Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek UMX3 Zwart Review

WAFOE 22 augustus 2016, laatste update op 24 augustus 2016, 457 views

Cooltek UMX3 Zwart

Zeer elegante behuizing met een buitenkant van aluminium, geschikt voor laag tot medium power systemen inclusief een aardig prijskaartje.

Pluspunten

• Ik vind hem helemaal mooi, zal niet de enige zijn
  • Buitenkant volledig aluminium
  • Goede aansluitingen voorop (2x USB2, 2x USB3, Audio & Powerbutton)
  • Dust-filters overal waar lucht naar binnen of buiten kan
  • Verpakt in zacht schuim i.p.v. het gebruikelijke harde, minder kans op schade tijdens vervoer
  • Rubber voetjes meegeleverd, je kan zelf beslissen of je ze er onder wilt
  • Plek voor 3 Solid State Drives of laptop harde schijven
  • 3-stappen ventilator controller achterop de behuizing

Minpunten

• Niet goed nagedacht over luchtstroming
  • ...de voeding dumpt zijn lucht in de kast zelf
  • ...te weinig plaatsen voor ventilatoren die koude lucht binnen halen
  • Dus niet geschikt voor zware AMD systemen (lol)
  • Slechts plek voor 1 3,5" harde schijf
  • Kabels goed verwerken is zeer lastig
  • Best wel duur

De Cooltek UMX3 (gemaakt door Jonsbo). Ik zag deze behuizing langs komen en was meteen verliefd. Een leuker vervanger voor mijn Silent Base 800, dacht ik. Meteen gekeken of mijn computer er in zou passen, en dat moest net kunnen. Dat bleek gelukkig ook zo te zijn. Lees verder :)

Uitpakken

De behuizing is verpakt in zacht schuim in plaats van het gebruikelijke harde, dus minder kans op schade tijdens vervoer. Pluspunt!

Uit de doos. Ik ben nog steeds verliefd.

Het bouwen

Twee foto's van het inbouwen. Wat mij meteen opviel, is dat er niet goed nagedacht is over luchtstroming. De voeding kan namelijk nergens zijn lucht kwijt, het wordt naar de dichte bovenkant van de behuizing geblazen. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden door gaas op deze plek te plaatsen. Er zijn ook maar 2 plaatsen voor ventilatoren, deze zijn aan de achter en bovenkant. Geen ideale luchtstroming dus, helaas.

Aan de onderkant is plek voor 1 3,5" harde schijf of 3 2,5" Solid State Drives of laptop harde schijven. Om de luchtstroming van de behuizing nog te kunnen verbeteren, hadden ze hier een keuze mogelijk moeten maken om het montuur van de drives weg te kunnen halen om plaats te maken voor ventilatoren. Dit is helaas niet mogelijk.

Klaar! Mooi van binnen, toch? Nou, nee. Niet zo mooi inderdaad. Het is zeer lastig om kabels goed weg te werken, aangezien er geen plek achter het moederbord is, of haakjes waar je tie-wraps doorheen kan halen. Wat ik uiteindelijk heb gedaan om het zo netjes mogelijk te maken, is maar wat kabels achter de voeding en onder het moederbord naast de drives proppen.

Rubber voetjes zijn meegeleverd en kan je zelf er op plakken. Leuk dat ze het optioneel hebben gemaakt, of is dit stiekem luiheid?

Gebruik

Na wat gamen viel me op dat mijn computer meer lawaai maakte en warmere temperaturen haalde dan voorheen. Om precies te zijn, 65°C op de CPU en 75°C op de GPU tijdens een tijdje GTA 5. Ik gebruik een i7 2600K @ 4,5 GHz en een Gigabyte R9 280X WindForce, dit zijn vrij stroomvretende en warmteproducerende componenten.

Warmere temperaturen verwachtte ik al van te voren, maar deze extra decibels zag ik niet helemaal aankomen. Dit komt mede mogelijk dat de ventilator van de voeding ook meer toeren moet maken. In mijn vorige behuizing kreeg deze verse lucht van buiten.

De behuizing is zeer mooi afgewerkt, maar mist een paar nodige 'features' zoals een tweede 3,5" harde schijf en meer plek voor luchtstroming en ventilatoren. In de huidige staat zou ik zou niet zeggen dat hij geschikt is voor stroomvretende componenten gezien de gebrekkige luchtstroming. Echter voor een medium-power computer vind ik hem bijna perfect, aangezien hij zo klein is maar er toch grote hardware in kan met een prachtige look daarnaast.

Het verschil in grootte tussen mijn oude (Silent Base 800) en nieuwe (UMX3) behuizing. Geen verschil, toch? ;)

Bedankt voor het lezen. Hopelijk heb ik een goed beeld gegeven van de behuizing.

PS: dit was mijn eerste uitgebreide review op Tweakers.

Heb jij ook een Cooltek UMX3 Zwart?

Dat is ook een manier om het te zeggen ;) en ik moet zeggen van had het niet verwacht maar Cooltek valt bij mij onder het zelfde soort behuizingen als Inwin en Lian li qua uitstraling.

Aan de ene kant geíntreseerd in deze behuizing maar aan de andere kant ik heb hier al een Lian li en Mac G5 behuizing en beiden zijn prachtig maar ook niet praktisch..
Inderdaad niet helemaal praktisch, maar het werkt wel met wat hogere temperaturen en meer lawaai. Dat is verder geen probleem, maar het voelt niet helemaal fijn bij mij. Daarom staat de mijne op Vraag & Aanbod. Ik heb een vrij stroom vretende computer, met een meer efficiënt systeem zou het prima moeten zijn.
Ah dus dan kan ik beter u een bericht sturen ?
Als u hem van mij wilt overnemen kunnen we dat beter via privé berichten doen inderdaad. :P
Offtopic, heb je pics van je Mac G5 en hoe heb je dit zo gemaakt dat het past? Dit wil ik misschien ook een keertje gaan doen. Net zoals Linus had gedaan met een custom window misschien.
Hallo Boost bedankt voor de interesse en vraag maar mijn G5 is niet klaar voor Windows.. wij zitten waarschijnlijk met hetzelfde probleem en dat is de USB en Power en Reset etc.

Het beste is om naar een Donor behuizing te kijken waarvan de Power en Reset etc. het mooiste bij past op de oude van de Mac.

Succes ;)
Bedankt voor deze review WAFOE het is duidelijk dat er nogal wat minpunten zijn maar toch de behuizing zelf is simpel maar stijvol :)
Het is inderdaad duidelijk dat design een hogere prioriteit was dan layout :)