Lenovo Ideapad 100S-11IBY (Qwerty) Zilver Review

jetspiking 1 augustus 2016, laatste update op 1 augustus 2016, 1.189 views

Lenovo Ideapad 100S-11IBY (Qwerty) Zilver

Deze Lenovo laptop beschikt over een tragere processor dan de Asus R209HA, maar gelukkig heeft deze laptop een aantal sterkere punten, in de uitgebreide review daarover meer.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit.
  • Toetsenbord typt lekker weg.
  • Fijn touchpad met 2 fysieke knoppen aanwezig.
  • Weinig bloatware.
  • Windows 10 verloopt soepel en zonder problemen, met een upgrade op mijn computer, die betere specificaties heeft, had ik dit wel.
  • Design, laptop ziet er mooi uit.
  • Dun en licht.
  • Functie toetsen worden gebruikt voor alle Fx toetsen, zodat je direct de helderheid en het volume kunt aanpassen.

Minpunten

• Tragere processor dan de Asus R209HA
  • 32 bits Windows (2GB ram)
  • Geen USB 3.0 poort, daarintegen wel een full sized HDMI poort!
  • Oplader snoer is vrij kort, hier moet eigenlijk altijd wel een verlengsnoer bij gebruikt worden.

Lenovo 100S review

Design

Het eerste wat opvalt bij de Lenovo 100S is het design, hierbij kun je kiezen voor een blauwe, rode of zwart, met zilveren achterkant uitvoering.
De laptop is flinterdun, en des te verder je bij het touchpad komt des te dunner de laptop wordt.
Het toetsenbord van de laptop heeft zoals we van Lenovo kennen U-vormige toetsen
De hoeken van de laptop zijn mooi rond en voelen ook niet scherp aan.
Wat ik vooral fijn vind is dat deze laptop niet zo vingerafdruk gevoelig als de Asus R209HA dit is hier namelijk echt vreselijk bij, en je blijft ze zien. Nog een reden om voor de Lenovo te kiezen dus.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord heeft zoals ik eerder gezegd heb U-vormige toetsen, linksboven de escape knop zit de aan knop, rechts daarvan zit een lampje voor als de laptop aanstaat, en een lampje die brand als de oplader is aangesloten. Hiernaast zit de Lenovo 1 key recovery button, die gebruikt kan worden om de BIOS te openen en andere handige toepassingen biedt.

Het touchpad heb ik niets over te klagen, deze werkt prettig en heeft 2 fysieke knoppen. Wat sommigen misschien jammer zullen vinden is dat deze geen multitouch ondersteund, dus scrollen met twee vingers zit er niet in.

Geluid en scherm kwaliteit

De speakers zijn natuurlijk niet van Bang & Olufsen, maar ze klinken meer dan prima voor een budget laptop. Deze laptop is heerlijk om muziek op te luisteren. Mocht het je toch niet bevallen, kun je natuurlijk gewoon een headset of speakers aansluiten. Ook kan het volume écht hard, hiervan gaat het geluid niet echt slechter klinken dat ik gemerkt heb.

Het scherm van de laptop heeft niet zo'n hoge resolutie, 1366 x 768. En de kijkhoeken zijn ook niet perfect. Maar als je recht voor de laptop zit heeft de laptop toch wel een scherp scherm. Het scherm is helder, en gelukkig mat. Zodat je geen last hebt van de zon als je buiten zit. De kleuren zijn best accuraat.

Prestaties

Ten eerste, ik ga hierin geen benchmark zetten, hierbij weet je namelijk niet wat je moet verwachten en de performance kan afwijken van realiteit. Daarom hier een lijstje wat wel en niet kan.

Niet

Videos in full hd afspelen.
Zware programma's draaien, zoals bijvoorbeeld Photoshop.

Wel

Lichte games spelen op de allerlaagste instellingen zoals Minecraft met Optifine of Mount and Blade with fire and sword

Verschillende web browser tabs open hebben staan zonder problemen.

Netflix gebruiken

Youtube muziek luisteren zonder stotteren van het geluid.

Zelf heb pas nog een oude netbook gekocht, zo'n Acer Aspire ZG5. Deze heeft een halve gigabyte ram minder, maar toch ook een Intel Atom. Hierboven staande dingen, die willen nog wel is niet lukken op zo'n apparaatje. Daarom is dus een Intel Atom niet per se slecht. Deze dus zeker niet.

Accu

Als je je over de accu zorgen maakt, niet doen. Deze laptop is namelijk super zuinig en hiermee kom je makkelijk de dag door. Mocht je langere accu duur en minder performance willen kun je dit instellen in het Intel HD graphics programma wat standaard op de laptop zit, ook zit er een speciale batterij besparing mode op.

Naar mijn weten en gebruik maakt de laptop het energy star stickertje meer dan waard.

De Asus R209HA VS Lenovo 100S.

Asus:

(Iets) betere accuduur
Betere processor (Cherrytrail vs Baytrail) en HD Graphics
Glanzend

Lenovo 100S

(Veel) betere geluidskwaliteit
Betere scherm helderheid
Mat scherm (persoonlijke voorkeur is mat i.v.m. geen last van reflecties)
Minder vingerafdruk gevoelig
Betere bouwkwaliteit, voelt minder "plastic" aan.
Dunner

Mocht u nog iets anders willen weten, vragen hebben, of fouten hebben opgemerkt, dan kunt u dit in een reactie plaatsen.

Heb jij ook een Lenovo Ideapad 100S-11IBY (Qwerty) Zilver?

hoe bevalt de laptop met dagelijks gebruik, nu u hem een tijdje heeft?
is de 32 gb genoeg voor windows 10, officepakket en wat extra programma's voor mail?
ik ben namelijk van plan deze aan te schaffen voor erbij. op het moment gebruik ik een game laptop om elke dag mee te sleuren naar school wat geen succes is. het idee is dus deze laptop te gebruiken voor een studie, enkel voor wordt en eventueel wat statistiekprogramma's en bijvoorbeeld Microsoft project.
Hij bevalt me prima, daarnaast krijg je met enkel school dcumenten en Office de 32 gb echt niet vol. Mocht het toch nog aan de krappe kant komen, kunt u altijd een SD kaartje aanschaffen om hier in te stoppen. Maar zelf bevalt deze laptop mij prima. De laptop heeft een goede netwerk adapter, waardoor ik prettig steam games kan streamen vanaf mijn computer. Ook gaat de accu nog steeds lekker lang mee.
Hoi, ik denk er ook sterk over om deze laptop te kopen, maar maak me enigzins zorgen over het (niet uit te breiden) intern geheugen van 2GB. Ik zal regelmatig Office, Spotify en internet tegelijk gebruiken. Gaat dat soepel en snel, zonder haperingen?
Spotify heb ik niet getest, maar over Office en internet hoef je je zeker geen zorgen te maken, heel misschien wanneer je wat veel tabbladen en programmas tegelijk hebt open staan kun je de haperingen merken. Ook verloopt een video kijken in full hd ook niet zo heel erg soepel. Mocht je je hier aan ergeren, naar mijn ervaring is Windows 10 gewoon niet zo soepel als Windows 8.1 (Aspire switch met exact dezelfde chipset). Ik heb het zelf niet zo erg meegemaakt dat ik mezelf eraan erger.

Edit:

Niet echt lekker lopende zin veranderd.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 21 augustus 2016 09:07]

Is het mogelijk om op deze laptop simpele fotobewerkingen te doen?
Ik zoek een kleine goedkope laptop die vooral licht is om op vakantie foto's vanaf mijn camera na kleine bewerking op mijn website te plaatsen.
Dit ligt helemaal aan het programma wat u wilt gebruiken, met bijvoorbeeld Paint kan dit wel, maar met Photoshop zit je al snel aan te weinig RAM en processor rekenkracht.
Hallo. Ik wil er ook een gaan aanschaffen. Kun je een live USB met linux proberen om te kijken of alles werkt?
Ik zal even kijken, heb je voorkeur voor een specifieke Linux? En wat zou je willen weten of wat werkt?
Ik gebruik zelf altijd Arch, maar om dit te vragen van je lijkt me geen doen.

Misschien een Ubuntu 16.04 live CD?

Werkt de Wifi, BT, power indicator en het geluid normaal?

Echt heel erg bedankt voor de moeite.

[Reactie gewijzigd door Dany.Henriquez op 11 september 2016 14:22]

Ben helemaal vergeten het uit te testen, hebt u er nog belangstelling naar?
Ja zeker.

Ik ben nog steeds op zoek naar een laptop waar linux correct op draait.
Ik heb hier even voor gekeken, maar na veel geprobeer en opzoek werk, is het mij niet eens gelukt om de laptop te booten naar Linux. De BIOS heeft hier te weinig opties voor en het lijkt dat de laptop vast staat op UEFI boot.

Ik kan zelfs niet via Windows booten naar Linux (terwijl deze optie er toch staat). De laptop kan geen USB apparaten vinden. Dan moet ik toch zeggen dat ik hem niet zo aanraden als u Linux hierop wilt draaien. Mij lukt het niet.

Misschien een Acer laptop? Deze hebben meestal wel een uitgebreide BIOS die veel mogelijkheden bied.
Het is de laatste jaren wat moeilijker naar mijn gevoel. Ik wil je bedanken voor de moeite en het proberen. Het word erg gewaardeerd. Scheelt mij weer een laptop halen, usb testen en terugbrengen indien het niet werkt.

Ik ga verder zoeken naar een laptop om mijn werk op te doen.

Dank je wel voor alle moeite
Ja, vroeger ging het een stuk makkelijker om te booten naar Linux. En geen probleem hoor. Succes met het vinden van een goede laptop.
Is er inmiddels een mogelijkheid gekomen om toch met 2 vingers te kunnen scrollen ? Een driver update of wat dan ook. En zo niet, edge scrollen kan het touchpad toch wel ?
Helaas, beiden niet, alhoewel ik het zelf net zo prettig vind werken als met de pijltoetsen scrollen. Het is een persoonlijke voorkeur, ik zie het probleem er niet direct van in. Page up en page down is ook mogelijk of gewoon een muis aansluiten.
Wat raar, waar heb je dan de touchpad voor, alleen maar om de muispointer te positioneren? Ik wil toch op zijn minst kunnen scrollen, desnoods edge scrollen met 1 vinger. Erg vreemd.
Tja, ik weet het ook niet, ze hadden net zo goed zo'n dopje op het toetsenbord kunnen doen met twee knoppen en het touchpad gewoon weglaten.
start de laptop ook snel op? en kan hij makkelijk multitasken?
De laptop start snel op, en kan ook redelijk multitasken. Ondertussen heeft Lenovo een nieuwere versie uitgebracht genaamd: Lenovo Ideapad 110S. Dit is de opvolger van deze, maar met betere specs voor dezelfde prijs. Kijk hiervoor even op Coolblue.