Hyundai Q17 (17", 20ms, D-sub/DVI-D) Review

Garyu 14 oktober 2005, laatste update op 14 oktober 2005, 413 views

Hyundai Q17 (17", 20ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Scherpte
  • Design
  • DVI en DSUB aansluitingen
  • USB Hub en luidspreker aansluitingen

Minpunten

• OSD werkt niet goed
  • niet in hoogte verstelbaar
  • niet kantelbaar voor 'portret'mode

Ik vind zelf dat de precieze snelheid van de computer en zijn uitrusting niet boeien. De meest pittige applicaties voor mijn doen (fotobewerking, SPSS) werken al prima op alles vanaf rond de 1 GHz. Ook harde schijf snelheden en dergelijke boeien mij niet zoveel. Het beeldscherm zit je echter -altijd- naar te kijken, uren per dag. Dus dat moet gewoon goed zijn. Destijds was dit scherm dan ook duurder dan de rest van de PC bij elkaar. Ik vind het het geld echter nog altijd waard, en ik heb geen centje spijt van mijn aankoop.

Deze monitor is nu ongeveer twee jaar in gebruik, en hij bevalt nog altijd prima! Hoewel de reactietijd 20ms is, was het destijds een erg goed scherm. Met name de contrast/helderheid ervan zijn perfect. Helaas is het instellen daarvan wat moeilijker, het onscreen display is lastig te bedienen en niet alle functies werken. Ik heb echter de kleurprofielen kunnen downloaden en daarmee in ieder geval de goede kleursettings van de monitor.

De monitor heeft zowel een DSUB als een DVI aansluiting. Hoewel DVI natuurlijk beter is, gaat ook via DSUB het aansluiten prima, de monitor past het beeld aan tot het precies past. Dus niet lastig instellen zoals een CRT, gewoon een aansluiten en je hebt meteen perfect beeld. Op DVI is dat nog vanzelfsprekender, maar ik was eigenlijk al verbaasd hoe goed het via de analoge aansluiting ging :).

Verder is het apparaat voorzien van een tweepoorts USB Hub en een 'verleng'aansluiting voor boxen/koptelefoon. Die dacht ik in eerste instantie niet te willen en hoeven gebruiken, maar ik vind het nu toch wel prettig om even een USB-stick of koptelefoon ofzo aan te sluiten. Dus zelfs de extra features worden gebruikt :).

Heb jij ook een Hyundai Q17 (17", 20ms, D-sub/DVI-D)?

Deze monitor is wel degelijk in hoogte verstelbaar. Niet een extreem grote uitslag, maar wel verstelbaar.