Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty) Review

Zeemijl 26 september 2009, laatste update op 2 mei 2010, 15.844 views

Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Een heel handig en klein (bijna full-size) toetsenbord.

Minpunten

• Het is geen vervanger voor een normaal volwaardig toetsenbord.

Het Logitech K340 toetsenbord is een draadloos, klein (bijna full-size) en handig toetsenbord.

Ik was op zoek naar een handig, beveiligd, draadloos toetsenbord, dat gemakkelijk mee te nemen is, en ook te gebruiken vanuit de luie stoel. Het K340 toetsenbord heeft de nieuwe Unifying Receiver en had daardoor mijn voorkeur.

Verschillende soorten K340
Er zijn verschillende layouts beschikbaar.
Voor het noordelijk deel van Europa is er : "VS International".
Het nummer is : "920-001977"
Er is ook een belgische versie, die is soms zelfs goedkoper. Maar voor Nederland is de "VS International" versie nodig.

Inhoud doos
De doos bevat geen cdrom, en geen stuurprogramma. Het werkt zonder driver, maar de nieuwe SetPoint (SetPoint 4.80) kun je van internet halen, en dan zijn er wat extra mogelijkheden.
De inhoud van de doos is:
  • Het toetsenbord
  • De USB-ontvanger (de Unifiying Receiver)
  • Twee AA batterijen (Duracell alkaline)
  • Een handleiding (ook in het nederlands)
  • Een USB verlengkabel van 1,50m
Logitech heeft duidelijk gekozen voor gebruiksgemak:
  • Geen Bluetooth. Logitech gebruikt de eigen ontvanger. Die ontvanger kan op iedere Windows- en Linux-computer aangesloten worden en dan werkt het meteen.
  • AA-batterijen (penlight). Deze zijn zwaarder, maar gaan langer mee dan AAA-batterijen (potlood).
  • Met numeriek gedeelte. In eerste instantie leek mij het Numpad overbodig. Maar toch is het wel handig. Net als elk ander Numpad kan het gebruikt worden voor de cijfers, of voor de PageUp, PageDown, etc. toetsen, of als MouseKeys.
  • Het gewicht en de stevigheid lijkt mij ook goed afgewogen. Het is niet zo licht als een aluminium toetsenbord, maar toch lijkt het me voldoende stevig.
Draadloze overdracht
  • De USB-ontvanger is de nieuwe Unifying Receiver. Deze is heel klein. Het toetsenbord moet samen met de ontvanger op elkaar afgestemd worden. Dit bleek niet nodig te zijn, want het werkte al meteen uit de doos.
  • Er kunnen maximaal zes apparaten op de Unifying Receiver aangesloten worden (alleen apparaten die daarvoor geschikt zijn).
  • De beveiliging is goed geregeld. Zowel in het toestenbord als bij de computer wordt een willekeurig getal gegenereerd, maar dat wordt niet verzonden.
  • Volgens Logitech is het bereik 10 meter, maar ik kan overal in huis er op typen. Met de meegeleverde batterijen van 3,25 V is het bereik zo'n 14 meter (inclusief een paar muren). Met halflege batterijen van 2,50 V is het bereik nog steeds ruim 10 meter.
    Als het toetsenbord buiten bereik is, dan valt er soms 1, en soms een paar toetsen achter elkaar weg.
Het toetsenbord
Bijna alle toetsen zitten er op. Alleen de rechter Windows-toets ontbreekt (de linker Windows-toets is er wel gewoon). Een aantal toetsen zijn bereikbaar via de FN-toets.
Het blokje met "Insert, Delete, Home, End, Page Up, Page Down" zit nu rechtsboven, in het verlengde van de functie-toetsen. De cursor-toetsen zitten onder de rechter Shift-toets.

Op het NumPad gedeelte zitten geen tekstlabels voor de MouseKeys. Nu zie ik dat niet vaak, maar mijn toetsenbord heeft die extra tekstlabels wel.
tinypic.com: Numpad van K340 zonder extra tekstlabels.
tinypic.com: Numpad met extra tekstlabels.

Op sommige foto's lijken de cursor-toetsen wat hoger te liggen. Maar alle toetsen zijn ongeveer even hoog.

Rechtsachter zit de aan/uit-knop. Na het aanzetten duurt het ongeveer 1 seconde tot de verbinding tot stand is gekomen en je kunt gaan typen. Dat is dus best snel.

Onderop is een batterijklepje, met twee AA batterijen. Het toetsenbord zou volgens Logitech 3 jaar lang werken op twee gewone alkaline batterijen. Ik vergeet echter regelmatig om het toetsenbord uit te zetten, dus bij mij zal het geen 3 jaar duren voor ze leeg zijn.
Rechtsbovenop (in de buurt van de aan/uit-schakelaar) zit een ledje. Dit brandt 10 seconden groen bij het aanzetten, daarna gaat het uit. Als de batterij bijna leeg is, dan knippert het rood.

Onder het batterijklepje is ook een houder voor de USB-ontvanger, zodat het gemakkelijk mee te nemen is.
Er zitten aan de onderkant geen uitklapbare voetjes.
Het toetsenbord is niet verlicht.

De USB code is : 0x046d:0xc52b

Gebruik
Het toetsenbord is bijna full-size. Het typen maakt weinig geluid. Als een toets langzaam wordt ingedrukt, dan springt die na 1 of 2 mm opeens naar beneden. Dat typt prettig, ik hoef me dus niet af te vragen of hij de toets gepakt heeft.
Een snel race-spel spelen met de cursor-toetsen gaat net iets minder goed dan met een gewoon toetsenbord. Het typen werkt prettig, maar de toetsen springen net iets langzamer terug naar boven dan ik gewend ben.

Het toetsenbord werkt beter dan de meeste toetsenborden op een laptop. Maar omdat de toetsen allemaal vrij vlak zijn, is het even wennen. Als ik op de spatiebalk druk, dan zit mijn duim ook op de behuizing.

Dat de cursor-toetsen op een andere plaats zitten, dat went snel. Maar dat de Delete-toets ergens anders zit, dat is soms lastig. Ook zit de Escape-toets tegen de andere toetsen aan. Normaal type ik blind (zonder naar m'n toetsenbord te kijken), maar bij dit toetsenbord moet dus soms even kijken.

In de Caps-Lock-toets zit een groen ledje (dit had ik eerst niet gezien, met dank aan tweaker mzeist). De Scroll-Lock en de Num-Lock hebben geen indicatie. Met het SetPoint programma komt er even tekst in beeld, als zo'n toets wordt ingedrukt.
In linux blijft het gissen met de Num-Lock en de Scroll-Lock, maar dat blijkt in de praktijk weinig problemen op te leveren.
De Scroll-Lock heeft trouwens geen eigen toets, maar is weggestopt onder FN+PageDown.

Het maakt niet uit of je eerst de computer of eerst het toetsenbord aanzet. Hij maakt de verbinding toch wel. Je kunt dus ook de USB-ontvanger er even uit halen, en als hij terug gestopt wordt, dan komt vanzelf de verbinding weer tot stand. Dit werkt ook allemaal in Linux.

Media-knoppen
Het toetsenbord heeft geen aparte media-knoppen.
Met de FN-toets fungeren de functie-toetsen als media-toetsen:
FN+F1 = Browser
FN+F9 = Geluid aan/uit
FN+F10 = Geluid zachter
FN+F11 = Geluid harder
FN+F12 = Slaapstand
Een aantal media-toetsen werken ook zonder dat het SetPoint programma geinstalleerd is. Maar met het SetPoint programma werken ze allemaal, en kun je alles zelf instellen. Aan de twaalf toetsen (FN+F1...12) kun je ieder programma, iedere webpagina, iedere toetscombinatie, etc. toewijzen.
In linux werken een aantal media-toetsen ook.

Ik zie graag een uitontwikkeld product, waar goed over is nagedacht. Dat is het Logitech K340 toetsenbord zeker. Het is draadloos met een groot bereik, en gemakkelijk mee te nemen. Toch werkt het nog niet zo goed als een goed full-size toetsenbord.

Dit toetsenbord is vooral geschikt om gemakkelijk mee te nemen, en om vanaf de bank of de luie stoel te gebruiken. Vanaf mijn luie stoel gebruik ik het samen met de Logitech MX Air muis. Dat werkt (voor mij) perfect en het ziet er samen ook wel heel mooi uit.

Heb jij ook een Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty)?

Uitstekende review, waarvoor dank.

Overigens zit er in de capslock toets een ledje, dus er is wel degelijk een capslock indicatie. Numlock heeft dat inderdaad niet, en de Scroll-lock toets kan ik niet vinden.

Powerlampje licht kortstondig groen op na inschakelen. Als de batterijen leeg raken knipperd dit ledje rood, Volgens de gebuiksaanwijzing werkt het toetsenbord dan nog enkele weken.

Naar mijn smaak had de rand van het toetsenbord niet hoeven glimmen, maar ach, mijn muis glimt ook en daar heb ik me nog nooit aan gestoord.

Al met al een prima ankoop geweest.
Bedankt voor de goede aanvulling.
Het ledje in de CapsLock-toets had ik niet eens gezien. Ik zal m'n review aanpassen.
ScrollLock = FN+PageDown.
Kort en krachtig. Drie sterren van mij.
Verder denk ik dat je hier het volgende bedoelt: "Dat typt prettig, ik hoef me niet af te vragen of hij de toets gepakt heeft."
Sorry, dat was een foutje, ik ga het herstellen.
Jammer dat je het niet hebt gehad over de mediaknoppen, hier ben ik wel erg benieuwd naar. Verder goeie korte review!
Ik heb een vraag over de rode ondergrond van de toetsen, zie je dat ook in het donker?
Nee, dat zie je niet.
In het volle licht en met een flits voor een foto, dan valt het pas echt op. Normaal valt het niet eens zo heel erg op.
Tnx! Weten we dat ook weer :)

[Reactie gewijzigd door DiamondKoos op 16 november 2009 14:24]

Goede review! Onder andere hierdoor ook net gekocht (had eerst de logitech dinovo for notebooks gekocht, maar die is terug omdat die niet werkt met hun nieuwe unified protocol).

Lekker klein! Wel wat zwaar voor zijn grootte, maar dat maakt wel dat hij stevig op het bureau staat.

Ik vind het zelf nogal wennen. De toetsaanslag is wel erg fijn, maar ik vind het vervelend dat mijn linkerduim tegen de onderrand van het plastic komt bij het indrukken van de spatiebalk. Kan me zelfs voorstellen dat ik daar een blaar van ga krijgen, bij een groot rapport o.i.d. Best een groot minpunt voor de type-ervaring dus.

Ook hadden ze er wel pootjes op de achterkant op mogen doen (die je dan zelf in en uit kan klikken) om de achterkant te verhogen.

Tot slot is het denk ik gewoon een kwestie van wennen dat het toetsengedeelte (om te typen) wel even groot is als normaal, maar kleiner lijkt omdat het bord kleiner is. En dat het blind gebruik van de Delete,Home en End knoppen moet verschuiven.

Overall: De draagbaarheid is voor mij het belangrijkst, dus ik ben tevreden!
Klinkt goed, jammer dat ie niet verlicht is.
Oh ja en dan is het weer jammer dat hij in 1 uur van volledig opgeladen naar hartstikke dood is. ;)

Verder nette review!

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 16 september 2009 20:28]

Apart, ik heb score nul voor off-topic, maar jouw reactie daarop krijgt wel +1.. :-)

Nee echt, 3 jaar op batterijen is misschien met LED verlichting van mij part een half jaar.
Sinds ik verlichte keyboards heb (allemaal met draad nog steeds) wil ik niet anders meer.
Dit product komt uit de review als erg goednaar voren, dus jammer voor mij, hij is niet verlicht.
Ik heb een stukje over de mediaknoppen toegevoegd.
Goede overzichtelijke review! Alleen hoe zit het nou met de batterijen? Gaan die 3 jaar lang mee ofzo? Ik lees namelijk nergens iets over hoe lang het duurt voordat de batterijen op zijn. Ik lees alleen dat ze na 3 jaar vervangen moeten worden. Betekent dit dan dat je in principe 3 jaar met 1 setje batterijen kunt doen en je in die tijd nooit hoeft op te laden? Ik zie namelijk ook nergens iets staan over een oplaadmogelijkheid.

Misschien een domme vraag, dan alvast n excuses ;)
Omdat hij zo weinig stroom gebruikt, zouden twee gewone alkaline AA-batterijen zo'n 3 jaar mee gaan. Ik vraag me af hoe lang de batterijen meegaan, als ik het toetsenbord altijd aan laat staan.
Hele nette revies, T was leuker geweest als de plaadies tussendoor hadden gestaan. Maar alsnog 5 sterren van mij ;)
aha thanks. Nou gerbuik scroll lock nooit, maar ik vroeg me wel af wat dat symbooltje betekende op de pg dn toets ;) .