Specificaties Rad. R9 Fury (1,05GHz), 4GB HBM - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) Review

holhuizen 10 augustus 2016, laatste update op 10 augustus 2016, 1.133 views

Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)

Lees uitgebreide revieuw.

Pluspunten

• Mooie kaart met goede koeling
  • Goede prestaties
  • Stabiel, en goed te Undervolten
  • Still, de fans komen zelden boven de 40 % uit.

Minpunten

• Groot en iets lomp

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Rievie van : AMD Fury Nitro edition van Sapphire

Afgelopen week heb ik besloten een AMD Fury aan te schaffen als vervanging van mijn 390, dit omdat ik op 1440p toch net wat te weinig grafische power had om alles goed te kunnen spelen.
Dat het de Fury is geworden had ik eigenlijk niet verwacht, Ik was namelijk van plan een custom RX 480 te kopen zodra deze een beetje goed verkrijgbaar zou zijn.
Helaas viel de prijs en de overclock prestaties wat tegen, waardoor ik er ten opzichte van mijn r9 390 ( welke ik inmiddels al verkocht had |:( ) er niet veel op vooruit zou gaan.
Ik had mijn r9 390 verkocht voor 210 euro, en vond het dus de 50 - 80 euro meerprijs van de rx 480 , welke een prestatie verbetering van pak en beet 5 % zou geven niet waard.

Dus besloot ik bij vraag en aanbod een 2e hands Fury te kopen, gelukkig was er toen een tweaker zo aardig om mij op een aanbieding van caseking te atenderen waar ik een nieuwe Fury Nitro voor slecht 359 kon bemachten !

Na 5 dagen wachten en 1 x de postboden te hebben misgelopen ( dat wil zeggen hij heeft mij voorbijgelopen omdat dacht dat ik vast niet thuis zou zijn.. ) had ik eindelijk mij nieuwe kaart binnen :)
Uiterlijk en Koeling
De eerste indruk die ik kreeg toen ik hem in mijn hande had was, jezus wat is dit ding groot ! Gevolgd door, man wat ziet die er goed uit, vooral met de backplate welke zwart is met witte symbolen / versiering past deze pefect bij mijn zwart met witte thema. ( fractal design define S , met een MSI x99s Krait edition). De kaart was perfect in orde, er waren geen krasjes of ander beschadigingen te ontdekken. Wat bijzonder is aan de koeling dat deze langer is dan het PCB ( welke trouwens het zelfde pcb is als die van AMD ). Dus van de 3 fans blazen er 2 door de koelribben direct op het PCB, en de 3 fan, blaas door de koel ribben heen de kast in. Ofwel fan 3 heeft minder weerstand / een beter luchtstroom wat in therorie voor minder lawaai en betere koeling zorgt. In gta V is de hoogste temp die ik berijkt heb 74 grade geweest, met de fans op 40 % snelheid.
Prestatie
Over de prestatie kan ik kort zijn, deze zij echt geweldig!
De 2 games die ik nu getest heb: GTA V en Doom, met een Resolutie van 2560 x 1440
GTA V
Bij gta heb ik een mix van verry high , en High , met msaa 2x en fxaa on ook heb ik bij "advanced graphics options" aardig wat extras aangezet.
In game haal ik nu tussen de 40 en 61 FPS ! Maar ik zal hieronder een stukje uit de benchmark resultaten plakken.

Frames Per Second (Higher is better) Min, Max, Avg

Pass 2, 15.972219, 25.273859, 20.815989
Pass 3, 12.392564, 23.913490, 18.396519
Pass 4, 10.474584, 67.334480, 18.645998
Doom
Bij doom staat alles zo hoog als het maar kan! dit is een mix van nightmare en Ultra, en natuurlijk wel de Vulkan API ingeschakeld.
In MP haal ik tussen de 70 en 100 FPS , met een redelijk stabiel gemiddelde van ~90fp Al met al redelijk indrukwekkend.

Systeem specs
  • i7 5260k
  • MSI x99s krait edition
  • Fruy Nitro 4GB HBM
  • 16GB DDR4 RAM 2400Mhz
  • Corsair AR 850 Watt
  • Fractal dising S
Undervolten en Overclocken.
Eťn van de grootste nadelen van de fury kaart is wel zijn warte productie / stroom verbruik. Nu heb ik een redelijk goede Airflow in me kast en staat de PC in een wat koeler deel van het huis ( in de zomer tussen de 19 en 24 grade) dus hoef ik me daar niet echt zorgen over te maken. Toch vind ik het leuk om te kijken of ik het verbruik/warmte productie wat kan terug dringen.

Na een intressant artiekel over undervolten van de fury op Toms hardware heb ik besloten dit ook te proberen.
Zoals in het artiekel vermeld staat haalt, net zoals bij Overclocken, niet iedere chip een vergelijkbaar resultaat, de ene kan niet even goed opereren met minder spanning als de ander. Mijn GPU lijkt zich redelijk goed te lenen voor undervolten, zelfs op -96mV kan ik Firestrike extreem prima doorlopen. Sterker nog, en ik heb deze test met meerde voltages uitgevoerd, de resultaten word zelfs een paar punten hoger !
( undervolten via msi AB gaat met stapjes van -6mV t/m 96)
Het stroom verbruik ,welke ik meet met de 4000pro van voltcraft, gaat onder full load van 382 naar 348 watt !

Op dit moment heb ik de coreclock naar 1100Mhz verhoogt, het geheugen naar 520MHz ( al verandere de score in firestrike niet bij een geheugen OC ) en een undervolt van -76mV, dit is in mijn ogen een mooie balans.
Hieronder wat scores en een screenshot van de huidige situatie.

Firestrike extreme 1.1
0.0 mV , 1050Mhz Core, 500 Mem Graphics score : 7263
-36mV, 1050Mhz Core, 500 Mem, Graphics score : 7 357
-96mv, 1050 Mhz Core, 500 Mem , Graphics score : 7 348

0.0mV, 1080Mhz core, 520Mem, Graphics score: 7 538
-30mV, 1080 Mhz core, 520 Mem, Graphics score: 7 531
-76mV 1080 Mhz Core, 520 Mem, Grapichs score: 7 646

Edit 1 :

Na nog wat met msi AB gespeeld te hebben heb ik in Firestrike extrime de volgende resultaten gehaald.

-66mV : 1120Mhz Core, 550Mhz Mem : Graphics score: 7 872 ! ( helaas met artifacts)
-66mV : 1120Mhz Core, 520Mhz Mem : Graphics score : 7 762 stabiel
+0mV : 1120Mhz Core , 520MHz Mem : Graphics score : 7 767
De regel dat de score beter word door een undervolt lijkt hier niet meer op te gaan.

Heb jij ook een Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)?

Is deze kaart overigens ook aan te raden voor 1440p 144Hz gaming? Ik heb zelf een nieuwe monitor gekocht (een Asus mg278q), maar mijn gtx550ti heeft al moeite met fHD. Ik ben nu aan het wachten op een rx490, maar mijn geduld begint inmiddels steeds meer op te raken :/ .
Natuurlijk is deze kaart geschikt voor 1080P en 1440P gamen. Sterker nog op die resoluties kan je alle games op maximale settings draaien.

Ikzelf heb besloten om niet te wachten en de fury aan te schaffen en ben zeer te spreken over de prestaties. Daarom raad ik hem jou ook aan om te kopen, echter voordat je hem aanschaf moet je wel goed kijken of er genoeg ruimte in je kast is en of je voeding genoeg wattage levert.
Ik heb een nzxt h440 case. De kaart past erin, maar dan is er geen plaats voor een hdd. Dus dat wordt volledig overschakelen naar een ssd.
Heb je al gekeken of je stabiel meer cores kunt unlocken? Dat zou het helemaal afmaken, je hebt in ieder geval al wel een goed exemplaar te pakken. :)
Ja dat ben ik nog van plan, echter ga ik er van uit dat dit tegenwoordig niet meer zo makkelijk gaat als bij de eerste lichtingen van deze kaart ?
Geen idee, bij de eerste batches was het vaak wel zo dat de minst presterende furyx chips gecastreerd werden tot fury waardoor het unlocken zo populair werd. Maar het kan goed zijn dat bij latere producties de slechte units weggelaserd zijn ipv een bios lock.
Is niet meer mogelijk bij deze modellen. ;)

[Reactie gewijzigd door Dmaster17 op 14 augustus 2016 13:20]

Misschien een rare vraag maar zou je voor mij willen meten hoe lang de kaart is? De officiŽle specs geven niet aan of het alleen PCB lengte is of met bracket er bij. In mijn geval gaat het om millimeters
ja is prima, maar ben een week in het buitenland. als ik terug kom zal ik het toevoegen
Ik hoop dat je de vakantie overleefd hebt! :P
haha yep, echter heeft het me mijn belofte doen vergeten :P