Specificaties 8GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0) Review

enermax 24 augustus 2016, laatste update op 4 september 2016, 1.031 views

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)

Degelijke kaart met backplane die je stil kunt krijgen door het fanprofiel aan te passen. Helaas produceert deze kaart coilwhine. Misschien ligt het aan mijn voeding combinatie. Ik heb het ook bij de MSI GTX 1070 gaming.

Pluspunten

• Degelijk
  • Stille fans (na aanpassen profie)
  • Leds kunnen uit

Minpunten

• Coil whine vanaf 50 fps

Het lijkt alsof er 5 krekels in je pc vals lopen te tjirppen op verschillende toonhoogtes. Hoe hoger de fps (frames per seconde) hoe erger het wordt. Met vsync kun je je fps locken op 60fps. Dat betekent dat de krekels niet op een hoge toonhoogte gaan zingen maar laag blijven tjirpen.

Wat is dat coilwhine eigenlijk? De laatste keer dat ik een grafische kaart kocht was 10jaar geleden. Toen hoorde je er niemand over. In dit filmpje hoor je wat coilwhine is. Sommige zeggen dat coil whine komt door de hoge wattages die moderne grafische kaart moeten gebruiken. Andere zeggen het is er altijd geweest maar dat de pc zoveel stiller is geworden, dat het nu pas opvalt. En weer andere vinden dat er teveel wordt bespaard op het voeding ontwerp.

Gelukkig is mijn rma goedgekeurd door de webshop en ik krijg mijn geld terug. Nu ben ik op zoek naar een niet coil whine grafische kaart. Simpel toch...

Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen maar ik ben geen expert. Coil whine wordt veroorzaakt door componenten die beginnen te trillen als ze te zwaar worden belast. Wanneer je gamed, en je frames per seconde omhoog gaan wordt je kaart zwaarder belast en moeten de VRM (Voltage regulator modules) harder werken.

In dit lijstje zie je waar het in het verleden vaak mis gaat. Vooral de AMD reference kaarten waren een ramp.

De VRM's zijn belangrijk om te kunnen overclocken. Het reference design van nvidia heeft een 4+1 ontwerp. 4 voor de GPU en 1 voor het geheugen. Hij verbruikt max 150watt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je de VRM's uitbreidt, de VRM's minder belast worden en minder coilwhine krijgt.

De gigabyte heeft 6+2 vrm. Dat zijn er al 2 meer dan het referentie ontwerp. Deze kaart is wel overclocked dus hij vraagt meer power.

Als ik kijk naar andere populaire 1070 bijvoorbeeld de pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G dan staat daar maar 1 reactie over coilwhine. Deze heeft een complexer ontwerp van 10stuks.

Een andere populaire is pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING. Hier klaagt iemand over 2x coilwhine. De asus heeft een 6+1 design. Terwijl asus adverteert met 2X Quieter Choke Decrease buzzing noise with concrete alloy chokes.

De pricewatch: EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB heeft een 10+2 ontwerp. Maar ook hier klaagt een tweaker over coilwhine.

Het is moeilijk te zeggen welke kaart je nu moet kopen. Ik ga de MSI proberen omdat hier de meeste reacties positief zijn en ook een 10fase ontwerp.

Update

Ik heb de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X gekocht. Maar deze heeft ook coil whine. Wel een stuk minder vergeleken met de Gigabyte. Locked op 60hz (vsync aanzetten) hoor ik hem niet. Maar als ik deze uitzet hoor ik hem zachtjes piepen.

De voeding die ik gebruik is 450watt. Misschien wat aan de lage kant? Als ik de heaven benchmark draai, dan is de kaart overclocked naar 2025mhz. Dan verbruikt hij max 175watt. De processor is dan max 30 watt. Volleding systeem 250watt schat ik. Dus zou de 450watt voeding moeten trekken,
Hardware.info geeft ook aan, een verbruik bij gamen van een heel systeem maximaal: 280watt. Dus lijkt me het wattage niet het probleem.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)?

Dit is geen review maar een irritatiepunt. Dit had je ook kunnen posten op het forum.
Toch zullen er mensen zijn die wat hebben aan deze "revieuw/beoordeeling'. Het is niet leuk om eem nieuwe kaart te kopen en dan met coilwine te zitten. Dan is zo een waarschuwing wel fijn :)
Klopt, maar dit vind ik zelf nutiger dan forum, direct informatie (beoordeling).
Sorry, maar wat is een coilwhine precies.. beetje research gedaan maar het schijnt dat je het met Corsair voedingen voornamelijk hebt?
Review uitgebreid: :)

[Reactie gewijzigd door enermax op 28 augustus 2016 10:14]

Coil Whine is dat je componenten (vaak de gpu) een hoog, vervelend geluid maakt. Het kan heel vervelend zijn. Het komt inderdaad veel voor bij voedingen van Corsair, maar het kan bij ieder merk voor komen.
Ah super bedankt! Laat me weten welke je hebt gekocht icm welke voeding! Ik ben van plan om een GTX 1070 te nemen voor mijn Micro ATX build! Aangezien Gigabyte daar schijnbaar last van heeft probeer ik dit merk nu te meiden (ondanks ze wel een M-Itx versie van de 1070 hebben..) al heb ik met mijn GTX 950 die tevens ook van Gigabyte is geen last van Coilwhine
Ik zou het niet doen, ik heb nergens last van. Het zijn denk ik gewoon foutieve modellen. Mensen die vaak niet tevreden zijn gaan ergens over klagen op fora (wat logisch is), hierdoor lijkt het alsof het bij bijna iedereen voor komt. Maar bij heel veel mensen komt het niet voor en die nemen niet de tijd om een review te schrijven omdat ze verwachten dat hij zo zou werken.
wat moet ik niet doen? de 1070 nemen of de mini itx versie van de 1070 nemen?
Ik denk dat je bij alle merken pech kan hebben stimela. Misschien is het zelfs mijn voeding gpu combinatie. Pak de grootste koeler die past in je mini itx systeem :) en hopen dat hij niet piept. Heb je plek in de lengte pak de Gigabyte. Heb je plek in de breedte. EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB is een mooie voor 464 euro. Grote ventilatoren en 10+2 ontwerp.
Welke kast ga je gebruiken? Belangrijk omdat de warmte van de custom design koelers in je kast wordt rondgeslingerd. Die wil je wel afvoeren met een casefan. Daar hoef je bij de standaard koeler geen rekening te houden.

[Reactie gewijzigd door enermax op 4 september 2016 15:03]

Ik ga de Bitfenix Prodigy M gebruiken, maar ik viel op de mini itx versie omdat die heel wat kleiner is en ik er ook een optische disk drive erbij kwijt wil, de videokaart gaat er wel onder daar niet van, maar ik denk dat een lange kaart problemen kan geven met kabels van de optische diskdrive en de videokaart zelf
Ik heb deze kaart ook. Zelf ook een reviewtje over geschreven. Ik heb totaal geen last van coil whine. Het feit dat jij dat wel hebt wil absoluut niet zeggen dat alle kaarten van dit type hier last van hebben!

In theorie kan iedere videokaart van ieder merk last krijgen van coil whine. Shit happens! Dat kun jij straks ook met een ander merk kaart krijgen. Dus pin je niet vast op wat je ziet in reviews. Dat is niet betrouwbaar.
Klopt maar het aantal coilwhine reviews bij deze kaart is in verhouding hoger dan de rest.
Ik heb inderdaad ook nergens last van, maar ik zie wel dat veel anderen wel dit probleem hebben, Zouden we geluk hebben of zouden de anderen een slecht model hebben?
Ik zie dat meerdere mensen last hebben van Coil Whine, maar ik heb nergens last van en ik gebruik een Cooler master B500. Dat lijkt me nou ook niet het beste wat mensen in hun PC hebben... Ik vraag me af waar het aan ligt.
Ik heb nergens last van, ongeacht de games. En ik heb ondertussen al flink wat games gespeeld waar de FPS ruim over de 50 heen gaat. Battlefield 4 zat over de 130 heen en een game als Rocket League kreeg ik zelfs over de 300 heen zonder problemen.,
super chille kaart , ik kom zelf vanaf een gtx 960 , en die jump merk ik echt ! , alles perfect , enigste nadeel , coil whine :( , tevens lekke kunnen overclocken , mijn settings in msi afterburner

power limit - 111%
temp limit - 92