Specificaties 24,1" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2415 Zwart Review

safira 16 augustus 2016, laatste update op 18 augustus 2016, 442 views

Dell Ultrasharp U2415 Zwart

u2415 knipperde, scherm werd zwart. Terug voor reparatie. Azerty stuurde hem naar Dell. Toen kreeg ik andere u2415. Had hetzelfde probleem, met nieuwe problemen, o.a. dat ie spontaan uitgaat. Na herhaaldelijk aandringen kon ik u2415 terugsturen plus geld terug. Nu beweren Azerty en Dell opeens dat u2415 voor Windows is.

Pluspunten

• goed beeld (Šls er beeld was)

Minpunten

• Zoals hierboven al beschreven, ging het beeldscherm alsmaar aan en uit. Er viel niet mee te werken.
  • Aan/uit knopje werkte soms niet. Het is een knopje dat je moet aanraken om aan te zetten, maar soms moest ik meerdere malen drukken.

Ī 9 feb Monitor ontvangen van Azerty
13-Feb De monitor knippert: het beeld wordt zwart, dan is er weer wel beeld, dan weer zwart enz
21-Feb Oude monitor weer aangesloten omdat ik niet meer kon werken met de nieuwe
22-Feb Bericht ontvangen van Azerty dat ik de monitor kan opsturen voor reparatie.
22-Feb Over het kopen van een nieuwe monitor had ik overleg met mensen van een apple-forum. Nadat ik monitor op de post had gedaan, kreeg ik een bericht van een forumlid dat dit knipperen van de Dell u2415 vaker voorkomt. En dat de klachten minder worden met een hdmi-kabel.
01-Mrt Azerty bericht dat ze de monitor getest hebben met een hdmi-kabel en dat ze geen defect konden vinden.
01-Mrt Terug gemaild naar Azerty en verteld dat ik gehoord heb dat de storingen zich met een hdmi-kabel minder voordoen. Ik heb hem aangeraden de monitor te testen met de DP-naar-mini-DP-kabel, daarmee had ik de monitor aangesloten.
08-Mrt Gebeld naar Azerty. Het blijkt dat ze de monitor naar fabrikant Dell hebben gestuurd voor reparatie. De schatting was dat ik de monitor over een week terug zou hebben.
17-Mrt Als ik belde waar de monitor bleef, zeiden ze steeds dat ze het voor me zouden uitzoeken. Maar er gebeurde niks. Vandaag twee keer gebeld, en de tweede keer liet ik merken dat ik zeer ontevreden was over de service. Toen bleek dat de monitor nog steeds bij Dell was. Omdat het zo lang heeft geduurd, bood hij aan me een nieuwe monitor toe te zenden.
23 maart Ontvangst van de tweede Dell u2415. Na 5 dagen begon het beeld weer te storen.
01-Apr Ondertussen gaat de discussie op het forum verder. De reden van het defect wordt overal gezocht, en ik heb al hun adviezen uitgeprobeerd.
04-Apr Een forumlid heeft nieuwe info ontdekt over de gebreken van de monitor. Het blijkt dat de problemen zich ook voordoen als je hem op een pc aansluit en ook met een hdmi-kabel.
Ik mail naar Azerty:
Ik heb het dus helemaal gehad met deze monitor! Hij is onbetrouwbaar en je weet niet wanneer de problemen gaan optreden. Ik heb er inmiddels heel veel tijd en energie aan besteed om de monitor goed te krijgen. Ik wil de monitor naar jullie terug sturen en ik wil mijn geld terug. Graag ook een snelle afhandeling, na al die tijd gedoe.
14-Apr Azerty mailt me dat ze mijn verhaal bij Dell hebben neergelegd. Vervolgens vragen ze 3 nummers van de monitor op bij mij. In eerste instantie ga ik er op in. Er is maar een nummer dat ik vinden kan, en dat geef ik door per mail. Echter, later zit dit me dwars. Ze zijn er helemaal niet op ingegaan dat ik de overeenkomst wil ontbinden. Dan mail ik dit:
Hallo,
Ik heb er nog eens over nagedacht, en een en ander begint me behoorlijk dwars te zitten. Op 5 februari heb ik die monitor bij jullie besteld, en tot op heden heb ik nog steeds geen goed functionerende monitor in huis. Aangezien jullie het een en ander van Dell laten afhangen en Dell nummers van me wil hebben, zie ik ook geen schot in de zaak komen. Ook irriteert het me dat jullie me vragen wat het servicetagnummer is. En wat het dps nummer is waaronder de vervangende monitor is ingeboekt. (….)
Met jullie (Azerty) ben ik in zee ben gegaan, aan jullie heb ik §289 betaald. Na ruim 2,5 maand met een storende monitor te zitten, diverse mailtjes en ook nog een monitor moeten inpakken en weer terug sturen, heeft het wel lang genoeg geduurd. Ik wil graag morgen mijn geld terug hebben en de monitor aan jullie retourneren.

15-Apr Wederom krijg ik een stoÔcijns mailtje van Azerty, waarin ze weer schrijven: We hebben uw case bij Dell neergelegd en Dell heeft deze informatie nodig om deze case te onderzoeken.
21 april Ik ben naar een sociaal raadslid gegaan en zij heeft een brief voor me geschreven naar Azerty. Die is op 22 april op de post gegaan.
22 april Mailtje van Azerty waarin nog wat vragen van Dell staan. Hieruit blijkt dat Dell de gegevens van klanten door elkaar heeft gehaald.
28 april Er doen zich storingen voor die ik nog niet eerder gezien heb: de monitor gaat spontaan uit, ik moet meerdere keren op de aan/uit knop drukken om hem weer aan te krijgen. Later heb ik een beeld met alleen maar gekleurde spikkeltjes die bewegen. Door de monitor uit en aan te zetten gaat het weer over.

18 mei Ik krijg van het sociaal raadslied een mail waarin staat:

Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met Azerty. Hij vertelde dat het beeldscherm door u ter reparatie is aangeboden. In eerste instantie werd geen defect gevonden. Azerty heeft vervolgens een second opinion gevraagd aan Dell maar omdat dat te lang duurde heeft u preventief een nieuw vervangend scherm gekregen.

Pas daarna – toen de klachten zich bleven voordoen - is gebleken (althans bij Azerty bekend geworden) dat u het beeldscherm heeft aangesloten op een Macbook. Bij die koppeling geeft het beeldscherm inderdaad problemen. De software van het beeldscherm is ingesteld op Windows en niet op het Apple-besturingssysteem. Dat leidt ertoe dat het scherm en de computer niet goed met elkaar kunnen communiceren, en dat het scherm flikkert en soms uitvalt.

Volgens Azerty is in de productomschrijving (er staat een link naar Dell) aangegeven dat het scherm werkt onder Windows, en moet een koper daar vooraf kennis van nemen.
Dat betekent dat de stelling dat het product niet voldoet aan de verwachtingen niet opgaat. U wist of had redelijkerwijs kunnen weten dat het scherm bedoeld was voor gebruik met een Windows-gestuurde computer.

Desondanks is Azerty bereid het beeldscherm terug te nemen; tegen welk bedrag is afhankelijk van de staat van het scherm, of u de verpakking nog heeft en alle eventuele accessoires. Als het product nog helemaal compleet is kan er zelfs een creditering van 100% worden gegeven.

Ik denk dat Azerty u daarmee voldoende tegemoet komt. Ik hoor graag van u of u het hiermee eens bent, en zo ja, in welke staat het scherm kan worden terug geleverd.

Dit is natuurlijk bullshit. Azerty wist in elk geval al dat ik een mac had toen ze me de tweede Dell opstuurden, en waarschijnlijk al eerder. En wie maakt er nu een monitor voor windows als alle andere monitors zowel voor Windows als Apple zijn? Voordat de tweede monitor werd opgestuurd, had ik ook telefonisch contact met iemand van Azerty, en toen hadden we het er ook over dat ik een Apple heb. Toen werd er ook niks gezegd over die link. Die link hebben ze er natuurlijk later bijgezet. Pas nu blijkt dat de monitor niet goed samengaat met bepaalde Apples, verzinnen ze zelf dat ie voor Windows gemaakt is.

27 mei Inmiddels heb ik de monitor opgestuurd, hij werd goed bevonden en ik krijg 100% van de §289 terug. Dat is vandaag besloten. Ik wilde ook graag de portokosten terug, maar die kreeg ik niet.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2415 Zwart?

Bizar verhaal, maar is dit niet meer iets voor een forum-topic? Het is geen review van het apparaat. Stel dat de stelling van Azerty en/of Dell waar is en hij alleen met Windows zou werken dan is een minpunt 'Werkt niet met Apple' voldoende. Nu heeft een potentiŽle koper met niet-Apple hardware niet zo veel aan.

Maar goed. Ik zie bij zowel Azerty als Dell nergens staan dat deze monitor uitsluitend op Windows zou werken. Dell merkt alleen op dat hij gecertificeerd is voor gebruik met Windows 7, niet dat het niet met andere besturingssystemen zou werken. Lijkt me ook sterk, HDMI en DP zijn gewoon standaarden aar ook Dell zich aan heeft te houden. De problemen die jij omschrijft zijn dan bijzonder.

Werkt je Mac wel met een andere monitor? Op dezelfde resolutie?
Ja, het is bizar. De ervaring met de u2415 is uitgebreid op een apple-forum besproken. Er is zelfs iemand die naar aanleiding van mijn ervaringen met de u2415 er zelf ook nog een topic over is begonnen.

Bij Dell weten ze eigenlijk zelf niet wat er aan de hand is met deze monitor. Door de ervaringen van klanten, merken ze dat er iets niet klopt (ik ben namelijk niet de enige met deze klachten). En dat willen ze niet toegeven. Zowel Dell als Azerty hebben zich zeer klantonvriendelijk opgesteld. Uiteindelijk kon hij eindelijk retour gaan, maar ze hebben zich lange tijd onwillig opgesteld. Het blijkt dat dit knipperen zich vooral voordoet bij Apples, maar op het forum zei iemand dat het ook voorkomt bij Windows. In elk geval is de stelling: 'werkt niet Apple' achteraf pas gesteld, toen ze merkten wat de problemen voor bepaalde Apple-gebruikers zijn. Er zijn ook Apple-gebruikers waarbij de u2415 wel werkt.

Mijn Mac werkt wel met andere monitors. Hij werkte met de oude monitor (die had een lagere resolutie), en nu heb ik een nieuwe van iiama (want ik wil nooit meer wat van Dell kopen), en deze heeft dezelfde resolutie.
Heel raar. Ik heb het oudere broertje van deze monitor, de U2410. Vergelijkbare specificaties. Heb ik regelmatig gebruikt icm een Macbook Pro, en dat ging altijd prima. Kan me ook werkelijk geen enkele reden indenken waarom dat met een nieuwer paneel niet zou werken.

Is https://www.youtube.com/watch?v=RltIOJwak_E dit het verschijnsel wat jij ook hebt? Daar linken ze het niet aan Apple maar aan AMD, maar aangezien Apple momenteel ook AMD-hardware gebruikt zou dat misschien wel raakvlak kunnen hebben.

Alsnog zou ik je review wat inkorten. Het is een zeer relevant item voor een review dat hij niet met Apple (AMD?) hardware werkt, maar de hele mailwisseling / afhandeling van Azerty en/of Dell heeft feitelijk niet zo heel veel te maken met de kwaliteit van het product.
Ja, er gebeurde o.a. wat je in dat filmpje zag. De mate waarin hij knipperde, varieerde. Soms bleef het maar door gaan. Een seconde beeld, een seconde zwart etc. En soms zag ik alleen maar ruis.

Trouwens, dit is de link naar topic over de u2415:

Op het moment dat ik dit topic begon, is er al een hoop over deze monitor in een ander topic besproken, maar dat ging over meerdere onderdelen van mijn computer. Omdat het probleem met de u2415 nog steeds niet was opgelost, ben ik er een apart topic over begonnen, dat inmiddels 11 pagina's telt, het is een compleet boekwerk geworden.
Ik begrijp dat je niet tevreden bent zoals het allemaal gegaan is, maar waarom geef je het product maar 1 ster? Het ligt niet aan het product zelf (althans dat het alleen voor windows geschikt zou zijn oke), maar meer aan de informatie van de winkel.
Het ligt aan het product. Bij Azerty weten er niet veel van. Eerst hebben ze hem zelf getest, en toen hebben ze hem doorgestuurd naar Dell. Daarna gebeurde er een hele tijd niks, en vervolgens kreeg ik een andere u2415. Ik ben er nooit achter gekomen wat er bij Dell uit de test is gekomen. Waarschijnlijk omdat het probleem al bij hun bekend is, maar ze weten niet waar ze de oplossing moeten zoeken.
Deze tekst wil ik deleten, maar dat lukt niet

[Reactie gewijzigd door safira op 17 augustus 2016 14:38]

Beetje rare review. Alleen omdat jij een slechte ervaring hebt met de service van Dell/Azerty ga je concluderen dat deze monitor 'het niet doet'? Ik zie zoveel andere reviews dat het tegendeel bewijst.

Het doet mij een beetje denken aan de Google Play store. Sommige apps zijn incompatibel met de telefoon waar het op wordt geinstalleerd, en dan gaan mensen 1 ster geven terwijl het dus echt aan hun eigen apparaat ligt.
Je hoort een monitor toch gewoon op een Apple te kunnen aansluiten? Hiervoor heb ik twee monitors gehad die ik aangesloten had op deze computer, en nu heb er een iiama op aangesloten. En als het nu inderdaad zo is dat ik hem niet kan aansluiten, zoals bij mij het geval is, en zoals het nog bij meer mensen het geval is, waarom dan zo lang tegenspartelen als ik de overeenkomst wil ontbinden?
Ja sorry, ik wilde je niet baiten, maar je moet wel realiseren dat als je enige minpunt is: 'werkt niet met Apple' dan zou je review slechts ťťn zin lang zijn. En dat zou niet echt een goeie review zijn, toch? :)

Je bent dan eerder gewoon je (al dan niet terechte) frustraties aan het spuien.