Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon) Review

Wimw 1 september 2009, laatste update op 1 september 2009, 511 views

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)

Pluspunten

• uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • scherper dan Canon ef-s 18-55

Minpunten

• zoom draait te licht

Lens flare Score: 2
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 3
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Voor deze prijs is het een fantastische lens: behoorlijk scherp, een zeer practisch zoom-bereik, en een laag gewicht. Dat laatste is weliswaar een indicatie van minder solide bouw, maar ik neem 'm mee in de rugzak in de bergen, en dan tellen die grammen. Ik heb mijn standaardlens van Canon direct doorverkocht en vervangen door deze van Sigma, er daar heb ik na twee jaar nog geen spijt van.

De gunstige prijs/kwaliteitverhouding wil echter niet zeggen dat het in absolute zin een goede lens is. Ik geef 'm "slecht" op bouwkwaliteit, omdat de lens, wanneer je verticaal naar beneden fotografeert, 'automatisch' inzoomt: de zoom draait zo licht dat hij onder z'n eigen gewicht verloopt. Aan de scherpte ben ik inmiddels hogere eisen gaan stellen en daar voldoet de lens niet meer. Reflecties in de lens zijn hier waarschijnlijk ten dele debet aan.

Heb jij ook een Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)?