Specificaties Access Point, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) Review

john1469 15 augustus 2016, 5.585 views

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Ruim 3 maanden in gebruik en zeer tevreden. De gratis configuratie software biedt ruime mogelijkheden voor instellen van AP en is na configuratie niet meer noodzakelijk voor normaal gebruik.

Pluspunten

• Stabiliteit !!
  • Bereik
  • Mogelijkheden
  • Vormgeving
  • Bijgeleverde PoE-adapter
  • Werkt na installatie zonder controller
  • Gast account behoorlijk instelbaar

Minpunten

• Additionele software noodzakelijk voor installatie
  • Voor veeleisende gebruikers wellicht te weinig instellingen, al ben ik deze nog niet tegengekomen.

Beheerbaarheid Score: 5

Algemene indruk:

Het AP is een ronde schijf, met een beperkte hoogte. In de behuizing is een LED-ring geplaatst welke de status van de unit aangeeft met verschillende kleuren. Deze ring kan door middel van de software uitgezet worden.
De AC-PRO uitvoering is voorzien van twee ethernet poorten welke als bridge zijn ingesteld.
Naast het AP en de PoE-adapter zijn montagemateriaal en een kleine maar uitvoeringe handleiding aanwezig.

Installatie:

De installatie verloopt vlekkeloos. Wel dient hiervoor software gedownload te worden vanaf de Ubiquiti-website. Ik heb deze op een Win-10 PC geinstalleerd. Na aansluiten van het AP op een switch, werd deze herkend door de software. Afhankelijk van de geleverde firmware versie, wordt het AP eerst geupdate naar de laatste versie.

Omdat mijn eigen Wifi op het moment van activeren de AC-AP-PRO nog actief was, kreeg ik de vraag om het bestaande SSID met betreffend wachtwoord over te nemen. Na bevestiging, neemt het AP dit over en gaat het netwerk configureren. Na enkele minuten is het AP klaar en is deze gereed. Nadat het AP is geconfigureerd, heb ik mijn oude (bestaande) Wifi uitgeschakeld en draai nu volledig op de AC-AP-PRO

In principe is het AP nu gereed voor gebruik en is de configuratie software niet meer noodzakelijk!

Verdere mogelijkheden

Met behulp van de software kan het AP nog verder geoptimaliseerd of naar wens ingericht worden.
Per radio (2.4 en 5Ghz) kan het kanaal en het vermogen ingesteld worden.
Een andere functionaliteit welke ik heb ingesteld is band steering naar 5G-netwerk. Hiermee worden zoveel mogelijk ontvangers naar 5G geschakeld om een zo hoog mogelijke snelheid te halen.

Je kan per AP 4 SSIDs instellen, met elk hun eigen mogelijkheden.
Ik heb zelf slechts 2 actief: thuis en gast-account. Dit gast account maakt wel gebruik van een wachtwoord, maar is begrensd in snelheid en afgeschermd van het prive-netwerk. Het is geen VLAN constructie omdat hiervoor de andere Unifi producten noodzakelijk zijn. Maar het gast-account is meer bedoeld voor het gebruikelijke Whatsapp en Facebook gebruik.

Bridge functie AC-PRO
Omdat ik slechts 1 gigabit netwerkkabel naar de zolder heb, heb ik de AC-PRO gebruikt als bridge. Ofwel op de AC-PRO gebruik ik de 2e netwerkaansluiting om hierop een switch aan te sluiten.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)?

Je opmerking
klopt niet.

Het is niet noodzakelijk om andere Unifi producten hiervoor te hebben. De enige voorwaarde is dat je VLAN ondersteunende router nodig hebt om de verbinding te maken.

Ben zelf ook dik tevreden of mijn Unifi AP, wel een uit de oudere serie (Unifi AP Pro)
Prima instelbaar qua vermogen en het gemak dat je alle AP's in 1 keer kunt instellen via de controller.
Je opmerking

[...]

klopt niet.

Dit kan ik beamen. Het AP werkt prima met meerdere SSIDs op verschillende VLANs, onafhankelijk van de overige apparatuur. Natuurlijk mis je wel de integratie die je wel hebt bij gebruik van een EdgeRouter en -Switches.
Super dingen !
Kleine opmerking, je hebt niet perse de Unifi controller nodig (je minpunt van additionele software), met deze (Android) app kun je de units ook zonder controller installeren. Dit maakt de boel een stuk toegankelijker voor de thuisgebruiker.
Madshark,

Bedankt voor de reactie.
Ik bedoel te vermelden dat hij niet zomaar 'out-of-the-box' functioneert als AP op je bestaand netwerk. Je krijgt er geen standaard SSID met wachtwoord bij zoals bij levering van een router.

Er is dus een tool nodig (Android app of Unifi controller software of wellicht anders) om het AP functioneel te krijgen.

Als ik nog een tweede AP ga toevoegen, wil ik de App wel eens proberen.
Leuke review, maar ook ik moet wat azijnzekering zijn :+
Je kunt een AP niet met een router vergelijken. Tevens ben ik nog geen software tegengekomen welke zoveel instellingen heeft als de ubiquity controller.

Wat mij betreft zijn jouw 2 minpunten dus niet valide. Enige minpunt wat ik zelf heb is de prijs, maar goed daar ik de kwaliteit dan ook naar; dikke prima.

Je gaat er flink plezier van hebben!
Je hebt de controller permanent nodig als je de captive portal wilt gebruiken voor je guest wlan.

Daarnaast is het ook handig om statistieken te verzamelen.
Je kan hem overigens ook configureren met de ios/android app... Nooit geprobeerd ik gebruik die app wel, maar die connector met mijn controller.

Mijn controller draait wel continu, maar buitenshuis 'in the cloud"... (Op een vps)

Mijn guest wlan is wel een apart vlan, wat ik er met 802.1q tagging heen breng via mijn linksys switch...

Vervolgens gaat het ook via dat vlan naar mijn router, dat was een mikrotik, maar is nu een ubiquiti edge router lite...
Werkt dit accesspoint ook met IPv6 als je dat beschikbaar hebt ? Ik lees daarover verschillende dingen.

Klopt het dat het AP zelf alleen via IPv4 benaderbaar is voor configuratie en zo, maar dat IPv6 via je bestaande netwerk wel kunt gebruiken via WiFi van dit AP ?

O ja, en ik zie ook een opmerking elders "Nog geen DFS". Houdt dat in dat er maar een beperkt aantal 5GHz kanalen beschikbaar zijn ?

[Reactie gewijzigd door CeesT op 17 augustus 2016 12:52]

IP6v: Geen Idee. Ik gebruik hem puur prive als vervanging van ingebouwde wifi van de router.
DFS: Geen idee wat het inhoud. Echter mijn 5Ghz staat ingesteld op kanaal 60 met vermelding DFS erachter
Heb je eigenlijk testresultaten die de verschillen tussen je oude AP/router en
ubiquiti tonen ? Ik ben zelf heel geinteresseerd om een dlink dir850l die enkel
dienst doet als AP te vervangen met een zoals deze.
Nee. Ik heb geen vergelijkende testresultaten met cijfers.

Wat ik wel kan vertellen uit ervaring, is dat mijn router in de meterkast (zoals velen) staat, met direct hieraan een switch. Ons (nieuwbouw)huis heeft niet veel ruimte voor kabels, dus verplaatsen van router is niet direct een opties. Ook heeft de wifi van de router alleen 2.4G.

Doordat ik het AP op de 1e verdieping heb geplaatst (en ingelust op een bestaande kabel naar de 2e verdieping), heb ik nu wel ontvangst door het gehele huis. Dus ook op de 2e verdieping. Dit had ik eerst niet. Ook zie ik via de controller software dat er meerder clients naar 5GHz schakelen indien voldoende bereik en weer terugschakelen naar 2.4Ghz indien de afstand tot AP groter wordt.
Deze AP's werken ook prima met "roaming", ik zet ze regelmatig weg op m'n werk en als je er dus 2 hebt schakelt de client automatisch naar de sterkste AP.

Heb er ook eens een keer achter een 500MBit verbinding gezet en dan haal je met een speedtest doodleuk 175MBit down op je iPhone :)

Wat ik echter niet zeker weet is of de bridge poort ook een Gbit poort is. Dit is voor de topicstarter ook interessant anders kan hij beter zijn switch voor de AP zetten. Tenzij hij natuurlijk geen GB switch hebt of poorten te weinig.

Enige wat ik een keer heb meegemaakt is dat ik de controller software had afgesloten en na een maand weer had gestart om wat wijzigingen te doen, toen was de controller software de verbinding met de AP's kwijt. De AP's hadden een gereserveerd IP vanuit de DHCP en waren ook nog gewoon te pingen. Heb ze toen opnieuw moeten toevoegen aan de controller met SSH.

Owjah, veel functies zijn te beheren / in te stellen met SSH :)

Mijn ervaring: snelle en stabiele AP's met roaming functionaliteit.
De tweede (bridge poort) is inderdaad ook een Gigabit poort.
Wat belangrijk is om te vermelden is dat als je je AP configureert vanaf een computer met de controller software het AP het IP adres van de computer (controller) onthoudt, als deze dynamisch is, en je de volgende keer de controller opstart met een ander IP adres dan ten tijde je het AP geadopteerd hebt, de connectie met de controller verloren is. Je kan dan een aantal zaken doen:
- reset van het ap
- via putty met ssh het ap informeren naar het nieuwe ip adres van je controller.

Hier wordt uitgelegd hoe: https://community.spicewo...er-address-for-a-unifi-ap

Belangrijk is dus om de machine waar vandaan je de het AP beheert een statisch adres te geven of een reservering in je router!
Bij mij draait de controller software sinds eind januari op mijn Synology NAS.
Werkt super!
Mbv de controller software maak je heel eenvoudig met meerdere AP's 1 groot dekkend draadloos netwerk.

Al met al ben ik heel tevreden.
Inmiddels ook een aangeschaft en werkt mooi. Eerst even stand-alone gebruikt via de Iphone app geconfigureerd en nu de controller software in gebruik genomen. Heb nu de linux versie op mijn QNAP NAS gezet via een docker image (jacobalberty/unifi:latest) in containerstation. Werkt stabiel en goed. Roaming tussen 5G/2G gaat prima. Ga misschien nog een tweede unify in huis plaatsen in de toekomst en die ook koppelen als het bereik op de bovenste verdieping nog wat achterblijft.

Wil alleen nog gastnetwerk via VLAN opzetten. Heb Asus RT-AC87U router met Merlin in gebruik, die heeft al een gastnetwerk. Ik neem aan dat die intern ook een VLAN gebruikt hiervoor, weet iemand of ik de unify's gewoon naar die VLAN kan verwijzen en dat het vervolgens automatisch in het gastnetwerk opgenomen wordt ? (en hoe doe je dat of waar staat dit beschreven ?)
Ik heb dit AP nog niet en probeer te achterhalen of je ook tijden kunt ingeven waarop de wifi is uitgeschakeld. Vooral voor boven(slaapkamers) wil ik 's avonds de wifi uitschakelen ivm straling en als ze ouder zijn het computergebruik op de slaapkamer te beheersen.
Is dit in te stellen mbv de software?