Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1A (Zwart) Review

Stefan de Bokx 16 augustus 2016, laatste update op 4 september 2016, 542 views

Sony MDR-1A (Zwart)

Premium gebouwde koptelefoon voor een goede prijs (in Nederland wel tenminste). Mids zijn gedetailleerd maar niet geaccentueerd. Highs zijn minder, en worden bijna vergeten maar zijn nooit vermoeiend om naar te luisteren. Bass is overheersend maar meestal op een goede manier. Erg vloeiend en gedetailleerd, maar soms irritant door overheersing.

Pluspunten

• Goede bass en pure geluidskwaliteit
  • Meest comfortabele koptelefoon ooit gezien
  • Bouwkwaliteit (metaal en veel hoogwaardig kunststof)
  • Uitstekend design
  • 2 hoge kwaliteit kabels
  • Bass is meestal goed gecontroleerd
  • Kwaliteit soft case
  • Hoge frequentie-range

Minpunten

• Bass overheerst in sommige nummers
  • Highs zijn niet heel gedetailleerd

De Koptelefoon heb ik getest op de manier waarin hij gebruikt zou worden. Namelijk op een telefoon (S7 Edge in mijn geval) met Spotify Premium op extreme quality. Deze koptelefoon zal je laten zien waarom je hoge kwaliteit muziek nodig hebt. Je zult het gelijk horen, want de kwaliteit van dit product is erg hoog, en dat zie je, voel je en hoor je.

Comfort is perfect en hij ziet er super uit, maar dat weet je al. Let's get to the meat and potatoes: geluid.

Deze koptelefoon is ten eerste bass-heavy. Als je dit niet wilt, neem hem ook niet. Ik hou zelf wel van een kick in de bass. Daarentegen is de bass heel anders dan Sennheiser bijvoorbeeld, daar hoor je de kick heel goed. Hier hoor je de hele lage melodielijn heel goed. Het is wel erg gecontroleerd met goed detail.
Mids zijn erg goed uitgekomen. Ze zijn iets zacht maar erg gedetailleerd, vocals zijn dus erg mooi; man of vrouw. Soms is er een kleine overflow van mids naar lows, maar dit is amper merkbaar. Door de erg goede mids zijn secundaire melodielijnen erg goed hoorbaar en is veel nummers is dit erg mooi.
Highs vallen toch een beetje tegen. Ze komen niet erbovenuit, en klinkt niet "fun". Daarentegen zijn de highs totaal niet vermoeiend om naar te luisteren. Ik heb sennheiser Momentum in-ears, die erg goed klinken volgens reviewers, en mijzelf. Deze hebben meer uiting in de highs en geven een zogezegd leuker geluid. Alleen (als je ze een beetje hard zet) zijn ze erg vermoeiend naar te luisteren doordat de sis van een zanger/zangeres erg schel, hard en pijnlijk doorkomt, wat sommige nummers verpest. Niet het geval hier, waarschijnlijk door de hoge frequentie-range. 100.000 Hz is niet niks!
Een paar extra's zijn een best redelijke soundstage en redelijke geluidsisolatie.
Ik vond deze koptelefoons erg goed op bijna elk elektronisch nummer. Elke house of electro of DnB, allemaal geweldig door die bass die meestal niet overneemt hier.
Voor andere genres ook heel goed, maar hier zul je meer last hebben van de bass. Dus als je naar iets elektronisch luisterd, is dit een sterke aanrader.
In mijn geval ben ik steeds minder naar house gaan luisteren en naar totaal andere dingen zoals 70's disco maar nu ik deze heb uitgetest op house, zit ik er weer helemaal in.

Erg goede koptelefoon, maar niet perfect. Wel een echte aanrader.

Heb jij ook een Sony MDR-1A (Zwart)?

Hebben jullie geen last dat je de wind hoort suizen/fluiten als je op de fiets zit.