Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart) Review

roberto250b 26 juli 2016, laatste update op 4 november 2016, 7.892 views

Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart)

Ik heb deze hoofdtelefoon gekocht omdat ik in verband met werk. Toen ik hem voor het eerst opzette moest ik ik wel even wennen aan het geluid maar na even wennen klinkt hij super.

Pluspunten

• draagcomfort
  • bediening op zijkant
  • geluidskwaliteit

Minpunten

• prijs
  • geen muurstekker meegeleverd

Ik heb deze koptelefoon gekocht omdat ik voor mij werk met veel herrie om mij heen werk. Deze heb ik verkozen boven de Bose QC35 omdat ik goede ervaringen heb met Sennheiser producten. Ik had hem via preorder besteld op de sennheiser website, maar hij werd alsnog gelijk dezelfde dag nog verstuurd.
de verpakking
Het was zeer goed verpakt in een grote doos vol met van die grote luchtkussens. ook zat er nog een hoes van zacht foam om de doos heen(deze staat niet op de fotos).

de verpakking

De Koptelefoon zit netjes in een handige beschermhoes die redelijk compact is. ook is er ruimte voor de kabels binnen in de hoes.

De inhoud van de doos

Ik vind het zeer jammer dat er niet gewoon een muurstekker is meegeleverd, dit is overigens een trend die steeds vaker voorkomt bij fabrikanten. Nu zal ik voor opladen aan de muur weer een aparte stekker moeten kopen wat erg vervelend is aangezien de koptelefoon al duur genoeg was.
De koptelefoon zelf
De koptelefoon zelf start je op door de oorcups te draaien, dit werkt een beetje raar aangezien ze dan altijd aan staan als je vergeet de oorcups plat te draaien

zo staan ze uit
maar nu staan ze dus nog aan

Toen ik de koptelefoon voor het eerst aan deed toen heb ik hem via bluetooth verbonden aan mijn telefoon. Dit ging niet anders dan bij andere draadloze hoofdtelefoons. Dit kan ook via NFC, maar dit kon ook al bij mijn vorige hoofdtelefoon(Jabra Revo Pro). Op mijn laptop heb ik ze nog niet werkend gekregen maar dit ligt waarschijnlijk meer aan mijn laptop, ze werken overigens ook prima via usb.

Toen ik hem voor het eerst opzette viel mij op hoe comfortabel deze koptelefoon wel niet is. DIt is zeker de meest comfortabele koptelefoon die ik ooit heb gehad. Ook voelt de koptelefoon zeer degelijk aan en hij voelt alsof hij wel tegen een stootje kan.
Geluid
Het geluid is even wennen (Ik was iets meer bass gewend) maar nu mijn oren er eenmaal aan gewend zijn klinken ze zeer goed en gebalanceerd. Het geluid is mooi helder en niet te vergelijken met andere koptelefoons die ik heb liggen. Ik heb dus ook niet echt vergelijkingsmateriaal liggen. Ik zou hem graag een keer naast de Bose QC35 leggen ter vergelijking.
Noise control
De ANC (active noise control) werkt erg goed voor zover ik dit heb kunnen testen. het heeft wel iets effect op het geluid als je het aanzet, maar de kwaliteit van het geluid heeft er niet heel veel onder te lijden.
De ANC heeft 3 standen: Uit en 2 verschillende standen aan voor een beetje demping en een heleboel. Volgens de klantenservice van sennheiser dempt hij 30 decibel aan omgevingsgeluid (de momentum wireless 25db).
Ik heb kunnen testen en op sommige momenten filtert de koptelefoon alles weg. vooral met gevarieerd geluid word er weinig gefilterd maar met een constante herrie is alles mooi stil
De Bediening
De knoppen en bediening van de ANC

voor de ANC zitten er enkel knoppen aan de zijkant. ook zit er een knopje waar je uit 4 modu kan kiezen (club, movie, speach, en off. verder zit er touchbediening aan de zijkant van de oorcup. Deze bediening werkt voor een aantal dingen zoals volume aanpassen en volgende nummer goed, maar bijvoorbeeld tap to speak waarbij je omgevingsgeluid binnen in de koptelefoon word afgespeeld werkt nog niet zo heel handig naar mijn mening.
Ook kun je pauzeren door te tappen op de zijkant, dit kan soms per ongeluk gebeuren maar omdat mijn vorige koptelefoon vergelijkbare bediening had heb hier zelf eigenlijk geen last meer van.

Tot dusver ben ik zeer tevreden met deze koptelefoon en durf wel te zeggen dat dit een zeer goede koptelefoon is en ik kan hem ook zeker aan een ander aanraden. Als je nadenkt over bijvoorbeeld de Bose QC35 is dit wel een koptelefoon om in je overweging mee te nemen.

Stel gerust vragen en opmerkingen aangezien dit mijn eerste uitgebreide review is, ik zal hem ook nog af en toe aanpassen naarmate ik nog dingen tegen kom
ook heb ik hem nog niet kunnen testen in combinatie met de supportive app ook dit zal ik binnenkort zeker testen.

Heb jij ook een Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart)?

400 is inderdaad vrij prijzig, ik heb zelf de urbanite xl wireless in gebruik. Fijne koptelefoon op een paar punten na. Vooral gebruikers met een bril hebben last van een over the ear design =\
Ik heb zelf ook een bril inderdaad, wat me gelijk opviel bij deze koptelefoon was hoe comfortabel die gelijk zat. Heb er tot nog toe geen last van gehad, maar ik heb ook nog niet de kans gehad voor een lange luistersessie
De oorkussens zien er op de foto ook echt enorm groot uit, dus misschien is dat wel een van de redenen. Gebruik nu al 11 jaar sennheiser koptelefoons, en zijn tot zover mijn favoriet qua koptelefoons.
Dat lijkt denk ik zo omdat de hoofdband vrij smal is, ze zijn naar mijn mening niet groot voor een over ear design. Ze zijn ook iets gekanteld wat denk ik meedraagd aan het comfort. Ik had ze gisteravond nog even op op bed en dan drukt mn kussen er ook niet tegenaan wat je soms ook hebt met wat grotere designs.
Ook kwa klemkracht is deze zeer comfortabel, dit is niet altijd zo bij sennheiser (hd205 was echt een notenkraker)
Heb je dit ook kunnen vergelijk met andere koptelefoons, zoals de QC, Denon, B&W, etc?
400 is best veel, maar als de Sennheiser PXC550 heel goed, lijkt me dat prima.

Ik heb nu de Bose Quietcomfort 35. Die doet het best goed in de vliegtuig en op kantoor. Dat vind ik de 379 wel waard. Het is niet (merkbaar?) beter dan de QC25 op de Bluetooth na. Helaas werkt het alleen goed via bluetooth. Remote werkt niet met kabel jammer genoeg. En bij techno zoals Animals van Martin Garrix valt de QC35 tegen. In de winkel ook vergeleken met een aantal van Sony, Denon en Beats (veel bass). Met ANC was de QC35 het best, maar de PXC550 was nog maar net uit.

Heb je inmiddels deze PXC550 nog kunnen vergelijken met andere modellen?

De Bose winkel garandeerde me dat ik hier blij mee zou zijn. Anders zou ik het binnen 30 dagen terug kunnen brengen. Alleen kan ik nergens de Sennheiser testen.
De geluidskwaliteit heeft wel iets te lijden als je de NC aan zet. hier ook gelijk een groot voordeel dat je het uit kan zetten ten op zichtte van de QC35. Door het uitzetten gaat de geluidskwaliteit een stuk omhoog, dit is fijn als je hem gebruikt als je geen herrie om je heen hebt zoals thuis. Volgens andere reviews die ik op internet hebt kunnen vinden is de noicecancelling op de QC35 nipt beter maar is de geluidskwaliteit van de Sennheiser weer beter. ook fijn is het standje waar de koptelefoon zelf meet hard de NC aan moet, hierdoor staat hij niet altijd maximaal aan en dit heeft zeker effect op de geluidskwaliteit

De bediening werkt inderdaad niet via de aux kabel, maar aan de computer doet de bediening het wel als je hem over usb gebruikt.

Ik ken helaas niemand die een vergelijkbare koptelefoon heeft en dus kan ik ook geen goede vergelijking maken. De Noicecancelling werkt erg goed, ik heb hem nu een week gebruikt in de herrie. Zodra je het aanzet sterft alles mooi weg en kun je van de muziek genieten. In mijn situatie(veel zware stampende machines) filtert hij niet alles weg maar ik zou zeggen zo'n 90% als je geen muziek op hebt staan. zodra je dan de muziek aanzet hoor je er praktisch niks meer van.

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 5 augustus 2016 16:21]

Bijzonder dat het geluidskwaliteit bij de PXC550 achteruit gaat als je ANC aan zet. Bij de QC35 is het juist andersom. Als de ANC uit staat, is het geluid minder krachtig en hoor je juist veel geruis om je heen.

Naar wat voor genres luister je? Of is dat zoals bij mij helaas van alles (van techno tot rock en zelfs latin music)?

En welke website precies heb je het gekocht? Ik kreeg vorige maand een mail van Sennheiser dat ik tot de herfst moet wachten eer ik het in NL mocht kopen.

Edit: of de Denon, B&W, Beats, Sony en Bose goed zijn, hangt voor een deel ook af van het muziek die je luistert.

[Reactie gewijzigd door androids op 5 augustus 2016 18:34]

Ik heb hem besteld via de site van sennheiser, ook 30 dagen terugsturen zonder moeilijkheden stond er bij gelood ik. ik dacht gelezen te hebben dat de NC van de bose niet helemaal uit kan. Het geluid word niet per se slecht maar het verananderd wel iets als je het aanzet, het luisterd vooral wat rustiger als de ANC uitstaat.
Ik luister van alles, vooral metal, dance en rockmuziek. De bass is niet heel sterk maar het geluid klinkt erg gebalanceerd en helder dus ook dance klinkt erg goed naar mijn mening.
Ok, ik zal nog eens kijken op de sennheiser site dan.

De QC25 en 35 werken gewoon wel als de batterij leeg is of als het uit staat. Alleen hoor je de omgeving goed en is het geluid slechter. Je kan zeggen dat je alleen goed geluid heb met ANC... Zo te horen scoort de PXC550 beter. Overigens vond ik de Momentum niet per se beter dan de QC35. Heb je die ook beluisterd? En ga je de PXC550 houden?

Kan je ook opladen en luisteren tegelijk? Verrassend vond ik. De QC35 namelijk niet.
Ik heb de momentum niet beluisterd maar volgens de klantenservice is de anc op de PXC550 ook beter.

Opladen en luisteren kan gewoon, dit kon ook al op mijn jabra koptelefoon, het verbaast mij dat dit bij de bose niet kan. Je zit uiteraard alleen met minder bewegingsvrijheid vanwege de kabel. Je kan meerdere apparaten tegelijk koppelen, als hij via usb aan mijn laptop zit kan ik ook nog van mijn telefoon geluid afspelen, maar ook dit kon al met mijn jabra van de helft van het geld.
Hij doet het inderdaad ook als ik hem uitzet en via de aux aansluit
Opladen en luisteren tegelijk zou prima kunnen op mn laptop of met een powerbank als je zit. Ik luister nu ook met kabel op m'n Windows laptop. Op een of andere manier heeft Bose geen drivers voor Windows, waardoor bluetooth niet werkt. ANC wel. Op de Mac doet bluetooth en wel uitstekend.

Meerdere apparaten koppelen is we handig idd. Luisteren via de iPad en als je iPhone gaat, hoor je dat ook. Dat is zeker nice.

Waarschijnlijk ga je dat niet meer krijgen, maar ik was wel gecharmeerd van de koptelefoons met AA batterijen. Kan je altijd bij je hebben en je hoeft in principe nooit meer op te laden. AA's zijn niet duur, wel minder goed voor het milieu misschien.
Tx voor je extra feedback en review.

Ik ga zondag eens kijken of ik de PXC550 ergens kan beluisteren. Via de Sennheiser site heb ik het nu ook gevonden. Nog niet zo snel kunnen lezen of je hier ook 30 dagen hebt. En anders hou ik de QC35 denk ik. Ook een mooi apparaat.

[Reactie gewijzigd door androids op 5 augustus 2016 22:15]

zoals ik al zij heb ik dat ook uiteraard getest en soms heb ik hem ook gewoon op zonder muziek gewoon omdat het dan lekker rustig is, dan filtert hij in mijn situatie 90% van alle machine herrie. als er niet heel veel geluid is dan filtert hij gewoon alle constante geluiden weg. een radio bijvoorbeeld zal je nog wel best goed horen omdat dit niet een constant geluid is.
Dank voor je review. Hoor je beide apparaten dan even hard, of kun je op het apparaat (bijv. je telefoon) dan het volume regelen voor die source?
dag zao,

Je kan per apparaat uiteraard gewoon het volume naar de bluetooth regelen.
op de koptelefoon zelf pakt hij soms het volume van het apparaat waar je mee verbonden bent maar soms pakt hij ook zijn eigen volume, bijvoorbeeld op mijn laptop pakt hij het volume van windows als ik via usb verbonden ben.
Hey, dank. Ik bedoelde: kun je beide apparaten tegelijk horen en dan op de bron het volume per kanaal regelen.
Inmiddels heb ik de koptelefoon zelf :) en ben ik er dus achter: het kan niet. Hij kan wel met 2 apparaten verboden worden, maar het apparaat dat als laatste een signaal stuurt, die hoor je.

Helaas dus geen manier om hem als game-headset te gebruiken met een TV + PS4.
ah zo Dat is inderdaad niet het geval, als ik een melding krijg op mijn telefoon en ik heb een film aan staan pauzeert hij inderdaad het filmgeluid.

Maar bevalt hij je verder wel goed dan?
Hij bevalt goed ja. Ik merk wel dat hij moest `inspelen`; het geluid is na ~5uur een stuk helderder.

Wel is aptX niet vlekkeloos heb ik gemerkt (soms packetloss), maar dat schijnt aan mijn telefoon te liggen (OnePlus 3)

Mede dankzij je review aangeschaft, dus dank voor de tip.

Voor anderen: in de ING rentepunten winkel is hij 220,-- (+ 10k punten)
Verwijderd. Moest reactie zijn op hierboven.

[Reactie gewijzigd door androids op 5 augustus 2016 21:03]

Hallo Roberto250b,

Heeft deze Sennheiser PXC 550 active noise control of Sound masking?

De sennheiser-pxc-480 heeft helaas alleen Sound masking...

productreview: Sennheiser PXC 480 (Zwart) review door -Elmer-

Zie verschil in noise control: https://www.speechprivacy...-masking-vs-cancellation/
Dag Sermo,

Voor zover ik weet heeft de PXC550 Active noice control hij werkt ook prima als je geen muziek afspeeld en gewoon alleen even van de herrie af wilt
Hallo Roberto250b,

Als je geen muziek luistert, hoort je dan (heel) zacht "witte" ruis bij de Sennheiser PXC550 Active noice control?

De sennheiser-pxc-480 heeft helaas alleen Sound masking waardoor je (heel) zachte "witte" ruis schijnt te horen; zie ook de link in mijn bericht van:

Sermo

4 februari 2017 14:23

[Reactie gewijzigd door Sermo op 8 februari 2017 09:28]

Als ik geen muziek afspeel merk je wel dat hij aanstaat, er is eigenlijk altijd wel geluid wat hij kan weg filteren. maar voor de rest hoor je geen vervelende geluiden en is het gewoon stil. Bij de standje 1 op de koptelefoon past hij de NC ook dynamisch aan dus dan is het antigeluid ook niet altijd maximaal als dat niet nodig is.

Wat ik van de foto's kan zien heeft de PXC480 volgens mij ook minder microfoons om alles op te nemen PXC550 heeft 4 grills waar microfoons achter zitten (elke cup 2) en de PXC 480 slechts 1 per cup als ik dat zo zie op de foto's.

zoals ik en vele andere reviewers al aangegeven hebben is dat de geluidskwaliteit top is. Ze zeggen als je per se de allerbeste NC wil dat je dan voor de Bose QC35 moet gaan. Kwa geluidskwaliteit krijgt de sennheiser wel overal de hogere score.
@ Roberto250b,

Bedankt voor jouw reactie!

Groet,

Sermo
Bedankt roberto250b voor jouw reactie!
Hallo Roberto250b,

Je schrijft dat er met gevarieerd geluid weinig gefilterd wordt. Hoe schat je in dat ze het doen in een kantoortuin? Is dat wat je bedoeld met 'gevarieerd geluid'?

Groet,
Petra
Dag Petra,

Ik bedoel met gevarieerd geluid piekgeluiden zoals iets wat op de grond valt of een dichtslaande deur
De koptelefoon meet steeds de omgeving en alles wat constant is filtert hij mooi weg zoals een motorgeluid van een auto of een machine. Ik durf niet te zeggen hoe hij het doet in een kantooromgeving, maar verwacht wel dat het gros wel word weg gefiltert.
Een kwestie van proberen, je kan hem in nederland altijd retourneren als hij niet aan je verwachtingen voldoet.
Ik ben benieuwd of je oren regen de kussens komen en of dat storend is na lange tijd.

Ik heb hem even opgehad .. viel me meteen op maar die korte tijd was het niet storend

maar voor langere tijd weet ik het dus niet.
Bij mij raken mijn oren de kussens niet echt volgens mij, ik heb er in ieder geval totaal geen last van, ik vind hem zeer comfortabel maar dat is persoonlijk uiteraard. :)
Dank je voor snelle antwoorden.
Ik ga dinsdag nog eens opdoen en luisteren.
Goeie review!
Hoe presteert het kwa surround sound, ik ben ook van plan om te gamen.
dag bob,

Ik heb geen idee of er soiezo een stand op zit voor surround sound, ik gebruik hem maar heel af en toe om te gamen, maar het werkt gewoon erg goed, de microfoons werken ook prima, geen klachten van andere spelers over de geluidskwaliteit