Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHB9850NC (Zwart) Review

realbart 19 juli 2016, 539 views

Philips SHB9850NC (Zwart)

Voor stilte op het werk en omdat ik op vakantie ging via het internet deze koptelefoon aangeschaft. Mijn selectiecriteria: - Moet over het oor vallen - Moet omgevingsgeluid dempen - Moet werken met kabel en bluetooth De meegeleverde vliegtuigplug was een handige bonus.

Pluspunten

• Goed betaalbaar
  • Active Noise Canceling werkt goed
  • Vliegtuigadapter meegeleverd
  • Ruime batterijduur (in praktijk 2 dagen)
  • Koppelt via bluetooth tegelijk laptop en telefoon

Minpunten

• Active Noise Canceling kraakt een beetje bij stilte
  • De schelpen zijn te klein voor mijn oren en kunnen irriteren

Om ik mij op mijn werk soms moet kunnen afsluiten van achtergrondgeluid, heb ik deze Philips SHB9850NC/27 hoofdtelefoon gekocht. De start van mijn vakantie leek een mooi moment, aangezien de bestemming een etmaal reizen weg was.
Inbegrepen
In de doos van ongeveer 20x20x5 cm zit:
  • De hoofdtelefoon
  • Een usb-oplaadkabel (geen adapter)
  • Een minijack kabel van een ongeveer een meter
  • Een minijack naar dubbele stekker adapter, voor in het vliegtuig
Koppelen
Bij het uitpakken heb ik de hoofdtelefoon kort geprobeerd. Het koppelen met mijn iphone was heel eenvoudig: even tegen het linkeroor houden was genoeg. Voor het koppelen met mijn laptop moest ik naar de bluetooth-instellingen. Maar na het korte proberen heb ik hem maar -conform de gebruiksaanwijzing- opgeladen.
Bediening
Aan de rechterkant van de hoofdtelefoon zit uit-en-aan te zetten. Deze moet je even vasthouden, waarschijnlijk om per ongeluk bedienen te voorkomen.

Daarnaast zet er een knopje op voor het koppelen met bluetooth op. Tevens kan je hiermee SIRI activeren.

Aan het linkeroor zit een knopje om de actieve ruisonderdrukking in en uit te schakelen. Dit blijkt handig als je naar mensen wilt luisteren zonder je hoofdtelefoon aan/uit te zetten.

Behalve de knopjes heeft het rechteroor oor touchbediening: tap voor pause/play, naar boven en beneden swipen stuurt volumecommando's naar telefoon/laptop. (zelf dempt hij geen geluid dus als het aangesloten apparaat geen volumecontrole heeft kan je geen volume bedienen).
Naar voren en achteren swipen stuurt "next/previous" over de bluetooth.

Eigenlijk gebruik ik de touchbediening vaker per ongeluk dan expres.

[Aansluitingen]
Aan één oor zit een aansluiting voor minijack. Zodra er een stekker inzit wordt de bluetoothverbinding onderdrukt.

De aansluiting om de hoofdtelefoon op te laden is niet bereikbaar terwijl je hem gebruikt.

De hoofdtelefoon is op verschillende manieren in te klappen. Omdat je er geen hoes bij krijgt, gebruik ik de doos voorlopig als hoes. Deze heeft inmiddels wel een dikke laag plakband erop: de kartonnen doos is hier denk ik niet echt voor bedoeld. Maar het werkt wel.
Audio
Het geluid klinkt erg helder, van hoog naar laag. Ik heb overigens weinig andere hoofdtelefoons om mee te vergelijken.

De hoofdtelefoon dempt van zichzelf omgevingsgeluid. De actieve lawaaionderdrukking ("Active Noise Canceling") komt hier nog eens bovenop: als je die aanzet is het alsof de vaatwasser er opeens mee ophoudt. Wel heeft de lawaaionderdrukking -ironisch genoeg- een lichte ruis/kraak. Als de muziek uitstaat, of bij zachtere passages hoor je dit wel.
Comfort
Ik heb de hoofdtelefoon niet gepast voordat ik hem kocht. Sommige duurdere hoofdtelefoons, bijvoorbeeld die van Bose, bieden meer ruimte aan je oorschelpen. Bij mij raken de randen van mijn oorschelpen de rand van de hoofdtelefoon, waardoor hij na een halve dag dragen begint te irriteren. Dit is persoonlijk: mijn vrouw heeft dit bijvoorbeeld totaal niet.
De Philips SHB9850NC/27 is de goedkoopste hoofdtelefoon met Active Noise Canceling. Maar hiervoor krijg je nog een heel behoorlijke hoofdtelfoon.

Heb jij ook een Philips SHB9850NC (Zwart)?