Sennheiser HD 555 (Grijs) Review

ErikG2 14 september 2009, laatste update op 14 september 2009, 1.391 views

Sennheiser HD 555 (Grijs)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (muziek)
  • Geluidspositionering (games)
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• kwaliteit hoofdband

Naar aanleiding van vele positieve reviews over de HD 555 (waaronder hier op tweakers) besloten om voor de aankoop van deze hoofdtelefoon te gaan. Ik heb hem bij de PChut besteld voor 78 euro wat ik een zeer goede prijs kwaliteit verhouding vindt aangezien het geluid van deze hoofdtelefoon boven mijn verwachting uit stijgt.

Ik zal niet uitweiden over verpakking e.d. aangezien dit in de eerste review op deze pagina al gedaan wordt.

Ik was op zoek naar een hoofdtelefoon die buiten een goede muziekweergave ook een goed surroundgeluid zou opleveren, ik heb al een Zalman 5.1 headset alleen is de geluidskwaliteit hiervan zeer slecht te noemen, zeker na de HD555 gebruikt te hebben wil ik de Zalman met geen tang meer aanraken.
De keuze voor de HD555 werd mede bepaald door de zogenaamde "Surround reflector", dit is een uitstekend stukje in de oorschelp waardoor het geluid een ruimtelijk effect zou moeten krijgen. Of het daadwerkelijk door de reflector komt of door de Asus Xonar DX die ik in mijn pc heb zitten zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen maar feit is dat de plaatsing van geluid in mijn favoriete game COD4 subliem is. Mijn vorige hoofdtelefoon was een true 5.1 surround headphone maar de HD555 doet het net zo goed of zelfs beter.
Regelmatig wordt ik uitgemaakt voor cheater omdat ik door muren lijk te kijken terwijl ik in werkelijkheid "hoor" waar de andere spelers zich bevinden.

Geluidskwaliteit van muziek is echt geweldig, ik zet wel mijin virtual surround uit omdat dat voor muziek niet echt een verbetering is. Sinds ik deze hoofdtelefoon in bezit heb voldoen mp3 bestanden eigenlijk niet meer en luister ik liever naar lossless formaten zoals flac, je hoort gewoon zoveel meer met een goede hoofdtelefoon.

De bouwkwaliteit van de hoofdtelefoon is stevig maar verwacht geen hoogwaardige materialen als aluminium of leer, daar is de prijs ook naar dus het is geen tegenvaller maar wel iets wat in de overweging tot aanschaf moet worden meegenomen, de hoofdband kraakt nl. een beetje bij het verstellen en op en afzetten van de hoofdtelefoon. Gelukkig kraakt de hoofband niet bij het dragen dus is het ook maar een klein minpuntje. In de zomer wordt het vrij snel warm onder de oorschelpen, dus bij warm weer is langere tijd luisteren niet altijd prettig (ligt er natuurlijk aan of je warme oortjes lekker vindt of niet :) )

De lange jackplug wordt hierboven veel als nadeel genoemd echter kan ik niet zeggen dat de plug nou heel veel druk veroorzaakt in mijn geluidskaart, volgens mij kan de aansluiting dit best hebben, de plug is nl. wel lang maar niet zwaar.

Al met een al een regelrechte aanrader voor degene die niet zijn spaarrekening wil breken voor een goede hoofdtelefoon.
Ben je op zoek naar no nonsene geluidskwaliteit is dit de hoofdtelefoon voor jou!

• Asus Xonar DX PCI-e
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sennheiser HD 555 (Grijs)?

foto's zijn ook wel leuk, tevens is het altijd interessant om erbij te zetten welke headsets/koptelefoons je in het verleden hebt gehad/getest, mocht dat alleen die zalman 5.1 zijn dan houdt het natuurlijk op, maar zo weten anderen waar je het ongeveer mee vergelijkt :)
Gebruik je de optie "Surround Headphones" in de Asus control panel voor deze headphones ? Of heb je hem op standaard staan.

Ik heb namelijk recentelijk een HD 555 besteld (moet nog geleverd worden) en heb een Asus Essence STX in mijn bezitting. Maar op mijn huidige headphones (goedkoop logitech ding) klinkt dat niet echt zo goed.

Zit dat allemaal snor bij die HD 555 icm de "Surround Headpones" functie aan ?
Ik heb dolby headphone en 7.1 vitual speaker shifter aan staan (ook 8 channels aan) en dat werkt prima bij mij. Geluidspositionering is goed, in COD4 schiet ik regelmatig op het geluid zonder te zien of er iemand zit en vaak is het raak!

[Reactie gewijzigd door ErikG2 op 20 september 2009 19:36]

Bedankt, en op welke "mode(s)" heb je je drivers dan staan ?
Ik heb verder alle waardes op default staan. M.u.v. de equalizer, ik heb een klein beetje extra bass aangezet zodat de explosies wat beter doordreunen :) . (b.t.w. GX mode staat bij mij aan als default).

[Reactie gewijzigd door ErikG2 op 22 september 2009 07:13]