No Man's Sky, PC (Windows) Review

Maypole 17 augustus 2016, laatste update op 17 augustus 2016, 3.032 views

No Man's Sky, PC (Windows)

Heeft zeker zijn leuke momenten, maar is erg repetitief; Het bestaat uiteindelijk alleen uit grinden grinden en grinden. De game is totaal niet zoals getoond in de trailers. Alles lijkt op elkaar en de game is instabiel. Absoluut geen 60 euro waard.

Pluspunten

• Grote vrijheid, echt extreem grote spelwereld
  • Leuk concept van het ontdekken en het kunnen geven van namen aan planeten, dieren en planten

Minpunten

• Lijkt in de verste verte niet op de trailers die getoond zijn.
  • Verhaal en crafting systeem zijn zo diep als een pierenbadje
  • Alles (planeten, ruimtestations, schepen, dieren, planten) lijkt op elkaar
  • Belachelijk simpele puzzels
  • Oppervlakkige en statische NPCs
  • Grinden, grinden en nog eens grinden
  • Savegames verdwijnen zomaar

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 2
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Voorwoord:
Ik heb inmiddels zo'n 30 uur in de game zitten. Mocht ik in de toekomst nog echt nieuwe dingen ontdekken, die zonder al te veel een spoiler te zijn van meerwaarde voor deze review kunnen zijn, dan zal ik proberen om dat in de review te verwerken. Ik heb echter het idee dat ik met 30 uur spelen wel een aardige indruk van de game gekregen heb.
Het begin
In het begin is het spel nogal overweldigend. Je wordt best in het diepe gegooid en moet al vrij snel zelf maar uitzoeken wat je doet. De schaal van de dit spel is werkelijk ongelofelijk. Denk je in het begin veel gelopen en gezien te hebben, als je je ruimteschip eenmaal gerepareerd hebt en kunt gaan vliegen, dan blijk je pas een speldenprikje op de hele planeet te hebben gezien. Ook werkt het steeds moeten verzamelen van grondstoffen vrij verslavend op mij. Wel komen er vrij snel na het begin al een paar minpuntjes naar voren;
  • Als je een kist opent, dan wordt het voorwerp uit de kist automatisch aan je inventaris toegevoegd. Je inventaris is zeer beperkt, je kan in het begin ongeveer een tiental spullen meedragen. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, je kan namelijk voorwerpen ook weer weggooien. Ware het niet dat het knopje om een voorwerp te lozen, de middelste muis knop is. Mijn muis heeft dat knopje niet. De enige oplossing lijkt een script te zijn die de invoer van je muis en toetsenbord verandert. Ik ben niet zo thuis met dat soort programma's, dus ik moet het maar doen met alle zooi waar ik in NMS per ongeluk tegenaan loop.
  • In een poging een oplossing voor bovenstaand punt te vinden, deed ik alt-tab om op internet te zoeken. Alt-tab zorgt er voor dat het hele spel crashed.
  • Je bent niet vrij om te vliegen waar je maar wilt. Althans, niet als je dichter dan pak 'm beet 20 meter bij de oppervlakte wilt komen. Er zweeft een onzichtbare vloer boven elke planeet, waardoor crashen of stunten door bijvoorbeeld onder grote bogen in het landschap door te vliegen, onmogelijk is. Kom je te dicht bij het oppervlak, dan corrigeert het schip zich vanzelf en kan je alleen links, rechts of naar voren vliegen. Landen doet het schip automatisch na 1 druk op de E knop.
  • Alle NPCs zijn precies hetzelfde. Ze staan of zitten op 1 plek en ze doen niets. Je kan met ze praten, soms moet je dan een gokje wagen of een erg simpel puzzeltje oplossen waarna ze je geld, grondstoffen, een blauwdruk of een nieuwe multitool geven. Meer niet. Dit zorgt voor weinig sfeer in het spel.
Maar, daartegenover staat dat het ontdekken van planeten erg leuk is. Elk dier, plant, planeet en sterrenstelsel kan je een naam geven. Deze naam is dan ook zichtbaar voor andere spelers die heel misschien ooit ook die planeten of dieren zien. Als je alle dieren op een planeet weet te scannen dan krijg je daar een zeer riante bonus voor, wat je echt stimuleert om er op uit te gaan om die beesten te vinden
Ook lijkt er op het eerste gezicht veel variatie in de planeten te zitten. Ik begon op een zandplaneet, kwam daarna op een ijsplaneet uit en was kort op bezoek bij een nogal vijandige, hete, kale planeet.
Elke planeet wordt in meer of mindere mate bevolkt door robots die het soms niet leuk vinden als je grondstoffen weghaalt. In het begin lijken ze irritant, maar op sommige planeten lijken ze je volledig met rust te laten. Op andere planeten vallen ze je aan zo gauw ze je zien. Je kan in het begin dus aardig de moeilijkheidsgraad bepalen door alleen op de makkelijke planeten op expeditie te gaan en de moeilijkere planeten links te laten liggen. Naast de dieren en robots zijn de planeten ook bezaaid met kleine schuilplaatsen, soms wat neergestorte schepen en wat simpele ruïnes.
Na wat meer spelen
..begint het toch wat om te slaan. Inmiddels heb ik zo'n 15 sterrenstelsels en zo'n 30 tot 40 planeten bezocht. Dit zijn mijn bevindingen.
  • Elk sterrenstelsel is vrijwel hetzelfde. Er hangt een handjevol planeten vlak naast elkaar, met steeds 1 ruimtestation grofweg in het midden. Dit alles is volledig statisch. Het alsof je een huiskamer binnen komt waar wat voetballen aan het plafond hangen, om je een idee van de schaal te geven. In het echt hangen de planeten helemaal niet zo dicht bij elkaar, maar is de volgende planeet slechts een stipje in de sterrenhemel, als je hem überhaupt al met het blote oog zou kunnen waarnemen. In elk sterrenstelsel is elke planeet 2 tot 5 minuten vliegen vanaf het ruimtestation. Jammer, ik had graag langere tijd door de lege ruimte willen dolen voordat mijn scanners de volgende planeet zouden waarnemen, maar dat is er niet bij. Je kan volgens mij dan ook niet echt spreken van een ontdekkingsreis als je door de ruimte vliegt. Dit wordt onderstreept door de manier waarop je naar het volgende sterrenstelsel gaat. Dat doe je door je bestemming aan te klikken op de kaart en even naar een laadscherm kijken, waarna je steevast vlak naast het ruimtestation van het sterrenstelsel aankomt.
  • De planeten lijken zoals gezegd het begin heel divers en overweldigend, maar al na verloop van tijd zie je steeds meer erg grote gelijkenissen. De kleuren zijn misschien steeds anders (hoewel pastel blijkbaar wel favoriet was bij het ontwerpen), maar verder is het enige verschil het aantal dieren en planten en de vijandigheid van de Sentinels, die van passief naar agressief varieert. Waar zijn de gasplaneten? Waar zijn de 'saturnus'ringen? Waar zijn de fantasieplaneten? Met zoveel triljoen planeten in de game had ik eigenlijk flink wat meer variatie verwacht.
  • En de dieren.. in de trailer zag ik gigantische dino's en dieren die op het eerste gezicht logisch gedrag leken te vertonen. In het spel is dat niet zo. Op wellicht paar uitzonderingen na, zijn alle dieren willekeurige, evolutietechnisch compleet belachelijke, combinaties van ledematen, lichamen en hoofden uit het dierenrijk zoals we dat op aarde kennen. Hier had echt wel wat meer fantasie en iets meer evolutietechnische logica in gemogen, wat mij betreft. Er zijn geen gigantische wormen, slijmerige beesten, wat dan ook. Wel zat rare beesten zoals beren met vleugels van een vlinder en poten van een kip, om maar wat te noemen. Veel meer variatie in gedrag dan rondjes lopen, eventueel wegrennen als je in de buurt komt of je aanvallen als je in de buurt komt, is er niet.
  • Over leven gesproken, intelligent leven is er wel, namelijk de statische NPCs die op elke planeet zitten en wat rondvliegende ruimteschepen. Maar er zijn geen grote of unieke gebouwen, laat staan steden en metropolissen. Er zijn wat nederzettingen die op elke planeet steeds identiek zijn; 2 gebouwtjes waarin meestal in 1 van de twee wat te vinden is, een handelspost of een gebouw waar je na een kinderlijk eenvoudig puzzeltje weer iets krijgt. Dat is het wel.
    Hetzelfde geldt voor de ruimtestations. Soms is het een bol, soms een vierkant gebouw, maar aan de binnenkant zijn ze allemaal 100% identiek. Er zijn steeds 2 deuren in de hangar. Achter de ene deur kan je spullen verhandelen en zit 1 NPC, achter de andere deur kan je je inventaris met 1 vakje vergroten. De andere ruimteschepen die er landen die doen niets anders dan daar zitten en na een minuutje weer vertrekken. Er zit geen enkel leven in.
Crafting en schepen
Zoals elke beetje game van tegenwoordig, heeft ook NMS een crafting systeem. Stel je daar echter niet te veel bij voor. Er zijn 3 dingen waar je aan kan werken. Je pak, je schip en je multitool. Elk van deze drie dingen bestaat uit vakjes. Elk vakje kan je gebruiken als opslagplaats voor grondstoffen en voorwerpen of je kan er upgrades of systemen op installeren. Je kan meer vakjes in je pak krijgen door deze te kopen in ruimtestations of door ze te vinden op planeten. Je schip en multitool kan je alleen voorzien van meer vakjes door ander schip/multitool te kopen of te vinden. Het is niet mogelijk om zelf schepen te bouwen of om je bestaande schip te verbouwen. Het installeren van pulsmotoren of een hyperdrive verandert niets aan het uiterlijk van het schip.

Aan wapens heb je maar liefst drie keuzes, allen bedient en te upgraden vanuit je multitool: een handgranaat, een mijnlaser en een boltcaster. Op je ruimteschip bestaat het arsenaal uit 2 wapens; een fotonkanon en een laser. Meer keuze is er niet. Elk van deze wapens kan je middels craften upgraden op de voor de hand liggende specs; schade, snelheid, afkoelperiode, enz., maar daar houdt het craften wel op.

Het is ook niet zo dat er verschil zit in de schepen. Elk schip stuurt precies hetzelfde en hebben geen unieke specs. Er zijn bijv. geen vrachtschepen of oorlogsschepen of wat dan ook. Het is gewoon een kwestie van een schip met zo veel mogelijk vakjes vinden, die vakjes vullen met modules, upgrades en voorraad en klaar is kees.

Gevechten
De game biedt wat mogelijkheden voor vechten. Maar de gevechten stellen helemaal niks voor. Keuze aan wapens is er eigenlijk niet, met slechts 3 wapens te voet en 2 op je schip. De enige echte keuze die je kan maken in een gevecht is of stilstaan/hangen en schieten, of wegrennen/vliegen als je het niet ziet zitten. Meer tactiek is er niet.

Ik zei al dat de NPC's nogal dood aanvoelen. Eigenlijk voelt alles in de game nogal dood aan. Je kan niet je stempel drukken op de spelwereld. Je kan zo veel ruimteschepen of Sentinels als je wilt kapot schieten, maar hun vriendjes zullen dit je nooit kwalijk nemen. De ruimtepiraat uithangen is er echt niet bij. Ook de keuzes die je maakt in het flinterdunne verhaal lijken weinig tot geen impact te hebben op het spelverloop.

Het enige dat je resteert te doen is meer planeten ontdekken, daar grondstoffen verzamelen om weer naar de volgende planeet te gaan.
Instabiel
Ook is de game vrij instabiel. Ik heb, als ik het internet mag geloven, de mazzel dat hij redelijk soepel draait op mijn laptop, zo lang ik van alt-tab afblijf. Wel kunnen savegames zomaar verdwijnen -ook al staan ze in de Steam cloud. Zo zijn al mijn savegames van afgelopen zondag gewist cq. corrupt geraakt, waardoor ik 1 dag gamen gewoon kwijt ben. Dit is onacceptabel, vind ik.
Nu ik, terwijl ik deze review schrijf, even terug lees, lijk ik erg zuur over de game.
Maar eigenlijk ben ik op zich niet eens heel negatief over de game, want ik heb mij inmiddels toch al 30 uur prima vermaakt met de game en heb ik best hele leuke momenten gehad in de game.
Had deze game 10 of 20 euro gekost of in Early Acces/Bèta gezeten, dan hadden de vele minpunten wat mij betreft niet zo zwaar hoeven wegen. NMS had dan een veelbelovend begin voor nog uit te komen uitbreidingen of vervolg kunnen zijn, of op zijn minst een prima snack voor tussendoor. Echter is dat niet het geval.

Voor 60 euro vind ik dat je gewoon een compleet, doordacht en soepel spelend spel mag verwachten. En dat is dit absoluut niet.

Heb jij ook een No Man's Sky, PC (Windows)?

Zelf inmiddels ook zo'n 30 uur er op zitten, en ben het helemaal eens met je review.
Helemaal met het 2 tientjes Early Acces beta was prima geweest stukje....

Ik ben er nu al weer op uitgekeken :O
30 uur, 60 euro aanschaf is 2 euro per uur vermaak.. Zelfs een film kijken in de bioscoop heeft een slechtere waarde per uur.
Dan moet je daar ook nog de aanschaf van de hardware en stroomverbruik in verdisconteren.
euro per uur is een hele scheve vergelijking. Het gaat om het vermaak wat je er uit haalt. Als je een game hebt waar je 2 uur in stopt voor een tientje maar die twee uur is ontzettend boeiend met een interessant verhaal en leuke gameplay lijkt me dat meer waard dan een spel waar je het plezier haalt uit een minuutje 'yay' en oh nu moet ik een half uur lopen zonder noemenswaardige gebeurtenissen.

Ik wil als speler een zo hoog mogelijk percentage 'yay'. Natuurlijk is de 'yay' hier van persoon tot persoon afhankelijk. Ik heb No Man's Sky voor anderhalf uur gespeeld en had het gevoel dat ik het grootste deel van het spel wel een beetje gezien had. En ik had maar hooguit kwartiertje echt een goed gevoel bij de game; Toen ik voor het eerst op steeg en weg vloog van een planeet, toen ik een spacestation in vloog en toen ik die robotjes neerschoot. Dat samen met de performance issues maakt het ideaal voor een refund.
30 uur naar een muur staren heeft ook een goede waarde per uur maar ik zou het alsnog niet aanraden.
Als je iets niet leuk vind houd je het geen 30 uur vol..
Dat je het 30 uur hebt volgehouden was er zelf binnen een uur op uitgekeken wat een saai spel zeg :O
Tja als je een verhaallijn verwacht waar je bij je hand word meegenomen dan ben je snel klaar.. lego maken zonder instructieboekje.
Als we nu ook nog iets konden maken met de Lego. Dit is Lego verzamelen en in een zakje stoppen om het weer te verkopen.
Exact. In zo'n open wereld zonder verhaal verwacht je op zijn minst zelf creatief te kunnen zijn. Maar als die mogelijkheid er ook niet is houdt het snel op.
...waar je bij je hand word meegenomen 8)7
Tis continu hetzelfde en de planeten lijken ook erg veel op elkaar er zit totaal geen spanning of interessante verhaallijn in - nee dit is zonder enige twijfel het slechtste spel(tot nu toe) van 2016 wat mij betreft.
Mening mag je uiteraard hebben, ik vond bijvoorbeeld Fallout4 waardeloos, en anderen hebben er maanden plezier mee gehad.
Niet dat ik zo'n fan van NMS ben, maar binnen een uur wegleggen.. hoeveel content wat op elkaar lijkt heb je dan echt gezien.
Maar aan de andere kant wordt je wel weer aan het handje meegenomen bij iets sulligs zoals landen of over een planeet vliegen. :|
Het probleem lijkt me dat ze wel een onmetelijk aantal planeten hebben kunnen creëren op grafisch vlak dankzij wiskundige formules (die weliswaar door deze formule dan weer sterk op elkaar lijken met wat kleine variatie hier en daar), maar dat de andere elementen (crafting, gevechten, etc.) amper uitgebreid zijn omdat deze nog meer "manueel" werk vereisen.
Mooie review, kan mij er helemaal in vinden !
Je haalt sterrenstelsel en zonnestelsel door elkaar.

Een sterrenstelsel (in dit geval de Melkweg) bestaat uit zonnestelsels, dat weer uit meerdere planeten bestaat.
het is enorm opgehyped want "omgosh hele werelden uit één slimme mathematische formule"...
geeft een groep mensen een kriebeltje en streelt ego's maar het is (letterlijk) totaal opgeblazen rond heel weinig...

zo is de trotse mens...
kijk naar de interviews/previews als je megalomanie van dicht bij wilt zien...
sommigen weten zich heel goed te verkopen door heel groots afleiding van de simpele waarheid te verkopen...

iets met dronkenschap van rotte vruchten en onkruid

[Reactie gewijzigd door kn0ppers op 17 augustus 2016 19:59]

Ik vind het een Bummer |:( .Er had zoveel potentie in kunnen zitten,maar dan hadden ze nog zeker 3 jaar aan 1 stuk door moeten ontwikkelen.Dingen zoals in Dead space 3 (vind ik altijd leuk om te kijken als mijn vriend dit speelt) en multi player ,zijn er maar 2 ,maar er zijn zoveel zaken een gemis,dat dit echt een afknapper voor 59 euro is.En dan de vele leugens die vooraf verteld zijn,en nu helemaal niet in de game zitten.Co-op en multi play hadden dit spel i.i.g beter gemaakt.Maar het probleem ligt in de server ruimte.Dat is er niet genoeg.Dan hadden ze beter iets minder aan planeet gemaakt ,en die gene die er wel over bleven een avontuur geven.Een mix van avontuur,Fps,en strategie .Waar je de prestatie`s van andere kon zien en mee kon spelen.Ik vind,en sorry voor ierder1 die mij nu haat,dit is een onafgemaakt spel,eentonig,en verkocht op basis van leugens.Mijn vriend heeft binnen 2 uur een refund gevraagd en de volgende dag al zijn geld terug gekregen.Als vrouw zijnde is het echt niet alleen de mirror`s egde of l,croft die wij willen spelen.Wij willen net als mannen een leuk avontuurlijk,en soms inspannend en uitdagend spel .Mijn vriend was na 2 uur spelen gewoon depressief en het koste mijn veel moeite hem overeind te krijgen,van de bank.Hij voelde zich echt belazerd.
Voor een 12 jarige is dit misschien leuk,maar zelfs dan ,een slappe hap,onafgemaakt,met loze illusie`s .Als je er ove3r na denkt ,er zou zoveel leuks mogelijk zijn ,maar het zit allemaal niet in deze game.Maar goed ,hij is weer bezig met andere leuke spelletjes,naast mij,maar over deze game word geen word meer gesproken. O+ Sonja
Ik wacht wel totdat de prijs flink gezakt is.

Ik heb geen probleem om een ZEN game te kopen. Een game waarbij je zonder al te veel na te denken lekker je ding kan doen. Maar heb ik 60 euro over voor een game die gewoon niet compleet is? Nee!

Er is duidelijk groei mogelijk in deze game en er is inhoud, maar zo dun als de pap nu gesmeerd is. Het is geen oorlogstijd, we kunnen best wel normale pap krijgen.

Tja, 60 euro? Nee, in deze staat? Nee!

Misschien als het kleiner was, korter maar wel meer bite had. Wel meer content. Want ja het hebben van milioenen planeten klinkt leuk maar als er weinig mee te doen valt. Eh. Ik heb liever een kleinere wereld waar veel meer in te doen valt.
Naar mijn idee moeten ze deze engine gewoon verkopen aan partijen die er spellen mee gaan bouwen. Of het helemaal op de Minecraft route gooien waarbij je je eigen planeet helemaal vorm kunt geven.
Hmmm...
Misschien heb je toevallig alleen saaie werelden bezocht.
Kijk deze eens:
Top 5 most beautiful planets:

Of deze. Heb hem bekeken, erg mooi dat het gaat regenen en stormen:

Spinachtige creatures:
4 uur gespeeld, na de 3e aanvraag voor mijn geld terug heeft steam er eindelijk gehoor aan gegeven. Ben blij dat ik er vanaf ben. _/-\o_