Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US Review

Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US

De M-variant binnen de Masterkeys Pro-serie slaat een middenweg tussen de eerder verschenen S en L-toetsenborden wat betreft functionaliteit en compactheid. Het gebruik van witte LEDs en gebrek aan software is het toetsenbord te vergeven, want het prijspunt ligt hierdoor zeer sterk ten opzichte van de concurrentie.

Pluspunten

• Scherp geprijsd door het gebruik van witte LEDs die gewoon voldoen
  • Biedt vergelijkbare functionaliteit met duurdere modellen
  • Uitstekende bouwkwaliteit; voldoet waarschijnlijk als honkbalknuppel
  • Geschikt voor langduring gamen én schrijven
  • Kabelmanagement en onderhoud is eenvoudig

Minpunten

• Een versie zonder numeriek toetsenbord is welkom
  • Gebruikersgemak wordt in het begin gehinderd door gebrek aan software
  • Symbolen aan de onder- of voorzijde van toetsen zijn dimmer
  • Meegeleverde kabel van 1.5 meter was voor mijn doen te kort

Introductie
Specificaties
Showcase
LED
Comfort
Ervaring

In het voorjaar van 2016 bracht Cooler Master een nieuwe reeks mechanische toetsenborden met RGB LEDs op de markt; de Masterkeys Pro S en L. Deze planken staan bekend om hun hoge bouwkwaliteit, uitgebreide functionaliteit en de ietwat hoge prijsklasses van respectievelijk 130,- en 150,- euro waarin ze zich bevinden. Mochten deze prijzen nou een tegenvaller zijn, dan heeft Cooler Master sinds vandaag een plezant alternatief te bieden. Aan de Masterkeys Pro-serie heeft het bedrijf namelijk de M White-variant toegevoegd om een goedkope middenweg te slaan tussen de eerder genoemde borden.

Zoals aan de naam valt te achterhalen, betreft het een toetsenbord met witte LED-verlichting in plaats van de eerder genoemde RGB LEDs. Dit speelt een belangrijke rol in het verlagen van de totaalprijs, waarbij Cooler Master er tevens voor gekozen heeft om geen software te leveren bij de M White. Uiteindelijk weet het bord zich hierdoor te vestigen op een aanbevolen prijs van ongeveer 104,95 euro. Dit is alsnog een paar tientjes meer dan de goedkoopste instapborden, maar de M White heeft meer dan genoeg trucjes in huis om de concurrentie rond dit prijspunt aan de kant te zetten.

Terug naar index

Het nieuwe plankje van Cooler Master is verkrijgbaar in twee uitvoeringen; Cherry MX Brown en Cherry MX Red. Eerstgenoemde is de versie die hier ter sprake is en wat mij betreft is dit dé variant voor zowel gaming als schrijfwerk. Het bord wordt aangedreven door een nieuwe generatie microprocessor van ARM; de 32bit Cortex M0. Net zoals bij de S en L is er een opslag aanwezig voor macro's en profielen, die on-the-fly ingeschakeld kunnen worden.

Met de bijgeleverde micro USB-kabel van 1.5 meter wordt het toetsenbord aangesloten en mocht je reeds Cooler Master Portal geïnstalleerd hebben, dan is het mogelijk om firmware-updates uit te voeren. Wederom dien ik aan te kaarten dat er geen software meegeleverd wordt, kortom, alle instellingen dienen met de hand gemaakt te worden en dat is in eerste instantie geen plezante taak geweest. Ondanks de bijgeleverde handleiding waarin alle toetsencombinaties aangegeven zijn, heeft het me enkele dagen aan gewenning gekost.

Één belangrijk onderdeel waar ik nog niet aan gewend ben, is het numerieke toetsenbord dat geïntegreerd is. De M White is bijna even compact als de S-variant binnen de serie en tracht het beste samen te brengen van zowel de S als de L. Het resultaat is naar mijn mening echter een onhandig onderdeel van het toetsenbord, waarop ik regelmatig mijn vingers stuik terwijl ik op zoek ben naar de pijltjestoetsen. Ik begrijp waarom Cooler Master deze keuze heeft gemaakt, maar ik had liever een TKL-uitvoering gezien.

Verder is het geheel vormgegeven met een plastic behuizing, maar laat dit geen verkeerde indruk opwekken over de bouwkwaliteit. Het totaalgewicht ligt namelijk op iets meer dan een kilogram en dit is te danken aan de metalen plaat waar de switches op verwerkt zijn. Hierdoor voelt de M White verrassend robuust aan en het gewicht helpt mee om het toetsenbord tijdens het gamen op zijn plaats te houden. Dit klinkt wellicht als een onbenullige "feature", maar het aantal keer dat ik mijn voorgaande toetsenbord terug op zijn plaats moest zetten tijdens het gamen is op heel wat vingers en tenen te tellen.

Hieronder zijn nog afbeeldingen te vinden van de Cherry MX Brown switches die zijn aangebracht en de volledige specificaties. Op de officiële productpagina van Cooler Master is logischerwijs dezelfde informatie terug te vinden en meer.

Terug naar index

De M White wordt verscheept in een basale doos, waarin ook een handleiding, een micro USB-kabel en een keycap puller te vinden zijn. Het uitpakproces is hieronder te genieten. Op de officiële productpagina van Cooler Master zijn meer afbeeldingen te vinden, waaronder van de constructie van het toetsenbord.

Terug naar index

De S en L-varianten in de Masterkeys Pro-serie maken gebruik van platte, brede LEDs, terwijl de M White bolvormige, witte LEDs bevat. Deze zijn vergelijkbaar met de LEDs die verwerkt werden in diverse toetsenborden van de Quickfire-serie. Het resultaat dat is afgeleverd met de M White mag wat mij betreft niet mis zijn. De eerste maal dat ik alle LEDs inschakelde op het toetsenbord kwam er een zee aan licht tevoorschijn en kon ik niet anders dan een welgemeende "Zo dan!" uitkramen.

Hierdoor was ik al gauw geneigd om de helderheid een standje lager te zetten, maar dit resulteerde in een geheel ander probleem. Symbolen die lager of aan de voorzijde van de toetsen geplaatst zijn, vallen namelijk dim uit. Zelfs in het donker en op de hoogste helderheidsstand doet dit probleem zich voor, waardoor het gehele lichteffect wat goedkoop oogt. Tijdens het gamen of werken let je hier logischerwijs niet meer op, maar ik blijf het enigszins jammer vinden.

Wat betreft functionaliteit doet de LED echter niet onder, want vrijwel alle effecten die je normaliter kan vinden in de S en L-varianten zijn ook hier aanwezig. Van regendruppels en golven tot aan een volledig gepersonaliseerd profiel; het is allemaal in te stellen. Ondanks het kwaliteitsverlies in sommige toetsen ben ik wel enorm te spreken over de puurheid van het witte licht. Hieronder zijn enkele afbeeldingen te vinden van de instelling met volledige verlichting en hoe de LEDs te werk gaan.

Terug naar index

Lichtjes zijn natuurlijk een plezierig onderdeel, maar een toetsenbord dient ook lekker weg te typen. Als er iets is dat de M White ongekend goed doet, dan is het gelukkig dat wel. Ik kan oprecht zeggen dat dit het fijnste plankje is wat ik ooit in handen heb gehad. In het verleden heb ik reeds ervaring opgedaan met mechanische toetsenborden, maar dit is de eerste maal dat ik echt heb mogen wennen aan het gebruik.

De eerste paar dagen verliepen niet gemakkelijk, maar tijdens het schrijven van deze recensie vliegen mijn vingers met soepelheid over het toetsenbord. Wat dat betreft zijn de Cherry MX Brown switches dan ook de allerbeste keuze voor mij. Ik ben een vrij stevige tikker en deze toetsen leren me iets zachter om te gaan met het toetsenbord. Ik hoef niet verschrikkelijk veel druk te zetten op een toets om een aanslag te maken, maar de weerstand die aanwezig is, voelt fijn aan.

Het enige aspect van de M White dat tegenvalt, is het eerder genoemde numerieke toetsenbord. Ik blijf erbij dat een lay-out vergelijkbaar met de S-variant perfect was geweest en wellicht was deze zelfs nog goedkoper uitgevallen. Het gaat me in elk geval wat weken kosten om het gebruik van alle toetsen in dat gebied onder de knie te krijgen. Voorlopig is het onvoldoende om mij te demotiveren en het toetsenbord niet te gebruiken. Het is gedeeltelijk een kwestie van wennen natuurlijk en dat geef ik gerust toe.

Toch zijn niet alle andere toetsen even vriendelijk geweest voor me. Tijdens het gamen gebruik ik namelijk frequent de Alt-toets om informatie op te doen over mijn omgeving. Hetzij de minimap-iconen activeren in Dota 2 of het zien van loot in Path of Exile; de Alt-toets is een knop die ik vrijwel constant gebruik. Tijdens de eerste sessie in één van de zojuist genoemde games merkte ik echter dat mijn duim te rusten viel op de spatiebalk in plaats van de Alt-toets. De spatiebalk valt vrij groot uit op de M White en ik dien mijn duim verder mijn palm in te duwen om contact te maken met de Alt-toets. Een klein ongemak in het begin.

Terug naar index

Als ik kijk naar de algehele ervaring die ik dusver heb genoten, dan is er wel een kanttekening die ik onderweg heb moeten maken. Tijdens het uitpakken viel mij namelijk op dat de bijgesloten micro USB-kabel significant korter was dan de USB-kabel van mijn voorgaande toetsenbord. Ik was simpelweg niet in staat om de kabel achter mijn bureau langs te laten lopen en genoeg bewegingsruimte over te houden. Het concept van "even een toetsenbord aansluiten" resulteerde vervolgens in een verhuizing van mijn pc naar bovenop het bureau.

Een flinke schoonmaakbeurt en een uur verder kon ik dan eindelijk de M White aansluiten en wat betreft kabelmanagement ben ik wel zeer tevreden. Net zoals de L-variant binnen de serie kent het toetsenbord aan de achterzijde een 180 graden kabelmanagement. Er is simpelweg een groeve aangebracht aan de onderzijde van het toetsenbord, die de kabel netjes op zijn plek houdt. Ik raad aan om de kabel naar één van de zijkanten te laten lopen, want op die manier is ook de micro USB-aansluiting eigenlijk niet meer los te krijgen.

Dusver lijkt het toetsenbord niet gevoelig te zijn voor vingerafdrukken of vlekken en mede dankzij de bijgesloten keycap puller is onderhoud vrij makkelijk. De vormgeving helpt hier logischerwijs ook bij en wat dat betreft voelt de M White altijd fijn aan in de handen. Er zijn geen scherpe randen, vervelende hoekjes of onnodige toeters en bellen aangebracht. Het bordje oogt wat dat betreft eigenlijk vrij basaal ten opzichte van de vele, flashy toetsenborden op de markt. Persoonlijk kan ik het nette, schone uiterlijk van de M White wel waarderen.

Terug naar index

De nieuwe Masterkeys Pro M White van Cooler Master slaat een goedkope middenweg tussen de bestaande S en L-varianten binnen de serie. Er wordt vrijwel alleen ingeleverd op het gebied van luxe om een lagere prijs mogelijk te maken, resulterende in een toetsenbord dat vergelijkbare functionaliteit biedt en hetzelfde typplezier als een bord van 150,- euro. Betekent dit dat we te maken hebben met een perfect plankje? Dat nou net weer niet. De bouwkwaliteit mag uitstekend zijn, maar het dim uitvallen van lager geplaatste symbolen op toetsen laat een ietwat goedkope nasmaak achter.

Daarnaast heb ik persoonlijk moeite met de integratie van een numeriek toetsenbord, want dit verhindert voor mij soepel gebruik van de toetsen in dat gebied. Dit neemt niet weg dat er oprecht zorg en aandacht is besteed aan het ontwerp, want typen en gamen gaat zo soepel als boter. Binnen een mum van tijd was ik in elk geval omgezet naar een permanente liefhebber van mechanische toetsenborden. Mocht je dus geen interesse hebben in RGB LEDs en geen bezwaar tegen een gebrek aan instelbare software, dan is de M White één van de beste planken rond het prijspunt van 104,95.

Heb jij ook een Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US?

Als je TKL fijner vind, is de Rapid-i dan niet een betere keuze?
Dat zou voor mij persoonlijk inderdaad de betere keuze zijn, maar er zijn aspecten van de M White die ik dan weer beter vind dan de Rapid-i. Zo vind ik het kabelmanagement aan de achterzijde erg fijn en het gebruik van een standaard font voor de toetsen oogt beter. Zoals ik al zei, komt het neer op een persoonlijke voorkeur en daar wil ik dit toetsenbord niet voor afstraffen. Ik had namelijk niet verwacht dat het numerieke toetsenbord een vervelende kwestie voor me zou zijn. Uiteindelijk doet de M White vrijwel alles wat ik wil en daar gaat het voor mij met name om.

[Reactie gewijzigd door Jonah.Knulst op 2 augustus 2016 20:58]

Mag ik vragen welke hoogte breedteverhouding je bij de foto's gebruikt?
Mooie review man! Netjes en overzichtelijk. Wel tof dat Wit ook écht Wit is. Met RGB-verlichting haal je nooit de 'pure' / 'ware' witwaarde.
Leuke Review +3 , ze liggen morgen in de winkels ''Inside Info'' :)