Tweakers zegt: 8,5

Sony Xperia Z5 Compact Zwart - Reviews

Specificaties 4,6" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z5 Compact Zwart Review

SePtiCTaNk 23 juli 2016, laatste update op 23 juli 2016, 604 views

Sony Xperia Z5 Compact Zwart

Sinds enkele dagen heb ik de Sony Xperia z5 compact. Hieronder volgen mijn eerste ervaringen. Het toestel is snel, handzaam en ziet er fraai uit.

Pluspunten

• Zeer handzaam
  • Snel
  • Goede accuduur
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Water- en stofdicht
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Batterij niet zelf vervangbaar
  • Kleine Sony ui dingetjes

Sinds enkele dagen heb ik de Sony Xperia z5 compact. Hieronder volgen mijn eerste ervaringen. Dit is geen indept review.

De Sony Xperia z5 compact wordt geleverd met oplader (usb kabel en stekker) en screen protector, maar zonder oordopjes. Met name de screen protector vind ik een fijne toevoeging

Hiervoor had ik een Nexus 5X 16GB en daarvoor de Samsung A3 2016. Ik had het gemak van een kleiner formaat en goede accuduur van de A3 2016 en de snelheid van de Nexus 5X. De downside van de A3 2016 was de snelheid en camera en van de Nexus was dat de accuduur en het niet uit te breiden geheugen. De Sony Xperia z5 compact biedt de voordelen van mijn beide voorgaande toestellen; ik ervaar de z5 compact als snel, met een lange accuduur en handzaam formaat. Het standaard geheugen van 32GB is daarnaast ook nog uit te breiden met een micro sd kaartje. De huidige prijs van 439 euro bij Coolblue vind ik zeker acceptabel.

De sot die ik behaal is nog niet maximaal gemeten. Ik kom in 24 uur standby tijd tot een sot van 3,5 uur en er is nog 40% accu over. Ik verwacht aan het eind van de dag ergens rond de 6 uur sot te komen als ik de z5 compact vroeg in de ochtend van de prik haal.

Vooraf las ik over het mindere scherm van de z5 compact en de warmteontwikkeling. Van beide punten heb ik geen last. Het scherm oogt prima en de temperatuur was alleen nog tijdens de allereerste installatie wat hoger. De afgelopen dagen, nadat alle updates binnen zijn gekomen, heb ik tijdens mijn normaal gebruik (browsen, YouTube, appen en bellen) geen last van een warm toestel. Ik film niet in Uhd, een activiteit die de foto app van de z5 compact zou laten crashen vanwege oplopende temperaturen, dus daar heb ik ook geen last van. Ik heb het echter ook niet uitgeprobeerd.

Iets wat ik irritant vind is dat ik elke keer een melding krijg als ik de automatische synchronisatie uitzet. Dit gebeurt ook als ik de mobiele dataverbinding uitzet, bijvoorbeeld omdat ik thuis op WiFi kan. Kleine dingetjes, waar de community om vraagt dat Sony dit aanpast in een update. Maar helaas, vooralsnog is dit aan dovemansoren gericht.

Al met al ben ik zeer tevreden met de aanschaf van de z5 compact. Dit is misschien wel mijn fijnste toestel sinds lange tijd.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Compact Zwart?

Hoewel ik de iphone 4s veel vloeiender vind scrollen en de kleuren meer highend vind ogen (kan het ook niet anders omschrijven, iphone geeft minder gevoel van pixelation ofzo). Is de z5 toch fijner. Je mag meer van Android OS en wil ook niet meer terug naar dat domme iOS. Nadeel is dat je geen bestanden groter dan 4gb kunt verplaatsen van intern geheugen naar SDCard. Je krijgt dan de melding 'couldn't 1 move file'. Er wordt precies 4gb vh bestand gekopieerd maar de de rest vh bestand niet. Gelukkig kunnen deze bestanden wel helemaal worden overgezet naar een aangesloten USBstick. De witte versie zal na verloop van tijd waar je handen de zijkanten vasthouden, lichtelijk vergelen. Ik vraag mij af of je dit kunt herstellen. Ook voelt de z5 nogal plastic aan. De achterkant zou van glas zijn gemaakt. Maar ik voel hier door het hele lichte relief niets van terug. Nog een minpunt is de rode led die elke 5 seconden knippert als je accu bijna leeg is. Als migraine patient houd ik niet zo van knipperlichten. Ook legt Sony een prioriteit op updaten van Android en Sony software. Dit blijkt op mijn toestel steeds een tweedelig proces en kan wat tijd in beslag nemen (in totaal ruim een uur zoniet meer). Het lijkt alsof Sony, Android OS twee keer update. En als je het updaten uitschakelt ontvang je steeds popups van Sony om je telefoon te updaten. Deze kun je wel wegklikken en aanmerken als 'later' en dan 'cancel scheduled date' (vervelend). Maar je blijft deze houden. Verder is 'jailbreaken of rooten' ook niet super eenvoudig. Als laatste mag je van google niet direct laten downloaden naar je USB stick. Dus torrents met bestanden groter dan 4gb moet je eerst naar intern geheugen downloaden (wat niet altijd kan want je hebt in totaal maar 32gb waarvan Android al ruim 12gb opeist inclusief apps. Dus bestanden groter dan 20 gb gaat niet door). Dan overzetten naar USB.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 12 november 2017 21:33]