HP Procurve 1920-48G L3 Switch (48 x 1000Base-T en 4 x 1000Base SFP) Review

bbob1970 19 augustus 2016, 657 views

HP Procurve 1920-48G L3 Switch (48 x 1000Base-T en 4 x 1000Base SFP)

Leuke switch met level 3 lite specs voor scherpe prijs

Pluspunten

• HP Kwaliteit
  • Scherpe Prijs

Minpunten

• Maakt te veel Herrie

Features Score: 5
Was op zoek naar een managed switch met 48 poorten en level 3 lite specs.
De meeste managed switches hebben alleen level 2 specs zoals netgear, zyxel, tp-link, d-link.

Je kan natuurlijk ook naar cisco kijken maar dan schiet de prijs meteen omhoog richting 500 euro. HP kwam er na veel lezen uit als een betrouwbaar merk, b eter dan netgear, tp-link. De meerprijs ten opzichte van deze merken was ook maar 80 euro waarbij hp bovendien wat level 3 specs heeft.

Ben geen techneut die alles via ssh doet dus moet gewoon werken met de webinterface.
In vergelijking tot een zyxel 8 poort poe managed switch is de hp iets minder duidelijk. Wel veel meer mogelijkheden maar het had grafisch iets mooier kunnen zijn en eenvoudiger. Niet dat het moeilijk is maar kan beter.

Switch zelf heeft veel mogelijkheden, meer dan ik nodig zal hebben.

Wat wel opvalt is het enorme lawaai van de ventilator. Deze switch is echt bedoeld om in een rack te plaatsen (gebeurt ook) deur dicht en rust. Buiten een rack heb je 45-50db aan herrie, waarbij de ventilator niet temperatuur gestuurd is, iets dat je bij hp toch zou mogen verwachten.

48 poorten is voor mij genoeg maar voor mensen die er meer en dan stacked willen gebruiken lees eerst dit: http://h20565.www2.hpe.co...c-0130409&docLocale=en_US

de 1920 heeft problemen met het arp routen De 48 poorts heeft 256 entries, ga je daarboven zakt de snelheid enorm. Voor grotere setups en bedrijven is deze switch daarom geen aanrader. Las hier op verschillende fora meerdere klachten over.
De 8 16 en 24 poort hebben maar 60 entries.

Garantie bij hp moet goed zijn, bij probleem vervangende unit, next business day shipment volgens hp

Voor de prijs is dit een mooie switch met mooie specs tegen een scherpe prijs

Heb jij ook een HP Procurve 1920-48G L3 Switch (48 x 1000Base-T en 4 x 1000Base SFP)?

Kleine aanvulling, ik heb vanuit zakelijk oogpunt veel ervaring met deze switches voor de kleinere MKB klanten.
Het zijn degelijke switches met lifetime (!) garantie. dwz, next business day nieuwe switch op de stoep als ze overtuigd zijn van een issue. Dat gaat prima bij HP.

Verder hebben ze prima configuratiemogelijkheden en blijven ze qua performance behoorlijk overeind voor deze prijsklasse.

Wel loop ik regelmatig tegen het feit aan dat ze via de commandline niet of slecht te beheren zijn. Dit zorgt voor een aantal issues bij het configureren van VLAN's.
Via wat vage hacks kun je wel meer unlocken, maar ideaal is het niet.

De webinterface kent een aantal bugs (laatste firmware nog iig) (wederom met VLAN's) waardoor het nodig kan zijn de switch te herstarten om wijzigingen te kunnen aanbrengen.

Verder vind ik het normaal dat dit soort switches geen temperatuurregeling kennen voor de fans. Ze zijn gebouwd om voluit te gaan.
Command line is niet zo mijn ding, webinterface werkt tot nu toe goed maar zoals geschreven het kan beter.

Fan is zag ik bij anderen ook een probleem, en voor de 1910 waren er al tweakers die het gemod hebben. Heb ik geen zin in en het ding verhuis binnenkort naar de kelder in een rack dus geen last van de herrie. Neemt niet weg sensor kost niet veel en afhankelijk van omgeving zou het ding best minder toeren kunnen draaien en stiller zijn. Het is maar een detail en enige waar ik me nu even aan irriteer.
Het is dan ook een entry level webmanaged switch. Kom je ook in de ARP-problemen als je de switch als edge gebruikt?
Geen idee ik kwam alleen het probleem tegen bij gebruik in stacked omgeving met arp tabellen. Er zijn op internet meerdere klachten over te vinden. In mijn geval met beperkt aantal gebruikers zal dat niet zo snel een probleem zijn.

Het is idd een entry level managed switch dus je mag er niet te veel van verwachten in grotere omgeving. Voor de rest ben ik tevreden over de prijs/kwaliteit.