Specificaties Gamepad voor de PC, Xbox One - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One draadloze controller (V2) Wit Review

Burr 6 augustus 2016, laatste update op 12 augustus 2016, 1.826 views

Microsoft Xbox One draadloze controller (V2) Wit

Ik heb deze controller aangeschaft omdat ik graag game op mijn laptop met een xbox controller. Hij werkt uitstekend op bluetooth zonder opmerkbare lag. Ik kan urenlang hiermee gamen zonder last te krijgen. Hij komt helaas zonder oplaadbare-accu. Ik zou adviseren om gelijk Eneloop batterijen aan te schaffen.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Robuust
  • Design
  • Comfortabel
  • Bluetooth + standaard wireless verbinding (dus werkt ook met adapter van de oude xbone)
  • Stabiele verbinding met laptop/pc

Minpunten

• Prijs (alle controllers zijn rond deze prijs dus blijft subjectief)
  • Geen oplaadbare accu inbegrepen
  • Doet gek wanneer je met andere computer verbind

Ik had voorheen een Xbox 360 controller (voor windows) die ik op de laptop gebruikte voor mijn games. Helaas is die aan kabelbreuk gesneuveld. Ik ging dus op zoek naar een vervanger. Toevallig was deze controller net nieuw te verkrijgen op Coolblue. Toen ik zag dat hij via bluetooth met een computer of laptop kan verbinden was ik al overtuigd.

De controller is zeer comfortabel. Hij zit heerlijk in de hand en ook de knoppen zijn goed te bedienen. Ik heb urenlang gespeeld zonder enige kramp. Hij heeft speciale ribbels op de analoge sticks zodat deze nooit onder je duimen wegglijden. De poten (die tussen je vingers rusten) hebben een licht gestippelde reliŽf. Dit zorgt ervoor dat hij net wat lekkerder blijft zitten en niet zo makkelijk weg kan glijden.
De controller werkt draadloos met wireless adapter (wat de oude xbone controller dus nodig had) of via bluetooth. Ik heb nooit goede ervaringen met bluetooth en ik was dus een beetje sceptisch over de werking hiervan. Het was in het begin een beetje lastig om te pairen met mijn laptop. Dit blijkt doordat de xbone S controller pas officiŽle ondersteuning krijgt met de Windows 10 anniversary update. Ik kreeg de controller een dag eerder dan de release datum en had de update nog niet op mijn laptop. Nu werkt hij perfect. Wanneer ik de controller aan zet verbind hij binnen 3 seconden met mijn laptop en kan ik direct gamen. Alle games die normaal een controller ondersteunen herkennen de controller ook.

Het enige wat mij nog altijd een beetje verbaast is het feit dat MS geen oplaadbare accu bij de controller meegeeft. Hij kwam aan met 2 AA duracell batterijen. Ik heb gelijk Eneloop batterijen van Phillips besteld en de duracell batterijen in de kast gelaten. Ik zou iedereen adviseren om Eneloop batterijen te gebruiken in plaats van de play and charge kit van MS. Met Eneloop gaat de controller minstens 12 uur tot wel 24 uur lang mee (24 uur gamen, dus echt gebruiken). Ik heb de controller 5 dagen lang gebruikt voor de batterijen leeg begonnen te raken (oplader gaf rood aan, geen idee hoeveel %).
Ik zou deze controller iedereen adviseren die op zoek is naar een goede functionele en kwalitatieve controller. Het is geen speciale Windows versie, deze werkt ook op de Xbone dus als je een Xbone S koopt, dan heb je gelijk een Windows controller erbij.

Ik zal proberen deze review aan te vullen met foto's (als dit via mijn mobiel lukt).

Ik sta open voor vragen. ;)

UPDATE: Na wat langer gebruiken ben ik erachter gekomen dat hij erg gek doet als je verbind met verschillende computers. Hij geeft aan dat hij niet verbonden is terwijl windows laat zien dat er een connectie is. Daarna kreeg ik vreemd genoeg een BSOD. Drivers opnieuw geÔnstalleerd en toen deed hij het weer (is me twee keer overkomen, beiden nadat ik met een andere computer was verbonden.)

Heb jij ook een Microsoft Xbox One draadloze controller (V2) Wit?

Bedankt voor de review! Een vraag:
Ik heb geen bluetooth op mijn pc en geen Xbox ontvanger. Kan ik deze controller dan wel gebruiken? Is er een ontvanger meegeleverd?
Hey Mrmoves,

De ontvanger moet je apart kopen. Hij werkt wel met een micro-usb kabel (bv van je android telefoon of logitech muis).
Dank! Jammer dat dat er niet bij zit.
Goede review, alleen wat vraagjes:

1. Doet hij gek met verbinden bij meerdere PC's via bluetooth verbinding of ook als je hem met de oude wireless adapter verbindt?

2. Kan de oude play&charge kit er ook in? Heeft deze S controller trouwens een eigen play&charge kit?

3. Is er ook een kabel die je kunt aansluiten waarbij de controller zowel oplaad als data kan ontvangen/verzenden zodat je tegelijk kunt opladen en spelen.

4 Welke raad je aan de normale Xbox one v2 controller of deze?

Alvast bedankt!
1. Ik weet niet waarom hij gek deed. Het gebeurde toevallig toen ik met een andere laptop ging verbinden via BT. De oude reciever heb ik niet maar hij kan wel daarmee verbinden.

2. Ja de oude past hier ook in. Ik geloof dat deze ook een nieuwe witte play & charge kit heeft. Ik gebruik zelf panasonic eneloop batterijen.

3. En jazeker. Je kan met een micro usb kabel bedraad spelen en als je dan de play & charge kit hebt kun je die tegelijk opladen. Vandaar die naam.

4. Ik vind deze nieuwe net wat lekkerder spelen door de kleine details en bluetooth verbinding maakt het wel heel makkelijk om draadloos te spelen (hoef geen reciever te kopen).

Hoop dat ik hiermee je vragen voldoende heb beantwoord, anders hoor ik het nog wel ;)
Okť super bedankt voor je tijd en je review, ik ga nog even kijken welke ik ga kopen dan!
Bedankt voor je review, leest lekker weg en duidelijk.

Wel nog een vraag voor de zekerheid. Je hoeft dus niet deze versie te kopen pricewatch: Microsoft Xbox One Wireless Controller (V2) + draadloze adapter ... om op je pclaptop met bluetooth te gamen? Dus je bespaart op de stick en kunt gewoon deze pricewatch: Microsoft Xbox One Wireless Controller (V2) Zwart aanschaffen?
Hey Cslaughter,

Nee kijk even goed. Dit is de xbox one S controller. Wat jij laat zien is de v2 variant van de normale xbox one. De S variant heeft bluetooth en kan dus via bluetooth verbinden met je laptop of pc. De v2 variant is de oude variant die geen BT heeft.
Ahh ok dank je, duidelijk :)
Allereerst bedankt voor alle genomen moeite. Review schrijven gaat best veel werk inzitten.

Ondanks dat de vraag al gesteld is vraag ik het toch nog. Als je geen gebruik wilt maken van de oplaadbare accu, maar 2 AA oplaadbare batterijen en je gebruikt een micro usb kabel tijdens gamen, worden deze AA batterijen opgeladen? AA batterijen heeft iedereen namelijk wel in huis en zijn stukken goedkoper dan de accupack.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 januari 2017 10:25]

Ja, oplaadbare aa batterijen kan je opladen volgens gebruikers op het internet. Zelf niet getest!

Edit: verkeerd gelezen
Edit 2: niet mogelijk

[Reactie gewijzigd door Burr op 24 januari 2017 10:41]

Bedankt voor je reactie. Zou je in de gelegenheid zijn om het zelf uit te testen? Aan de hand daarvan kan deze bevinding eventueel in je review toegevoegd worden? Ik denk dat het best wel waardevolle info voor vele mensen is.
Na wat research ben ik erachter gekomen dat het helaas niet mogelijk is. Er zitten speciale charge pins in de controller voor de battery pack. Ik zou een 4pack eneloop batterijen adviseren die met een charger komen. Voor 20 euro heb je zo een en kan je altijd 2 batterijen reserve houden.
Weet iemand of er nog eisen aan de BT dongle gesteld worden hiervoor? Ik heb nog een BT 2.1 dongle'tje liggen van DX. Maar of wat werkt? Heb nog geen controller.
Zover ik weet werkt bluetooth backwards compatible, en is het enige verschil de snelheid en batterij duur (van de ontvanger, wat hier dus bijna geen rol speelt).