MSI Hermes 651 (S478) Review

g3rr!t 13 oktober 2005, 240 views

MSI Hermes 651 (S478)

Pluspunten

• Erg veel aansluitmogelijkheden:
  • 2 volle hoogte PCI slots
  • CD-ROM en disk van gewoon desktop formaat
  • Linux compatibiliteit
  • kan erg stil zijn, afhankelijk van gebruik

Minpunten

• bouwen vergt veel geduld en lijkt niet erg doordacht, soms is het erg nipt
  • koelvin verzamelt meer stof dan andere types, wat mettertijd hitte en dus lawaai veroorzaakt

Dit gaat over de Hermes 650-P (black) eigenlijk, maar buiten het (SiS) chipsetnummer en de bijbehorende hogere specs (533MHz FSB ipv 400MHz) is er niet zo'n groot verschil.

Voor de prijs destijds (~140 EUR via postorder) is dit een schitterende barebones, en erg volledig uitgerust qua aansluitmogelijkheden - zelfs 2 PC Card slots en firewire vindt je er. De TV-out werkt naar behoren, zelfs beter dan mijn vorige barebones, de Hermes MS-6215T waar de TV-out het volledige TV beeld niet vulde.

Linux-compatibiliteit bleek vrij optimaal te zijn. SiS werkt naar het schijnt niet mee met de open-source gemeenschap, maar alle onderdelen werken toch naar behoren en met redelijke prestaties. Ik heb zelfs veel minder problemen dan met mijn vorige barebones (met intel i815 chipset), waarvan je toch beter zou verwachten.

De geluidsproductie varieert naargelang de temperatuur, en dus naargelang de belasting. Het moet gezegd worden dat het systeem vrij lawaaierig is boven de 20-30%CPU-belasting, maar daaronder is het systeem vrij geruisloos - toch met een stille disk (ik gebruik zelf een 5400rpm Samsung). Na 2 jaar moet de CPU koelvin eens uitgeblazen worden want die bleek wat stof te verzamelen en aldus temperatuurverhogend te werken, wat eer nadelig is voor het geluid.

Groot voordeel van deze barebones (en allicht alle van de Hermes reeks) zijn dat je 2 volle hoogte en PCI slots hebt, en een standaard CD-ROM en hard disk kunt inbouwen. Enkel de optionele floppy is van laptop-formaat. Als de prijs dan nog meevalt dan kun je voor relatief weinig geld een barebones samenstellen.

Heb jij ook een MSI Hermes 651 (S478)?