ZUK Z2 Zwart Review

kanem0chi 18 juli 2016, laatste update op 17 maart 2017, 16.073 views

ZUK Z2 Zwart

Hoeveel telefoon krijg je voor net geen 250 euro? HEEL VEEL! SD820, 4GB/64GB, 3500mAh en dat alles in een strakke 5” behuizing.

Pluspunten

• Zeer handzaam formaat, metaal voelt degelijk
  • SD 820 + Adreno 530 GPU doet goed zijn werk
  • Grote en goede batterij
  • Android 6.0 + relatief simpele ZUI 2.0 skin
  • U-Touch vingerprint scanner goed uitgedacht/uitgewerkt.
  • Type-C werkt snel en batterij word snel opgeladen
  • Alles voelt zeer vlot en vloeiend aan

Minpunten

• Playstore via kleine omweg te installeren
  • Ondersteund niet de LTE 800 band (wel 850 en 900)
  • Stof en vingerprint magneet
  • Liever iets meer voor ook OIS

Nadat vorig jaar de ZUK Z1 gelanceerd en heel goed ontvangen was, was het een kwestie van tijd voordat de opvolger gepresenteerd zou worden. In Mei 2016 heeft Lenovo, het moeder bedrijf van ZUK de Z2 gepresenteerd voor 1799 RMB (~250E), terwijl een maand eerder de Z2 PRO al gelanceerd werd. In deze review zal ik mij wenden tot de Z2 versie, welke 4GB RAM en 64GB ROM heeft en een metalen & glazen behuizing heeft.

Naast dat ik een groot Xiaomi fan ben, kijk en maak ik ook graag uitstapjes naar andere Chinese merken. Hierdoor zal je in de review vaak een vergelijking vinden tussen de Meizu PRO 6, welke ook 4GB en 64GB ROM heeft, maar weer aangedreven word door een MediaTek X25 processor. Deze review probeer ik wat korter qua tekst te houden, omdat bij de Mi Max ik gemerkt heb dat teveel tekst ook niet goed kan zijn. Hierdoor zal in deze review de nadruk liggen op afbeeldingen.

De Zuk Z2heb ik gekocht bij ibuygou.com omdat ik na een aantal maanden van verschillende bestellingen nog geen enkel probleem heb gehad.

De telefoon heb ik destijds aangeschaft op 21 juni voor US$330 en was met DHL verstuurd, waardoor ik de telefoon binnen een week binnen had. Daarnaast neem ik altijd een importbelasting verzekering, en die kwam deze keer goed van pas aangezien ik 45 euro aan de belastingdienst mocht aftikken, welke binnen 3 dagen weer door iBuygou werd geretourneerd na het verzenden van het betalingsbewijs.

Sommige personen roken voor 50 euro per week, andere drinken hun gehele fooi op aan alcohol. Ik vind het leuk om telefoons te reviewen en pak daar een beetje verlies op om zo telkens de nieuwste telefoons en gadgets te hebben.

De doos is relatief simpel, veel wit met aan de voorkant een afbeelding van de telefoon, wat merk branding, op de zijkanten de merknaam en de mededeling dat het 'a Lenovo company' is. Verder vinden we een zilveren rand in het midden waar de telefoon in zal liggen. Aan de achterkant vinden we een sticker van de iBuygou webshop en een sticker met daarop alle specificaties in het Chinees, welke in de volgende paragraaf opgesomd zullen worden.

Allereerst vinden we de telefoon, en daarna direct een klein VIP kaartje, welke in het chinees is.

Hierna vinden we de gebruikelijke Chinese stekker, maar iBuygou heeft hiervoor een verloopt stukje gratis meegeleverd. Verder zit er een Type-C usb kabel in welke iets wat kort is, het bekende sim-tray pinnetje en nog wat papierwerk.

Lenovo Zuk Z2
Android Android 6.0 Marshmallow/ZUI 2.0
Batterij 3,500mAh niet-verwijderbare batterij
Vingerprint scanner Ja, U-Touch 2.0 fingerprint sensor
Afmetingen 141.65 x 68.88 x 8.45mm en weegt 149g

De specificaties zijn ook terug te vinden op de officiŰle pagina van Zuk Z2 (Chinees)

De Lenovo ZUK Z2 komt met een glas paneel aan de voor en achterkant, en voelt erg glad maar ook goed aan. De achterkant van het paneel voelt iets minder sterk, ondanks dat wel hetzelfde glasplaat is gebruikt. Ik heb het idee dat het komt doordat wat ruimte tussen de glasplaat en batterij is waardoor het wat 'fragieler' aanvoelt. De voorkant is voorzien van een 2.5D curved scherm en voelt er goed aan in de hand. Een ander sterk punt is de metalen frame, welke zeer degelijk aanvoelt en maakt het gehele plaatje erg fraai.

Daarnaast gebruikt ZUK een U-Touch home button, welke vergelijkbaar is met de homebutton knop op de Meizu M3 Note en PRO 6. Naast de vingerprint scanner zit in dezelfde homebutton ook de back button and multi-task button en is erg simpel in gebruik. De vingerprint scanner doet ontzetten snel zijn werk, maar moet de home button wel eerst ingedrukt worden voordat de vingerprint scanner werkt.

De telefoon is relatief klein, wat komt door het 5 inch scherm wat 0.2 inch kleiner is dan het grotere broertje de ZUK Z2 PRO. De Z2 is slechts 68.9mm breed wat lekker in de hand ligt door onder andere het 2.5D gebogen glasplaat. Het 1080P scherm ziet er goed uit en pixels zijn niet te tellen doordat het scherm een ppi heeft van 441.

Kijkende naar het scherm zelf, het IPS LCD produceert naar mijn idee erg goede kleuren en kijkhoeken, zelfs een van de betere dan wat ik met andere LCD panelen heb ervaren. Ook het contrast lijkt heel erg hoog, al kan het niet een Amoled paneel ervaren. De bezels hadden wat mij betreft iets dunner gekund, al is het niet storend omdat het zwarte bezels zijn met een zwarte behuizing (vergelijking met de Meizu PRO 6). Verder kan de felheid van het scherm erg hoog en tot 3 nits laag, wat erg lekker is voor 's avonds in bed zodat vrouwlief niet wakker blijft. :+ In direct zonlicht is het scherm meer dan redelijk afleesbaar, al had dit wel ietsjes feller gemogen (werk op een zonnige bestemming met scherpe zon, in Nederland is het meer dan voldoende)

Ook is het mogelijk om zelf de kleur verzadiging in te stellen, de blauw waardes en 'protection' mode aan te zetten voor de ogen, om het zo gebruiksvriendelijk voor iedereen te maken.

De telefoon is voorzien van 64GB intern opslaggeheugen en van de 64GB is reeds 6,5 GB in gebruik door apps en het systeem/OS. Hierdoor heb je ongeveer 58,5GB vrij om te gebruiken voor opslag. Wanneer je alle vooringestalleerde apps verwijderd, dan komt er nog eens 0,5 GB vrij. Door gebruik te maken van een externe SD kaart, is het mogelijk om het geheugen tot 128GB uit te breiden. De applicaties, foto's en filmpjes kunnen allemaal op het externe geheugen worden opgeslagen.

Mocht je een ‘cloud’ gebruiker zijn, dan krijg je bij het openen van een Zuk account een beperkte opslag tot je beschikking waarbij je foto’s en documenten op de servers van Lenovo worden opgeslagen. Wissel je vaak van toestel, zoals ik, dan kan dat best handig zijn.

Omdat de Zuk Z2 Android 6.0 draait is er de mogelijkheid om de SD kaart te gebruiken als daadwerkelijk ‘intern’ geheugen, ook wel ‘mounten’ genoemd. Zo is het mogelijk om applicaties te installeren op het kaartje, maar hier kun je als eindgebruiker zelf voor kiezen. Als nadeel is er dat het kaartje dan geformatteerd dient te worden en alleen in de smartphone zelf te gebruiken is en kan je niet snel bestanden meer overzetten. Deze functie is door Google ge´mplementeerd in Android 6.0 Marshmallow en Lenovo laat gebruikers dit toepassen.

De Zuk Z2 komt met Android 6.0.1 en ZUI 2.0. Dit is Zuk's eigen skin die over Android is heen gelegd en werkt zeer vlot en vloeiend. Hierin hebben ze een aantal aanpassingen gedaan aan het menu zo dat bepaalde onderwerpen onder een andere categorie vallen en zijn de icoontjes een klein beetje veranderd. Ook is de notificatie balk iets anders dan bij 'Vanilla' android en zijn er een aantal applicaties voor ge´nstalleerd welke allemaal verwijderd kunnen worden.

Na een simpele 4 stappen tijdens de eerste keer opstarten is de telefoon klaar voor gebruikt en zijn er 2 schermen te vinden, het homescreen en de U-health page. Aangezien deze voornamelijk nog in het Chinees is, ga ik hier niet verder op in. Je kan dit ongeveer vergelijken met de Xiaomi Mi Fit app.

Eenmaal na de eerste keer opstarten was er een kleine update beschikbaar voor ZUI 2.0 welke een aantal verbeteringen met zich mee bracht. Verder zien we waneer de security patch voor het laatst was, 1 Feb, maar zijn helaas geen nieuwere patches beschikbaar.

Net als Xiaomi heeft ook Zuk een paar eigen applicaties meegeleverd. Zo is er de SafeCenter, UserCenter, AppCenter en U-health. Voor de U-health en UserCenter moet je voor registreren met een telefoonnummer. Aangezien ik daar geen groot voorstander van ben heb ik dit achterwegen gelaten in de review. Via de AppCenter kunnen alle Google Apps gedownload worden waarna je zelf handmatig de gewilde applicaties kan installeren. De SafeCenter is een soort van App vergelijkbaar met de Xiaomi Security app. Een leuke app, maar niet super belangrijk of een app die je dagelijks opent.

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Vooral het hard kunnen van de (oor) speaker vind ik belangrijk, al zeker helemaal als je op festivals of andere drukke gebieden staat en toch met elkaar luid en duidelijk wilt communiceren. De reden hiervoor is natuurlijk de tweede microfoon (een aan de bovenkant in de grill, andere in de speaker grill onder) op het toestel, wat door een algoritme het omgevingsgild kan weg filteren. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

Ook ondersteund de Z2 de dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac en Wi-Fi Direct, maar ook de 5-Ghz Wi-Fi. Ook is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen.

De Zuk Z2 komt met een 8 MP selfie camera en een 13 MP camera die gemaakt word door O-Film maar een Samsung Sensor met ISO-Cell pixels gebruikt om de beeldvorming te verbeteren in de BSI sensoren zodat er echtere kleuren worden vast gelegd. De camera ondersteund ook PDAF + CAF double focus mode en kan hierdoor super snel scherp stellen en foto;s maken vanwege de dual focus modes. Het werkt goed, al is de kwaliteit soms wat wisselend wat betreft het de scherpte van de foto's.

De telefoon is niet de dunste telefoon op de markt, maar dat zorgt er wel voor dat de camera niet uit steekt. Een pluspunt wanneer vaak je telefoon plat op tafel wilt leggen. De camera app is niet veel bijzonders. Er zijn minimale instellingsmogelijkheden, zo is het in de standaard app niet mogelijk om zelf de sluitertijd, iso waarde etc in te stellen. Al met al een misser als je graag zelf met de camera aan de gang wilt.

De features die op de camera zitten zijn standaard instelling zoals een grid, locatie bewaren of aftel systeem. Voor de rest zit er een slowmotion functie op die leuk werkt en tot 960fps kan schieten. Helaas ben ik in de buitenland, dus dit keer geen Nayla (mijn hond) die ik als slachtoffer hiervoor kon gebruiken. :P

Bij daglicht maak de Zuk Z2 redelijk goede foto's voor de prijs die voor het toestel gevraagd word. De 13 mp camera word gemaakt door O-film, maar gebruikt een Samsung Sensor. Wanneer er veel en fel licht is, heeft de camera een klein beetje moeite om de juiste wit-balans te vinden. Je kan duidelijk zien dat de camera op (nagenoeg) dezelfde plekken focussed, maar wel een andere witbalans heeft bij de vorige foto.

De HDR functie kan worden ingesteld op automatisch, aan en/of uit. De HDR lijkt goed zijn werk te doen, maar omdat de sluitertijd wat lang is, is het lastig om te fotograferen wanneer er bewegende objecten in het beeld zijn. Alle donkere foto's zijn op de late avond genomen, zonder flits.

Op een zonnige dag besloten om toch maar een keer mee te gaan met de Trabant, kriskras door Bulgarije heen en wat zeer leuk is! De foto's zien er super goed in mijn ogen, omdat de kleur geel in alle 3 de foto's nagenoeg hetzelfde zijn. Zoals je eerder kon zien had de camera wat moeite met de blauwe lucht bij de zee, maar ben ik verbaas over het resultaat van de camera. De laatste foto is binnen genomen, waar de lichtomstandigheden verre van ideaal waren. De scherpte van de foto is zeer goed en ook is er amper ruis waar te nemen, omdat de schaduwplekken en minder fel daglicht.

Als de foto's worden vergeleken met de Meizu PRO 6(links), dan zien we dat de Zuk Z2 (rechts) soms iets te veel wit wilt laten zien.

En op de selfie zien we dat de blauwe lucht een beetje grijzig word.

Aangezien ik in (het binnenland van) Bulgarije ben en het Wifi hier van dermate kwaliteit is, duurt het ontzettend land om een video te uploaden. Video samples zullen later dan online komen.

Een grote batterij, een goed, klein en degelijk scherm en alles in een strakke behuizing. Met alle software optimalisaties doet de batterij zeer goed zijn werk, en ben ik ook zeer tevreden over de telefoon en het gebruik hiervan. Omdat ik ook nog een Meizu Pro 6 thuis heb liggen, heb ik voor de gein eens gekeken hoe langzaam de telefoon leeg loopt. De telefoon was niet helemaal opgeladen, maar heeft toch 7 dagen in de standbij modus gestaan en nog een uur onscreen tijd ook. Al met al zeer indrukwekkend.

USB type-C 3.1
Aangezien steeds meer telefoons en andere devices usb type-c ondersteunen, heeft Lenovo zoals eerder besproken dit ook hier toegepast. Waar je bijvoorbeeld bij de Nexus 6P aan beide kanten van de kabel een type-c aansluiting zit, is hier alleen een type-c poort te vinden voor de telefoon, terwijl aan de andere kant nog een gewone usb poort. Ik neem aan dat ze dit hebben gedaan aangezien het voor de gemiddelde consument nog niet een gemeengoed is om een type-c poort op een laptop of computer te hebben.

Vanwege het feit dat er gebruikt word gemaakt van USB 3.1 laad de telefoon super snel op, en duurt het ongeveer 1 uur en 15 minuten om van 0% naar 100% te gaan. Hier heb ik niks anders over te zeggen dat dit echt een uitkomst is wanneer je maar kort de mogelijkheid hebt om je telefoon op te laden.

Meer statistieken / screenshots komen snel wanneer de batterij wat langer in gebruik is / goed getest is.

Ondanks dat de Zuk Z2 maar een 5inch scherm heeft, word deze wel aangedreven door een Snapdragon 820 processor, welke op moment van schrijven de beste high-end processor is. De Zuk Z2 is gebaseerd op 3 processors, de CPU, GPU en SPU. Omdat de Snapdragon 820 is gemaakt in een Hexagon 680 SPU, kan de Zuk Z2 andere taken zoals stappenteller of activiteiten meten, en is onafhankelijk van de CPU om hierdoor een extreme laag stroomverbruik te behalen.

De Z2 komt met 4GB RAM en 64GB ROM, en vergeleken met de Z2 PRO editie, kan je er met een gerust hart een kopen want multi tasking en andere zware behoeftes van gebruikers kan de telefoon allemaal makkelijk uitvoeren. Zware Games zoals Clash of Clans (hoog TH level) of Asphalt 8 draait allemaal soepel en naar mijn idee is de 3D score hierin erg goed, vanwege de Adreno 530 GP.

Als we gaan kijken naar Antutu, Androbench en Geekbench krijgen we scores van:

Al met al zeer mooie prestaties, al zeggen nummers natuurlijk niet anders. De telefoon en de software moeten ook goed overweg met de hardware kunnen, en blijven nummers alleen een indicatie geven hoe goed een telefoon op papier is. Zelf vind ik het toestel erg prettig werken, al had deze wel een slag groter gemogen naar bijv. 5.2 of 5.5 inch.

Vergeleken met de Meizu PRO 6 welke de MediaTek X25 heeft en als concurrent geld van de Snapdragon 820:

De Lenovo Zuk Z2 is een goed ontworpen telefoon met veel high-end specs, een strakke en goed aanvoelende behuizing. De dikke batterij werkt goed samen met de Snapdragon 820 en 4GB ram waardoor de telefoon ontzettend vloeiend aanvoelt. Grafische en zware spellen worden vloeiend afgespeeld en het systeem voelt smooth aan.

De camera is het punt waar ze iets op hebben bezuinigt om de prijs zo laag te kunnen houden. De camera kan zeer goede foto's schieten, al zijn hier soms wel 2 pogingen voor nodig. Vooral in donkerde omstandigheden zijn de foto's goed, maar is de HDR modus een beetje traag. Verder is de camera app erg simpel en zijn er weinig instellingen te doen zoals ISO waardes, sluitertijd etc.

Met 5.0 inch gaat Lenovo juist de andere kant op, de kleinere kant waar alle andere fabrikanten steeds verder de grens opzoeken met 5.5 tot 6-inch. Mocht je 5.5 inch te groot vinden, dan is dit zeker een interessant toestel om in overweging te nemen. Het scherm is erg goed, kijkhoeken zijn meer dan voldoende en ook de hoge en lage aantallen Nits is goed.

Ondanks al het bovenstaand moet de Google Playstore wel handmatig via een kleine omweg ge´nstalleerd worden, al is dit niet meer dan 10 min werk. Als we de telefoon met de Meizu 6 PRO vergelijken, welke ook 4GB ram heeft en ipv. een Snapdragon 820 een X25 van MediaTek heeft, zie en merk je amper verschil wat betreft het dagelijkse gebruikt. Dit is vanwege het feit dat beide Android schillen erg aangepast zijn, maar wel vloeiend lopen. Alleen wanneer we de Benchmark scores vergelijken zie je een duidelijke winnaar.

Al met al een zeer leuk toestel, al ben ik wel benieuwd hoe lang het scherm en de glazen achterkant heel blijft, omdat glas toch maar een beperkte druk kan weerstaan. De metalen rand voelt zeer degelijk aan en had van mij part ook aan de achterkant mogen zitten, dit vanwege het feit dat de glazen achterkant een grote vingerafdruk en stof magneet is.

Doordat de telefoon zo soepel loopt, makkelijk in gebruikt is, de slimme home button en degelijke camera, wilde ik de telefoon het liefst zo vaak mogelijk gebruiken omdat ik niks anders dan zeer tevreden ben. Ik heb hier nog een Meizu Pro 6 liggen, en twijfel heel erg welke van de twee beter is, omdat er minimale verschillen in zitten wat betreft specs.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Zuk Z2 vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Genoeg telefoons, tijd voor een tukkie.. :z

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een ZUK Z2 Zwart?

Mooie review, veel plaatjes is idd beter dan veel text bij telefoons.
Maar er mag wel een kopje vingerprintscanner tussen, een goede is heerlijk maar een slechte is gewoon een nadeel. Kan hij gewoon unlocken uit slaap met de scanner etc?

Bijna spijt van m'n oneplus 3 voor 100 euro meer... bijna :)
Bijna, maar bijna is niet helemaal :p

Helaas niet uit de slaapstand.. zal komende dagen eens wat extra info over toevoegen, want het systeem zelf werkt zeer goed. :)
kijk dat scheelt, ik ben nu echt verwend met de "magic unlock bottom" van de oneplus 3 en denk niet dat ik meer terug kan van dit systeem.

op je gestemd, idd wat Foritain tegengas dat houdt hem scherp :)
Correctie: dat is wel mogelijk!

Ik heb vandaag zelf de ZUK Z2 ontvangen. Bij mij stond er standaard een multi-language ROM op met de Google services bij, en de icoontjes en voorge´nstalleerde apps zijn ook anders dan in de review & screenshots hier beschreven, dus kan niet voor kanem0chi spreken. In mijn geval kan ik echter gewoon mijn vinger op de knop plaatsen vanuit lock of sleep mode en dit werkt. De knop hoeft ook niet ingedrukt te worden, enkel vinger erop leggen werkt. De scanner werkt ook zeer snel ook naar mijn ervaring, een genot om te gebruiken :)
Blij om te lezen dat het een goed toestel is, heb er namelijk een paar dagen geleden zelf een besteld :) Ging origineel voor de OP3 gaan, maar deze biedt toch meer bang for the buck volgens mij. Is op ibuygou ondertussen 300 euro, ik heb de mijne op AliExpress ( http://nl.aliexpress.com/...20x1080P/32687121404.html) besteld voor 275. Ben je trouwens zeker dat er MicroSD in kan? Ik vind namelijk overal het tegendeel, zou tof zijn natuurlijk :)
Mooie prijs! Dat is bijna tegen kost prijs waar lenovi het zelf voor verkoopt aan derden.

Ik gebruik nu eventjes de MEIZU PRO 6. Ik kom later terug om het dubbel te checken voor je. :)
Past er nou een micro sd kaart in de Lenovo ZUK Z2 of niet, want ik lees echt overal dat het NIET kan?

Zo niet MOET je dat meteen veranderen, want mensen houden er niet van dat ze een telefoon kopen en denken dat er een micro sd kaart in past (omdat jij zegt dat het wel gaat), en er achter komen dat het helemaal niet kan.

En in DEZE review zeggen ze het zelfde, er kan geen SD kaart in

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 januari 2017 00:28]

Mee eens, ik heb niet het idee dat er een microsd kaart in kan :)

desalniettemin, heeft de review me wel doen helpen besluiten hem aan te schaffen. Bedankt!
Ja heb er een besteld voor mijn sus bij BangGood voor Ą170,- maar ze komen met een custem ROM wat Android 6 is en alle talen, en je hem niet kan updaten naar Android 7 via OTA, en heb hem maar naar the originele ROM Android 7 geflasht, maar die is alleen Chinees en Engels, dus moet ik even kijken hoe ik hem Nederlands kan maken.
Hoe is de vingerafdruk scanner eigenlijk vergeleken met de Redmi Note 3 bijv?
Is deze een beetje snel?
Goed punt! Zal dit stukje eens toevoegen. Ik vind de homeknop en vingerafdruk scanner heerlijk en snel werken. Zal in de komende dag er wat extra bij zetten. :)
Ik heb sinds enkele dagen ook een Zuk Z2 4/64. Deze heeft een ZUI 1.9077 st rom. Er ontbreekt een update app (of update systeem bij instellingen), een radio, safecenter, usercenter, appcenter, healthwise. Ik vraag me af wat voor rom erop gezet is. En hoe kan ik de telefoon updaten? Op het Zuk europe forum spreekt men over unlock bootloader, maar dat durf ik niet aan. Dan een dev rom erop zetten. Nee, geef mij maar ZUI 2.0, maar ik zou niet weten hoe. Iemand suggesties?

Alvast bedankt,
Alex
Het zelfde hier. Ik heb de zuk z2 Pro. Met preinstalled multirom. Ik mis inderdaad ook de originele apps en heb geen update mogelijkheid. Tevens was hij standaard geleverd met de play Store. Ik heb hem btw ook gekocht bij ibuygou.
Ik hoop dat je onderstussen al een originele of cm13 geinstalleerd hebt xD
Super goede review! Een dikke +3! _O_
Goedemiddag,

Zou iemand zo vriendelijk en geduldig willen zijn om onderstaande (reactie van reseller Spemall op mijn vraag hoe de Zuk Z2 te updaten) te vertalen in simpel Nederlands? Kan iemand een duidelijke en simpele stap voor stap instructie maken voor alle Zuk Z2 eigenaars, die dus geen originele rom hebben en niet kunnen updaten? Dat zou echt fantastisch zijn. Ik kom hier iig niet uit, maar wil graag van de huidige (1.9077 ST) custom rom af. Veel eigenaren van dezelfde telefoon (van verschillende resellers) hebben dezelfde klacht: weinig apps, niet kunnen updaten, onvolledig dus. En de resellers doen er niet alles aan om de klant te helpen blijkbaar. Hopelijk is er hier iemand die ons kan helpen. Alvast enorm bedankt. Ook namens de andere Zuk Z2 bezitters.

please check the rom file by s.bs.zui.com/Ex0M
and the step to flash the rom :
1. The official decompress compressed to give qsb format flash Pack
Under the new sdfuse 2.SD card root directory folder (if you empty the contents inside), and qsb flash package format sdfuse copy into the folder, the phone off
3. Hold down the "Volume -" key and power key until pure ZUK icon up to enter the engineering mode
4. Select the third item SD Update, press the Enter key or the power button on the screen to confirm. (Volume up and down keys to select the control, the power button representative confirmed)
Before you can see the copy into the Brush Pack 5. After entering the SD Update interface
6. Click START to flash
7. Finally appears Update successful !!! represent flash successful, click REBOOT restart.
Die guides zijn er al
of

Zelf heb ik de 1e succesvol voltooid, en ben ik af van die internationale rom.
Hej daar, plezante review wouw er zelf eentje schrijven maar nadat ik deze zag toch maar niet aan begonnen :) .
De mijne komt standaard met zui 1.9.nogwat maaar ik vind nergens geen optie om hem te updaten.
(heb hem gekocht bij oppomart).
Nogmaals plezante review .

[Reactie gewijzigd door ikke ni op 20 juli 2016 20:02]

Ik zou hem ook willen kopen maar omdat ik reacties zie over de onvolledige software twijfel ik. Kan ik hem met een gerust hart kopen of toch niet :)
Het is meer de vraag waar je hem wilt kopen. Sommige leverancier zitten met de software te spelen, vandaar dat er zoveel verschillende berichten over naar buiten komen. Koop je hem bij een leverancier die dat niet doet, zoals ibuygou, dan krijg je gewoon een goedwerkende telefoon. :)
Hoe kan ik erachter komen dat een leverancier niet met de rom rommelt?
De meeste verkopers zetten gewoon iets neer zoals: international ROM android 6.0 ZUI, maar daar schiet ik niks mee op...
Top review, alleen 1 dingetje die me opviel, je benoemt hier usb type c 3.1 kijk ik echter op de site van ZUK dan wordt er bij de connectors aangegeven dat dit een usb type c 2.0 is. Nou heb ik zelf het toestel niet maar het zou dus best kunnen dat de connector anders is dan je denkt.
Verder mooie uitgebreide review +3 van mij :*)
Net ÚÚn besteld voor mn vriendin. Slechts Ą173,66 met coupon code ZUKZ211 bij banggood.com! Kei goedkoop jonguh :*)
yup yup! Lenovo had prijsverlagingen doorgevoerd.. zit er ook aan te denken om hem voor mijn vriendin te bestellen. Wilde haar eigenlijk de Xiaomi Mi 5 geven.. maar deze is ook wel erg strak geprijst nu! :9
Is er nog wat te merken van het langzame opslaggeheugen emmc 5.0 tov ufs 2.0 in de xiaomi mi5 en andere iets duurdere china phones?