Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One Mini P180 (Zwart) Review

Bjornmeijer935 2 september 2009, laatste update op 3 september 2009, 5.827 views

Antec Performance One Mini P180 (Zwart)

Pluspunten

• Voelt stevig aan
  • 200mm fan met fan controller
  • Heeft 2 compartimenten
  • Simpel maar stijlvol ontwerp
  • Resoneert niet
  • Binnen en buitenkant goed afgwerkt
  • Is stiller dan een normale kast
  • Deurtje heeft een dubbel scharnier
  • Onderste bracket kan met een fan gebruikt worden met enige aanpassingen

Minpunten

• Deurtje is niet erg stevig
  • Power & reset knop zit achter het deurtje
  • Vol formaat mATX past maar net
  • Onderste bracket kan niet gebruikt worden met een kaart die langer is dan 22 cm
  • 120mm fan vrij luidruchtig
  • Bovenste 5.25 bay is niet geschikt voor sommige optische drives

Gebruikte hardware:

Videokaart: Sapphire HD4890 Toxic Gamestar 1GB
HDD: Hitachi Deskstar 640GB, Seagate Barracuda 500GB
Optisch: BenQ DVD-ROM

Inleiding:
Ik heb recent mijn oude systeem verkocht omdat ik een handzamere en stillere kast wou, zodoende heb ik deze kast gekozen.

De doos:
De Mini P180 zat veilig weggeborgen in de stevige kartonnen doos, de Behuizing werdt beschermd door 2 schuimblokken met dun karton aan de binnenkanten.
Op de doos zelf staat het vol met de P180 al geeft dit wel een verkeerd beeld van hoe de kast er nou echt uitziet want de foto's zijn donkerder ge´llustreerd dan dat de kast eigenlijk is, dit komt doordat de kast moeilijk te fotograferen is.

De buitenkant:
De kast zelf(frame) is helemaal zwart, de voor en zijpanelen hebben een gun-metal kleur. Zoals je op de foto kunt zien zijn er drie 5.25 plaatsen, eentje boven en twee onderin. De zijpanelen zijn opgebouwd in 3 lagen eerst een laag aluminium, daarna een laag plastic en vervolgens weer aluminium. Het deurtje heeft 2 scharnieren waardoor deze bijna 270 graden open geklapt kan worden, echter voelt het deurtje niet erg stevig aan.

De kast ziet er simpel en stijlvol uit en voelde ook heel solide aan toen ik hem op pakte.
Nou moet wel gezegt worden dat ondanks dat het een "Mini" kast is deze de zelfde hoogte heeft als die van een normale ATX kast, in diepte is deze ongeveer 5-10 cm kleiner.
De kast is wel vrij breed, bijna 22cm wat best veel is. Op de voorkant zitten nog een aantal aansluitingen, een e-SATA en twee USB connectors en een headphone en microfoon jack.

De binnenkant:
De binnenkant van de kast is helemaal zwart en dit vind ik zelf goed staan.
De kast bestaat uit 2 compartimenten, onder voor de voeding waarbij er nog plek is voor twee 5.25 apparaten. Het bovenste compartiment huisvest het moederbord en 2 harddisk brackets. De bovenste bracket hheft plaats voor drie HDD's en de onderste ruimte voor twee bied.
Verder zit er nog een 120mm fan aan de achterkant en boven een BigBoy 200mm fan die allebei met een fancontroller geregeld kunnen worden. De twee compartimenten worden gescheiden door een verschuifbare plastic klep die met een thumbscrew vast zit. Verder zitten er overal uitsparingen in de backplate waardoor cablemanagement heel makkelijk is.

Voor de HHD brackets zitten openingen met een fan filter waarbij iedere bracket een 120mm geplaatst kan worden, alleen de bovenste backet kan niet tegelijk met een fan gebruikt worden. Veel review sites hebben gezegd dat het niet mogelijk is om een 120mm fan ervoor te zetten en de bracket te gebruiken, dit is niet helemaal waar.

De onderste bracket kan je gewoon 180 graden draaien, waardoor het dus gewoon past enkel zul je bij de onderste bracket de plastic houder aan de binnenkant moeten omdraaien, dit vereist vrij weinig moeite.

Eerst maak je deze los en draai je ze om, de achterste houder kun je dan vast schroeven. De voorste kan je pas vastzetten als je het volgende hebt gedaan,
eerst moet je de plastic nopjes van de ringhouder korter knippen zodat ze er niet helemaal door gaan.

Vervolgens vervang je het schroefje voor de ringhouder met een kortere, deze kun je natuurlijk ook gewoon korter knippen. De bracket kun je niet vast schroeven, hoewel er wel een gat zit dat precies uitgelijnd zit met het de motagebeugel heeft deze geen schroefdraad wat dan weer vreemd is, maar aangezien het zijpaneel de bracket toch op zijn plaats houd is dit niet zo'n groot probleem.
In totaal hou je dan nog iets meer dan 20cm ruimte over dus als je niet in het bezit bent van een al te grote videokaart dan kun je die nog gewoon plaatsen zonder enige problemen.

Inbouwen:
Het inbouwen van hardware gaat vrij makkelijk, al paste mijn moederbord er maar net in. De binnenkant is groot genoeg om de grotere toren koelingen te huisvesten, zo zit er bij mij een Xigmatek Achilles in die 160mm hoog is.

De Mugen 2 zal ook geen probleem in hoogte vormen maar wellicht wel in de breedte doordat deze waarschijnlijk over de eerste paar geheugen sloten zal gaan, waardoor sommige geheugen kits als OCZ Reaper waarschijnlijk niet zullen passen.

Geluid:
Ik heb de geluidproductie getest van de twee meegeleverde fans voordat ik alles ingebouwd had, op low en medium is de 200mm fan practisch onhoorbaar, de 120mm fan daarintegen is op medium al goed hoorbaar.
De zijpanelen doen hun werkt goed, het systeem is vrij stil ik kan ook geen resonantie waarnemen. Ik heb geen dB meter o.i.d. gebruikt gewoon mijn gehoor voor zover ik die nog heb :p .

Mocht je nog wat spelfouten vinden, dan mag je dat melden maar op een normale manier!

Heb jij ook een Antec Performance One Mini P180 (Zwart)?

Niet alleen spelfoutjes: Het deurtje kan 270 graden draaien!
Het draait 180 graden, maar wanneer de deur op 180 graden gedraaid staat moet je het deurtje naar links trekken, dan komt de scharnier-kant los waardoor de deur tot tegen de wand gezet kan worden. Als je de deur terug dicht wilt doen moet je die scharnier-kant wel terug in zijn plaats klikken.

Heb de Antec P180 Mini namelijk ook ;)
heb tevens de Asus Rampage Gene II moederbord EN de Scythe Mugen 2 die volgens jou een problem zo vormen bij RAM met hoge koelvinnen, wat ik OOK heb :P
Ik heb namelijk Corsair Dominator, en inderdaad past de Mugen dan niet als je deze monteert op de manier waarmee je de fan naar boven kan richten. Daarom is de Mugen 90░ gedraaid geplaatst (Want dan is ie smaller) en past hij wel. natuurlijk moet de ventilator wel aan de onderkant bevestigd worden want anders komt ie nog steeds over het RAM. Niet de bedoeling van Scythe, maar het is voorzien dus is de enige manier. Hiermee blokkeert de fan wel het zicht op de mooie heatsink van de moederbord ;( die dan dus ook enkele graadjes warmer kan worden.

(Misschien leest dat vetgedrukt wat slecht, maar ik heb dat gedaan zodat mensen met een Scythe en Rampage als toekomstige build dit goed opvalt en weet wat ze kunnen verwachten)
Ik zal het even verbeteren :).
Ik zei het "kan" problemen veroorzaken, maar dat is idd maar net hoe je de koeler mount.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 2 september 2009 22:59]

Ik heb deze kast ook, ik heb alleen een (heel klein) probleempje. De power led aansluiting van de kast is 3 breed waarvan de buitenste 2 contact moeten maken:

Ik heb echter hier een 2 pin aansluiting die direct naast elkaar zitten (MSI moederbord)

Nu heb ik verloopstukjes op google gevonden die ik nodig heb, weet iemand misschien waar ze te krijgen zijn? :P Zoiets zoek ik dan:

Zelf niet de tools om zoiets simpels in elkaar te knutselen. Ik kan hem wel door elkaar knippen maar dat vind ik niet zo netjes

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 13 oktober 2009 11:28]

Je kunt dat 3 pin stekkertje ook doorknippen/snijden en dan de stekkertjes los op de pinnetjes aansluiten :)
wow...nette revieuw..als je zo'n revieuw leest zou je al bijna deze kast gaan kopen.
Goed werk.
Leuke review, heb de kast zelf ook en ben er erg tevreden mee. Hij staat nu onder mijn bureau en ik voel gewoon aan bijna alle kanten van het bureau de luchtverplaatsing van die reusachtige fan aan de bovenkant. En dan staat die pas op medium. Lekker stil ook.
Topkast!
Zeer nette review, wel nog een paar spelfoutjes.
Zal ik die hier posten of via DM even sturen?
Maakt me niet uit mag ook gewoon hier.
Nette kast. Ik heb zijn grote broer. Degelijke kasten alleen vind ik de klep aan de voorkant achteraf niet zo handig. Ook vind ik het jammer dat de USB aansluitingen zo laag aan de voorkant zitten. Aangezien bij mij de pc op de grond staat had ik ze liever aan de bovenkant gezien.