Tweakers zegt: 7,5

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart Review

Baddie09Testpanel 2 augustus 2016, laatste update op 23 november 2016, 6.586 views

Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart (Testpanel)

Recent ben ik gevraagd de TabPro S te reviewen die ik in deze test vergelijk met de Surface-Pro-4. De TabPro S is een tablet met een cover die je, indien nodig, als toetsenbord kunt gebruiken, waarbij de Surface meer een laptop is die je ook als een tablet kunt gebruiken.

Pluspunten

• Prachtig beeldscherm
  • Goede specificaties
  • Als tablet prettig in gebruik
  • Geen bloatware

Minpunten

• Weinig connectiviteit
  • Matige cover
  • Geen 2 USB-C poorten
  • Geen MicroSD slot

Header

Enkele weken geleden besloot ik mijn Tweakers profiel bij te werken aangezien dit al een hele tijd niet was gebeurd. Tijdens het updaten kwam ik allerlei nieuwe features tegen, waaronder de mogelijkheid om jezelf aan te melden voor een testpanel. Omdat het mij altijd leuk lijkt om nieuwe producten te onderzoeken heb ik mij hiervoor aangemeld maar verwachtte niet dat ik hiervoor zo snel benaderd zou worden. Tot mijn verassing kreeg ik een week later een mail van Tweakers dat ik een van de gelukkige personen was om de Samsung Galaxy TabPro S te testen en dat van deze test een video verslag zou worden gemaakt. Omdat de testperiode tijdens mijn vakantie plaatsvond heb ik besloten de tablet mee te nemen naar mijn vakantieadres (vandaar de zonnige foto’s 8-)).
samen 3

Om eerlijk te zijn was ik na de ontvangst van de tablet een beetje verbaast over het verzoek om een review te schrijven omdat er al twee gebruikersreviews zijn geweest (https://tweakers.net/plan...s-aan-de-tand-voelen.html) en daarnaast ook een professionele review met video door Tweakers zelf (https://tweakers.net/revi...blet-dan-convertible.html). Hierin waren de meeste voor de hand liggende testresultaten al een keer behandeld en vond ik het lastig om een originele invalshoek te vinden voor de review. Gelukkig wil het toeval dat ik voor mijn werk een week eerder een Microsoft Surface Pro 4 had gekregen zodat ik in deze review beide apparaten eens goed met elkaar kan vergelijken.
samen 2

De vergelijking

Hoewel beide apparaten niet geheel gelijk zijn, de Surface Pro 4 is 37% duurder, zijn de features wel goed te vergelijken aangezien alle Surface varianten van buiten hetzelfde zijn.

De Samsung Samsung Galaxy TabPro S Wifi
Samsung 1

De Microsoft Suface Pro 4

Surface 1

Hieronder heb ik beknopt de specificaties weergegeven, waarbij de voornaamste verschillen van de geteste versies zitten in de CPU, geheugen, besturingssysteem en connectiemogelijkheden. TabPro S is beschikbaar in vier varianten (zwart/wit en Home of Pro) terwijl er van de Surface Pro 4 12 varianten beschikbaar zijn.
Samsung Galaxy TabPro S WifiMicrosoft Surface Pro 4 (Core i5, 8GB, 256GB)
Laagste prijsEUR 891,67EUR 1.227,22
Opslagcapaciteit128GB256GB
Opslagtype-Solid State Disk
Geheugenkaart (Mobiel)-microSD, microSDHC, microSDXC
Draadloze verbindingen
Verbinding (wlan)802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GHz-ondersteuningJaJa
Serie besturingssysteemWindows 10Windows 10
BesturingssysteemWindows 10 HomeWindows 10 Pro
Overige specificaties
Tablet extra'sBewegingssensor, Met docking stationBewegingssensor, Incl. stylus
Geschikt voor stylus-Ja (actief)
Camera
Cameraresolutie-8MP
Cameraresolutie (voor)-5MP
Accu
Accucapaciteit (Wh)-39Wh
Accucapaciteit (mAh)-5.087mAh
Fysieke verbindingen
Video uit-Mini DisplayPort, Wireless Display (WiDi)
Verbinding (USB/FW)-USB 3.0

Algemene beoordeling

Om eerlijk te zijn wist ik initieel niet in welke categorie ik de TabPro S moest plaatsen, is het een echte tablet of eerder een flexibele laptop/ultrabook?

Met zijn Windows 10 Home ben ik geneigd hem in het rijtje laptops te plaatsen, maar in de praktijk is het toch meer een tablet die ook als laptop gebruikt kan worden.

Voor de Surface is mijn ervaring juist andersom. De Surface Pro 4 wordt gepromoot als tablet, maar in de praktijk gebruik je hem meer als laptop waarbij de additionele cover onmisbaar is voor zowel bescherming als gebruiksgemak.

De bijgeleverde cover van de TabPro S is een aardige bijkomstigheid, maar is voornamelijk nuttig als bescherming en minder als werkbaar toetsenbord. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid en stuk minder vergeleken met de Surface Pro 4 cover omdat je niet de cover met een simpele handeling kunt sluiten als de tablet aan het toetsenbord vast zit.

De Surface Pro 4 werkt erg prettig in combinatie met de cover en is daarnaast erg makkelijk in gebruik omdat je de cover niet hoeft los te koppelen, wanneer je hem wilt opbergen of als je hem als tablet wilt gebruiken.

Beide toestellen zijn goed afgewerkt en hebben prima hardware specificaties.

Om het samen te vatten is de TabPro S een fantastische tablet met een cover die je, indien nodig, als toetsenbord kunt gebruiken, waarbij de Surface een fantastische laptop is die je ook als een tablet kunt gebruiken.
Samsung 4

USB-CMatige coverPrettige CoverSpecifieke lader nodig
Geen Samsung bloatwareWeinig connectiviteit mogelijkhedenPen
Oplaadbaar met universele USB-C en powerbankSlechts één USB-CMicroSD
AMOLED-schermGeheugen niet uitbreidbaarBatterijduur lijkt langer mee te gaan dan de TabPro S
Snelle en gebruiksvriendelijke gezichtsherkenning

Doelgroep

In de artikelen op internet wordt de TabPro S neergezet als een directe concurrent voor de Surface Pro 4 en daardoor dus als een zakelijke tablet. Wat betreft de specificaties en de prijsstelling zou ik dit ook kunnen beamen, maar aan de andere kant zijn de gebruikers van de ultrabooks ook een goede doelgroep. Dut zijn mensen die meer willen uitgeven aan een dunne laptop met goede specificaties en waarbij het uiterlijk ook belangrijk is. De TabPro S voldoet aan deze eisen, en concurreert daarom volgens mij meer ultrabooks in zijn prijsklasse dan met de andere tablets met Windows 10. Twee hoofdredenen dat ik de TabPro S niet direct als zakelijke concurrent zie is dat de connectiviteit minder is met maar één gecombineerde USB-C aansluiting, geen MicroSD slot en display port of HDMI-uitgang.

De Surface Pro 4 heeft als groot voordeel dat Microsoft achter de tablet zit en deze actief promoot als zakelijk toestel en daarom een goede basis heeft om de meestal afwachtende zakelijke mark aan te spreken. Zeker omdat op basis van wat ik lees de support vanuit Microsoft goed is met speciaal voor de Surface gerichte diensten.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Mooi uiterlijkGeen lange trackrecord met zakelijke ondersteuningBreed pakket aan services en aanbod van Surface Pro modellenOogt wat saaier/ zakelijker
DunMinder connectiviteit mogelijkhedenGoede naam/ reputatie

Gebruiksgemak

Software
De tablet is gelukkig niet vergeven met Samsung bloatware zoals we in het verleden bij de Samsung Android-versies gewend waren. Het zijn voornamelijk utility tools en update tools en die zijn prettig om te gebruiken. Tijdens mijn review heb ik bijna alle drivers en de BIOS automatisch laten bijwerken wat erg makkelijk ging. Naast de Samsung apps heeft Windows 10 standaard enkele bloatware apps die Windows zelf meelevert zoals CandyCrush maar daar kan Samsung niks aan doen.

Omdat de tablet een standaard versie van Windows 10 bevat kun je de review uit de volgende link gebruiken voor meer informatie.
reviews: Windows 10: een nieuwe Start op diverse vlakken
Samsung Flow
Een specifieke app waar ik wel benieuwd naar was om te testen was Samsung Flow (http://www.samsung.com/nl/support/samsungflow/). Met deze app heb je op de TabPro S de mogelijkheid de tablet te ontgrendelen met je telefoon via NFC. Erg handig als je, net zoals ik, vaak de tablet snel wilt openen als die gelocked is. In theorie is de app een handig gegeven, maar in de praktijk is deze nog niet goed uitgewerkt.

Om de tablet te ontgrendelen moet je eerst de telefoon aanmelden op de tablet, dit is een omslachtig proces waarbij je via bluetooth de apparaten moet koppelen voor de initiële autorisatie. Helaas lukte mij dit niet omdat de app op mijn telefoon niet wilde openen omdat ik mijn schermoverlay moest uitschakelen wat mij niet lukte ondanks vele pogingen en gebruik makende van tips&tricks via internetfora.

Omdat ik maar twee weken met de tablet zou werken heb ik niet de moeite genomen om het verder uit te zoeken, zeker niet omdat je voor het unlocken volgens de handleiding je drie handelingen moet uitvoeren om er één (intypen wachtwoord of pincode) over te slaan. Daarnaast kun je Flow alleen gebruiken als de tablet in de houder staat. Om te unlocken moet je de telefoon op het toetsenbord leggen en linken met NFC, daarna moet je je vinger scannen op de telefoon om te bevestigen. Tegen de tijd dat je de tablet in de houder hebt gestopt, je telefoon hebt gepakt en met je vingerafdruk hebt bevestigd heb je al tien keer je code op de tablet zelf kunnen intypen. Een betere optie zou zijn om de tablet automatisch te ontgrendelen zodra de telefoon naast de tablet ligt of in je broekzak zit of zoals bij de telefoons en Android/iOS tablets een vingerafdrukscanner te plaatsen.

Omdat de tablet verder redelijk kaal wordt geleverd en functioneert als een normale Windows 10 pc heb ik geen specifieke aandacht besteed aan de software. Beide apparaten reageren goed op de touch en werken in zowel in tablet modus als in desktop modus gelijkwaardig.
Beschermhoes/ toetsenbord
Zoals ook al in de andere reviews beschreven is de cover van de TabPro S niet echt geschikt voor langdurig gebruik. Dit komt voornamelijk omdat deze slechts in twee standen kan worden gezet die beide niet prettig werken. De ene stand staat te recht en de andere stand staat te plat, waardoor je nooit goed voor het scherm zit. De kickstand van de Surface Pro 4 werkt wel prettig omdat deze traploos instelbaar is zodat je elke kijkhoek kunt krijgen die je wilt. Dit werkt zowel prettig als je aan een tafel of bureau zit maar ook in combinatie met het de cover als hij op je schoot staat. Daarnaast staan toetsen van de hoes van de Surface Pro 4 wat verder uit elkaar wat het typen erg prettig maakt en is de travel van de toetsen wat groter dan de TabPro S wat ik zelf prettig vind bij het typen. Om de test tussen de twee covers goed te testen wilde ik in eerste instantie de review om en om schrijven op beide covers, maar nadat ik vanaf de Surface Pro 4 weer terugging naar de TabPro S merkte ik dat ik veel prettiger kon typen op de Surface Pro 4 en ben ik hierbij gebleven.
Samsung 5
Pen
De Surface Pen is een extraatje die niet voor iedereen handig is. Voor mij is het een prima aanvulling op de set omdat ik voor mijn werk veel moet schrijven en aantekeningen op documenten moet maken. De software binnen de Surface en binnen de Microsoftproducten zoals OneNote en Outlook werken er makkelijk en intuïtief. Ik denk echter voor de gemiddelde gebruiker deze pen minder toegevoegde waarde heeft en Microsoft er beter aan kan doen om de pen optioneel te maken en de cover standaard. Maar dat is waarschijnlijk hun verdienmodel.

In de praktijk merk ik dat als ik de pen gebruik mijn hand op het scherm niet word herkend, wat fijn is, maar na een tijdje intensief gebruik wordt het scherm wat warm door de processor en dat werkt minder prettig. Dus voor korte aantekeningen werkt het prima. De pen wordt bewaard aan de buitenant van de tablet middels een magneet. Op zich werkt dit wel, maar hij zit wel vaak in de weg als je hem niet gebruikt, of hij zwerft los in je tas. Het zou fijner zijn om de pen te kunnen opbergen in de tablet zelf, zoals je weleens ziet bij sommige phablets.

Volgens internet moet er voor de TabPro S ook een pen beschikbaar zijn die wat betreft specs overeenkomt met de Surface pen. Op Tweakers heb ik er niks over kunnen vinden en op internet kom ik wel wat adressen tegen die hem claimen te verkopen, maar veel wijzer word ik niet van de informatie. Daarom zal ik hier verder geen aandacht aan besteden.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Kale software geleverdSamsung Flow werkt nietKale software geleverdOpdringerige apps via Windows 10 app store
Beschermhoes is in de praktijk niet prettig in gebruikOpdringerige apps via Windows 10 app storeKickstand is prettig in gebruikPen zit met een magneet vast, was prettiger geweest om het intern op te bergen.
Surface Pen werkt intuïtief en prettig

Featureset

De geleverde Samsung set bestaat uit een tablet, beschermhoes met toetsenbord, een snellader met USB-C kabel en een instructieboekje. De Surface Pro 4 set bestaat uit een tablet, Surface pen, een aparte oplader en ook enkele instructieboekjes. Voor mijn werk heb ik er ook een cover bij gekregen, die je los moet aanschaffen, maar eigenlijk is dit een must om je tablet te beschermen en om er prettig mee te kunnen werken. Het is zeker de aanschaf waard, en als ik het er niet bij had gekregen had ik hem zelf gekocht.

Omdat de TabPro S als eerder was gebruikt heb ik geen unboxing foto’s net zoals bij de Surface Pro 4 omdat ik deze kant en klaar van de IT-afdeling kreeg.
TabPro S
De tablet ziet er mooi afgewerkt uit, met mooie heldere diepe kleuren. Zelf ben ik wel gecharmeerd van het materiaalgebruik, waarbij het plastic op de achterkant prima past bij het geheel en het voor mij geen afbreuk doet aan de premium look. Er zitten 4 knoppen aan de zijkant, waarvan 1 dient voor de aan/uit knop, twee voor het geluid en de vierde, die links om het hoekje zit van de andere knoppen, dient om de Windows home scherm tevoorschijn te halen, maar werkt alleen als je scherm al aan hebt staan. Dit lijkt een beetje een overbodige functie omdat deze optie ook al aanwezig is linksonder op het scherm en fysiek via het Windows logo op het toetsenbord. Wellicht dat deze knop ook andere functies kan hebben, maar daar ben ik tijdens deze review niet achter gekomen.
Samsung 3

Net zoals reviewer maxschouten (https://tweakers.net/prod...ndows-10-home)-zwart.html) had ik de eerste keer moeite om leven uit het apparaat te krijgen na ontvangst. Kennelijk moet je het aan knopje lang ingedrukt houden om er leven in te krijgen, maar dat is niet meteen duidelijk. Nadat hij aanstaat kun je de tablet ook aankrijgen door op het toetsenbord te klikken.

Naast de 4 knoppen heeft de tablet één audio jack uitgang met daarnaast de USB-C poort die tevens dient als lader.

De combinatie van USB-C met laadfunctie is een perfecte match, al zou het wel helpen om er twee poorten te hebben omdat je tijdens het laden geen gebruik kunt maken van de poort voor andere randapparatuur zoals bijv. een externe monitor of muis. Ook al heeft USB-C de toekomst, het zou erg handig geweest zijn om er een USB-A adapter bij te doen omdat op dit moment er nog niet zoveel USB-C producten beschikbaar zijn. Een handige bijkomstigheid wat ik niet gewend was bij Windows tablets is dat ik tijdens de review de tablet kon opladen via een powerbank.

De software op de tablet is gelukkig er basic, met weinig bloatware van Samsung dat onnodige ruimte inneemt. De aanwezige additionele software is met name gericht op utilities en ondersteuning.
Surface Pro 4
De Surface Pro 4 is bijna 100 gram zwaarder dan de TabPro S en heeft 3 knoppen; een aan-en-uit knop en twee volumeknoppen. Daarnaast heeft het een USB-A poort, audio jack out, mini display poort, een MicroSD card slot en een magnetische laadconnector. Het design is wat hoekiger en strakker. Microsoft maakt wat mij betreft wat meer gebruik van kille/zakelijke kleuren, maar ziet er zeker premium uit. De achterkant is van titanium wat het geheel een solide indruk geeft. De optionele hoes is wat dikker dan de TabPro S maar is zeker niet te dik of log en klikt zonder problemen op de tablet. De laadconnector klikt op de tablet met een magneet zoals ook het geval is bij Mac Books. De lader blijft goed zitten al mag het kabeltje voor mijn doen wat langer zijn omdat je nu dicht bij een stopcontact moet zitten. Liever had ik gezien dat de Surface Pro 4 ook een USB-C lader had omdat dit veel handiger is dan een type-specifieke lader.
Surface 4
Naast de tablet zit er bij de Surface Pro 4 ook een pen bijgeleverd waarmee je aantekeningen kunt maken en schrijven binnen specifieke programma’s. De cover zit er niet standaard bij wat eigenlijk wel zou moeten bij een dergelijk apparaat.

Een handige feature van de Surface Pro 4 is de camera aan de voorkant, deze kan worden gebruikt om je tablet te unlocken door middel van gezichtsherkenning. In de praktijd werkt dit prima al merkte ik tijdens mijn vakantie dat hij op een gegeven moment wat meer moeite had om mij te herkennen en moest ik de nog een keer de foto nemen. Wellicht dat het lag aan het kleurtje dat ik inmiddels heb gekregen, maar het probleem was snel verholpen door een nieuwe foto te maken. Het unlocken werkt erg snel en prettig en omdat hij al scant tijdens het openen van de cover verlies je geen kostbare tijd. Als hij je niet de eerste keer herkent vraagt hij om in te loggen met je pincode zodat je niet eindeloos hoeft te wachten op de gezichtsscan.
Surface 5
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Licht en zeer dunOnzinnige extra knop om Windows op te roepenStevige cover (optioneel)Cover niet standaard bij tablet
USB-C laderLange opstarttijdHandige penGeen USB-C poort of lader
Geen USB-A adapter of additionele poortSnelle gezichtsherkenning voor unlocken tabletBijgeleverde lader is aan de korte kant en niet universeel

Prestaties

Omdat de eerdere testen en reviews al veel aandacht hebben besteed aan benchmarks en prestaties zal ik er in deze test minder aandacht aan schenken. Ik ben zelf geen fanatieke gamer, dus ga ik ook niet de tablets tot het uiterste testen. Voor zware taken zal ik sowieso niet zo snel een tablet gebruiken maar eerder een desktop en zakelijk gezien moet een tablet of een laptop het gewoon doen, zonder concessies aan snelheid of matige hardware. Een zakelijke tablet moet gewoon goed zijn en moet men niet aankomen met budget of instapmodellen.

Omdat de systemen die ik test niet gelijkwaardig zijn is het ook niet eerlijk om deze met elkaar te vergelijken. Beide systemen hebben mij tijdens het testen niet teleurgesteld en liepen niet vast of haperde niet. En, dat is het voordeel van een zakelijk model, als ze dat wel doen geef je hem af bij de helpdesk en moeten zij het oplossen :)

Beeldkwaliteit

Wat betreft beeldkwaliteit is er een overduidelijke winnaar, en dat is de TabPro S. Het scherm kijkt heerlijk en is erg helder. Maar de Surface heeft ook een prima scherm, en ik merk dat als ik ze onafhankelijk van elkaar gebruik ik mij niet stoor aan het mindere scherm van de Surface Pro 4.
De kleuren van de Surface lijken iets fletser over te komen dan op de TabPro S waarbij op de laatste de zwarttinten echt zwart zijn. Ik was AMOLED al gewend op mijn Galaxy S7 en voor mij is de kleurintensiteit van dit scherm erg prettig om naar te kijken. Ik ben geen pixel-freak, en daarom val ik minder over resolutie.

Een klein smetje op de test was dat de helderheid van de TabPro S initieel op geen enkele wijze van de maximale stand kon worden gehaald waardoor deze continu op 100% stond terwijl de Surface Pro 4 zich wel aan zijn omgevingslicht aanpaste waardoor de beleving van de kleuren op de Surface Pro 4 soms onterecht minder leek. Waarschijnlijk was de helderheid bij de TabPro S een software foutje omdat na een update van de drivers aan het einde van de review de helderheid wel automatisch werd geregeld.

PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
AMOLED-beeldscherm--Minder helder scherm (maar in de praktijk niet vervelend)
Intense kleuren

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Op beide tablets valt niks op te merken, beide zitten prima in elkaar en zijn netjes afgewerkt. Nergens zie ik kieren op de tablet zelf, backlight bleeding op het beeldscherm of kraakt of piept het ergens waar je het niet wilt.

Op de randapparatuur van de Surface Pro 4 valt ook niets op aan te merken, alles klikt en valt goed in elkaar, zijn premium materialen gebruikt en kun je duidelijk zien dat er veel aandacht is besteed aan het op elkaar laten afstemmen van alle elementen. De kick-stand van de Surface Pro 4 werkt erg prettig en is soepel genoeg om zonder teveel kracht in te stellen maar lijkt stevig genoeg om de positie die je wilt te houden. Daarnaast kun je de hoes helemaal omklappen om het als een tablet te gebruiken. Uiteraard weet ik nog niet hoe dit over een paar jaar zal zijn als hij duizenden keren is in- en uitgeklapt.
Surface 5
De cover van de TabPro S ziet er op het eerste oog ook prima uit en oogt niet goedkoop. Samsung heeft gekozen om de hoes met magneten aan de tablet was te laten zitten waarbij er een paar magneten aan de achterkant op het scherm zitten en de tablet aan de onderkant zich aan het toetsenbord vastklikt. Zoals ook door andere reviewers opgemerkt is de cover maar twee standen heeft welke beide niet praktisch zijn voor normaal gebruik omdat de ene stand te recht is en de andere stand te plat. Naast dit toch wel grote euvel staan de toetsen voor mij te dicht bij elkaar en hebben ze te weinig travel waardoor het voor mij niet prettig typt voor langere periodes. Na een tijdje krijg ik last van mijn polsen.

Samsung 2

De hoes voelt minder stevig aan als de Surface hoes en bij het aanklikken zie ik regelmatig dat de magneten niet mooi aansluiten waardoor je kieren ziet tussen het toetsenbord en de tablet.
Afwerking connectie
Omdat de achterkant met magneten was zit komt het regelmatig voor dat de hoes niet helemaal goed aansluit op de tablet wat er slordig uit ziet en oogt minder stabiel.
Normale stand:
Hoes netjes

Wanneer de hoes verschuift (niet gedramatiseerd :)):
Hoes schuin

Naar de posities van de tablet heeft de hoes nog een flinke ontwerpfout die mij erg stoorde tijdens de testperiode. De hoes is namelijk niet dicht te klappen zonder de tablet te moeten loskoppelen van de houder. Dit loskoppelen moet je met twee handen doen waarbij de magneet erg stevig de twee delen aan elkaar houdt. Omdat de koppeling van de magneet op het toetsenbord relatief flexibel is vraag ik mij af hoe lang het duurt voordat deze afbreekt bij het verwijderen van de tablet. Op mijn werk sla ik 5 tot 10 keer per dag de tablet dicht als ik hem even niet nodig heb, wat zou betekenen dat ik met de TabPro S naast elke keer de irritatie ik 200 keer per maand de magneten los moet trekken van een stukje plastic. De Surface Pro 4 kan ik met één hand opbergen zonder de magneten te hoeven losmaken wat bij het lopen van de ene vergadering naar de andere erg prettig werkt. Daarnaast, als ik de Surface in tablet modus gebruikt, met het toetsenbord helemaal omgeklapt naar de achterkant, de magneet gewoon kan blijven zitten.

Wat betreft de randapparatuur is de Surface Pro 4 de overduidelijke winnaar en mag Samsung voor de mogelijke opvolger eens goed kijken hoe Microsoft het heeft aangepakt.

PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Tablet zelf prima afgewerktCover is minder robuust en meer plastic lookTablet met één hand op te bergen-
Sluit niet overal even goed aanHoes hoeft er niet af in tablet modus
Magneet aan de tablet is erg sterk, wellicht té sterk?Lay-out toetsenbord
Tablet is niet met één hand op te bergen

Ergonomie

In de tablet modus werken beide modellen in principe hetzelfde. Het toetsenbord zit dan op het scherm en typen in beide gevallen hetzelfde. Bij de Surface Pro 4 kun je daarnaast gebruik maken van de pen om wat specifieker te werken als de je vinger er wat meer moeite mee heeft.

Beide modellen liggen prima in de hand en hoewel de TabPro S een kleine 100 gram lichter is zou ik beide modellen niet voor een hele lange periode en mijn hand willen houden omdat het toch een gewicht is wat je vast moet houden en je polsen daar op een gegeven moment last van krijgen.
Tijdens het gebruik met de cover merk ik dat de Surface Pro 4 zowel op tafel als op schoot het fijnste werkt. Ten eerste omdat het toetsenbord voor mij prettiger werkt, maar ook omdat op schoot de Surface Pro 4 stabieler staat dan de TabPro S. Dit komt omdat hoewel beide tablets door de gewichtsverdeling beide de neiging hebben op naar achteren te vallen op de schoot, je de Surface Pro 4 beter kunt stellen waardoor hij in combinatie met de stevigere verankering met de hoes hij stabieler onder je vingers rust. Hoewel het niet is gebeurd tijdens mijn reviewperiode was ik bij de TabPro S elke keer bang dat hij uit de hoes zou vallen als hij op mijn schoot zat. Dit gevoel komt met name omdat de magneten aan de achterkant wel eens wilde losschieten als ik met mijn vingers op het scherm drukte.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Tablet is lichter dan de Surface Pro 4Ligt i.c.m. toetsenbord minder stabiel op schootCover zit stevig vast aan de tabletIets zwaarder dan de TabPro S
Ligt iets beter in de hand als standalone tabletSoms laten de magneten los aan de bovenkantVoor langdurig tekstverwerken prettiger in gebruik
Beter geschikt op de schoot i.c.m. toetsenbord

Warmte- & Geluidsproductie

Beide tablets doen niet voor elkaar onder als het aankomt op geluid en warmteproductie. Wanneer je de tablets aan het werk zet worden ze uiteraard warm, maar niet zodanig dat je er niet meer comfortabel mee kunt werken en laten we eerlijk zijn, elke tablet of laptop wordt op een gegeven moment warm als hij op je schoot ligt of druk aan het werk is.

Beide tablets worden voornamelijk warm aan de bovenkant wat prettig is als je de tablet op schoot hebt liggen. Bij de Surface Pro 4 zitten er ventilatiegaten aan de bovenkant om de warmte beter af te voeren. Bij de TabPro S merkte is dat de warmte wat meer wordt verdeeld over de achterkant, maar dat is niet storend.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Goede verdeling van warmte over gehele oppervlakte-Warmtevorming voornamelijk aan de bovenkant-
Warmte afvoergaten aan de bovenkant

Mobiliteit & Accuduur

Mobiliteit
Beide tablets zijn erg draagbaar en stop je moeite in je rugzak of tas. Veel meer valt er niet over te schrijven omdat beide modellen juist zijn gemaakt voor hun mobiliteit.

Voor het werken op schoot is de TabPro S i.c.m. de hoes wat minder geschikt. Omdat het zwaartepunt aan de bovenkant ligt staat hij instabieler op je schoot en wiebelt hij wat meer waardoor ik telkens het toetsenbord met een hand bleef vasthouden omdat ik het gevoel had dat hij achterover zou vallen. De Surface Pro 4 heeft hier minder last van omdat deze door zijn kickstand stabieler op mijn benen rust en het gewicht wat beter is verdeeld over de tablet en de hoes. Van de twee opties is de Surface Pro 4 daarom het best geschikt voor werken op je schoot, maar alleen als als je lekker op de bank ligt.

Beide hoezen komen het beste tot hun recht op een tafel, waarbij de Surface hoes geschikt is om langere tijd op te werken. Door de kickstand heeft de Surface Pro 4 wel een groter oppervlakte nodig om op te staan omdat hij niet kan steunen op het toetsenbord.
Accuduur
De accuduur van beide apparaten is ongeveer wat je kunt verwachten van dergelijke apparaten. Ik heb geen benchmarks gemaakt omdat deze op andere reviews als uitgebreid aan bod komen. In de praktijk merk ik dat bij beide apparaten de accuduur indicatie alle kanten op schiet waarbij ik elke keer niet meer dan een paar uur per tablet kon werken. Hierbij heb ik geen zware applicaties gedraaid maar voornamelijk wat internetten, tekstverwerken en wat foto’s nemen. Bij het schrijven dan deze review heb ik meerdere malen moeten stoppen omdat de accu leeg was en opgeladen moest worden. Wanneer je onderweg bent is een lege accu erg irritant en daarom is het fijn dat de TabPro S kan worden opgeladen met een powerbank. Dit scheelt toch weer een uur extra werktijd wat het verschil kan maken als je een presentatie of rapport moet afmaken.

Beide modellen halen bij lange na niet de maximale waardes zoals aangegeven in de specificaties. In stand-by lijkt de Surface Pro 4 iets beter zijn energie te besparen dan de TabPro S. Bij het dichtklappen van de cover lijkt de tablet niet helemaal op stand-by te gaan. Daarnaast merkte ik dat hij uit zichzelf uit stand-by ging bij het oppakken van de tablet.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Instabiel op schoot door hoog zwaartepuntLijkt niet altijd helemaal in stand-by te staanBeter te gebruiken op schootAccuduur haalt fabrieksspecificaties niet bij normaal gebruik
Accuduur haalt fabrieksspecificaties niet bij normaal gebruikHeeft groter oppervlakte nodig om op te staan

Over de prijs kan ik kort zijn, de prijs voor beide modellen zijn redelijk gezien de specificaties en de premium feel. Het blijft een flinke uitgave voor een tablet, zeker omdat je in beide modellen niet snel een accu kunt vervangen of in het geval van de TabPro S het geheugen kunt uitbreiden.
samen 2

Voor de langere termijn voorzie ik niet dat de hardware de bottleneck zal zijn omdat de tablets waarschijnlijk niet snel zullen worden gebruikt door mensen die behoefte hebben aan systemen die geschikt zijn voor het zware rekenwerk of zware spellen.

Windows 10 maakt beide tablets (voorlopig) futureproof waardoor de aankoopprijs zichzelf kan rechtvaardigen.
PluspuntenMinpuntenPluspuntenMinpunten
Specs en premium looks rechtvaardigen de vraagprijsGeen toekomstige upgrades of reparaties mogelijkSpecs en premium looks rechtvaardigen de vraagprijsGeen toekomstige upgrades of reparaties mogelijk
Geheugen niet uitbreidbaar via SD card

Heb jij ook een Samsung Galaxy TabPro S WiFi (Windows 10 Home) Zwart?

Leuke review, goed gedaan. Ik ben niet enthousiast geworden over die Samsung, en die 4 van 5 sterren kan ik ook niet zo goed rijmen met je review. Je hebt een waslijst aan nadelen die toch de summary niet halen: nog geen halve dag op 1 accu, gerommel met losgaande magneten en bang-dat-hij-eruit valt, brightness die out of the box niet instelbaar is, cover sluit niet overal goed aan, samsung flow niet aan de praat te krijgen, toetsenbord typt niet lekker, ligt niet lekker op schoot door hoog zwaartepunt, slechts 1 usb poort dus geen randapparatuur (muis?) tijdens opladen, moeite met opstarten outofthebox, en zo ga je nog wel een tijdje door ;-) Dat het eindoordeel dan toch zo positief is (4 uit 5 is niet mis) begrijp ik niet zo goed.

Verder zie ik MaxICt bovenaan staan (rechts van jouw review) bij 'prijzen', het is inderdaad op dit moment de goedkoopste webshop. Voor wie een aanschaf overweegt: lees de shopreviews van maxict - dat is interessant leesvoer.

Gek van die accuduur. Ik lees op de t.net review dit: "de accuduur bedraagt zeven uur tijdens browsen en maar liefst elf uur tijdens het kijken van film". En jij haalt vier? Gek!

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 21 september 2016 23:57]

Hoi Znorkus,

Ik snap dat als je alle opmerkingen achter elkaar zet je zou kunnen denken dat de rating aan de hoge kant is, maar dat is wel wat ongenuanceerd. Als je kijkt naar de minpunten waren dat in mijn optiek geen deal breakers die de tablet als ongeschikt bestempelen en ook niet onoverkoombaar. Ik ben dan ook niet van mening dat een lagere rating gerechtvaardigd is (en bovendien is een rating altijd subjectief).

Wbt je opmerking over de webshop, daar moet je niet voor bij mij zijn en lijkt mij ook geen onderdeel van een review aangezien je het product op meerkdere locaties kunt aanschaffen.

Maarre, je opmerkingen zijn ook een beetje pot verwijt de ketel, als ik jouw review van de Dell moet geloven (productreview: Dell Ultrasharp U2412M Zwart review door Znorkus) vraag ik mij af waarom je 4 sterren hebt gegeven :P
Hoho, het was ook geen kritiek op jou ;-) *kruipt in een hoek*

Opmerking over de webshop was ook niet aan jou gericht maar aan de waarschijnlijk talloze bezoekers die op je review afkomen n.a.v. t.net beste review van de maand. We hebben nu wel genoeg posts gezien in de trend van 'ik wou dat ik de shopreviews eerder had bekeken'.

Als verwijt waren mijn opmerkingen sowieso niet bedoeld hoor. Ik vond persoonlijk de minpunten die je opnoemde allemaal redelijk fors, het zijn niet per se de specs maar juist die praktische dingen waar je met een praktisch apparaat zoals een tablet vaak tegenaan loopt. Tezamen zijn ze voor mij wel een dealbreaker. Zeer nuttige review dus dat je op al die kleine dingen hebt gelet, dan weet ik dat ik nog even verder ga kijken voor ik een grote tablet aanschaf ;-) Hartelijk dank dus voor dit uitgebreide verslag.
ha ha okey dan :) maar je hebt gelijk, en het fijne van een uitgebreide review is dat je je eigen mening kunt vormen. Persoonlijk zou ik ook voor een Surface gaan omdat dit meer voor mijn eigen eisen geschikt is, maar als het het bekijkt voor een persoon die goede specs, een dun apparaat en een fantastisch scherm zoekt is deze geschikt.

Dus hopelijk helpt deze review mensen die keuze te maken (en zal mijn hoofd in de video ze niet teveel afschrikken :P)
Welnee, prima gedaan ;-) Leuke review hoor.
Zeer gave review :) |+3
Dank, ik moet zeggen dat er ook best veel tijd in heeft gezeten maar wel leuk om te doen. Na mijn vakantie mag ik er ook op een video review van maken., dus hou het in de gaten voor meer updates :-)
Cool 8-) ik ben benieuwd .
Hij staat online :P erg verassend aangezien ik niks meer had gehoord over de voortgang en tot mijn verbazing zag ik heb vanochten bij mijn review staan.
Hele mooi review. Gaaf! +3 _O_
Dank je trouwens :) Afgelopen vrijdag zijn de opnamen gemaakt, hopelijk staat deze snel online :P
Mooie review hoor!

Het enige dat ik nog mis is hoe dit apparaat functioneert als tablet.
bijvoorbeeld:
Is windows 10 eigenlijk wel echt te gebruiken als tablet apparaat? en sluit deze tab daar bij aan? Zijn de meest gebruikte standaard apps aanwezig? is dit allemaal lekker via touchscreen te gebruiken? of moet je toch in het desktop uiterlijk van windows liggen te kloten om instellingen goed voor elkaar te krijgen (en wil je dat bijvoorbeeld doen met een muis i.p.v. touch).

Want wat is de meerwaarde nu van een duurdere windows 10 laptop?

Hoop dat je hier iets over kunt zeggen, want dat is voor mij wel belangrijk om hem te overwegen.
Heb toch maar gekozen om te verwijzen naar de onderstaande link
reviews: Windows 10: een nieuwe Start op diverse vlakken

want uitendelijk geeft dit goed weer hoe windows werkt als tablet. Al kan ik er wel bij zeggen dat ik in de tablet modus ik geen ergernissen heb met de software, het werkt zoals je van een tablet verwacht goed met je vingers.
Bedankt nog voor je reactie!
Een aantal keer staat er een negatief of - punt bij een de pluskant lijst (instabiel is een pluspunt? ) maar mooie review
Ja ik weet het, het was een heel gepuzzel om de overzichten te maken omdat deze helemaal in code moeten worden opgebouwd. Toen ik het later terug las had ik geen puf meer om het aan te passen 8)7 en de boodschap was hopelijk wel duidelijk :)
Maar ik zal het aanpassen zodra de video online komt.

[Reactie gewijzigd door Baddie09 op 13 september 2016 15:04]

Zeer gave review, alleen het filmpje op het begin van de review vind ik helemaal niks. Degene die het interview met jou afneemt heeft een heel irritant stemmetje en ik kan het niet serieus nemen.

Al met al zeker een +3!
Erg jammer dat je je videoreview met een vloek begint. Helemaal nergens voor nodig.