Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 42g - Bekijk alle specificaties

Garmin Forerunner 235 Zwart (Rood, Zwart) Review

kivit 15 juli 2016, laatste update op 12 december 2016, 4.076 views

Garmin Forerunner 235 Zwart (Rood, Zwart)

Zeer tevreden. Is een van de nieuwste modellen van Garmin met hartslag in de horloge. Ik maak een uitgebreide review van mijn ervaringen welke t.z.t. uitgebreid wordt.

Pluspunten

• heel veel mogelijkheden
  • polsband is flexibal en model mooi afgewerkt
  • geen hartslagband om middel nodig

Minpunten

• veel menu's in het begin erg wennen
  • onhandig voor korte sprints (min bij alle GPS horloges)

Heb in juli '16 deze sporthorloge 2e hands gekocht via Amazone voor E245,- (in dec '15 nog E350,-). Nu al een tijdje de horloge in bezit maar nog lang niet alle functies gebruikt maar zal de review t.z.t. uitbreiden.

Waarom gekozen voor FR235?
Ik sport regelmatig en wil uiteraard steeds beter presteren en wellicht dat een slimme horloge mij daarmee kan helpen. Gekeken naar smartwatch van Apple en Samsung maar zijn meer een gatget dan een functionele en slimme horloge.

Daarom voor de marktleider gekozen en niet de onlangs opkomende TomTom horloge, die wel veel winst maken door hun product met slimme marketing maar niet de beste horloges maken op het moment.

Garmin heeft sinds mei 2016 een nieuwe triathlon model, FR735XT (oude 920XT). Of andere modellen die recent (max. 2 jaar oud) op de markt zijn verschenen zijn: Fenix 3 HR, FR230, FR630.

In jan. '17 komt de nieuwe Fenix 4 uit, http://fabnewz.com/2016/1...cs-release-date-features/

Fenix Chronos, is de Fenix 3 lijn alleen is het uiterlijk aangepast van sporthorloge naar een "echte" mannen horloge. Nadeel is de prijs... zijn een stukje duurder dan de Fenix 3 HR.

Mijn ervaringen:
Accuduur: De FR235 kan 6 7 volle dagen zonder opladen. Gehele dag draag ik de FR behalve 's nachts dan doe ik hem af. Bij batterijstand met 1 streepje is nog zeker voldoende voor 1 dag. Bij geen streepje werkt de horloge zelf ook nog een paar uur. Hartslag staat altijd aan, bluethoot staat uit en GPS stond aan bij 3x sporten a 1.5 uur. Geeft ook tijdens trainingen aan dat de batterij bijna op is. Gelukkig niet uitgegaan tijdens een training.

Opladen: Gaat vrij snel, kost 2.5 uur (meerdere malen opgenomen) weer opgeladen te hebben tot 100% vanaf 0% batterij met de meegeleverde USB kabel. Tijdsduur is gelijk bij opgeladen met een adapter aan netstroom of op USB ingang van laptop.

GPS: GPS signaal wordt snel gevonden (alleen niet direct als je van binnen naar buiten gaat, van geen naar wel GPS signaal), is niet nodig om op GPS signaal te wachten om te gaan sporten (meet namelijk je afstand en snelheid). Nauwkeurigheid is getest met een Polar horloge en kwamen op gelijke afstand uit. Tevens met ouderwetse fietsenkilometerteller is de afstand en snelheid gelijk aan elkaar.

Hartslagmeter: Aan achterkant van horloge zitten de sensoren. Deze kan op stand automatisch of uit worden gezet. Meetfrequentie kan niet worden ingesteld. Bij afdoen van horloge wordt nog rustig 30 a 60 sec. een hartslag gemeten. Tevens als de groene lichten uit zijn en de FR235 licht wordt bewogen komt toch nog een hartslag tevoorschijn op het scherm. Dat lijkt mij toch wel erg bijzonder.

Getest met het oudere broertje, Garmin FR225 (HR sensor is technologie van Mio) en registreerde een gelijke hartslag wanneer beide horloges om de pols werden gedragen. Website Dcrainmaker vertelt wel dat een optisisch HR sensor in zit en door Garmin ontwikkeld is, maar niet of deze nauwkeurig is. Ik vermoed dat de FR lage hartslagen moeilijk kan gemeten. 's nachts de FR gedragen en kwam niet onder de 40BPM, maar die is van mij lager. Test van hartslagmeter tijdens huisartsbezoek en (klein apparaatje aan mij vinger) gaf dezelfde hartslag. Lijkt mij dat de hartslag van FR235 dus goed werkt.

Schermverlichting: Ik vind het een hele belangrijke functie vooral omdat ik 's avonds sport. Net als eenvoudige horloges zit een licht knop om het scherm gedurende 5 sec. te verlichten. Maar de FR235 is instelbaar zodat bij gebruik van elke willekeurige knop het scherm wordt verlicht. Wat de FR235 nog leuker maakt is dat tijdens wedstrijd of training bij een pols beweging het scherm wordt verlicht. Dit vraagd wel een beetje oefening :),

Koppeling met smartphone: Via bluethoot kan de FR gekoppeld worden met je mobiel. Ik gebruik daarvoor de app (anroid), Garmin Connect Mobile. Je krijgt via overzichten in de app hoe actief te bent geweest per dag, week, maand of jaar. Voor mij is dit een goede stimulans voor het sporten en naslag wat ik allemaal heb getraind de afgelopen tijd.

Live tracking: Via dezelfde app is het heel eenvoudig om tijdens een wedstrijd of training je prestaties te delen via e-mail, facebook of twitter. Wel moet de smartphone met bluethoot en internet aan staan om het te laten werken. Een hele leuke tool!

Een volledige review van de FR235 en ook van andere sporthorloges kan je vinden op dcrainmaker.com. Is een Amerikaanse blogger/triatleet/ondernemer van sporthorloges die in Parijs woont. Onduidelijk is of de artikels gesponsoord zijn.

Heb jij ook een Garmin Forerunner 235 Zwart (Rood, Zwart)?

Leuke review,
Ik zit te overwegen om ook een Garmin 235 te kopen, ben je nog steeds tevreden?
heb nog een vraagje die jij inmiddels wellicht kunt beantwoorden.
Een functie die ik vaak op vakanties gebruik is dat ik een locatie opsla en deze dan later weer terug wil vinden, maar wel op die manier dat het horloge mij met een kompas of pijl de richting aanwijst hemelsbreed, dus niet dezelfde weg terug.
Kun je mij vertellen of die functie erop zit.

b.v.d. Andreas
Hoi Andreas,

Antwoord is Ja. De FR235 kan je uit 4 activiteiten kiezen (overige activiteit geeft mogelijkheid om terug naar start punt te gaan), bij beeindigen van de track / activiteit is de keuze om terug te gaan naar de start locatie.

[Reactie gewijzigd door kivit op 21 september 2016 14:28]

Leuke review. Bedankt.

Zelf ben ik ook op zoek naar een sporthorloge voor tijdens het hardlopen. De FR235 heeft mijn voorkeur. Maar ik wacht nog even tot begin 2017. Schijnt dat Garmin dan met nieuwe modellen komt.
Bedankt Ugur58 voor de tip, zal de pagina gaan updaten. Weer mooie nieuwe Garmin horloges :)

Mijn ervaring is dat als de release datum op, zeg jan. 2017 is. Dan kan deze in Ned. (web)winkels een maand of 3 later kan zijn dan in Amerika. Daarnaast is mijn ervaring dat diverse winkels gewoon nog de oude modellen voor de normale prijs verkopen. Maar je kan uiteraard gewoon ook op Amerikaanse site's kopen en naar Ned. versturen.

Veel plezier en hou me op de hoogte als je een review wilt gaan plaatsen.
Hallo Kivit,

ik ben deze horloge ook aan het overwegen, maar gezien hij voornamelijk op hardlopen gericht is, vraag ik me af of ik met mijn sport (ultimate frisbee, vergelijk het maar met voetbal qua beweging en veldomvang) wel een zinvolle aanschaf is.
Ik lees dat jij zelf hem gebruikt bij wedstrijden trainingen, maar voor welke sport dan en hoe zijn jouw ervaringen bij die sport met de nauwkeurigheid?

Groet,
Arno
Hoi Arno,

De FR235 is een geweldige horloge, je kan de schermindeling zelf aanpassen en heeft in de horloges een hartslagmeter. Met de app die goed werkt en redelijk uitgebreidt is kan je je eigen prestaties goed bijhouden. Volgens mij is het ook te koppelen met facebook en bekende sportapp, Strava.

De nauwkeurigheid is zeer goed, heb deze getest met de fiets en een ouderwetse kilometerteller en reageert direct als je remt. Tja, misschien als het een mistige of bewolkte dag is dat het langer duurt dat de horloge signaal vindt.

Je wilt de horloge voor een sport gebruiken wat op voetbal lijkt. De horloge meet alleen hartslag, afstand en snelheid. Wat zoek je precies? Moet traptechniek of aantal opdrukken worden gemonitoord? Voor wandelen, hardlopen en racefietsen is dit een prima horloge.

En kan trouwens met koppeling aan je mobiel tijdens het sporten je what'sapp bijhouden.

Groetjes Paul

[Reactie gewijzigd door kivit op 8 maart 2017 19:19]

Ik ie dat je ook een Polar horloge gebruikt heb, kan je hierdoor de software van Polar (Flow) en Garmin (Connect) vergelijken? Ik twijfel momenteel over de FR235 en de M430 (komt volgende maand uit) maar het verschil tussen beide softwares wordt vaak niet echt toeglicht in reviews. Weet jij toevallig meer hierover?