Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Samson SR850 (Zwart) Review

MightyPenguin 17 juli 2016, laatste update op 17 juli 2016, 376 views

Samson SR850 (Zwart)

Uitstekende semi-open koptelefoon voor de prijs, licht, comfortabel, maar toch degelijk gebouwd. Weet toch te verbazen op het gebied van geluidskwaliteit, zelfs met het lage prijskaartje. Aanrader als je je audio ervaring wilt verbeteren, maar op een krap budget zit.

Pluspunten

• Geluid is gewoon goed te noemen
  • Lichte, maar toch sterke constructie
  • Comfort is dik in orde, zelfs met bril op.
  • 2.5m lange, stevige kabel
  • 3,5mm naar 6.3mm plug meegeleverd (voor studio gebruik/DAC)
  • Ook fijne game koptelefoon, door semi-open design.

Minpunten

• Het is geen "mooie" koptelefoon.
  • Geen verwijderbare kabel, originele ontwerp van de HD668B niet overgenomen.
  • Clamping force in het begin wat sterk. Voorzichtig uitrekken aanbevolen.

Recent heb ik mijn nieuwe PC gebouwd en bij een nieuwe PC hoort natuurlijk ook een goede audiosolutie. Voor mijn gevoel is audio redelijk onderbelicht in de wereld van de normale gebruiker. Eigenlijk heb ik altijd oordopjes van 20 gebruikt en vond ik het nu wel eens tijd worden voor wat beters. Natuurlijk heb ik de beste computercomponenten voor mijn geld gekocht en had ik graag 150 of meer uitgegeven aan een koptelefoon, maar ik bleef toch steken bij goedkopere opties.

Dus, het internet op. Vele recommendaties, onder de 50 waren met name de Koss Portapros, Takstar Pro80's en de Creative Aurvana Live! heel populair, maar een koptelefoon die er toch echt uitsprong was de Superlux HD668B. Deze koptelefoon werd geprezen om zijn erg goede geluidskwaliteit voor de lage prijs. Het enige puntje van kritiek was dan dat de earpads die meegeleverd werden van plastic waren en dat investeren in foam earpads handig was. Ook zou de headband wat strak zitten bij sommige mensen.

Nu komen de Samson SR850's in beeld. Schijnbaar zijn deze koptelefoons een rebrand van de Superlux HD668B's, met precies dezelfde oorschelp design en drivers, alleen qua ergonomie anders. Als je ze met elkaar vergelijkt:

Superlux HD668B:

Samson SR850:

De geluidskwaliteit is schijnbaar hetzelfde, alleen de SR850 zag er vele malen comfortabeler uit in mijn optiek en komt ook standaard uitgerust met foam earpads. Die 10 extra was dan een no-brainer.

Accessoires

De koptelefoon wordt geleverd in een simpele doos met een kartonnen mal waar de koptelefoon op zit en een 3.5mm naar 6.3mm plug adapter, voor gebruik met studioapparatuur of een DAC/amp stack. Er wordt geen draagtas meegeleverd, maar de koptelefoon is ook voor thuisgebruik bedoeld.

Het ontwerp

Smaken verschillen, maar ik vind dit zeker geen lelijke koptelefoon. Hij is redelijk strak afgewerkt, met een heel subtiel donkergroen dat eigenlijk gewoon grijs lijkt. Zou ik me ervoor schamen hem in het openbaar op mijn hoofd te dragen? Nee, maar er zijn betere opties als dit is waarom je geeft. Het is ook een studiokoptelefoon (accurate representatie van tonen, geen standaard equalizer in de drivers), en erg handzaam is de niet-verwijderbare 2,5m kabel ook niet te noemen. Enkele foto's door mij geschoten:

Bouwkwaliteit

De koptelefoon is vederlicht door het uitbundige gebruik van plastic, dus heel luxe ziet hij er niet uit, maar doordat hij zo licht is, gaat het een hele opgave worden de koptelefoon kapot te maken. Die van mij is al meerdere malen van mijn bureau op de grond gevallen zonder enige problemen of mankementen. De koptelefoon voelt ook stevig en zeker niet fragiel, je kunt zonder problemen de klankkasten buigen, de hoofdband buigen, alles schiet weer op zijn plek zonder problemen. Voor de prijs mag je hier zeker niet over klagen en dit is een groot pluspunt voor de koptelefoon.

De niet-verwijderbare kabel is redelijk dun, maar voelt wel stevig. Als je die buigt dan voelt het niet alsof je de kabel stuk aan het maken bent.

Ergonomie

Hier kan ik kort over zijn, de koptelefoon zit erg goed op je hoofd. Wel was de clamping force in het begin wat te sterk voor mij, met mijn bril op. Zonder bril op zat het goed, en na de koptelefoon voorzichtig uit te rekken ben ik meer dan tevreden. De foam earpads zorgen wel een beetje voor een tekort aan zuurstof voor je oren, dus een beetje zweet is te verwachten, maar het is zeker niet zo erg als de plastic earpads die je vaak vindt op goedkope koptelefoons. De hoofdband is ook niets mis mee en ziet er vele malen comfortabeler uit dan de rare kussentjes op de Superlux HD668B. Tot nu toe heb ik filmsessies van 2/3 uur prima vol kunnen houden en na 1,5 uur begint de koptelefoon pas lichtelijk vervelend te worden, maar hem even van je hoofd halen en weer opzetten helpt een berg.

Geluidskwaliteit

Koptelefoons komen in drie smaken, gesloten, open en semi-open.

Gesloten koptelefoons hebben een volledig afgesloten klankkast, waardoor het geluid maar een kleine afstand kan afleggen voordat het bij je oor komt. Dit geeft, zoals de naam zegt, een afgesloten gevoel en maakt noise-cancelling mogelijk.

Open koptelefoons maken een meer ruimtelijke geluidservaring mogelijk, doordat de driver eigenlijk als een soort speaker door een dun membraan het geluid in je oor stuurt, zonder aflsluiting. Geluidslekkage is dan ook erg groot bij dit soort koptelefoons.

Zoals op deze afbeelding te zien valt, zijn bij open koptelefoons de drivers gewoon te zien, waar bij gesloten koptelefoons de achterkant potdicht zit.

Semi-open koptelefoons hebben dunne gaatjes tussen de drivers en de buitenlucht, waardoor een beetje geluid wel naar buiten kan, maar geluidslekkage tot een mininum bekort wordt. Semi-open is een beetje het beste van beiden combineren.

Deze koptelefoon biedt een erg fijne ruimtelijke ervaring door het semi-open ontwerp. Het is even wennen als je je hele leven oordopjes/gesloten koptelefoons gebruikt hebt, maar na een dagje was ik gewend en nu wil ik niet meer terug. Het geluid heeft in meerdere mate een 3D effect dan een gesloten soort en dit maakt deze koptelefoon dan ook zeer geschikt voor FPS games waarbij ruimtelijke positionering (voetstappen, struikgeritsel e.d.) belangrijk is. Een fijn pluspunt.

Geluidslekkage

De Samson SR850's, op een normaal volume, lekken vrijwel geen geluid. Eigenlijk zijn ze op dit gebied even goed als elke willekeurige gesloten koptelefoon die niet specifiek ontworpen is om geluid te blokkeren. In dat opzicht zul je er geen familieleden e.d. mee lastig vallen.

Geluidssignatuur

De geluidssignatuur van een koptelefoon is de standaard fabriekskalibratie van de drivers. De meeste fabrikanten zetten de treble en bass ietsje sterker omdat muziek hier al snel beter door gaat klinken, doordat je subtielere instrumenten/geluidsfragmenten beter hoort. Je hoort dan dus meer.

De Samson SR850 is een studiokoptelefoon en heeft dan ook een vlakke signatuur. In principe emuleren de drivers de tonen zoals ze doorgegeven worden door de DAC naar hun beste kunnen, zonder er iets aan te veranderen.

Ik heb gelezen dat sommige mensen liever een warme signatuur hebben en dat de bass in de SR850's laag is, maar daar heb ik persoonlijk geen last van. De lage tonen klinken uitstekend, de mids ook, alleen hoge tonen willen nog wel eens lichtelijk vervagen.

Lows/mids/high

Voordat ik begin, al deze muziek heb ik zelf als 320KBp/s mp3 of FLAC op mijn computer beluisterd. Mijn moederbord heeft een Realtek ALC892 chip, ik gebruik geen DAC of AMP, omdat alle apparaten een 32ohm koptelefoon makkelijk moeten kunnen aandrijven en omdat ik denk dat een DAC minimaal tot geen effect op de geluidskwaliteit gaat hebben.

Lows: hiervan zou ik zeggen dat ze echt het meest accurate onderdeel van de muziek zijn, ik ben geen basshead, dus ik hoef geen kunstmatige bassverhoging, maar de bass is strak en irriteert niet aan de oren. Ik ben met elk nummer tevreden met de bassrepresentatie. Imagine Dragons - Radioactive: https://www.youtube.com/watch?v=ktvTqknDobU, klinkt heerlijk. Je hoort ook echt goed de kick op de achtergrond, nummers met veel tonen in de lagere regionen zijn erg fijn om naar te luisteren.

Mids: ook goed in orde, Twenty One Pilots - Heathens: https://www.youtube.com/watch?v=UprcpdwuwCg, klinkt uitstekend. Je hoort wel dat er dingen niet helemaal 100% gereproduceerd kunnen worden, maar het is niet storend.

AURORA-Running With The Wolves: https://www.youtube.com/watch?v=06ht9MyJLT4, dit klinkt ook erg accuraat, er is geen tonale verschuiving, je kunt duidelijk de onderlinge instrumenten horen.

Highs: in Florence + the Machine - Spectrum: https://www.youtube.com/watch?v=iC-_lVzdiFE, merk ik wel degelijk dat de hoge tonen wat wegvallen. In het refrein, valt het "name" in het "say my name" een beetje weg.

Nog een nummer van Florence (ze kan ook zo hoog zingen...): https://www.youtube.com/watch?v=zZr5Tid3Qw4, bij het "my feet are going up", vervaagt het "up" een beetje.

Je hoort gewoon dat de drivers die hoge regionen niet helemaal goed kunnen omzetten en dat die accuraatheid bij hoge tonen lastig vast te houden is. Als je erop gaat letten dan irriteert het lichtelijk, maar het maakt het luisteren niet oncomfortabel.

Voor geluidskwaliteit op zich geef ik deze koptelefoon een 7/10. Mensen op Head-Fi e.d. vergelijken de koptelefoon met de M50(X) en andere koptelefoons van 150-200, maar die vergelijking gaat gewoon niet op.

Koptelefoons aanraden op genres vind ik persoonlijk maar niks en dat is ook zinloos met een studiokoptelefoon. Je hoort de muziek zoals de makers willen dat je het hoort, zo goed als de drivers het na kunnen bootsen. Ik luister persoonlijk veel rock/soft-metal en veel elektronische muziek en alles klinkt uitstekend. OVERWERK - Canon: https://www.youtube.com/watch?v=DWpX4We62dg, klinkt echt heerlijk op deze koptelefoon, krijg er kippenvel van.

Topkoptelefoon! Ik betwijfel of je veel beter kunt vinden in deze prijscategorie en voor 40 heb je een erg goede koop te pakken. Het enige wat ik eigenlijk mis is het ingenieuze kabelverwijder systeem van de Superlux HD668B's. Had Samson dat ook overgenomen van dat ontwerp dan waren de SR850's een dikke 9 geweest in mijn boekje, maar in deze staat verdienen ze zeker een 8.5/10.

Heb jij ook een Samson SR850 (Zwart)?

Ik denk dat je de HD668 (B of F of wat dan ook) door de war haalt met de HD681.
Ik denk dat plaatjes van de HD681 (niet de Evo, de normale) en de Samson je gelijk een 'ohhh jah' reactie geven :).

Of de Samson daadwerkelijk iets anders deed met de drivers weet ik niet, dacht het wel. Zal niet veel schelen. Als je de juiste versie koopt wel standaard velour earpads erbij wat netjes is (ik denk dat je dat bedoeld met plastic of foam?!? Standaard zit er nepleer op de Superlux, 'pleather' (http://www.thomann.de/gb/...fc8dc840bf9fa2463d8307a0c) . De upgrade waar de meeste voor gaan voor wat meer ademing (in zowel temperatuur als geluid) is 'velour' (http://www.thomann.de/gb/...fc8dc840bf9fa2463d8307a0c of http://www.thomann.de/gb/superlux_hd_681_velour_ear_pad.htm)