Lenovo ThinkPad T61 (6464WAP) Review

Thessalo 22 juli 2016, laatste update op 22 juli 2016, 469 views

Lenovo ThinkPad T61 (6464WAP)

Zolang de machines nog in de handel zijn, is een recensie handig bij 't vergelijken, maar wat ze echt voorstellen weet je natuurlijk pas als ze een tijdje in gebruik zijn. De indrukwekkende recensie van Jona is nu al weer acht jaar oud. Is 't eigenlijk nog wat, zo'n T61?

Pluspunten

• Robuust
  • Verhoudingsgewijs stil
  • Kan best redelijk mee

Minpunten

• schermresolutie
  • geen stereomix

Wat, hoe, waarom?
De uitgebreide recensie vanJona says it all: hij licht elke denkbare kant van de T61 toe en is behoorlijk tevreden. Maar dat gaat vooral natuurlijk over destijds (2008).
Wat nou als je n nog tegen zo'n machine oploopt? Doen of niet doen? En hoe houdt die zich eigenlijk na redelijk intensief gebruik? Ze staan voor lage prijzen te koop in de grotere tweedehandszaken, dus de vraag lijkt me zinvol.

Ik liep een tijdje geleden "voor weinig" tegen een paar T61's en heb ze een paar maanden in gebruik. Tijd voor een verslagje.

Hieronder geen nieuwe uitgebreide technische analyse, maar een paar gebruikservaringen. De techniek is uitgebreid bij Jona aan de orde gekomen en voor zover ik weet, zijn er geen veranderingen meer te verwachten. :)
Machines
Drie stuks T61 (66xx/77xx) breedbeeld, waarvan n met een rotte video en andere ouderdomskwaaltjes. Toch handig (zie onder). En docking station, drie voedingen. Geen OS, maar ooit uitgeleverd met Vista.
Bouwkwaliteit/Mechanisch
De T61 was een kantoormachine. Er is behoorlijk mee gesjouwd en intensief mee gewerkt. Daar is vrijwel niets van te zien.
Kast: stabiel as ever en zoals Jona al zei: het scherm heeft stevige scharnieren. Die blijken nog altijd even stevig.

Toetsenbord? Ok. De letters zijn niet eens afgesleten. Niks zit (onbedoeld) vast en voor zover nodig zijn ze snel los te wippen, zodat je eronder kunt schoonmaken. (Datzelfde geldt overigens voor mijn IBM 310E uit 1995. Lang leve traditionele kwaliteit..)

Tamelijk stille machine. Wel de fan schoonblazen.

De kunststofbescherming wordt wat dof, maar wat wil je...

De robuuste en logische mechanische opbouw kon ik ongewild testen doordat ik op dag n een van de machines van de tafel stootte. Uiteraard niet de T61 die toch al kwakkelde, maar een goede, en die viel op zijn schuine punt. 8)7
Alles deed het nog, behalve de voedingsplug en natuurlijk die p het moederboard en niet die aan de voeding zelf... In mijn ervaring met andere machines is het dan meestal feitelijk einde verhaal.
Om te beginnen loste het dockingstation dat op, dat heeft een eigen aansluiting en dus ging alles verder prima. Harddisk ok, geen scheuren, niks.
Ik ben troep aan het opruimen en dus heb ik gisteren de amechtige derde T61 gesloopt. De voedingsplug bleek met een schroefje en een opschuifstekker vast te zitten. Na een half uurtje schroeven was de gescheurde stekker van de andere machine vervangen en werkt die nu ook zonder docking station.
Uit elkaar schroeven gaat makkelijk, maar er moet wel veel los. Voor mijn gevoel meer dan bijvoorbeeld bij de T41/43, waarop bovendien de aanduiding van de schroeven voorbeeldig is aangegeven. Dat geldt overigens al bij het uitbreiden c.q. het vervangen van
het geheugen
Er zat respectievelijk 2 en 4gb in de machines. Lenovo geeft 4Gb als maximum op, maar de fora zijn het daar niet allemaal mee eens. Ik heb niet geprobeerd om boven de 4Gb uit te komen, voor zover er al geschikte modules te krijgen zijn, heb ik ze in ieder geval niet.
Video en beeldscherm
Jona was gematigd tevreden met het beeldscherm en daar had hij gelijk in. En dan had hij het nog over de 4:3 met hogere resolutie. De schermen doen het prima, ik zie geen vlekken of uitvallers, geen vals licht en je kunt de helderheid redelijk instellen. Maar de kijkhoek is maar matig en de resolutie van 1280x800 was destijds al aan de lage kant en nu gewoon ouderwets en voor veel zaken eigenlijk te laag. Hooguit handig als je een leesbril nodig hebt. Ik zag dat je voor rond de tachtig euro een 1920x1080 scherm (plane) kunt kopen, maar heb geen flauw idee of je dat straffeloos erin kunt zetten. Ik heb het bij een T41 en T43 wel eens gedaan, en dat ging gezien de logische bouw goed, maar hier zit je mogelijk ook met (video-) technische factoren Ik hou het op een leesbril.

Je kan er natuurlijk wel een andere monitor aanhangen via de
externe aansluitingen
Daar zitten er heel wat van op, maar wie gebruikt nog een:
- modem?
- vga-monitor?
- pc-card ?
- 1394/Firewire (jazeker, op dit model zit er een..)
en van het docking station:
- RS232?
- PS/2?
- Centronics (parallel)?

De vier extra USB 2 aansluitingen en de DVI van het dock kunnen nog relevant zijn, maar verder is dat 't wel. Een camera zat trouwens nooit in of op de T61.
Netwerk
1Gb bedraad: uitstekend. Wifi: ik heb het standaardmodem erin zitten en niets te klagen: 2.4 n 5 Mhz band. Bij normaal gebruik geen klagen over het bereik. In deze machine zat ook redelijk goed verborgen nog een slotje voor een mobiele chip. Niet uitgeprobeerd.
Via wifi kan iets als Youtube soms wel wat traag worden.
Geluid/beeld
Echt veel herrie komt er niet uit de speakers, maar het is redelijk acceptabel. Koptelefoon en microaansluiting is hier nog gescheiden. Ik zag dat de Lenovo 510 die akelige gecombineerde 1-stekker oplossing heeft.
De geluidskaart heeft geen stereo-mix en voor mij is dat een echt en hinderlijk nadeel. Er is omheen te fietsen met software, maar dat gaat niet altijd lekker. Ik word daar zelfs een beetje boos van :(

Ik heb het dicteerprogramma Dragon er eens op gezet. Dat werkt zelfs via de interne microfoon, maar het blijft gedoe. Kan ook aan Dragon liggen, dat overigens behoorlijk geheugen en tijd vreet.
OS en modernisering
Op deze machines had volgens de stickers Vista gezeten. Op de ene heb ik W7Pro gezet en later W10, werkt prima. Bij Lenovo zijn veel aangepaste -althans bruikbare- drivers te downloaden en zelfs de fingerprintreader doet wat hij doen moet.
Een SSD monteren is natuurlijk een fluitje van een cent en heeft zo zijn voordelen, al spetteren die volgens mij nou ook niet echt.

Op de andere staat Ubuntu 16.04, in de Ubuntustudio versie. Loopt als een zonnetje out-of-the-box. Dat heb ik bij IBM's wel eens anders gezien. Wel even naar het oude softwarecentrum downgraden want de nieuwe werkt (nog) niet.
Let op!
Ik kan aanraden om te de Middleton-bios upgrade uit te voeren. Dat is een extern ontwikkelde bios die onder andere de "white list"verwijdert, zodat je elke hd kan installeren en de SATA snelheid naar SATA2 verdubbelt (3Gb/s). De andere features heb ik niet geprobeerd.
Gebruik
Voor normaal (kantoor-)gebruik is deze machine volgens mij nog altijd zeer geschikt. Dat zal meteen het probleem van de laptop industrie zijn.
Bij mij draait Office 2016 zowel als Libreoffice 5.x. zonder problemen of oponthoud. Audacity neemt voor sommige acties de tijd, maar niet zo dat ik het lastig vind. Een paar grafische toepassingen, en zelfs een oud beestje als Adobe PS2, nemen wat tijd om te laden, maar lopen verder naar tevredenheid.
Ubuntu hardinfo meldt als benchmark bijvoorbeeld 11.19 voor Blowfish en 4.7 voor Fibonacci. Leuk om te weten, maar ik kijk alleen of hij (te) traag is en dat ervaar ik niet.
Doen of niet doen?
Als ik door de jaren heen de IBM/Lenovo's vergelijk met wat ik aan Acer, Toshiba of Compaq voorbij heb zien komen zijn die onvergelijkbaar beter: de robuustheid, de serviceability, de support (drivers/eigen software) ervaar ik als de beste en betrouwbaarste. Ik heb een ASUS van ongeveer even oud, die prima werkt, ik vind de support zeer matig. Ik had een dure HP, waarvan ik de service als ronduit slecht heb ervaren. De Toshibasite vind ik rommelig en ACER spreekt voor zichzelf.
Deze machine kan meekomen bij normaal gebruik en zowel het toetsenbord (z belangrijk) als de onvolprezen pointer (ik snap niet waarom niet iedereen zo'n dopje in het midden van zijn toetsenbord gebruikt ipv een muis) zijn en blijven twee oersterke punten.

Accu's zijn nog altijd te bestellen en zeker in China niet zo heel duur.

T61's zijn hier en daar voor rond de honderd euro te koop. Voor dat geld heb je volgens mij een prima werkpaard. Beetje op leeftijd, maar zeker niet rijp voor de slacht. Ik zeg: doen.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T61 (6464WAP)?