Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,594GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0) Review

martward02 25 augustus 2016, 802 views

Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)

Deze videokaart presteert voor mij ruim voldoende. De kaart is stil en redelijk koel onder load al vind ik onder idle de temperaturen wat hoog. Ik heb alleen last van coil whine onder load, maar het geluid komt lang niet boven mijn speakers uit.

Pluspunten

• Stil
  • Erg sterke kaart
  • Hoge boost clok
  • Backplate

Minpunten

• Beetje coil whine onder load

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart gekocht ter vervanging van een GTX 950 die in de brand was gevlogen.

Prestaties
Qua prestaties is deze kaart ruim voldoende wanneer je speelt op 1080p, hogere resoluties heb ik niet kunnen proberen maar zijn acceptabel op 1440 maar niet voldoende voor 4k volgens benchmarks op Youtube.

Ik heb de volgende spellen getest:
- Witcher 3
- Rust
- CS:GO
- Batman Arkham City
- Rocket League

Al deze spellen heb ik op maximale settings gedraaid, waarbij alleen Witcher 3 en Rust niet altijd 60fps haalde (45-60 met vsync aan voor Witcher 3 en 50-80 voor Rust).

Coil whine
Ik was bang dat de kaart veel last zou hebben van coil whine nadat ik de reviews op Tweakers had gelezen, maar gelukkig heeft mijn kaart daar geen last van bij idle gebruik. Tijdens gamen en benchmarks is de coil whine wel te horen, dit stoort mij echter niet zo aangezien het (bij mij in ieder geval) niet boven het geluid van mijn speakers uit komt.

Clocks en temperaturen
De boost clock haalt vaak de 2GHz in OC mode, en zit meestal rond de 1974MHz. Overklokken heb ik zelf nog niet geprobeerd aangezien ik dat niet zo nodig vind met de resultaten die de kaart out-of-the-box geeft.
De kaart draait gemiddeld op +/- 42 graden op idle, ik moet daar aan toevoegen dat ik leef in een containerwoning waar het erg warm wordt in de zomer.
Onder load stijgen de temperaturen naar 68-70 graden, wat zeker acceptabele temperaturen zijn IMO.
Deze kaart heeft een semi actieve fan, wat betekend dat de ventilatoren pas aangaan wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Een fan-curve kan zelf worden ingesteld via de software van Gigabyte als je de ventilatoren bijvoorbeeld al aan wil hebben voordat 60 graden wordt bereikt.

Ik heb de kaart iets te vroeg gekocht, waardoor ik zo'n 20 teveel heb betaald. Desondanks snap ik de prijs en is de kaart in mijn opzicht niet te duur of te goedkoop. De prestaties zijn (voor mij) ruim voldoende en ik heb geen last gehad van de hoeveelheid geluid die de videokaart produceert.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)?

Wait, wut?

Je 'oude' GPU is spontaan gaan fikken? O.o
Yeah geen idee hoe dat is gebeurd, maar ze hadden me een nieuwe gestuurd dus t zal niet mijn schuld zijn geweest :P
hoe kan ik zeker weten dat ik een kaart zonder coil whine krijg? en als het mij gebeurd.... hoe los ik dit dan op? kan ik de kaart dan terug sturen?
Je kan het niet zeker weten en voor zover ik weet is er niet echt een oplossing. Denk dat je hem wel kan terugsturen maar dat zal je bij de winkel moeten na vragen, ik weet niet of dit onder garantie valt. Ik merk het zelf eerlijk gezegd niet tenzij ik een zwaar spel speel en het geluid uit zet.
En je weet zeker dat dit niet uit je voeding komt? :)
Erg jammer dat je als koper dan een risico moet nemen. de kaart ziet er inderdaad goed uit, en zo zijn de prestaties!