Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart Review

N13ls96 27 juli 2016, 749 views

Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart

Het tweede halfjaar van 2016 is een feit, de ontwikkelingen gaan snel, en ondanks dat ik een redelijk snelle/drukke jongen ben, wilde ik toch proberen of een oud android toestelletje nog geschikt kan zijn voor dagelijks gebruik.

Pluspunten

• Camera
  • Robuust
  • Klein maar fijn
  • Standby Tijd
  • Veel informatie over beschikbaar

Minpunten

• Traag
  • Accuduur bij zwaar gebruik
  • Geen notificatie-led
  • Geen flitser/zaklamp functie

Het tweede halfjaar van 2016 is een feit, de ontwikkelingen staan niet stil, en ik gelukkig ook niet(volgens mijzelf dan).
Ondanks dat ik een redelijk snelle/drukke jongen ben, hoeft mijn telefoon dat niet per s te zijn.
Mijn 'normale' toestel, een Samsung Galaxy S3 Neo, is voor mij vlot genoeg om alle whatsapp, facebook en mail te lezen/schrijven, en af en toe een simpel spelletje te draaien.
De zwaardere taken doe ik, hoe ouderwets misschien, nog gewoon op een van mijn windhoos(7 of 10) of Linux(Mint of Ubuntu) koelkasten.
Toch wilde ik proberen of een oud android toestelletje nog geschikt kan zijn voor dagelijks gebruik.

Ik ben niet per s een merken-man. Tenminste, niet wat telefoons betreft. Ik heb als hobby namelijk lang telefoons gespaard(en eigenlijk nog steeds), en ik ben de tel(efoon) kwijt geraakt(sorry die was heel slecht).
Ondanks mijn ‘wannabe-tweaker’ status heb ik best wel wat ervaringen opgedaan, waar ik overigens veel van geleerd heb.
Uit mijn eigen inventaris heb ik diverse toestellen en merken gebruikt, vooral Nokia, Siemens en Samsung.
De robuustheid van de Nokia-telefoons, de interface van de Samsungs, en het uiterlijk van de Siemens-toestellen deed het 'm.
Ik heb nog een poosje met een qtek 2020i rondgelopen met allerlei applicaties om het wat gebruiksvriendelijker te maken, daarna een poos met een hp-vrachtwagen(gewicht) met stomstom navigatie er op(werkte wel goed hoor).
En toen kwam het smartphone-tijdperk. Bij mij resulteerde dat eerst in een Samsung Galaxy TXT, je weet wel, zo een met extreem weinig ram en een werktnie-toetsenbord er onder.
Dat toestelletje was nog aardig vlot voor de tijd waarin ik die had, en ik kon sneller typen dan veel anderen(ik was pro). Het toestel begaf het helaas en moest ik op zoek naar wat anders.
Gelukkig had paps nog een I9000 liggen die ik wel kon over nemen(bedankt h!).
Dat toestel voelde iets minder vlot aan door het wat grotere scherm in vergelijking tot de TXT, maar draaide wel whatsapp net wat fijner, en ons aller liefste Flappy Bird(heimwee!?).
Maar meneer S werd trager en traaager, dus een S3 Neo daarvoor in de plaats volgde.
Mijn volgende 'daily driver' wordt hopelijk een S5(of hoger), aangezien ik van plan ben om zo lang mogelijk te blijven hangen bij m'n huidige toestel.
"Geen merken man?!", is wat de lezer nu mogelijk denkt, "Zijn eerste smartphones waren van Samsung en de volgende wordt dat ook weer..."
Indien u dat opviel geef ik u volledig gelijk in uw gedachte, maar ik ben tot nu toe gewend om een tweede toestel in te zetten.
Mijn S3 neem ik mee onderweg en als ik thuis kom ligt daar mijn andere toestel(of tablet) te wachten waarmee ik de E-mails verwerk, sociale media up-to-date maak en even mijn agenda doorneem.
Maar wat zou er gebeuren als ik de rollen om zou draaien? Mijn S3 thuis laten en mijn S'je mee nemen, zou het enigszins prettig werken met de meest moderne apps?
Zoals jullie misschien weten hebben Samsung telefoons nogal de neiging om na enige tijd extreem traag te worden, vooral onder oudere Android-versies, dus ik besloot om(mede vanwege de veiligheid) er Android 4.3.1 op te zetten(dmv een custom rom).
Het testen heb ik gedaan onder normale omstandigheden, dus geen app-killers en dergelijke gebruikt. Meer info over het toestel zelf kan u vinden in andere reviews elders op deze(overigens zeer fijne) website.
Per geteste app geef ik een aantal sterren(van 0 tot 5) die aangeven hoe tevreden ik ben met de functionaliteiten.
Ik heb er rekening mee gehouden dat het een gedateerd toestel is, en had gelukkig alle tijd dus de snelheid was ‘no big thing’.
Let op: de testen hieronder zijn dus uitgevoerd op een aangepaste firmware, indien u op zoek bent naar ervaringen met de standaard Samsung-schil verwijs ik u door naar andere reviews.
Ik heb geprobeerd om het zo duidelijk en volledig mogelijk te omschrijven, mochten jullie vragen/aanvullingen hebben dan hoor ik die graag. Hieronder leest u de bevindingen over de werking van mijn Samsung I9000 in 'de S7 tijd'.

Custom rom installeren
Het installeren zelf ging prima, gelukkig niet de eerste keer dat ik het deed, het systeem draait op dit moment op Android 4.3.1. Waarom geen 4.4 vraagt u zich misschien af.
Dit heb ik heel bewust gedaan wanwege bekende bugs op dit specifieke toestel met nieuwere versies, ook is android 4.3.1 sneller op de I9000(heb ik ook getest).
Eerste reactie van de overgang: wow! Het toestel lijkt wel nieuw! De nieuwe functies, het mooie uiterlijk en de vele mogelijkheden deden het 'm.
Ik heb Google apps geinstalleerd en ik kon beginnen.
Heel bewust heb ik met de app 'system app remover' stuk voor stuk de standaard apps zoals 'google play music' en diverse CM(Cyanogen Mod) apps er af gehaald.
Hier heb ik ervaring mee dus ik wist wat ik deed.
Tip1: wil u dit zelf doen en heeft u geen ervaring? Verwijder dan de apps stuk voor stuk en start opnieuw op om de werking te controleren.
Tip2: Zorg voor een goede back-up, want er is een kans aanwezig dat u een kleine fout maakt waardoor uw hele systeempje naar de snelwegoversteekplaats(???) gaat.
Tip3: Installeer alleen de juiste Google apps versie, anders is het mogelijk dat u het syteem op die manier alsnog om zeep helpt(mij gelukkig nooit gebeurt).

De apps

Agenda(standaard android-app)
Het openen van de app gaat op dezelfde manier als synchroniseren, namelijk langzaam maar gestaag. Het zou naar mijn idee sneller kunnen als de interface simpeler was opgezet, desondanks werkt het zeer prettig.

Gmail
Een van de lichtste apps die ik getest heb. Niet honderd procent vloeiend, maar werkt prima. Ik ben geen veeleisende gebruiker wat dit betreft, en dankzij de lichte UI nog steeds bruikbaar, ook op oudere toestellen.
4 sterren.

Hill Climb Racing(ook bekend als HCR)
Spellen zijn allesbehalve nuttig, maar voor mij wel prettig om te hebben als ik op de trein/bus moet wachten.
Dit is het enige spel dat ik regelmatig doe, en buiten de opstarttijden verdraagt de foon het keurig.
Ik had niet verwacht dat dit zou werken op een dergelijke gedateerde telefoon.

Google Maps
Ik heb speciaal voor de gelegenheid Google maps tijdelijk gebruikt. Deze app werkt best ok, spraakgestuurd zoeken werkt een stuk minder.
De kwaliteit van de telefoon is prima, wel is de vertragingstijd erg lang(de tijd tussen het inspreken en daadwerkelijk zoeken).

Browser(standaard android-app)
Werkt gewoon snel, zoals het zou moeten. Geen nare dingen mee meegemaakt.
Het is wel een heel verouderd concept in de functionaliteit met swf'jes en gif'jes, en ook in de beveiliging zitten een aantal flinke lekken. Desondanks net als Gmail en de standaard agenda app aardig vlot.

Scout
Mijn favoriete navigatie-app vanwege de ondersteuning van fietsroutes. Werkt redelijk, maar wel traag.
Zoals algemeen bekend is, is de gps fix van de S niet daverend geweldig, vergelijk het met een mid-range Chinese telefoon(uitzonderingen daargelaten).

Open Camera
De standaard camera app van Android vindt ik maar niks, daarom gebruik ik 'open camera'.
Werkt ongeveer even snel als de normale app, wel is de kwaliteit van de camera zelf vergelijkbaar met die van diverse goedkopere telefoons(slecht dus).
Even snel een kiekje maken wordt een seconde of 10, inclusief het opstarten van de app zelf.
Filmen is 720p is me wel gelukt, alleen het opslaan duurt ietwat lang(kopje koffie?).

Whatsapp
Het opstarten van de nieuwste Whatsapp versie vereist wat geduld, als de app eenmaal draait werkt het matig, en de integratie met whatsapp web werkt redelijk tot goed.
Zoals verwacht werkt het allemaal een flink stuk trager maar ik heb toch alle tijd er voor. Het versturen van foto's gaat op een redelijk tempo, zowel over wifi als 3G.
Whatsapp bellen(nieuwe functie) werkt redelijk, mits u een goede wifi verbinding heeft.
Indien u wat mindere verbindingsmogelijkheden heeft verwijs ik u door naar de plek waar uw accespoint staat, om daar te gaan whatsapp-bellen.
Dit is een bekend probleem bij whatsapp, en ze zijn achter de schermen bezig om dit te verbeteren heb ik me laten vertellen.

Skype
Zoals jullie mogelijk weten is Skype een stuk zwaarder om te draaien dan Whatsapp, dit was ook zeer goed te merken.
Voor het opstarten van de Skype-app mag u gerust een minuut rekenen, en om daarna daadwerkelijk een videogesprek te beginnen kan u genieten van een flinke kop FairTrade-koffie(of een ander merk natuurlijk maar het gaat om het idee).
Tijdens een gewoon gesprek(zonder video) is er weinig vertraging, het is alleen bijna niet mogelijk om dit op de achtergrond te laten draaien, aangezien de app dan falikant(hoe schrijf je dat) vast loopt.
Wil je een videogesprek gaan voeren, zorg dan voor een thermoskan koffie in verband met de wachttijd. Eenmaal verbonden gaat het prima, vreet wel batterij.
Bij een groepsvideogesprek mag je een automaat vol met koffie regelen, dit is namelijk bijna onmogelijk.

9292(ov)
Aangezien ik best vaak met het openbaar vervoer reis komt deze app mij goed van pas, zeker in combinatie met mobiel internet.
Als je lang genoeg van tevoren de juiste planning op je scherm hebt staan werkt het prima. Zoals de betreffende zaterdag. Een bezoekje doen ergens in de buurt van Amsterdam, en ik werd geadviseerd om te reizen naar Schiphol, en daar de bus te nemen naar een bepaalde halte.
Tot ik 2 bussen met het nummer 310 aan zag komen rijden, en ik in een paar seconden de goede bestemming moest vinden.
Vervang de koffie maar tijdelijk met een geduldige chauffeur en een bus deodorant.

My data manager
Ik wilde dit toch proberen, aangezien ik dit op meerdere toestellen gebruik. De app van zichzelf is vrij traag in het opstarten, maar eenmaal geladen in het RAM geheugen vlot het redelijk.
Op Dhr. Galaxy S. gaat het ongeveer even snel als een 50cc'tje in een flinke Audi A8.

Firefox
Ik ben fan sinds mijn eerste kennismaking, vanwege de uitgebreide mogelijkheden.
De app werkt snel op mijn S3, en traag op mijn S, dat was ook te verwachten.
Desondanks ben ik er wel in geslaagd deze op een fatsoenlijke manier te gebruiken, in mijn vrije tijd welliswaar.

Facebook
Ik kan uren tijd besteden.... aan het beschrijven van wat ik in de wachttijden heb gedaan.
De automaat met koffie is inmiddels aangevuld met een navulpakket.
2 sterren

De CyanogenMod-schil
In 1 woord: geweldig.
Het werkt bij mij een stuk vlotter dan de normale rom, heeft enorm veel instellingsmogelijkheden, profielen zijn prettig, niet veel troep mee geinstalleerd waar je toch nooit iets mee doet.
Het maakt van zo'n oud apparaat een redelijk moderne smartphone. Van een driedeurs VW Polo Slowmotion naar een vijfdeurs sportieve maar bruikbare Mazda.
Wel 1 klein nadeel: na deze rom wil je nooit meer terug naar de fabrieksinstellingen.
5 sterren

Het toestel zelf
Lekker in de hand liggend apparaat, voor de tijd best snel, voor de huidige tijd best wel traag. Alles wat op of onder de 512 mb RAM komt is een afrader om aan te schaffen, desondanks als je eisen niet heel hoog zijn en je je geen zorgen maakt om je status is het een goed te gebruiken toestel, ook nu nog. Werd hij bij de introductie nog beschreven als ‘bliksemsnel toestel met heel mooi en groot scherm’, is het nu ‘kruipend toestel met klein en low-res scherm’. Maar.. . ik ben dik tevreden. Ik had nooit verwacht dat een toestel van zo oud nog zo prettig zou werken. Ook al heb ik ervaring met 5.5 inch schermen(wat overigens zeer prettig werkt), valt dit nog best mee. Tuurlijk, de eerste paar dagen is het een afknapper, maar daarna leer je het waarderen dat je het toestel met 1 hand goed kan bedienen. Het touchscreen werkt ronduit geweldig, zeker in vergelijking met diverse goedkopere hedendaagse apparaten. De afwerking was voor zijn tijd matig, nu is deze ronduit slecht volgens veel mensen. Zelf vindt ik het best een keurig apparaatje om te zien, en ligt het lekker in de hand. Het toestelletje doet keurig zijn best om alle handelingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. De accu gaat niet een volle dag mee, maar kan met menig powerbank wel 2 maal volledig opgeladen worden. Een ander voordeel van de batterij is dat je er veel rekening mee leert houden, en daarmee energiezuiniger wordt in je gebruik. Zo zet je op den duur wifi en bluetooth bewust uit als je deze niet gebruikt. De camera gebruik ik enkel voor het scannen van QR-codes, onder andere voor het gebruik van whatsapp-web, en af en toe een filmpje opnemen. Allerlei sensoren die ik amper gebruik, ik bel liever hands-free of via bluetooth-apparaten. Overigens zit er wel een nabijheidssensor op de S, die beter lijkt te werken dan het exemplaar op mijn S3 Neo. Over bluetooth gesproken, het toestel beschikt over bluetooth 3.0, wat heerlijk werkt, onder andere zeer goed met mijn smartwatch.

Conclusie: ik heb in deze ruim vierentwintighonderd woorden geprobeerd goed te omschrijven wat ik van het toestel vindt, en ik ben zeer zeker te spreken over het feit dat er zulke goede ondersteuning wordt verleend door de community’s, onder andere van cyanogenmod. Gelukkig heb ik zelf ook aardig wat technische kennis in huis + hulp van een vriend, en ben ik er in geslaagd het toestel bruikbaar te maken. Ondanks dat de huidige telefoons zomaar acht keer zo veel werkgeheugen hebben, ben ik niet heel teleurgesteld. Wat denk ik wel verstandig is voor mij om af te vragen, is of een powerfoon wel echt nodig is, of dat dit gewoon puur ‘voor de heb’ is. Want: ik als 19-jarige jongen met mijn I9000 redde mezelf ook gewoon, zij het met wat geduld. Bovendien zijn deze toestellen nu erg goedkoop te krijgen in de tweedehands markt, en dat is een uitkomst voor beginners. Ik heb erg veel plezier gehad in het maken van mijn eerste tweakers-review, en ik hoop dat jullie net zo veel plezier hebben gehad in het lezen hiervan. In de tussentijd ben ik weer geswitcht naar mijn S3 Neo mt power case, en het voelt lekker vlot aan, het scherm is heerlijk groot en scherp, en alles werkt feilloos mee. Het gevoel dat ik kracht over heb is toch wel zeer prettig. Als mijn S3 Neo mettertijd als tweede toestel gaat dienen hoop ik, bij voldoende motivatie, opnieuw een dergelijke review te maken. Mochten jullie nog onderdelen missen of vragen hebben over het een of het ander, laat het dan gerust weten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart?

Leuke review in deze tijd van overconsumeren! Ik gebruik mijn xperia z van 3 jaar oud nog steeds en probeer de 4 jaar te halen, wat al bijzonder schijnt te zijn. Dit is de overtreffende trap!
Bedankt! De xperia z is een heel mooi toestel, in mijn optiek ook zeer geschikt om de 4 jaar mee te halen, zolang die maar niet nat regent...
Ik heb er hier ook nog 2.
Zoals ik in je review kan lezen is er idd het GPS probleem of slechte ontvangst. Echter als je een beetje handig bent is dat meer dan prima te fixen en is de GPS zelfs heel goed. En met handig bedoel ik goed kunnen solderen etc.
Met Androitsgps of gpstest kan je de SNR (signal to noise) bekijken. Het moto is daar hoe hoger hoe beter.
Persoonlijk heb ik hier bij de meeste modellen van S3, note 1, Oneplus One tussen de 30 en 40 als je buiten ga staan. Nu met de S1'en die ik heb is dat na de fix ook. Daarvoor was de gps bijna niet bruikbaar.

Hier is een thread over de fix http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1697217
Nu zijn de foto's weg van de poster maar hier staat de uitleg met foto's nog in het Duits http://engelhuber.de/blog...s1-i9000-gps-problem-fix/

Al met al nog een leuk ding dat zonder probleem in je broekzak past enik als reserve telefoon meeneem op reis.
Echter bij mij heb ik op 1 S1 terug een geroote officiele Samsung software staan. De camera is duidelijk sneller en beter dan de CM varianten.
Die GPS fix zal ik proberen zodra ik aan het eind van de maand klusweekend heb, goeie tip. Ik had al eerder gedacht dat de camera misschien aan CM zou liggen, en dit bevestigd het nogmaals. Verder inderdaad een heel handzaam telefoontje.