Plantronics BackBeat FIT (Groen, Zwart) Review

il_mostro 30 juli 2016, laatste update op 16 augustus 2016, 931 views

Plantronics BackBeat FIT (Groen, Zwart)

Een bluetooth koptelefoon die goed blijft zitten tijdens het hardlopen met prima geluid. Bediening is niet optimaal en het draagcomfort had iets beter gekund.

Pluspunten

• Blijft goed zitten (tijdens hardlopen)
  • Prima geluid
  • Batterijduur
  • Meegeleverd draagtasje dat als armband voor smartphone te gebruiken is

Minpunten

• Bediening
  • Oren moeten wennen aan lang dragen
  • Klepje voor het opladen
  • Hele korte USB-oplaadkabel meegeleverd
  • One size fit all idee voor oor-rubbertje

Achtergrond

Ik was opzoek naar een headset om te gebruiken tijdens het hardlopen. Mijn vorige bluetooth headset van Sony wilde niet pairen met mijn TomTom Spark Cardio+Music. Omdat ik bij het hardlopen een koptelefoon wil die goed blijft zitten moest dit een model zijn dat als het ware achter de oren haakt. Uiteindelijk bij deze koptelefoon uitgekomen.

Eerste indruk

De koptelefoon zelf is gewoon prima. Snel opgeladen (binnen 2 uur volledig vol) en eenvoudig te pairen met ieder bluetooth apparaat. De band die achter het hoofd langs loopt is heel flexibel.

Gebruik

Het "opzetten" van de koptelefoon is in het begin wat onwennig. Het voelt alsof je je oren een beetje moet vouwen om de koptelefoon goed te plaatsen. Na een aantal keer gaat dit steeds makkelijker. Dit komt omdat je tegelijkertijd het "haakje" om je oor heen moet leggen en de speaker in je oor moet plaatsen. Een lastig klusje de eerste paar keer, maar hierdoor zit het wel goed vast en kun je zonder zorgen fanatiek gaan sporten.

Wat mij opviel was dat ik na ongeveer een uur irritatie aan de binnenkant van mijn oorschelp begon te krijgen op het punt waar het oortje zich vast klemt. Helemaal als ik veel gebruik heb gemaakt van de knopjes op de zijkanten. Gelukkig is dit een kwestie van gewenning en gaat het iedere keer iets beter. Wellicht dat een verbeterpunt voor Plantronics zou zijn om verschillende maten oortjes mee te leveren. Vooral voor mensen met kleine oren.

Update 01/08/2016
Na ongeveer 2 weken gebruik (+/- 12 uur) is de irritatie volledig verdwenen.
Bediening
De bediening kan met enkele knoppen aan de zijkanten van de speakers. Rechts zit de knop om een gesprek te beantwoorden en de powerknop. Als je tijdens het gebruik de powerknop kort in drukt wordt het batterijniveau als gesproken tekst medegedeeld.

Links zit de play/pauze knop en één volume knop. Twee keer kort achter elkaar op play/pauze drukken is naar het volgende nummer gaan en de volume knop kort in drukken is volume verhogen en ingedrukt houden verlaagd het volume in stapjes totdat je de knop weer los laat. Deze wijze van bediening is even wennen, maar voldoende voor mij tijdens het hardlopen. Het volume- en powerknopje moet je voelen omdat dit een klein uitstekend puntje is aan de rand van de grote knop (play/pauze en opnemen).
Opladen

Voor het opladen moet een klein klepje losgepeuterd worden. Dit klepje zit er waarschijnlijk om het zweet buiten te houden, maar is eigenlijk vooral vervelend. Het meegeleverde USB naar micro-USB kabeltje is slechts 30cm en had van mij wel iets langer gemogen. Daarnaast is er geen adapter meegeleverd dus ben je genoodzaakt om een telefoonlader te gebruiken of om de koptelefoon via een computer op te laden. Gelukkig is de batterijduur prima, met ongeveer 8 uur bij alleen muziek luisteren. Zelf hang ik de koptelefoon iedere week aan de lader en kom ik dus niet verder dan 4 tot 5 uur gebruik per lading. Echter heb ik nog niet meegemaakt dat het stemmetje dat het batterijniveau aangeeft zei "Battery level low". Waardoor de 8 uur een realistische periode zou moeten zijn.
Bellen
De koptelefoon bevat de mogelijkheid om audiogesprekken te voeren, maar deze optie heb ik nog niet gebruikt.

Overige

De koptelefoon wordt geleverd met een mooi opbergtasje.

Dit tasje is binnenstebuiten te keren en dan te gebruiken als armband met daarin ruimte voor een smartphone. Mijn Sony Xperia Z3 compact past hier met gemak in, grotere telefoons (op de iPhone 6 Plus na) zouden ook geen probleem moeten opleveren.

Daarnaast is de firmware van de koptelefoon eenvoudig te updaten middels een app (BackBeat FIT) op de telefoon. Ik heb zelf alleen ervaring met de Android versie van deze app en het updaten ging prima en was met een paar minuten klaar. Updaten was meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak, heb tot dusverre geen storingen of andere problemen gehad met deze koptelefoon.

Resumé

Prima koptelefoon voor een redelijk hoge prijs. Als je opzoek bent naar een koptelefoon voor tijdens het sporten die goed moet blijven zitten en je niet al te kleine oren hebt is dit zeker een goede koop. Het geluid is gewoon prima voor een bluetooth headset. De grootste beperkingen zijn de bediening en het comfort bij langere periodes dragen (vanaf ongeveer een uur).

Heb jij ook een Plantronics BackBeat FIT (Groen, Zwart)?

Prettige review, dank! Ik was na het lezen van dit artikel geinteresseerd in dit product:

Wilde wachten tot de JLab Epic2 hier te koop is, maar ik wil juist nog wel omgevingsgeluid horen. En dan schijnen deze Plantronics de enige logische keuze te zijn (volgens dit artikel zijn de alternatieven allemaal slecht).

Ik maak me wel zorgen over het comfort bij de oren: 1 oorschelpje van mij heeft een afwijkende vorm. Ik gebruik bij normale in-ears altijd 1 maatje kleinere siliconen dan bij het andere oor. Als jij (met normale oren) al last krijgt, kan ik misschien beter 2 tientjes meer uitgeven en de Epic2 kopen wanneer deze beschikbaar is.. hopen dat deze niet te goed isoleert. Ervaar je nog steeds irritatie?

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 1 augustus 2016 13:29]

Alleen nog als ik veelvuldig de knoppen aan de zijkant gebruik, verder eigenlijk niet. Vooral bij naar het volgende nummer gaan (2x tikken op play/pauze), tijdens het hardlopen druk ik toch net iets minder 'soepel' op de knopjes dan wanneer ik stil sta/zit.

Wat je verder noemt qua omgevingsgeluid, dat is inderdaad nog goed te horen (afhankelijk natuurlijk van het gekozen muziekvolume ;) )

Update 01/08/2016 21:44
Vanavond weer ruim een uur gelopen en dit keer nergens last van.

[Reactie gewijzigd door il_mostro op 1 augustus 2016 21:44]

Leuke en voor mijn zinvolle review. Ben sinds 4 maanden de gelukkige eigenaar van deze "Backbeat" en wist niet dat je de firmware kon updaten...

Aanvankelijk was mijn teleurstelling groot toen ik de headset op deed: de earbuds waren te klein voor mijn oren waardoor ze een beetje vóór mijn oren bengelde. Wat natuurlijk een waardeloos geluid gaf.
Een reviewer van amazon gaf de oplossing . De rubbers van andere/oude earbuds in deze "Backbeat" proppen en dat probleem is opgelost.

De bassen klinken nu "luid, vol, strak en dof", precies zoals men verwacht. De hoge tonen daarentegen zijn helder maar veel te zacht. Dit is mijn eerste in-ear headset met zulke mooie bassen en zo weinig hoge tonen. :(

Zojuist de firmware geupdate en nu zijn ook de hoge tonen een stuk luider (nog niet perfect maar beter dan het was).

De bijgeleverde armband is te klein voor een Sony Z2, just saying.
Late reactie maar dank voor de review. Zelf loop ik nu enkele maanden hard en mijn nieuwe dopjes van Samsung lazeren telkens uit mijn oren. Zocht op google naar reviews van deze en blijkbaar voldoet dit setje prima. Nu nog een goede prijs zoeken :)
heb deze ook aangeschaft. Vandaag voor het eerst geprobeerd met een Windows Phone Lumia 930 met Spotify, maar hij blijft steeds heel kort wegvallen. Erg irritant. Dacht dat het misschien aan m'n telefoon lag, maar heb hetzelfde probleem met m'n pc. Misschien is het iets van Windows 10 en bluetooth of in combi met deze headset.

Draai wel insider preview op beide, dus zal het zo nog eens op een consumer build proberen.

Edit: Ook even op een Surface Pro 3 zonder insider build en een Lumia 640 zonder insider geprobeerd en daar gaat het gewoon goed.

Zal die insider build in ieder geval van m'n telefoon halen om te zien of het daar verbeterd, want sporten met overslaande muziek is niet fijn.
Gelukkig ligt het dus niet aan de backbeat !

[Reactie gewijzigd door mcetweaker op 7 december 2016 20:41]