Samsung SM951 (NVMe) 512GB Review

enermax 25 augustus 2016, laatste update op 28 augustus 2016, 378 views

Samsung SM951 (NVMe) 512GB

Super snel, compact kaartje. Ideaal voor mini itx moederborden. Helaas wordt hij heet bij extreem gebruik. En dan bedoel ik tientallen gigabytes overpompen per minuut. Ik heb zelf het kaartje gekocht voor casual gamen dus geen probleem.

Pluspunten

• Snel
  • Compact

Minpunten

• Heet bij extreem gebruik

Dit schijfje haalt 2.200 mb/sec en is maar 8cm lang. Ideaal voor mijn itx pctje.

Helaas heeft deze bij extreem gebruik lost van throtling: http://www.anandtech.com/...e-256gb-pcie-ssd-review/2

Om dit op te lossen heb ik wat heat geleidende tape op de ssd controller (sticker) geplakt en nu is de kast mijn heatsink. Deze tape lijkt een soort van kauwgom die ik er zo weer af kon halen zonder de sticker te beschadigen. Handig bij garantie. Hopelijk droogt hij niet uit.

De kast wordt warm op de ssd plek dus het lijkt te werken. Hij loopt op tot 61 graden bij deze benchmark waarbij hij in totaal 80GB rondpompt. En zakt daarna gelijk na 31 graden. Helaas heb ik niet zonder de tape getest.

Waarschijnlijk is de tape niet nodig omdat de schijf zo snel is dat hij geen kans krijgt op te warmen. Bij gewoon gebruik internetten, gamen, spelletje downloaden blijft hij 40 graden.

Nog wat test data met IOPS erbij.
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2210.434 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 52.431 MB/s [ 12800.5 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 186.763 MB/s [ 45596.4 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 22.2% (62.5/281.1 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2016/08/24 20:50:39
OS : Windows 10 Professional [10.0 Build 10586] (x64)

Heb jij ook een Samsung SM951 (NVMe) 512GB?