praktisch met stock android werkt.

Ik had de pech dat mijn toestel door de Douane is onderschept. ;( Kon bijna 60 euro aan btw bijbetalen aan de postbode. Opvallend is dat ik geen aparte invoerrechten hoefde te betalen maar wel 13 euro voor 'aangiftekosten'. Alsof je moet betalen voor je aangifte inkomstenbelasting. Gek, want we betalen met z'n allen al belastinggeld om de Douane te bekostigen.

Verder heb ik dezelfde problemen met de batterij als ik op de 30% zit. Je ziet het batterijpercentage daarna binnen 5 minuten naar 1% gaan waarna je nog een tijdje kunt doorwerken voordat hij dood is. De selfie-camera stelt bij mij trouwens wel scherp.

Opmerkelijk is dat niemand het heeft over de slechte GPS-functie. Google Maps of Waze kunnen de GPS op mijn toestel niet activeren terwijl de fabrikant zelf een YouTube-video heeft uitgebracht waarin ze opscheppen over de navigatie-kwaliteiten van het toestel (zie https://youtu.be/g6WpZjrzH5A). Heb een GPS check gedaan maar de checker kan de GPS-ontvanger niet eens traceren! Lees veel klachten hierover op XDA en Facebook waarin mensen de fabrikant oproepen om het te fixen maar die zijn alweer van juli dit jaar. Ik heb nu versie 201608101100. Zover ik weet de laatste update. Wat zijn jullie ervaringen?

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8