TomTom GO 5100 (Wereldwijd) Review

edwardo 12 juli 2016, laatste update op 12 juli 2016, 929 views

TomTom GO 5100 (Wereldwijd)

Mooie navigatie met ingebouwde simkaart en kaarten wereld

Pluspunten

• Maps wereld met lifetime updates
  • Lifetime Traffic (+ mobiele flitsers)
  • Lifetime flitspalen
  • Beste verkeersinfo van allemaal
  • Ingebouwde sim, geen datakosten

Minpunten

• Schermresolutie had hoger gemogen

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Ik had een TomTom Go6000 maar vond hem iets te groot en ik moest jaarlijks betalen voor flitsers. Daarom interesse in een Go5100 met 8Gb geheugen, maps hele wereld met lifetime map updates en ook blijvend gratis flitsers. Go 5100 gekocht voor slechts 234 euro (juli-16). Mn oude Go6000 voor 200 euro verkocht. Voor paar tientjes erbij het allernieuwste systeem met de beste het meest actuele verkeersinfo die er bestaat. Kan geen Garmin of ander systeem tegenop met TMC of TMC plus of hoe het ook allemaal heet.

Deze Go5100 heeft net als mijn vorige Go6000 een ingebouwde sim en je maakt dus nooit data en/of roamingkosten. Ook in het buitenland dus geheel gratis verkeersinfo en mobiele flitsers! De goedkopere variant (Go 510) kun je met je smartphone verbinden maar dat vergeet je snel en is ook gedoe. Voor paar tientjes meer gewoon de topper pakken met simkaart voor scherpe prijs momenteel. Dit systeem heeft me al meerdere keren tijdig gewaarschuwd voor mobiele flitsers en het systeem verdient zich in no-time terug en voorkomt een hoop ergernis.
Laatste keer op vakantie heeft de TomTom me keurig om een file van enkele uren heen gestuurd. Niet in geld uit te drukken maar zeer wenselijk natuurlijk!

De TomTom werkt al uit de doos. Voor de meest recente kaarten en updates moet je eerst even naar tomtom.com/getstarted gaan. De juiste software wordt vervolgens op je pc geïnstalleerd om eenvoudig je TomTom up-to-date te houden. Alle kaarten Europa passen op het 8Gb geheugen. Voor de zekerheid heb ik er nog even een 16Gb microSD kaartje in gedrukt. Voor die 8 euro extra kan ik alle updates en extra wereldkaarten eenvoudig kwijt in de toekomst. Ik heb op “alles updaten” geklikt en de rest ging vanzelf. Kind kan de was doen.
Oh ja, ik heb wel even de flitsers Frankrijk verwijderd. Dit kun je eenvoudig doen met TomTom MyDrive Connect op je pc. In Frankrijk kan de boete voor fliter waarschuwingen op je navigatie namelijk oplopen tot 1500 euro!!
Ik heb ook de TomTom app op mn mobiel. Kost 20 euro per jaar maar dan heb je offline kaarten en de beste en meest actuele verkeersinfo én mobiele flitsers. Werkt super. Ik wil alleen voor lange (vakantie)ritten mijn dure Galaxy s7 Edge niet aan het raam hebben hangen in de brandende zon met gevaar op inbranden (Amoled). Ook vind ik het handig om tussendoor gewoon even op mn mobiel te kunnen kijken en een berichtje te beantwoorden. Onhandig om hem dan telkens van het raam te moeten halen. Daarom een Go 5100 erbij gekocht.

Verschillende tests tonen aan, de Go 5100 beste prijs/kwaliteit navigatie. Zeker nu hij slechts 234 euro kost. Eén of twee keer een melding mobiele flitser en je hebt m terugverdiend. Ik kan je dit systeem dan ook van harte aanbevelen.

Heb jij ook een TomTom GO 5100 (Wereldwijd)?

Tof! Hij was vandaag 164GBP inclusief verzenden bij Amazon Prime Day dus wij hebben er ook één besteld aangezien we deze vakantie veel gaan rijden. Vooral de ingebouwde simkaart met ongelimiteerde data klinkt goed.

Bedankt voor de tip wat betreft flitser waarschuwingen en SD kaart, kan ik mij daar alvast op voorbereiden.