Huawei P9 Lite (3GB) Zwart Review

Havermans 24 augustus 2016, laatste update op 24 augustus 2016, 1.526 views

Huawei P9 Lite (3GB) Zwart

Een stevige accu, mooie hardware en een hoop goede voornemens. De Huawei P9 Lite is een plaatje en dat kunnen zelfs een matige camera en EMUI niet verpesten. Het toestel is één van de toppers in zijn prijsklasse en geeft je het gevoel van een flagship aan een schappelijke prijs.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteitsratio
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Solide accuduur
  • Goede vingerafdruksensor
  • Afwerking en omhulsing

Minpunten

• Matige camera
  • EMUI
  • Geen USB C

Een kleine maand geleden kocht ik de Huawei P9 Lite. Ik kocht het toestel voor 299 in een Van De Borre. Ik vertel u hier wat mijn indruk van het toestel is en hoe ik het afwoog ten opzichte van de Nexus 5X.
In de doos:
- 1 Huawei P9 Lite toestel
- 1 Charger
- 1 USB kabel
- 1 Set Earphones
- 1 Sim Unlock pin
- Handleidingen

Het toetel + Hardware

De P9 Lite is een toestel van 5.2” groot. Het toestel is rechthoekig afgewerkt en ligt goed in de hand. De vingerafdruksensor ligt op de achterkant in het midden en de camera ligt vanboven in de rechterhoek. De knop om het toestel te ontgrendelen ligt rechts, net zoals de volume knop.
Op de onderkant van het toestel vind je speakers terug, met centraal in het midden een USB poort.
De omhulzing van het toestel is van aluminium, waardoor het toestel goed in de hand voelt, en het een luxueus gevoel geeft.

Scherm
De Huawei P9 Lite maakt gebruik van een 5.2” LCD touchscreen. Het touchscreen maakt ook gebruik van IPS en bevat 16M kleuren.
Het scherm oogt goed, maar niet beter dan eender welke andere smartphone. Zo blijft het verschil met een AMOLED scherm, nog steeds goed zichtbaar, en merkbaar in accuduur.
Echter moet het scherm niet onderdoen binnen zijn prijsklasse, en blijft de kwaliteit van het scherm goed genoeg voor een doorsnee gebruiker.

Accu + Charger
De accu van 3000 mAh zorgt er voor dat je toestel bij normaal gebruikt de dag volledig door komt.
Bij intensief gebruik (gamen) zakt de batterij naar een minimum van 6 a 7 uur gebruikstijd. Indien het scherm AMOLED had geweest had je er nog meer uit kunnen halen, maar de batterij brengt echter wel wat je er van verwacht.
Het grootste probleem met de accu, is het gemis van een Fast Charger. Huawei ondersteunt voor dit model geen fast charging mogelijkheid, en het laden van het toestel duurt wel even. Indien u het toestel wilt opladen van 0 procent naar 100 procent, duur dit u 2uur en 15 minuten.

Statistiek betreffende accuduur:
Prestaties
Met de Kirin 650 chipset aan boord in combinatie met een octacore cpu, kan je wel verwachten dat het toestel vlot draait. De 3GB aan RAM steekt ook graag zijn handje toe om te bekomen dat het toestel zeer soepel aanvoelt in werken. Ik heb in de maand gebruik van het toestel nog geen enkele keer te maken gehad met lag of lange laadtijden. Het toestel kan perfect de zwaardere grafische apps draaien en multitasking is ook geen probleem. Bij een zwaarder grafisch spel, wordt de achterkant soms warm, maar niet in deze mate dat het storend is.

Camera
De camera van de P9 Lite vind ik een van de grootste twijfelpunten. De camera trekt soms prachtige beelden, en op andere momenten zijn foto’s compleet onderbelicht of onzuiver.
Het is me al opgevallen dat de sensor die de lichtinval verwerkt veel problemen kent met een sterke lichtbron, bij bijvoorbeeld een foto nemen tegen het zonlicht in.
Het is ook o-zo een zonde dat ze bij Huawei de P9 Lite ook niet gewoon een Leica cameraatje hebben geven.

Opslag
De P9 Lite wordt geleverd met 16GB aan boord, waarvan je ongeveer 14.7 ook echt van kan gebruiken. Het toestel bevat echter wel een SD card slot, waar je een SD kaart tot 256GB kwijt in kan.
Speakers
De speakers van dit toestel zijn goed genoeg voor normaal gebruik. Ze spelen duidelijk en redelijk luid. Er is echter wel een gebrek aan bass en diepte in het geluid, maar dit wordt door de meeste mensen ook niet verwacht uit zulke kleine speakertjes.
Oortjes
Buiten dat de vormgeving van de oortjes bij het toestel een complete Apple rip-offs is, valt er over de oortjes niet te klagen. Degelijke oortjes, die een geluid geven zoals je het zou verwachten van hun kaliber.

Fingerprint Sensor
De vingerafdruk sensor werkt zeer accuraat en reageert snel genoeg. In mijn gebruik heb ik nog geen problemen gekend met het unlocken van het toestel via fingerprint.
Telefonie
In meeste P9 Lite’s passen tegenwoordig 2 Micro-SIM kaarten. De versie die ik getest heb is echter deze met maar 1 SIM slot.

Software

De software meegeleverd op de P9 Lite is EMUI 4.0. In de doos komt het toestel met de 4.0 variant, maar upgraden naar de 4.1 duurt minder dan 10 minuutjes.
EMUI 4.1 is een variant op Android 6, waar Huawei vooral uiterlijk heeft aangepast en enkele apps heeft toegevoegd om het gebruik te vereenvoudigen.

Zo lijkt EMUI verrassend hard op een mix van zowel Android als IOS.
Een van de eerste dingen die ik had gedaan, is een launcher installeren. Het gebrek aan een app-drawer is volgens mijn inzien een groot nadeel. Ook wordt EMUI geleverd met enkele bloatware apps, die gemakkelijk verwijderd zijn.
Het effect van EMUI op de boot-tijd van het toestel is ook merkbaar. Zo duurt het redelijk lang voor het toestel in gang is wanneer het hiervoor volledig uitgeschakeld was.
Echter is EMUI niet enkel negatief. Er worden ook systeemapps geïnstalleerd waarvoor meeste mensen normaal 3th party apps aanspreken.
Wachten op een Android update, wordt hierdoor ook vaak uitgesteld, voor belachelijke redenen als het aanpassen van lay-outs of het inwerken van Huawei apps.
Er is een systeemopschoner, een batterijmanager en het toestel meld u wanneer er instellingen zijn ingesteld die nefast kunnen zijn voor snelheid of accuduur van het toestel.
EMUI bevat ook andere leuke, maar vrijwel onnodige, add-ons, als speciale camera-effecten…

Afweging t.o.v. Nexus 5x

De grootste concurrent voor dit toestel is volgens mij de Nexus 5x. Dit was ook het toestel waar ik de Huawei P9 Lite tegen afwoog in optie één van de twee te kopen. Dit is waarom ik voor de P9 Lite koos, en het een moeilijke keuze was.

Als we de 2 gsm’s qua hardware vergelijken, valt er niet veel verschil op te merken.
De Nexus heeft een betere processor, maar de Huawei heeft dan weer meer RAM. De Nexus wordt geleverd met meer ingebouwd geheugen, maar heeft echter geen SD card slot. De batterij van de Nexus moet ook onderdoen tegen de 300mAh zwaardere batterij in de Huawei. Echter is de batterij van de Nexus dan wel weer uitneembaar. De Nexus krijgt snellere updates dan de Huawei en heeft een aanzienlijk betere camera.
Na enkele video’s online te gekeken hebben bleef de keuze me onduidelijk en ben ik naar een Vandenborre in de buurt gegaan om beide toestellen te vergelijken.
Hier werd mijn keuze snel gemaakt. De Huawei P9 Lite voelt zoveel beter in de hand. De aluminium behuizing voelt veel beter dan de plastieken van de Nexus. De vingerafdruksensor voelt veel beter aan, en qua puur snelheid/processing power wint de P9 Lite het toch nipt.
De P9 Lite heeft veel meer het gevoel een luxe toestel te zijn, terwijl de Nexus fragiel en goedkoper aanvoelde.

Een mogelijk ander toestel dat u in beschouwing kan nemen, is de Moto G4, maar hier heeft Tweakers een review over gemaakt, waar de vergelijking met dit toestel mooi wordt uitgespeeld.

Heb jij ook een Huawei P9 Lite (3GB) Zwart?

nette review :)

mag ik vragen welke launcher je gebruikt?

en hoe bevalt de telefoon tot nu toe? nog geen haperingen enzo?
Dank je

Ik heb hem nu bijna 2 maanden. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Batterijduur is zoals ik hem kocht en het systeem runt vlot.

Heb al enkele launchers geprobeerd, maar Nova is mijn favoriet :)
hoe heb je de bloatware er vanaf gekregen?

gewoon door een andere launcher of??
Nova launcher lost al veel op. Met een root kan je er altijd nog meer afhalen, maar het grootste deel verberg je best gewoon. Het is ook niet dat het toestel vol staat met bloatware. Sorry voor het late antwoord trouwens, melding compleet gemist.
dankjewel voor je reactie :)
Hoe upgrade je naar 4.1?
Op het toestel staat een app genaamd "Updater". Via deze app kan je het toestel upgraden. Indien u deze app niet vind, moet u naar instellingen gaan, dan over toestel en dan controleren op systeemupdates. :) :) :)
Heb je ook last van een hoog volume, de laagste stand is te hard voor achtergrondmuziek. Is dit met een app te verminderen?