HP Pavilion dv2-1140ed (VG643EA) Review

Phusebox 17 september 2009, 1.337 views

HP Pavilion dv2-1140ed (VG643EA)

Pluspunten

• klein
  • licht
  • HDMI
  • HD videokaart
  • externe DVD-RW drive

Minpunten

• stof- en vingervlekkenmagneet
  • af en toe freezes
  • accuduur maar 100 minuten

Vorige week heb ik de HP DV2-1140 ontvangen welke ik met de Tweakers prijsvraag gewonnen heb. Deze laptop was eigenlijk de eerste in zijn soort. Het is geen netbook, maar ook geen volwaardige notebook. Met een 1,6ghz AMD processor en standaard Windows Vista Home Premium biedt hij zeker meer dan een netbook.

Bouwkwaliteit
Wat me opviel bij het uitpakken was dat de laptop erg licht is, maar toch stevig aanvoelt. De laptop is 1,6kg zwaar maar men heeft dus toch gebruik gemaakt van stevige materialen. Niet alleen voelt de case stevig aan, ook het scharnier lijkt erg robuust, en beweegt gelukkig niet te licht.
Kleine minpuntjes zijn niet goed sluitende afdekplaatjes aan de onderkant, en de chromen omlijsting die iets kraakt aan de voorzijde.

Snelheid
Tja dit is een moeilijk punt, het hangt er maar vanaf wat je ervan verwacht natuurlijk. Ik verwachtte een leuke laptop die ik thuis op de bank en onderweg kan gebruiken voor internet, office-applicaties en een filmpje hier en daar. Af en toe wat photoshop of illustrator in noodval moet ook kunnen.
Wat dat betreft ben ik over de snelheid zeker te spreken; hij doet wat hij moet doen. Windows Vista en 7 draaien vrij soepel. Met de 2gb geheugen heb je net genoeg om deze OS-en goed te draaien. Browsers openen snel en nieuwe tabbladen openen gaat ook soepel.
Een HD-video draaien (720p) is op het randje voor deze laptop. Als hij goed gebufferd heeft en er niks anders draait dan loopt het wel. 1080p heb ik nog niet getest, echter heeft dat ook weinig meerwaarde als je het op het scherm van 1280x768 bekijkt. Uiteraard kun je ook via HDMI je laptop aan een tv hangen, en dan ondersteund hij in ieder geval wel de 1920x1080 resolutie.
Een nadeel is dat, omdat het geen dual core is waarschijnlijl, de processor af en toe moeite heeft met meerdere processen te gelijk. Dan freezed hij even een seconde of 2, om vervolgens gewoon verder te gaan.

Beeldscherm
Het beeldscherm heeft een resolutie van 1280x768 en is voorzien van een glanzende toplaag en LED backlight. De kwaliteit is zeker beter dan die van de gemiddelde budget notebook, maar je moet geen top beeldscherm verwachten. De backlight is niet overal even sterk, maar kan dit niet als storend ervaren bij normaal gebruik. De kleuren zijn wel mooi helder vanwege de glanzende toplaag, maar tevens erg reflectiegevoelig dus.

Features & Software
Buiten de dingen die er al genoemd zijn, zoals een HDMI aansluiting, HD videokaart, en Vista Home Premium zijn er natuurlijk meer kenmerken te noemen welke deze laptop bezit.
Zo wordt er bij dit model een externe DVD-RW drive meegeleverd, welke geheel in dezelfde (glossy zwarte) stijl is uitgevoerd. Zo hebben ze het formaat van de laptop klein kunnen houden, maar heb je toch een drive voor de nodige software die je wil installeren.
Over die software; standaard wordt de laptop geleverd bomvol met allerlei software van HP. Ik ben meteen begonnen met de´nstalleren, met name dan de HP Office trial en Norton Antivirus. Hiermee ben je wel even bezig, omdat deze twee programma's erg traag zijn bij het verwijderen. Verder staat er nog allerlei HP media software op, die ik eigenlijk ook niet gebruik. Met dit in het achterhoofd heb ik besloten maar te stoppen met het verwijderen van deze software en meteen een clean install te doen. Hierbij heb ik gekozen voor de Windows 7 beta, welke snel en goed installeerd. Eigenlijk werkt vrijwel alles meteen, alleen de HP Protectsmart drivers voor de harde schijf moeten nog handmatig geinstalleerd worden.

Natuurlijk is het altijd maar persoonlijk, echter ben ik zeer te spreken over deze kleine laptop. Daarbij speelt natuurlijk mee dat ik hem zelf gewonnen heb en het mij dus niks gekost heeft. Zou ik de laptop aanschaffen? Ja, en nee. Ja als je nu iets nodig hebt in deze klasse en formaat. Dus meer dan een netbook, maar geen grote notebook.
Nee, als je nog even geduld hebt, want HP heeft inmiddels nieuwe modellen aangekondigd waarvan ik denk dat ze nog een tikje beter zijn. Zeker qua behuizing als je niet van vingervlekken houdt.

Heb jij ook een HP Pavilion dv2-1140ed (VG643EA)?

heb je al geprobeerd om HD filpjes met Media Player Classic Homecinema af te spelen? Die gebruikt (als het kan) de GPU om HD filmjes te spelen. Met een HD3410 moet dat dan normaal geen probleem zijn. Het is bij mijn weten overigens ook de enige software die deftige GPU accelerated decoding ondersteunt.
Thanks voor de tip, heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, will do. Ik post mijn bevindingen in de review.
Wat bedoel je precies met af en toe freezes? Kun jij hier voorbeelden van geven?
Hele rare vraag,

Weet jij toevallig hoeveel vmware machines je met dit processor kan draaien?

Ik zoek er een voor school, maar alleen puur voor vmware ivm projecten.
Wat ik dan ga draaien is uiteindelijk, 2x een win2003 server en 1 XP workstation.

Ik weet dat bij de Intel Atom hem nekt als je 2 vmware tegelijk draait.

Alvast bedankt, Mijn dank zal groot zijn als je dit hebt getest/ wilt testen :D
Sorry heb geen ervaring met vmware...
maar je zou alsnog kunnen proberen het te installen en te testen...
op zich een aardige review. Komen er nog foto's bij?
Ik zal proberen later foto's toe te voegen, waarop de vingervlekken ook duidelijk te zien zijn ;).

Ik heb dan wel geen benchmarks gedraaid enzo, dat zal ik ook nog proberen te doen. Maar waarom mijn review met 2 sterren gewaardeerd wordt?