AKG Y45BT (Zwart) Review

dolaf 9 augustus 2016, laatste update op 9 augustus 2016, 439 views

AKG Y45BT (Zwart)

Compacte, mooie en lichte koptelefoon met een goede geluidskwaliteit. Zit goed en geeft geen irritaties aan de oren of het hoofd.

Pluspunten

• Zit goed
  • Mooi ontwerp
  • Goed geluid
  • Bluetooth en 3,5mm aansluiting

Minpunten

• Overslaan of terugspoelen van nummers beetje omslachtig
  • Knopjes aan de kleine kant
  • Uitschuiven van de koptelefoon beetje stroef

AKG Y45BT Koptelefoon Review

Korte Inleiding
Nadat mijn vorige draadloze Sony koptelefoon het had begeven na enkele jaren van dagelijks gebruik besloot ik een op zoek te gaan naar een vervanging. Mijn eisen waren vrij simpel, ik wilde een on-ear koptelefoon met bluetooth verbinding. Een 3,5mm aansluiting zou mooi zijn omdat daarmee de vertraging die bluetooth met zich mee neemt dan niet aanwezig is. Ook lag het budget rondom de 70 euro. Na even zoeken kwam ik terecht bij dit apparaat. Hoewel de originele prijs op de site van AKG 149,- bedraagt, is de koptelefoon nu vrijwel overal naar de 80,- gezakt. De prijs, het voldoen aan mijn eisen en het feit dat de reviews over deze koptelfoon positief waren, hebben mij overgehaald dit product aan te schaffen.
Specificaties
De verpakking
De koptelefoon komt in een zwart doosje waarin het apparaat in zijn plaats wordt gehouden door een stuk plastic. Onder de koptelefoon bevindt zich een plastic zakje waarin de 3,5mm kabel, de micro-USB kabel, het tasje en de handleiding zitten. De koptelefoon is stevig verpakt waardoor deze tijdens het verschepen en verzenden niet door het doosje heen rolt en stuitert. Wanneer de koptelefoon uit de verpakking wordt gehaald lijkt deze aan de kleine kant ten opzichte van mijn (kwalitatief veel mindere) Razer over-ear koptelefoon. Dit komt echter wel de draagbaarheid ten goed omdat je dan niet met een gigantisch gevaarte op je hoofd loopt rond te zeulen.

Het doosje
De koptelefoon in het plastic "houdertje"
De meegeleverde spullen
De etui
Ontwerp en bouwkwaliteit
Op het eerste gezicht lijkt de koptelefoon grotendeels van metaal te zijn gemaakt. Een goede blik van dichtbij leert ons echter dat het merendeel van kunststof is. Slechts het uitschuifbare mechanisme bevat een metalen onderdeel (afgezien van de magneten in de conus). Verder voelt het geheel flexibel doch stevig aan. De vulling op het hoofdgedeelte is aan de dunne kant en kan tot lichte irritaties leiden wanneer er langer naar muziek wordt geluisterd. De oordoppen zijn goed beweegbaar waardoor de koptelefoon zich vormt naar het hoofd.

Verhouding ten opzichte van een munt van vijf cent
Gebruik
Het verbinden via bluetooth is een gemakkelijk proces wanneer er gebruik wordt gemaakt van NFC. Verder is er nog het 3,5mm kabeltje aanwezig, dit is echter niet een standaard mannelijk-mannelijk 3,5mm kabeltje. De koptelefoon zelf beschikt namelijk over een 2,5mm aansluiting. Hierdoor kan alleen de haakse kant aangesloten worden op de telefoon. De lengte van de kabel bedraagt 1,2 meter. Daarnaast wordt er een micro-USB kabel meegeleverd, zonder adapter. Op de rechter oordop bevinden zich vier knoppen. Dit zijn als volgt: volume omhoog, pauze/play, volume omlaag en aan/uit-knop. Behalve voor het stopzetten en vervolgen van je muziek kan de pauze/play-knop ook gebruikt worden voor het overslaan of terugzetten van je nummer. Dit wordt gedaan door de knop twee of drie keer kort in te drukken.
De besturing
micro-USB poort
3,5mm naar 2,5mm kabel
De audiokwaliteit
Voor de duidelijkheid laat ik weten dat ik een beperkte kennis heb op het gebied van audio. Ik beoordeel de kwaliteit van het geluid slechts op mijn gevoel en persoonlijke mening.

De koptelefoon klinkt goed met een prettige bas. Omgevingsgeluiden worden niet weggefilterd met behulp van noise cancellation, maar dit is voor mij geen probleem. Bluetooth heeft wel als nadelig gevolg dat er een vertraging in het geluid zit waardoor films kijken en vooral gamen niet aan te raden is via bluetooth. Verder merk ik ook dat bij spotify de muziek in de eerste honderdste seconde van het nummer op vol volume is waarna de muziek op het gekozen volumeniveau komt. Afgezien van dit opmerkelijke punt is het een goede koptelefoon met mooi geluid, maar dat mag men wel verwachten van een koptelefoon die verkocht werd voor ruim 140,-
Voor degene die gewoon een goede koptelefoon wil met de mogelijkheid tot bluetooth en 3,5mm is dit een uitstekende aankoop. Vooral het feit dat er besturing op de koptelefoon zelf zit is een uitstekende eigenschap omdat dan de telefoon niet te voorschijn hoeft worden gehaald. Ook de bouwkwaliteit van de koptelefoon is ondanks het plastic van hoog niveau. Daarnaast is het formaat een pluspunt omdat hij nu mee kan worden genomen in een jaszak wanneer niet in gebruik. Een van de kanttekening is wel dat de besturing een beetje onnodig moeilijk is. De knopjes zitten erg dicht op elkaar en om een nummer over te slaan moet er twee maal op het middelste knopje worden gedrukt. Niet lastig, wel vervelend. Al met al is dit een goede aankoop en doet deze koptelefoon zeker niet onder voor de concurrentie.

Heb jij ook een AKG Y45BT (Zwart)?

Als je de headset zonder bluetooth gebruikt (met het kabeltje dus) werkt de mic dan ook? i.v.m gebuik met een ps4
De microfoon werkt slechts via bluetooth, getest met telefoon en pc.