Acer Aspire 1694WLMi (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

DOP_ERWT 15 oktober 2005, laatste update op 17 oktober 2005, 2.221 views

Acer Aspire 1694WLMi (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• snel, lekkere prestaties
  • erg compleet
  • mooi scherm
  • veel voor je geld
  • fijn toetsenbord

Minpunten

• uitstraling (design is niet echt moeder's mooiste)
  • je blijft wantrouwen hebben in "Acer" (een angst dat er iets misgaat, wellicht een self-fulfilling prophecy).

Deze laptop heb ik nu een week, en wil graag met jullie delen wat mijn bevindingen zijn van dit fraaie gevalletje. In zijn algemeenheid moet ik eventjes mededelen dat dit echt een superlaptop is voor de prijs. Héél véél features voor een relatief lage prijs.. Voel me net als een kind in een snoepwinkel als ik met de Acer 1694WLMIb werk.

Featureset

Er zit heel veel in. Misschien wel te veel... Allereerst wil de voordelen van het Centrino platform benadrukken. We hebben het hier over een Pentium-M die op een snelheid van 2,0 GHz. draait. In velerlei applicaties trekt hij gewoon mijn AMD Athlon 64 3200+ eruit (en ik ben AMD-fan en ik zeg dit :X).. De chipset is gewoonweg subliem en snel.. Draadloos netwerken gaat perfect en is zéér stabiel.. Er zit op deze notebook een 15,4" breedbeeld scherm met een glaslaagje.. Ik hoor van veel mensen dat ze bang zouden zijn dat dit gaat irriteren, laat ik deze mensen geruststellen, integendeel! Het is schitterend, nog nooit zo'n prachtige kleurweergave en scherpheid op een scherm gezien.. Reken maar dat mijn CRTs binnenkort in het stof zullen bijten!! En dan wil ik het direct even over de accuduur hebben, want met dit scherm op maximaal contrast haal ik dus al 2 uur en 45 mins!! De CPU is dan laaggeklokt @ 900 MHz. (nog steeds voldoende voor de meestige bezigheden; office apps, films...).. Met de monitor @ mid-contrast haal ik dus zéér makkelijk de vier uur.. De grafische kaart, de X700 256 MB is gewoonweg een juweeltje en laat dan ook véél games vloeien @ native widescreen resolution (1280 x 800).. Verder zit er een 4-in-1 cardreader in, bluetooth, Gb-LAN.. Dual-Layer slot-loading DVD-RW.. 100 GB 5400 RPM HDD.. 1GB DDRII RAM..56k modem ( ja, voor wanneer je naar Mubutu-land gaat en je wil internetten.. :+ ) Er zit een basic-softwarepakket bij; de reguliere tools van Acer + XP Home + Brandprogramma's + DVD progsels.. Mij boet dat weinig aangezien er direct XP Pro op komt te staan... Verder zitten er vier pre-programmed knoppen boven het toetsenbord.. Deze dingen vind ik altijd weinig nut hebben en boeien mij dus ook weinig.. Naast deze knoppen zit ook een powerknopje wat groen oplicht als je de computer aanzet.. Aan de rechterzijkant van de laptop zitten 2 USB 2.0 aansluitingen, s-video, Gb-LAN + modem aansluiting, kleine firewire aansluiting, 1 slot voor pc-card, en daarboven de 4-in-1 cardreader.. Aan de voorkant zitten nog een paar handigheden; infrarood poort, de power en charging leds (twee aparte leds).. Daarnaast zitten twee lange lichtjes voor bluetooth (blauw) en wlan (oranje), totdat je ontdekt dat het niet alleen lichtjes zijn, maar ook knoppen! :) Heel erg handig als je met de druk op de knop b-tooth/wlan uit/aan wil schakelen.. De acer emanager geeft dan duidelijk in grote groene letters op het scherm aan dat dit of dat disabled is.. Je hoeft niet bang te zijn dat als je de laptop tegen je schoot drukt dat de knoppen dan ingedrukt worden.. Deze zitten goed naar binnen toe verzonken. Er zit ook nog een USB aansluiting aan de voorkant..

Prestaties

Tsja.. Geweldig.. Het ding is zéér rap! Voor de overklokkers/benchmarkers, om even een idee te geven, de CPU haalt in pifast de 60 secs. Dat komt zéér dichtbij mijn Athlon 64 3200+, en dit voor een mobile CPU! De FSB draait @ 533 MHz.. En tsja, alles gaat ontzettend rap.. Booten binnen 30 secs.. Office-apps vreet de Pentium-M als snack, zo ook intensievere apps zoals photoshop.. (een behoorlijke fotobewerking van 250MB duurt een drietal minuten).. De X700 is een mobiel monster.. We halen in 3dmark03 nog net geen 6000 3dmarks.. In 3dmark05 is dit rond de 2500 puntjes.. FEAR/HL2/Doom 3/FIFA 06/WoW draait het allemaal heerlijk.. Aangezien ik het meeste WoW speel zal ik daar de FPS van opgeven, waar ik 80 fps haal in full screen resolution.. Een DVD-tje fikken (single-layer) gaat ook zéér vlot.. Binnen 12 minuutjes is een hele dvd volgefikt.. De slot-loading dvd-drive is een verademing ten opzichte van laatjes etc.. De cardreader is een USB 2.0 device, dus het overzetten van data gaat ook lekker vlot...(afhangende van het type SD-kaartje doet het geval er vijf minuten over om een kaartje van 512MB vol te schrijven).

Beeldkwaliteit

Het scherm is nog het beste van deze hele laptop. Ik wil gewoon niets anders meer.. Schitterende kleuren, mooie resolutie.. Persoonlijk vind ik widescreen ideaal.. De glanslaag vind ik geen hindernis, integendeel, het zorgt bij mij voor een veel realstischere kleurweergave dan reguliere TFTs.. Ik weet niet of Acer het een en ander aan de backlights heeft gedaan, want bij vorige modellen (zoals de travelmate 4002wlmi), vond ik dat de lichtverdeling nogal matig was (zit ook een backlight in), dus de inkijkhoek was nogal slecht.. Het verbaast mij dat ik bij wijze van spreke nog naast het scherm kan staan en nog steeds zéér goed kan zien wat er op het scherm staat.. Zéér goeie inkijkhoek dus, betekend veel films in bed kijken samen met mijn vriendin.. Het enige negatieve aan het scherm is eigenlijk dat het zwarte plastic frame wat eromheen zit niet zo mooi is.. Alhoewel dit na verloop van tijd ook wel weer went, is het gewoon niet het allermooiste design..

Bouwkwaliteit

Het voelt allemaal wel degelijk.. In tegenstelling tot eerdere modellen voelt de aspire wel wat sterker aan. De aspire was vroeger bedoeld als vervanger van je desktop en dat betekende dus ook eigenlijk een vrij zware laptop.. De aspires van tegenwoordig zijn nagenoeg identiek aan de travelmates.. Het enige verschil zit hem in het toetsenbord (bij de travelmate is dit een boog, hier is dat een recht toetsenbord, ik geef de voorkeur aan het laatste). Dus kwa gewicht zal het weinig tot niets uitmaken t.o.v. de travelmate.. Naar mijns inziens voelt de aspire dus wel wat degelijker aan (bij de travelmate leek het altijd alsof de batterij van onder "los" zat).. Verder blijft het een Acer, dus goedkoop gebouwd, het design is niet het allermooiste, en ook niet het allerlelijkste, maar pure degelijkheid zoals Sony/IBM/Apple uitstraalt doet het niet.. Je bent er dus wel wat voorzichtiger mee.. Niet dat het wat uitmaakt, want voorzichtig ben ik altijd met mijn spullen.. Je kan Acer eigenlijk een beetje vergelijken met franse autobouwers.. Waar de duitse auto's zoals Audi/BMW (IBM) alles chirurgisch in elkaar laten passen doen de fransen zoals Peugot/Renault (Acer), wat makkelijker met de marges.. Zo is niet alles symmetrisch (ruimte tussen monitor-scharnieren).. Of de molding-naden van de omhulsels die niet altijd even netjes afgewerkt zijn.. Maar dat zie je alleen als je er heel erg goed op let.. Overigens realiseer ik mij nu dat Apple helemaal niet zo chirurgisch was, aangezien de batterij bij mijn iBook nogal "losjes" aanvoeldde.. Hij voelt wel echt als een bakbeest als je hem in je handen hebt (de Acer), maar toch een bakbeest dat je zorgvuldig wilt behandelen. Er zit voor zover ik weet een air outlet aan de rechterzijkant van de laptop.. Deze zorgt voor zowel de koeling van de CPU als GPU. De laptop wordt warm, maar niet te (je zal nooit verbrande ballen krijgen). De scharnieren van het scherm geven een sterke indruk, en in tegenstelling tot eerdere versies van Acer kraakt de behuizing niet als je het scherm opendoet/sluit..

Ergonomie

Het toetsenbord is in de behuizing verzonken en is gunstig gelegen. Het toetsenbord typt lekker en ik heb tot nu toe geen last gehad van gemiste toetsaanslagen. Het voelt wel als een full-size keyboard aan, ook al is dat het niet. De trackpad is tsja, een normaal trackpad, wel iets breder dan normaal ( lijkt wel of ze die ook in 16:9 formaat hebben gemaakt :+ ).. Het werkt best goed maar verre van ideaal (ik heb toch liever een muis), maar voor de primaire besturing voldoet het zeker.. Er zit een linker en rechter-knop op.. Ze voelen ietwat goedkoop aan, maar dat went ook wel weer.. De linker knop heeft een lagere toon dan zijn rechter, dus dat valt ook weer goed te onderscheiden.. Verder zit er ook een middelste scroll-knop op met vier richtingen.. Die kan je zelf configureren met synaptics kwa eigen voorkeur voor gebruik.. Zelf gebruik ik liever geen synaptics, maar goed, tot nu toe eigenlijk geen last van gehad.. Verder vind ik dat alle ingangen op goeie plekken zitten, alhoewel ik gedeeltelijk mijn twijfels heb over de audio-ingangen/uitgangen aan de voorkant.. Ik heb ze zelf liever aan de zijkant, anders port de uitgang van je headphones in je buik als je in een krappe stoel in de trein/vliegtuig zit (of ik moet minder bier drinken...)

Warmte en geluidsproductie

Zoals al eerder gezegd, hij wordt niet al te warm.. Warm worden doet hij vooral tijdens het opladen en tijdens het gamen.. Dan is er ook een fannetje hoorbaar, maar die maakt niet al te veel lawaai.. Als ik hem op de accu draai heb ik nauwelijks warmte + geluidsproductie, hij is dan écht muisstil.. De DVD-drive is zelf niet al te stil, maar ik moet wat dat betreft er nog eentje tegenkomen die wél stil is (hij is in ieder geval niet irritant kwa lawaai).. De oplader zelf wordt nog het warmste, zal toch wel zeker 60 graadjes worden, maar dit lijkt mij niet iets wat specifiek bij Acer het geval is, maar bijna bij elke laptop. De oplader + batterij zijn allebei van het merk Sony..

Mobiliteit en accuduur

Ondanks dat het een bakbeest is, is het toch redelijk licht, in achting genomen wat er allemaal inzit. De laptop is nog net geen 3 kilo, en is dan ook zeer goed te dragen. Wel neemt hij veel ruimte in, dus als je ergens comfortabel wilt werken moet je ook echt de ruimte hebben (bijvoorbeeld niet in een NS dubbeldekker trein want die zijn gewoon ronduit kut met die stomme tafels). Zelf heb ik een mooi Targus leren laptop tas met véél opbergruimte, en de laptop past er precies in. Al met al is het niet aan de al te zware kant. De accuduur is uitmuntend.. Als ik hem op zijn allerlaagste performance zou zetten dan haal ik er zeker de 4 uur 40 mee.. (wlan/bluetooth/cardreader/lan/modem uit, scherm minimaal contrast). Met het scherm voluit + wlan aan haal ik de 3 uur net niet.. Met scherm op mid-contrast en wlan uit haal ik de 4 uur.. Dit natuurlijk dankzij het energie zuinige Centrino platform.. Ook op lage CPU stand (speedstep) voelt alles nog lekker rap aan (dit zal ook mede te danken zijn aan de grote sloot cache = 2 MB). Het opladen van de batterij duurt van 0 tot 100 % als de laptop uitstaat iets meer dan een uurtje.. Staat hij aan, dan doet hij over dezelfde 0 naar 100% reeks twee en een half uur..

Hij is minimaal 1425¤;.. Het lijkt duur, maar als je soortgelijke laptops opzoekt met zelfde specs. zijn die gewoon niet te vinden. Als je het geld hebt en je wil een centrino laptop nemen, neem deze, hij is zijn geld waard. Desnoods, als je wantrouwen hebt in de kwaliteit van Acer, koop je voor 100¤; een garantie erbij (2 jaar, 3 jaar totaal), dan zit je nog ver beneden de aanschafsprijs van velerlei andere laptopmerken met zelfde specs. Zelf heb ik die garantie (nog) niet, maar ik overweeg deze wel te nemen. (het blijft gewoon dat gevoel van angst dat je hebt dat er iets mee gebeurd).

Heb jij ook een Acer Aspire 1694WLMi (P-M 760; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?