Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart) Review

JLEpema 21 augustus 2016, laatste update op 22 augustus 2016, 271 views

Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart)

Dit zijn vrij goede headphones voor de prijs. De bass is duidelijker aanwezig dan bij de meeste headphones, en hij zit ook nog eens goed. Jammer van de korte kabel.

Pluspunten

• Opmerkelijk goede bas
  • Redelijke hoge tonen
  • Stevige bouw met goede hoofdband
  • Zit goed om de oren en dempt het geluid van buitenaf goed

Minpunten

• Chaotische ruige middentonen, niet bepaald warm
  • Te kort snoer voor comfortabel bewegen

Ik zal ten eerste even uitleggen wat voor gebruiker ik ben, en dus welke verwachtingen ik heb. Ik houd wel van gamen, en van muziek luisteren en series kijken met vrij veel bewegingsruimte. Het belangrijkst vind ik echter geluidskwaliteit, dus kan ik ermee leven als de bewegingsruimte klein is. Als jij de geluidskwaliteit heel belangrijk vindt (en redelijk wat bass niet erg vindt), is het handig om deze review te lezen.
In deze review zal ik de verschillende punten bij langs gaan.

Design en Bouwkwaliteit

Het design is simpel, maar toch interessant omdat er wat kleur in zit. De kussentjes van de koptelefoon zijn gemaakt van stof en zijn ovaal, wat helpt om ervoor te zorgen dat ze niet - ondanks dat het over-ear headphones zijn - alsnog op het oor terechtkomen en de boel afknellen. Ze zitten stevig om de oren heen, maar niet zo stevig dat je er na uren last van zult krijgen. Ze zijn uiteraard in hoogte te verstellen, maar ze kunnen ook nog kantelen om zich nog meer aan de vorm van je hoofd aan te passen.

De hoofdband zit ook stevig op het hoofd, en heeft een vrij klein kussentje om comfortabel op het hoofd te rusten. Dat het kussentje zo klein is (in plaats van dat het helemaal rondom je hoofd sluit) helpt ook om wat meer luchtdoorlatend te zijn.

Hoewel het allemaal van vrij 'standaard' plastic gemaakt is, is het goed afgewerkt en hard. Wat dat betreft voelt het niet aan als een heel goedkope headset. Het snoer voelt helaas wel aan alsof het vrij snel kapot kan gaan - een plat snoertje zou misschien beter zijn.

Gebruiksgemak

Hoewel het allemaal goed afgewerkt is qua presentatie, is het qua gebruiksgemak wat minder.

Ten eerste heeft deze koptelefoon geen volumeregelaar, welke ik bij mijn vorige koptelefoon van vergelijkbare prijs (de Creative HS 450) wl had. Ook kun je de sterkte van de bas niet aanpassen, maar misschien is dat te veel verwacht van headphones van 40 euro. Houd ook in rekening dat er geen microfoon aan zit. Gelukkig heb ik die niet per se nodig omdat ik niet heel competitief (in clans of andere groepen) game.

Ten tweede kun je met het 1,2 meter lange snoer echt niet op een comfortabele manier gamen, tenzij je zo dicht bij je tv of monitor zit dat je ogen gaan bloeden.

Geluidskwaliteit

Wat je verwacht van je geluid zal variren per persoon, maar ik houd zelf wel van een redelijk hoog basniveau en middentonen. Wat de bastonen betreft zit het wel snor: de bas is goed diep, al had er meer detail in moeten zitten. Met mijn vorige koptelefoon kon je verschillende bastonen horen, terwijl je met deze soms alleen de diepste toon hoort. Aan de andere kant is de bas goed strak, niet echt fuzzy.

De middentonen (meestal de meest voorkomende tonen) klinken helaas vrij chaotisch, ruig. Ik had soms toch het idee dat het geluid iets te donker en hard was - het klinkt alsof het in een kleine kamer wordt afgespeeld. Met andere woorden, het algehele geluid is (ook voor deze prijsklasse) een beetje te begrensd, te vernauwd.

De hoge tonen klinken goed, al kunnen ze door de middentonen vreemd genoeg lichtelijk gesmoord worden. Al met al komen de hoge tonen natuurlijk over.

Hoewel de middentonen hard en ruig klinken, zijn ze niet vreselijk voor een koptelefoon van deze prijs. De bas is inderdaad diep, wat de boel toch een beetje sust. De hoge tonen lijken mooi duidelijk zonder te scherp te zijn. Al met al is deze koptelefoon zeker bovengemiddeld, en goed geschikt voor gamen zonder microfoon en het kijken van series. Voor echte audiofielen zou ik een iets duurdere aanraden, maar voor 40 euro hebben de meeste mensen hier zeker genoeg aan.

Heb jij ook een Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart)?