Specificaties 17,3" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

BTO VBOOK 17CL23 Review

Valmont 5 augustus 2016, laatste update op 27 juni 2017, 421 views

BTO VBOOK 17CL23 (Product gekocht)

Standaard 17CL23 i3-cpu, uitgebreid naar 8GB RAM van Crucial Performance en Windows 7 op USB.

Pluspunten

• Prestatie met i3 + 8GB RAM is OK
  • Verlicht toetsenbord (intensiteit in te stellen)
  • Kan 2e HDD/SSD hebben zonder DVD/RW op te offeren
  • Relatief licht in gewicht
  • 2e HDD herkenning probleemloos
  • No-nonsense levering, geen verborgen spam-ware en dergelijke

Minpunten

• Kwaliteit van het geheel laat te wensen over
  • Geleverd met pre-SP1 windows 7 is een ramp
  • Touchpad overdekt de "muisknoppen"
  • Touchpad te gevoelig/glad bij indrukken muisknop(pen)
  • Handleiding 2e HDD installatie ontbreekt
  • Bij schone installatie: audio-software (niet de driver) ook een ramp i.v.m wake-up na "sleep". Audio werkt dan niet. Noodgedwonen aditionele audio-software moeten verwijderen.

Product
Standaard met 4GB RAM, heb het uitgebreid naar 8GB RAM van het merk "Crucial Performance". Mat HD+ scherm, met interne grafische kaart en Dual-Core i3-6100H (2.7GHz) CPU. Verder bevat het nog een extra caddy zodat je een tweede HDD kan plaatsen ( standaard DVD+/-RW keuze, dus dat zit er nog in). Laptop draagtas wordt er "gratis" bijgeleverd en Windows 7 bevindt zich op een SandDisk bootable USB stick (Windows optionele bestelling). Verlicht toetsenbord (intensiteit in te stellen).

Kortom: de standaard 17CL23 i3-cpu, uitgebreid naar 8GB RAM van Crucial Performance en Windows 7 op USB.
Installatie / Opstart
Tijdens eerste opstart kan je kiezen voor de taal (Engels of Nederlands) voor de OS. Ik heb de Nederlandse versie besteld, en op de USB stick zit de correcte versie. Waarom ik tijdens de eerste opstart voor de Engelse taal mocht kiezen is mij onduidelijk, maar het kwam mij toevallig goed uit.
Probleem tijdens Windows update
Windows update liep vast en produceerde een foutmelding. Na veel research heb ik handmatig SP1 en twee post SP1 wrap-up updates ge´nstalleerd en toen was alles in orde. Netter is dat BTO dit zelf van te voren goed heeft.
Matige Kwaliteit
Kast als geheel voelt niet degelijk - materiaal gebruikt om gewicht te besparen denk ik.
Touchpad
Grote touchpad waarbij de "muisnknoppen" verborgen zijn onder het touchpad. Vaak verschuift je mousepointer als je de rechter-muisknop wil indrukken omdat de touchpad erboven zit, en die is over de gehele oppervlak actief en superglad. Dus je vinger glijdt makkelijk uit. Echt irritant is dit. Als laatste, toetsenbord lijkt OK, maar ik twijfel aan de kwaliteit. De toetsen voelen rudimentair en losjes aan.
Performance en Eigenschappen
Met 8GB aan RAM is het precies goed, i3-6100H met interne grafische kaart is O.K. voor internet en alledaags gebruik. 2K/4K-60fps video's op Youtube werkt prima. Maar 360 VR is teveel gevraagd. HD films met bijvoorbeeld VLC of een andere player trekt ie ook met gemak. Ventilator is vrij stil, maar de laptop wordt ook niet echt warm. Voordeel van een i3, lichte grafische kaart en SSD, ook heb ik er nog een 250GB 7200 rpm HDD ingebouwd (was van mijn oude laptop).
Handleiding grotendeels goed maar gaf niet aan hoe een tweede HDD/SSD in bouwen. Heb ge´mproviseerd. Al in al, vanwege dubieuze kwaliteit durft ik het niet direct aan te raden, hoewel het verder allemaal OK is.
EDIT na maandenlang gebruik
(1) Schone installatie gaat gepaard met problemen. Na de installatie om precies te zijn, tijdens de Windows update proces opnieuw. Het was een ellende. Veel handmatig updates moeten doen totdat auto-update eindelijk werkt.
(2) Daarna probleem met niet goed afgesloten geluidskaart software na ontwaken uit slaap of hibernatie. Driver werkt prima maar software moest ik verwijderen. Jammer want juist deze additionele software bracht extra geluidskwaliteit.

Heb jij ook een BTO VBOOK 17CL23?

Bedankt voor de review, met name opmerkingen over bouwkwaliteit zijn cruciaal natuurlijk voor laptops en daar ging je goed op in. We kijken verder naar lenovo's en acers ;-)
Graag gedaan. Veel succes!
Thanks. Die windows 7 update is waarschijnlijk niet een specifiek probleem van de laptop. Ik heb zojuist ook win7 op een nieuwe bak gezet en -sjongejonge.... als MS w7 wil ontmoedigen dan zijn ze op de goede weg. Het is inderdaad een drama om van een kale vroege w7 (pre SP1) naar hedendaags te komen. Gigantisch veel foutmeldingen, hangende windows updates, 25% cpu usage van wupdate, handmatig gerommel met KB 2423443-whatevers.. Yep, drama.
Klopt, het is niet een laptopprobleem. Goed dat je dat vermeld. Ik beschouw zowel de laptop als de geleverde Windows op de USB-stick als een geheel product en heb het als zodanig beoordeeld.