Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietComfort 35 (Zwart) Review

Point.Flare 24 juli 2016, laatste update op 9 augustus 2016, 2.862 views

Bose QuietComfort 35 (Zwart)

Over het algemeen ben ik erg tevreden met de hoofdtelefoon, met enkele kritische kanttekeningen. Het is niet de perfecte hoofdtelefoon, maar doet wat hij beloofd te doen met verve.

Pluspunten

• De Noise Cancellation is werkelijkwaar fenomenaal
  • Verbinden is heel makkelijk en de Bose app maakt updaten en instellingen wijzigen peanuts
  • Goede clamping force, geen bankschroef-gevoel
  • Carry-pouch is van goede kwaliteit

Minpunten

• Balans, soundstage en details van het geluid zijn niet top-of-the-line
  • Bouwkwaliteit niet volledig hufterproof
  • Uiterlijk is simpel
  • Bluetooth geen APTX

Bose Quietcomfort 35 review

Ik heb de hoofdtelefoon gekocht omdat ik sinds kort onder de rook (start- en landingsbaan) van Schiphol werk. Ik kan amper nadenken, dus een noise-cancelling hoofdtelefoon is geen luxe. Op dat vlak is de Bose Quietcomfort werkelijk fenomenaal.

De volledige inhoud van de doos
Noise Cancelling
Als je de hoofdtelefoon de eerste keer opzet en de active noise cancelling inschakelt is de ervaring bi-zar. Omgevingsgeluiden vallen weg, of worden tot een minimum gereduceerd. Je hebt werkelijk waar rust en stilte om je heen. Overvliegende vliegtuigen (op ongeveer 500-1000 ft.) verliezen hun zware brom en enkel de hoge tonen ontsnappen aan de noise cancelling (hetzij sterk gereduceerd). Gesprekken en stemmen neigen wat meer naar gemompel op de achterzijde en een draaiende airconditioning verdwijnt simpelweg. Als je daarbij nog eens muziek inschakelt zit je in je eigen wereld. Op dit vlak is de Quietcomfort meer dan een goede keuze.
Geluidskwaliteit
Wat betreft de geluidskwaliteit ben ik enigszins teleurgesteld.De kwaliteit is acceptabel en de rust aan je oren van de noise cancelling maakt luisteren op een plezierig volume in alle omgevingen mogelijk. Alleen in vergelijking met mijn oude hoofdtelefoon (Sennheiser HD600) vind ik de balans verre van neutraal (bas is overdreven aanwezig). Je mist wat sprankeling en detail in de muziek, die het normaal zo plezierig maken om een hoofdtelefoon te dragen. Nu kan er het één en ander worden aangepast aan de equalizer om het geluid wat neutraler te krijgen, maar echt in balans krijg je het niet. De soundstage (het ruimtegelijk gevoel van geluid) is vergelijkbaar met andere gesloten hoofdtelefoons. De muziek klinkt voornamelijk in je hoofd (tussen je oren). Ik heb nog geen burn-in gedaan, dus ik kan niet inschatten hoeveel het geluid nog zal ontwikkelen.
Bluetooth
De Bluetooth functionaliteit is zeker een pré, je hebt alle (10m) bewegingsvrijheid. De applicatie van Bose laat je daarbij alle instellingen aanpassen, die je nodig hebt. Bellen met de hoofdtelefoon werkt naar behoren. De externe feedback (je eigen stem) werkt goed en maakt dat je natuurlijker een gesprek kan voeren. De bediening op de hoofdtelefoon werkt zoals elke andere bluetooth bediening. De gekozen plek is logisch en de voelbare scheiding tussen de knoppen maakt dat je niet de verkeerde knop in drukt. De NFC is tevens een fijne toevoeging. Pairen gaat probleemloos met deze techniek. Geen geklooi met zoeken, wachtwoorden en weet ik wat meer. Telefoon er tegen aan, accepteren en gaan.

Hierbij een kleine toevoeging op de eerdere review. Ik ben er inmiddels achter dat de hoofdtelefoon GEEN APTX ondersteund, wel AD2P. Dit houdt in dat er een latency van 120ms is. Dit maakt de hoofdtelefoon ongeschikt om via bluetooth te gamen. Heel erg jammer, gezien de hoofdtelefoon prijzig genoeg is om er geen tweede hoofdtelefoon naast te hoeven hebben. Bedraad is het uiteraard wel acceptabel omdat de bluetooth protocollen worden omzeild. Het ontbreken van APTX is echter wel een gemiste kans. Dit zou ook parten kunnen gaan spelen bij het kijken van filmpjes bijvoorbeeld.

De bediening van de hoofdtelefoon. Je ziet hier ook gelijk dat het zwarte ontwerp een stofmagneet is.
Comfort
Het dragen van de hoofdtelefoon is een genot. De extreem zachte oorkussens en comfortabele hoofdband geven weinig druk op de oren en het hoofd (clamping force). Een gesloten systeem houdt altijd wel meer de warmte vast, maar de Bose lijkt daar minder last van te hebben dan anderen. De hoofdtelefoon laat zich makkelijk langere tijd dragen, zonder dat het oncomfortabel of zweterig wordt.

De binnenzijde van de hoofdtelefoon. L en R netjes gemarkeerd.
Ontwerp
Het ontwerp van de hoofdtelefoon is basic en simpel. Voor sommigen is dit een pré, voor mij niet. Van mij mag een ontwerp best wat ballen tonen. Het mat zwarte plastic met Bose logo is strak en van deze tijd, maar is niet half zo plezierig voor het oog als bijvoorbeeld de Sennheiser Momentum 2.0 Wireless (ook Noise Cancelling). In hoeverre hij hufterproof is, durf ik geen harde feiten te geven. Ik ga hem niet buigen en vouwen. Op het oog voelt hij zwaar en solide, maar het vele plastic maakt dat ik hem niet met een randje of iets dergelijks kennis wil laten maken. De bijgeleverde harde schaal zal de hoofdtelefoon goed beschermen tijdens meenemen. Deze carry-pouch is zeker een pluspunt! De schaal is netjes en goed afgewerkt. Binnenin kan je alle accessoires van de Bose meenemen (USB laadkabel, 3,5mm mini jack kabel en de vliegtuigadapter).

De Bose in de harde schaal. een vakje voor de kabeltjes en naast de hoofdtelefoon een geïntegreerd plekje waar de vliegtuigadapter in zit (Bose logo).
Batterijduur
In tegenstelling tot eerdere modellen van de Quietcomfort zit er met de komst van de 35 een accu ingebouwd. Voor sommigen is dit een nadeel, voor mij een voordeel. Het scheelt gehannes met batterijen die leeg gaan en die vervangen moeten worden. Daarbij is het geheel netjes in één draadloos geheel geïntegreerd. Nadeel kan zijn dat wanneer je midden in een vlucht zit de hoofdtelefoon opeens leeg blijkt te zijn en je geen active noise cancelling meer hebt (de hoofdtelefoon blijft dan overigens met draad bruikbaar). Aan de andere kant zou je de hoofdtelefoon 20 uur op één lading moeten kunnen gebruiken. Nu heb ik dat nog niet getest met een stopwatch, maar een acculading is meer dan genoeg voor een volledige dag (tijd die je wakker bent) de hoofdtelefoon te gebruiken. In mijn beleving moet je hem gewoon aan het einde van de dag opladen, als je hem de volgende dag weer wil gebruiken. Dit is niet anders dan je mobiele telefoon. Ik neem aan dat je die 's nachts oplaadt, zelfs al heb je nog 30% over. Dat is bij dit niet anders. Een nette feature is de stem die je bij inschakelen het batterij percentage vertelt, zodat je een idee hebt hoeveel leven er nog in zit. Zelfs zonder de Bose-applicatie te openen.

Laden geschiedt via de micro-usb poort. Hier vind je ook de twee LED indicatoren voor batterij en bluetooth.
Mijn oordeel
Laat me duidelijk stellen dat de hoofdtelefoon met 379 euro geen aanschaf tussendoor is, met welke standaard je ook meet. Voor die prijs zijn er andere hoofdtelefoons te krijgen die misschien beter zijn in de geluidskwaliteit, of beter zijn in stereo imaging, of voor welk ander doel je ze ook nodig hebt. BEHALVE voor noise cancelling. Ik durf met enige zekerheid te stellen dat dit de beste toepassing is die ik heb mogen beluisteren.

Wil je een hoofdtelefoon die natuurgetrouw geluid kan weergeven of waar je echt jezelf in kan verliezen, dan raad ik je van harte aan een andere optie te kiezen. Wil je rust aan je hoofd in een luide / drukke omgeving met de mogelijkheid tot muziek luisteren, dan raad ik je de Bose Quietcomfort 35 met alle liefde aan.

Mocht je iets aan mijn review hebben gehad, of misschien wel een vraag hebben. Schroom niet om de comments te gebruiken! Ik beantwoord je met alle liefde!

Was getekend,
Boy (aka. Point.Flare)

edit 4 augustus: Toevoeging over Bluetooth protocol.
Edit 9 augustus: Prijs toegevoegd.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 35 (Zwart)?

Bedankt voor de review, erg informatief en constructief critisch.

Miste alleen voor welke prijs je hem hebt aangeschaft / beoordeeld.
Ga ik gelijk even toevoegen. :) En aangezien ik reacties op mijn review niet mag modereren: +1

[Reactie gewijzigd door Point.Flare op 9 augustus 2016 09:53]

Top review. Voor mij is het eigenlijk wel een nadeel dat er een accu in zit t.o.v. batterijen.
Batterijen kan ik extra meenemen (zoals je aangeeft bijvoorbeeld op een wat langere vlucht)
Nu moet je dus een adapter meenemen als je op vakantie gaat om je koptelefoon op te laden.. dat is onhandiger dan een doosje batterijen die je op elke straathoek kan kopen.

Daarbij verliest een accu naar verloop van tijd ook capaciteit dus de vraag is, wat doet de koptelefoon qua levensduur na bijvoorbeeld een jaar of 3/4? Ik snap dat jij daar ook geen antwoord op hebt maar het is wel een vraag die in mijn hoofd blijft hangen..

Jammer... ik zoek een opvolger voor mijn Bose On-Ear v1 maar het feit dat deze een accu heeft doet mij zwaar twijfelen..
Wanneer heb je een vlucht die langer duurt dan 20u? Enkel als je een lange overstap hebt, kan het moeilijk worden. Maar dat zou je mobiele telefoon ook niet redden. De hoofdtelefoon laadt op met 5v micro USB. Iets dat ruim voorhanden moet zijn, ook zonder stopcontact, bijvoorbeeld met een powerbank.

Wat betreft die capaciteit durf ik natuurlijk geen uitspraken te doen. Er zit wel een iets afwijkend plastic vakje aan de top van de hoofdtelefoon. De accu lijkt dus vervangbaar, maar daarvoor zou ik even een breakdown moeten bekijken..
Het gaat natuurlijk niet alleen om reguliere vakantie vluchten. Auto vakanties hebben bij mij met regelmaat wat langer geduurd dan 20 uur. Dan zit ja natuurlijk niet non-stop met zo'n ding op je kop (in het vliegtuig ook niet) maar toch.. een accu vind ik niet zo heel handig. Ieder zijn voorkeur denk ik dan maar.
De accuduur kan verlengd worden door hem simpelweg bekabeld te gebruiken. In plaats van 20 uur kun je er dan max 40 uur mee doen (bluetooth is dan dus uitgeschakeld, NC staat aan).
Waarom heb je voor deze gekozen ipv de Sennheiser waaraan je refereert?
De ANC van de Bose is vele malen sterker dan die van Sennheiser. Al schijnt de laatstgenoemde wel een iets natuurlijkere demping en geluid te hebben. Mijn werkplek is dusdanig rumoerig dat ik zonder twijfel voor betere ANC kies, boven het Sennheiser geluid. Als de overlast iets minder was geweest had ik waarschijnlijk de Sennheiser gekozen. Dat is normaliter mijn brand-of-choice.

Daarbij is de Sennheiser nog eens 50 euro duurder dan de al redelijk prijzige QC35.
Heeft het een ingebouwde equalizer?
Heeft het een ingebouwde equalizer?
Er vindt altijd wel een bepaalde vorm van equalizing plaats. Elke fabrikant heeft zijn eigen karakteristieke geluid. Ik geloof best dat Bose hun hoofdtelefoon kleurt.

Als je echter zelf de kleurtoon wilt instellen, zal je de EQ op je output moeten regelen (PC, telefoon, walkman, discman, mp3 speler, enz.).