Sony Optiarc AD-7240S Zwart Review

wian_gn 17 januari 2010, 3.327 views

Sony Optiarc AD-7240S Zwart

Pluspunten

• Lage prijs
  • Geeft C2-informatie voor CD-rippen en geen caching

Minpunten

• Snelheid van audio-rippen lager dan oude drive

Leessnelheid Score: 1
Vooraf

"Een review is geen klaagzang" en "Niet elke verandering is een verbetering"

Bij mij zijn alle functies van een DVD-brander niet kritisch, op één na: het rippen van audio-CDs. Deze test gaat dan ook alleen over het rippen van audio-CDs. DVD's lezen en branden kan prima, maar ik heb er niet speciaal opgelet.

Ik heb een vrij grote collectie CDs en stuk voor stuk worden die geript en komen dan op de audioserver zodat ik ze kan afdraaien met m'n Squeezebox of ze op een CD kan zetten voor in de auto.

Veel CDs heb ik nieuw gekocht, maar de laatste jaren komen er ook veel tweedehands CDs in mijn collectie. Met name CDs uit de jaren 80 en begin jaren 90 zijn minder nabewerkt en klinken veel dynamischer. Over dit verschijnsel kun je hier en hier meer lezen. Een nadeel is wel dat sommige vroege digitaliseringen nogal schel kunnen klinken, met name op een koptelefoon. Toch is dat voor mij minder irritant dan al die compressie.

Tweedehands CDs zijn veel vaker (zwaar) bekrast en ondanks dat ik soms heel zwaar bekraste CDs weer vervang door andere exemplaren, is het duidelijk dat het rippen van bekraste CDs behoorlijk belangrijk is.

Ik heb zelfs al één CD waarvan de reflecterende laag al gedeeltelijk weggerot is (disc rot).

Aanleiding tot aanschaf en levering

In ieder geval.. aangezien mijn andere drive (Samsung SH-W162C) al wat op leeftijd begint te komen, heb ik naar aanleiding van een goede test in de Duitse c't (14/09, p. 106) de Sony Optiarc AD-7240S aangeschaft. In de test stond dat deze drive de C2-informatie van een CD doorgeeft en geen cache heeft. Beide eigenschappen zijn zeer belangrijk voor een goede audio-rip. Zie hier voor verdere informatie over dit onderwerp.

De levering van de drive was in mijn geval simpel: de drive in een plastic zakje. Besteld bij Alternate, voor ¤ 23.

Testplatform en -wijze

De resultaten zijn behaald onder Linux met EAC (Exact Audio Copy). Een belangrijk hulpmiddel hierbij is WINE voor de Windowsemulatie. Deze combinatie werkt prima en levert zeer goede kwaliteit rips op.

Omdat ik nieuwsgierig was naar het verschil ten opzichte van mijn oude drive heb ik 10 CDs uit mijn collectie gehaald en ze eerst geripte met de oude drive. Toen het proces herhaald.

Nou ja, herhaald... na begonnen te zijn met de twee moeilijkste CDs was al duidelijk dat de Samsung het veruit won van de Sony. Daarom worden maar 4 CDs met al hun tijden gepresenteerd, en 2 met de volledige resultaten.

Resultaten

De resultaten waren als volgt:

Samsung SH-W162C

44:52 - Rock around the Roter Platz
31:32 - Sueño Colombiano (met disc rot)
12:00 - Chaud le Zouk
1:36 - Aquarius/Party Animals

Sony Optiarc AD-7240S

5:37:55 - Rock around the Roter Platz
4:19:06 - Sueño Colombiano (met disc rot)
16:31- Chaud le Zouk
2:26 - Aquarius/Party Animals

Een behoorlijk verschil dus, bijna 5 uur langer op een (behoorlijk bekraste) CD en 3,5 uur op een CD met bit rot. Op zich geen probleem, als dan de kwaliteit van de rip dan beter is dan met de oude drive. Helaas bleek dat niet het geval te zijn. De track quality gegevens van de eerste twee CD's waren als volgt (eerst Samsung, dan Sony)

CD 1

CD2

99.9-99.9
96.2-94.5
93.0-89.9

Het moge duidelijk zijn, bijna overal is de Samsung beter dan de Sony.

Op basis van het vergelijken van de cijfers is de Samsung duidelijk beter dan de Sony voor het rippen van audio-CDs. Ongetwijfeld is de Sony niet slecht, en het kan best zijn dat het relatief de beste is, maar mijn oude drive is beter. De rips met de Samsung zijn over geheel genomen niet alleen veel sneller, maar ook accurater. Slechts bij twee nummers haalt de Sony een betere score dan de Samsung, en dan met name bij de grensgevallen. Bij de slechte nummers is de Samsung aanmerkelijk beter.

De test verdient nog één nuancering. Tijdens het schrijven van de review heb ik gezien dat er een nieuwe firmware beschikbaar is. Dat is versie 1.02, en een van de verbeteringen die genoemd worden is 'Improvement of CD DAE accuracy' Ik zal daarom als ik de kans heb deze firmware op de drive zetten en dan de resultaten nog eens bekijken.

Tot die tijd kan ik anderen die vooral geïnteresseerd zijn in audio rippen alleen maar aanraden om zelf tests uit te voeren en op basis van dit gegevens een drive in te bouwen in hun PC.

Update met firmware 1.03 - update 17 januari 2010

Vorig week in het weekend heb ik de drive voorzien van de nieuwste firmware, versie 1.03. Ik heb daarmee de test herhaald, met dezelfde CDs. Het goede nieuws is dat de cijfers aantrekkelijker worden. De kwaliteit wordt nu iets hoger, alleen worden jammer genoeg de tijden extreem veel langer. Eén van de CDs die ik gebruikte voor de test, duurde 3 dagen om helemaal geript te worden!

Al met al een score die goed genoeg is voor een 'reserve', maar het wordt zolang de Samsung het nog blijft doen niet mijn hoofd-ripper.

Trouwens over de firmware van deze drive... er zijn ook gemodificeerde firmwares beschikbaar die vooral voor DVD+ media interessant zijn, zo te zien.

Heb jij ook een Sony Optiarc AD-7240S Zwart?

Nog wat met de firmware update gedaan? :)
Ja, van het weekend erop gezet (1.03). Ik zal binnenkort de test herhalen en dan een toevoeging plaatsen bij de review.

(hier even de reactie zodat je notificatie krijgt :))
Beetje late reactie van mij (mijn notificatie staat blijkbaar uit :P) maar ik zie graag je toevoeging nog. Heb 'm ook gekocht nu namelijk ;)
Hehehe... zie mijn toevoeging onderaan de review. Viel mij tegen, en de Samsung zit er nog lekker in :)
Ff een nieuwe vraag:

Ik heb dit ding toch maar gekocht, gewoon omdat hij in de BBG staat. Maar het ding heeft nogal moeite met CD's en DVD's lezen!

Ik wil een firmware update proberen maar dit staat op de website van de fabrikant:

You can only update from Firmware versions 1.00, 1.01,1.02. Previous firmware version(s) other than mentioned here are probably OEMs and therefore cannot be updated with this file. Contact your PC manufacturer (FTS, DELL, HP....) if you require firmware updates for these drives.

In mijn Devise Manager staat dat ik versie 6.1.7600.16385 heb van windows. Dus die kan ik dan niet updaten lijkt me :s ik heb niks bij mijn drive gehad dus neem aan dat ik een OEM versie heb.
Dat is de driverversie van Windows en niet de firmware versie. Download eens hardwareinfo32 ofzo om de firmware informatie af te lezen, of Imgburn daarin kan het ook.
Ik heb ook de Sony Optiarc AD-7240S, het lezen en schrijven gaat perfect. Maar als ik er een CD/DVD in heb zitten en ik start mijn computer op, dan maakt deze ongeveer een half uur een irritant geluid. Als er geen CD/DVD in zit, is ie gewoon stil. Mijn pc is niet echt stil, maar dit geluid komt echt duidelijk boven de fans uit. Ik heb de nieuwste firmware (1.04) geïnstalleerd. Ik heb ook CD/DVD Drive Acoustic Silencer geprobeerd, maar dit werkt maar voor één minuut, dus dat is ook niks. Heeft iemand anders dit ook?
Leuke review om te lezen.

Waarom gebruik je eigenlijk EAC onder Wine? Is cdparanoia niet accuraat genoeg?

Heb je ondertussen al eens de nieuwe firmware voor deze drive uitgeprobeerd?
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor het compliment (E-mail notificatie voor reacties op reviews staat ondertussen aan :))

Het gebruik van EAC is vrij eenvoudig... er zitten veel functies op die het rippen gemakkelijk maken, zoals verschillende profielen (FLAC en MP3 bijvoorbeeld), het automatisch inlezen van tracklists en natuurlijk ook AccuRIP.

Aangezien EAC onder Wine gewoon 'gesupport' wordt (het is tenslotte gratis software) leek me dat allemaal het gemakkelijkst.

Goed idee om proberen de nieuwe firmware er eens op te krijgen, ondertussen is 1.03 al uit. Eerst maar eens zien om überhaupt een Windows-machine met SATA-poorten te vinden dan.