Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony XBA-H1 (Rood, Zwart) Review

Zaanone 14 juli 2016, laatste update op 18 juli 2016, 134 views

Sony XBA-H1 (Rood, Zwart)

Prima oordopjes. Out-of-the-box is het geluid naar mijn mening niet optimaal. Met wat tweaken (d.m.v. een equalizer) kunnen deze earbuds prachtig geluid laten horen.

Pluspunten

• weinig/geen omgevingsgeluid
  • Potentie tot prachtig geluid (na wat spelen met een equalizer)
  • Stevige bouwkwaliteit

Minpunten

• gebrek aan bass out-of-the box
  • geen mic/remote
  • kan na een tijdje gevoelige oren geven

Design

Deze oordopjes zien er goed uit. De oordopjes zelf zijn gewoon zwart (met rode accenten), en zijn groter (voornamelijk breder) dan de gemiddelde in-ear headphones.

Geluid

Het geluid vond ik in het begin niet goed. Vooral het gebrek aan bass was voor mij persoonlijk erg storend. Ik zoek helemaal niet naar oordopjes die mijn hoofd door elkaar schudden, maar een beetje kick tijdens een house/rap/rock nummer wil ik toch wel hebben. Een kick was wel licht hoorbaar, maar ik kon de lage toon niet echt voelen. Ik heb in het begin overwogen om deze oordopjes gewoon gelijk terug te sturen, aangezien ze best prijzig zijn en niet aan mijn verwachting voldeden. Voor 110 euro verwacht ik out-of-the-box gewoon goed geluid op alle toonhoogtes.

Ik heb hiervoor de https://tweakers.net/pricewatch/430190/sony-mdr-ex650ap-(goud).html gehad. Out-of-the-box klonken deze minstens net zo goed (dan niet beter) als de XBA H1 oordopjes, terwijl ze de helft van de prijs zijn.

Wanneer je echter gaat spelen met een equalizer komen deze oordopjes pas tot hun recht. Ik luister al mijn muziek via Spotify en thank god zit daar een ingebouwde equalizer in. Na de hoge en (vooral) lage tonen een boost te geven, hoorde ik ineens het geluid dat ik van dit soort oordopjes (voor deze prijs) zou verwachten. Eindelijk kwam de bass mooi tot zijn recht, zonder de midden en hoge tonen weg te drukken. De muziek kwam toen pas echt tot leven.

Bouwkwaliteit

Gewoon prima, helemaal niets op aan te merken. Het zijn relatief zware oordopjes, omdat ze ook groter zijn dan de gemiddelde oordopjes. Ze voelen erg degelijk en solide aan. Volgens mij gaan ze bij normaal gebruik een lange tijd mee.

Comfort

Goed. Echter kunnen de gehoorgangen na een tijdje wat gevoelig worden. Deze oordopjes zitten vrij strak in de gehoorgang. Dit is goed om omgevingsgeluid te blokkeren. Echter kan de strakheid i.c.m. het gewicht van deze oordopjes voor enige gevoeligheid zorgen.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik vrij kleine gehoorgangen heb, ik gebruik altijd de kleinste siliconendopjes en zelfs die vind ik vaak nog vrij groot.

Verder is het gebrek aan een mic & remote iets dat opvalt. Ik hecht er zelf niet heel veel waarde aan, maar het is wel zo'n dingetje dat gewoon best handig kan zijn soms. Als ik nu mijn telefoon wil opnemen of of mijn muziek wil bedienen (harder/zachter/mute/volgende/vorige) moet ik steeds mijn telefoon uit mijn zak pakken. Ik had het wel handiger gevonden als er een mic/remote aan de kabel had gezeten. Geen must, maar toch een klein minpuntje.

Prima oordopjes. Na wat tweaks hebben deze oordopjes duidelijk het beste geluid t.o.v. alle oordopjes die ik eerder heb gehad (zie onder review)

Het is jammer dat het geluid out-of-the-box niet zo goed is. Als het gebruik van een equalizer echter geen probleem is, kan ik deze oordopjes zeker aanraden. Als je de instellingen in de equalizer goed hebt gezet, hoor je waarom deze oordopjes duurder zijn dan de gemiddelde oordopjes.

gebruikt i.c.m. OnePlus 3, BB Q10 en PC
- Soundmagic E10

Hoofdtelefoon:
- Beats by Dre Solo
- Sony MDR-7506

Heb jij ook een Sony XBA-H1 (Rood, Zwart)?