Specificaties 5GHz WiFi-ac + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme (2013) Review

T.Kreeftmeijer 24 augustus 2016, laatste update op 24 augustus 2016, 316 views

Apple AirPort Extreme (2013)

Precies wat je van apple verwacht: degelijk gemaakt, goede kwaliteit componenten, goed bereikt (hoewel de Devolo 1200wifi verder komt), weinig instellingen.

Pluspunten

• Bereik, hele huis en deel tuin
  • Stabiliteit
  • Weinig herrie
  • Snelheid

Minpunten

• Weinig instellingen
  • 3 lan poorten
  • USB 2.0
  • Voor sommigen het design...

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb nu een aantal je de Airport Extreme uit 2013. Hij bevalt mij redelijk goed. De snelheid is goed. Zoals bekend zijn de instelmogelijkheden beperkt. Dit is prima voor de standaard gebruiker, maar voor de gemiddelde Tweaker is dat vervelend.

De snelheid gemeten met een Netgear wifi doggle en de standaard drivers van Windows:
Mij abonnement is150/15Mbit en dit is gemeten op 5 meter vrijwel open afstand.
Dus al met al een prima router, maar met een aantal minpunten. Dus voor wie een goed en betrouwbaar wifi netwerk wil zonder ingewikkelde instellingen en vaktermen, is dit de router.

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme (2013)?

Wat kom je tekort qua instellingen? Ik heb ook meerdere Airports maar in het begin dacht ik er ook net zo over echter heel veel zit verborgen. Zelfs SNMP werkt via een verborgen feature op de achtergrond. Er zijn maar weinig routers die dat doen. Het belangrijkste argument om zon apple wireless platform aan te schaffen vergeet je, wellicht omdat jij het zo niet toepast, het werkt feilloos samen. Het is een roaming netwerk waarbij je met meerdere APE's een homogeen wifinetwerk bouwt. Wijzig ik 1 instelling op 1 router dan volgen de anderen automatisch mee. Ik gebruik dit bijvoorbeeld voor de toegangstijd tot mijn netwerk van mijn kinderen. Die mogen ca 2 - 3 wifi per dag anders loopt het de spuigaten uit.
Een belangrijke functie die ik mis is het gastnetwerk in ap modus. Ik heb er 1, dus netwerk uitbreiden gebruik ik niet. Verder is het onhandig dat je een programmaatje nodig hebt voor de configuratie.