Specificaties Access Point, WiFi max. 1,317Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) Review

TjalleK 2 augustus 2016, 1.692 views

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Geweldig Accesspoint. Werkt goed. Goed bereik. Featureset voor als je net iets meer wil.

Pluspunten

• Goed Bereik
  • Featureset

Minpunten

• Unifi app of controller nodig
  • Eigen POE implementatie

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb 2 van deze accesspoints. Deze gebruik ik in combinatie met een Ubiquity Edgerouter X SFP en een controller op een Raspberry Pi.

Ik heb verschillende AP's gehad. Bij de meeste daarvan had ik slechter ontvangst op de bovenverdieping. Om deze reden had ik altijd een extra AP op zolder staan. Met deze Ubiquiti is dat eigenlijk niet meer nodig.
Omdat de 2.4 GHz band bij mij in de buurt behoorlijk bezet is merkte ik dat ik daar met andere accesspoints nog wel eens last van onstabiele verbindingen had. Ook hiervan heb ik geen last meer. Doordat dit accesspoint band steering ondersteund is het voor mij ook niet meer nodig om een apart SSID op de 5 GHz band aan te maken.

Roaming en bandsteering werken eigenlijk ook zonder merkbare hiks.

Je kan de accesspoints via de unifi app vanaf een telefoon inrichten. Of de Unifi software installeren op windows, mac of debian/ubuntu. De controller altijd online houden is niet nodig voor het inrichten. Wil je een gastportaal of statistieken bijhouden dan is het makkelijk om de controller online te houden.

De blog Eriks blog geeft goed weer hoe de unifi software op een pi te draaien is.

Al met al een erg goed accesspoint met een uitgebreide featureset, juist door de controller, voor een erg vriendelijke prijs.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)?

Mooie review! Ik zit een beetje in dezelfde situatie: op de bovenverdieping heb ik 4G (geen WiFi dus). ;)
Ik zit een beetje in dubio. 1 x een LR versie of 2x een standaard versie? 2x een LR lijkt me wat overkill. Wat is jouw overweging geweest om voor de LR versie te kiezen?
Ik had ook behoefte aan bereik in de achtertuin, dat had ik met mijn vorige access-points niet. Daarnaast werd deze mij aangeraden door enkele collega's die erg tevreden waren over het bereik van de LR versie.
Ik wou het nu eindelijk een keer goed hebben en vond de 22 euro verschil tussen de Lite en de LR het waard.
Is het in mijn geval overkill? Ik denk het wel. Als ik in de controller kijk zie ik dat er wel ge-roamd wordt als ik naar boven loop. Maar als ik 1 van de access points uitzet pakt de ander het op. Natuurlijk is de afstand groter, zit er meer huis tussen en zal de bandbreedte minder worden.
Maar momenteel blijven de verbindingen op fatsoenlijke snelheden waar ik ook zit. En dat is fijn :)

[Reactie gewijzigd door TjalleK op 12 augustus 2016 11:08]