Specificaties 140mm diameter met 36,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Reeven OKEANOS (RC-1402) Review

Reeven OKEANOS (RC-1402)

Heel veel performance en accessoires voor een nette prijs. Het blokkeren van het het eerste geheugenslot voor iets hogere geheugen sticks is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Extra fan klemmen
  • Stil

Minpunten

• Kleur geel in de fan
  • de heatsink blokkeert een geheugenslot voor hogere heatspreaders

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Welkom bij deze review van een CPU koeler die tijdens het schrijven van deze review nog niet te verkrijgen is in de Nederlandse winkels. Er is eigenlijk nog helemaal niets te koop van Reeven in Nederland als ik de Tweakers Pricewatch moet geloven. Bij Hardware Info hebben ze er wel al 3 of 4 getest, maar ook die kennen geen winkels die producten van Reeven verkopen. Hmmmm misschien een kleine introductie dan maar? Reeven is een klein merkje uit het verre Taiwan dat is begonnen met CPU koelers en 1 soort fan. De koelers waren zilver en de fans waren een zwarte behuizing met een gele fanblade. Dit was (en is nog steeds een beetje) het kenmerk van Reeven. Het gele fanblade. Inmiddels hebben ze een tweede generatie CPU koelers, een aantal fancontrollers, meerdere fans en nu ook een aantal kasten in de catalogus staan. Ik heb al eerder een fancontroller van ze gereviewd; de Polaris. Nu ga ik hun top-tier cpu koeler reviewen: de OKEANOS.

Specificaties

Unboxing

Zonder er nog meer woorden aan vuil te maken. Laten we een kijkje nemen naar de verpakking.

De basiskleur van Reeven is geel en dit is duidelijk zichtbaar op de verpakking. Het ziet er allemaal netjes uit en geeft een goede indruk van wat er in de verpakking zit. Laten we verder gaan en de verpakking openen.

Geen bergen schuim, het is allemaal verpakt in een speciaal gevouwen kartonnen binnendoosje (milieuvriendelijk). Doet me heel erg denken aan de Raijintek koeler die ik eerder al eens heb gereviewd.

Ok ik moet toegeven, hier wordt ik een beetje vrolijk van. Ja mag ik even de hardware nerd uithangen? Dank u. Reeven heeft de moeite genomen om de heatpipes niet eruit te laten steken, maar op de bovenkant een keurig strak aluminium plaatje te monteren met hier netjes wat gaatjes en Reeven erin gesneden. Dat ziet er wel erg netjes uit hoor in je kast als je een window hebt.

Het doosje valt als het ware open. Waarna de koeler zichtbaar is en je 3 andere doosjes ziet. Twee voor de fans die gebruikt worden en eentje met alle accessoires erin. Keurig netjes.

Hier is de volledige inhoud van het accessoire doosje. Precies alles dat je nodig hebt om met de koeler aan de slag te gaan. De handleiding is niet in meerdere talen. Maar het zijn eigenlijk alleen maar plaatjes. Als je niet uit deze handleiding kan komen omdat deze niet in het Nederland vertaald is, dan moet je eigenlijk niet toegelaten worden om aan computers te rommelen.

Over het algemeen kan er niets negatiefs gezegd worden van de verpakking van de Okeanos. Alles zat nog prima op de plek ondanks de trip vanuit Taiwan. Kortom; geen reden tot zeuren, op naar de volgende sectie.

The hardware – a closer look

Zo even een 360 graden aan foto's van de koeler met de fans er al op gemonteerd en een enkele close-up. Laten we beginnen met de fans. Ze zijn dezelfde kleurstelling als al hun fans tot op heden. Een zwart frame met daarin een geen fan blad. Niet zo erg als waar Raijintek mee begon, maar ok niet echt een kleur die wellicht iedereen evenveel aanspreekt of in iedere bouw past. Maar goed dat moet iedereen zelf bepalen. Ik had liever een andere kleurstelling gezien, helemaal omdat de koeler zelf zo superstrak is. Maar daarover later meer. De fans zien er verder niet zo ontzetten bijzonder uit qua design. Het is niet alsof ze een eureka moment hebben gehad bij het ontwerpen van de blades. Er zit één 140mm fan bij voor tussen de heatsinks en één 120mm fan om voor- of achterop te plaatsen. Best handig. Kun je hem wat hoger plaatsen als je wat hogere heatspreaders op je geheugen hebt zonder dat hij ver uit steekt boven je koeler zelf. Maar goed, ook dit hebben vele andere merken voor hen gedaan. Niet iets bijzonders.

Het is een design met twee heatsinks, tenminste de base splitst zich naar 2 kanten met een uitsparing ertussen. Hij maakt gebruik van 6 heatpipes die niet allemaal even dik zijn (6mm en 8mm) en deze zijn vernikkeld. Ook de base van de koeler is vernikkeld. Het materiaal eronder is van koper. Veel dicht op elkaar staande vinnen om zoveel mogelijk warmte af te kunnen voeren.

De fans worden gemonteerd door midel van de klemmetjes / clips die we al bij veel merken hebben gezien. Een beproefd concept, waarom zou je veranderen wat goed is moeten ze gedacht hebben. Wat ze WEL gedaan hebben (mag ik even tromgeroffel aub) is gewoon een extra set van deze klemmen in de verpakking stoppen standaard. HEHE eindelijk een merk dat dit snapt. Want er is een kans aanwezig dat je eentje stuk maakt met je domme grote werkershanden of je raakt er eentje kwijt voor wat voor reden dan ook of je bent een ontzettend dikke koelfanaat en je wil er NOG een fan op monteren. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan! Weer iets waar ik dus blij van word. Zo iets eenvoudigs en simpels en goedkoops. Een klem kost ze waarschijnlijk een halve cent om in te kopen. En je kunt er zoveel plezier van hebben. WIN!

De fans zijn beiden PWM fans. Dus het moederbord regelt de snelheid wel op basis van de warmte van de CPU. Soms kun je er zelf mee rommelen in de software. Helemaal top. Voor de mensen die echter geen PWM headers op hun moederbord hebben of ze worden allemaal al gebruikt. En ze hebben ook geen fancontroller. Ook daar heeft Reeven aan gedacht met twee verlengkabeltjes die de snelheid van de fans verlaagt en de boel nog stiller maakt. Wat mij dan weer helemaal in de war maakt is waarom je dan bij de ene kabel wel twee zwarte connectors erop zet en op de andere een witte. Als dit is om ze uit elkaar te houden dan denk ik; er moet een nettere manier zijn. Een die niet zo af steekt tegen de rest.

Montage

Laten we de koeler op het moederbord gaan monteren

Eerst de backplate van de koeler prepareren. Deze ene backplate past bijna alle beschikbare sockets van zowel AMD als Intel. Het bekende trucje dat de gaten net ietsje verder gebruikt moeten worden. Geen nieuws, wel prima werkend. Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen door.

Wel even netjes de zwarte oringen monteren. Zo kun je het moederbord niet beschadigen.

Ik ga hem zelf monteren en later testen op een Intel socket 1151 Z170 moederbord en een i7-6700k processor.Meer specifiek: de Supermicro C7Z170-OCE. Zoals je kunt zien is de CPU al in de socket geplaatst en vastgeklemd met het standaard Intel systeem. Aan deze kant van het moederbord ook plastic afstandhouders. Nergens raakt metaal het moederbord.

De bevestigingsplaat voor de Intel socket. Vervolgens wordt deze met moeten op zijn plaats gehouden en leveren ze een net eigen tooltje om dit te doen. Geen noodzaak voor eigen gereedschap tot zover.

En dan de koeler erop (als het plasticje eraf is van de onderkant), brug erop en met twee schroeven op zijn plek houden. Dit kan wederom met het tooltje dat ze mee leverden, maar ik geef toch wel een hele grote voorkeur aan een ouderwetse lange schroevendraaier. Maar als je een beetje grote en puntige heatsinks op je moederbord hebt dan wordt het lastig en haal je ook nog eens je vingers open aan die heatsinks.

Daar zit hij dan. Wat een joekel (that's what she said). Zoals je ziet blokkeert de heatsink de eerste geheugenslot. Dan helpt verschuiven met die fan dus niet. Hoog geheugen kan dus niet in combinatie met deze koeler en ook nog eens alle 4 de slots gebruiken. Een minpuntje Reeven. Had dan een uitsparing in de koeler aangebracht zoals Noctua ook doet.

Je ziet ook de kabels naar de fanheaders op deze manier. Je kunt je fans zo draaien tot het draad aan de goede kant eindigt.

Al met al was het monteren niet heel moeilijk. Het laatste deel vereist een beetje handigheid en gefriemel om die fan er nog in de krijgen als je het in een staande kast doet. Maar doordat de backplate al vast zit is het zeker te doen. Dan hou je toch al snel een hand over en aangezien je daar maar twee van hebt is iedere hand meegenomen. Maar als hij al in je kast zit dan is werken zonder een lange schroevendraaier echt NOT DONE.

Gemonteerd op de testbench. Met heel hoog KLEVV geheugen. Let niet op de totaal niet bijpassende kleur LEDs. Ik heb de 120mm fan en stukje omhoog moeten plaatsen boven de koeler. Maar om eerlijk te zijn. Dit is ook wel echt heel hoog geheugen hoor. Het meeste geheugen zal je dit specifieke probleem niet met die fan hebben. Wel met de heatsink dus.

Testen – methode

Ik zal de test uitvoeren met het volgende systeem:

• Supermicro C7Z170 OCE;
• Intel 6770k @ stock speed;
• 2*4GB KLEVV 3.000 mhz memory;
• Enermax Platimax 1250 Watt;
• HyperX 120GB SSD
• Dimastech open air testbench;
• No dedicated graphics card;
• Windows 10 64 bit Pro edition.

Ik gebruik de meest recente versie van Prime95 voor het stresstesten en verricht als optie de gemengde testen. De uitkomsten zullen geanalyseerd worden waarbij vooral wordt stil gestaan bij het verschil in temperatuur. Op deze manier probeer ik de siliconenloterij geen invloed te laten hebben op de test, immers de ene chip overclockt beter dan de andere en de ene gebruikt meer of minder voltage dan een andere en dit scheelt dus temperatuur. De temperatuur resultaten komen vanuit de Realtemp software en zijn gebaseerd op de kern met de hoogste temperatuur. De omgevingstemperatuur is ongeveer 19 graden Celcius. De CPU loopt op stock snelheid van een Intel i7 6770k.

Testen – resultaten

Gedurende het idle lopen van de processor liep de warmste kern zo’n 20 graden. Wat een ontzettend koele reeks is die 6000 serie van Intel zeg. Bijna belachelijk. Vervolgens ben ik meerdere runs van 20 a 30 minuten Prime95 gaan draaien. Gedurende de meeste tests bleef de warmste kern ongeveer 66 graden als ik het moederbord de snelheid liet bepalen van de fans. Als de fans op 100% stonden dan werd de warmste kern 62 graden. Dus ongeveer 40 graden warmer dan stationair. Dat is voornamelijk te wijten aan de bizar lage idle temparatuur van deze generatie chips. 62 onder vollast is niet slecht, sterker nog dat is behoorlijk goed. Het is vergelijkbaar met andere grote koelers zoals de BeQuiet Dark Pro 3.

Naast de koelende prestaties is er ook nog het geluidsniveau. Tijdens de PWM run bleven de fans betrekkelijk rustig. Ik denk dat je ze in een gesloten kast bijna niet zou horen. Als de kast niet naast je staat zeker niet. Onder vollast hoor je hem op de testbench wel boven de rest uit. In de kast zou je ze wellicht een beetje horen. Maar absoluut niet storend. Dus mijns inziens mag deze koeler wel in de “geluidsarme” categorie vallen.

Eerder in deze review melde ik al dat deze CPU koeler op dit moment niet verkrijgbaar is in Nederlandse winkels. Ook in Engeland en Duitsland kon ik hem zo snel niet vinden bij de bekende winkels. Op Amazon Duitsland was hij te koop voor net geen ¤ 60,-.Hiermee zit hij in hetzelfde bootje als de Raijintek Tisis. Zelfde prijs. Vergelijkbare prestaties. Die iets iets stiller door de twee 140mm fans en blokkeerde geen geheugen sloten (even zo uit mijn geheugen). Maar minder mooi afgewerkt en rood met witte fans (blergh). De concurrentie is over het algemeen toch wel duurder, zeker de bekende merken met hun grote koelers als de Noctua, BeQuiet en Cooler Master.

Conclusie / waar voor zijn geld

En zo belanden we aan het einde van deze review. Tijd om alle resultaten te bekijken en in een enkele conclusie te gieten. Met als oordeel: zou ik dit product aan een ander aanraden?

Er mankeert niets aan de verpakking, het bevestiging was vrij eenvoudig ookal is het laatste deel wat meer werk, met de koelprestaties is niets mis mee, hij is vrij geluidsarm en de prijs is gelijk aan de grote concurrent en iets lager dan de andere concurrentie. Ik ben zelf weg van de extra klemmen die erbij zitten en de mooie afdekplaatjes van de heatsinks. Ik ben wel wat afkeurend richting het zo sterk blokkeren van de eerste geheugen slot. Hier mogen ze tijdens een revisie best even naar kijken.

Ik denk dat het fair is om te zeggen dat je veel “koeler” krijgt voor je geld.

Uiteraard zijn er altijd redenen om voor een andere koeler te kiezen. De kleuren combinatie kan je niet liggen, wellicht wil je echt de allerstilste hebben of de allerbest presterende en is geld daarbij niet een issue. Dat zijn allemaal legitieme redenen. Echter ik denk persoonlijk dat Reeven een sterk product heeft neergezet wat betreft “hoeveel koeler krijg ik voor mijn geld” / “hoeveel koeler kan ik kopen voor 60 euro”. Ik kan eigenlijk niet anders doen dan dit product aanbevelen voor deze prijs. Ik vind dat de Nederlandse winkels hem snel aan hun catalogus toe moeten voegen.

Verbeterpunten? De fans zouden wel mooier mogen, iets neutralers zoals donkergrijs ofzo. En dat geblokkeerde geheugenslot. Dat kan voor mensen echt een dealbreaker zijn.

Heb jij ook een Reeven OKEANOS (RC-1402)?

Mooie review, zou mooi zijn als je een complete vergelijking kan maken. Verder jammer dat hij hier niet te koop is.

Qua prijs/prestaties lijkt me de Scythe Mugen MAX een betere koop, die is ook in zga alle winkels verkrijgbaar
Ja klopt. Die heeft wat mindere looks. Geen idee hoe die performt.

Maar je kunt heeft eenvoudig bestellen op Amazon.de. Ik heb er zelfs al regelmatig gratis verzending gehad van artikelen.